{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Nu kommer de snart.... {{forumTopicSubject}}

Nu kommer de snart.
Fluerne og andet små dyr

Har en pony der de sidste to år er ved og klør man og hale af til til trods for det rigtig tilskud, spay af flere forskellige slags og fluedækken.

Hvad er det bedste fluedækken, spay?

Han begyndte på det da vi flyttede her er nemlig et vandhul og grantræ

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu kommer de snart....
  • #1   18. apr 2020 Er han tjekket for sommereksem? Der er almindeligt fluedækken ikke nok, da det er en allergi overfor mitter, der er små nok til at kravle gennem hullerne i fluedækkener. Mitter lever især nær vandhuller (fugtige områder)

• #2   20. apr 2020 Du skal få den tjekket for utøj. Det kan være lus.

De burde ikke være plaget af flyvende insekter på nuværende tidspunkt.

Og når den tid er, så er bedste værnemiddel et insektdækken. Alle de der spray og sager virker ikke. Det eneste du kan spraye med, der virker er forbudt i DK.

Nogle bruger hvidløg i foder, det skulle give afsmag i blodet, så blodsugende insekter skulle væge. Der er ikke noget videnskabeligt belæg herfor, men mange synes det har en effekt.

Derudover bør man altid sørge for fluebekæmpelse i dybstrøelse, især hvis møddingen ligger tæt på bebyggelse, og i nærheden af opstaldede/indhegnede dyr smiley

• #3   20. apr 2020 Jeg ville også vende det med dyrlægen om det er sommereksem.

Jeg har selv en ældre hest der sidste år udviklede sommereksem efter at have været meget følsom overfor insekter tidligere, men ikke haft konstareret sommereksem(Det er nok kommet i forbindelse med alderen + flyt af opstaldningssted).
    Men har hesten sommereksem er et insektdækken ikke nok, da det er mitterne de reagere på og de kan bide igennem et insektdækken. Så i sådan et tilfælde skal du have fat i et eksemdækken.

Derudover kan jeg anbefale at prøve at vaske hesten jævnligt i Ekholm Prob tjæreshampoo(Den skal også tage evt. lus og andet utøj hvis hesten har det). Dette vaskes min hoppe i 1 gang i måneden her hen over sommeren. Og derudover smøres Ekholm Prob tjæreolie i hale og man 2-3 gange i ugen for at tage kløe(Olien er kløestillende).
    Jeg sprayer også ofte med UltraShield, som er det eneste jeg har oplevet hjælper bare en smule smiley

Ved min hoppe er insekterne meget slemme til at bide på indersiden af baglårene samt omkring yveret. Derfor smøres hun alt efter insekttrykket med fedtcreme(Helosan mv.) på inderlår og omkring yver, da insekterne ikke kan bide igennem cremen.

Og derudover kan du hjælpe rigtig meget på fodringen. Men med heste der er følsomme over for insekter er det meget vigtig med management. Ønsker du nærmere forklaringer på de tiltag jeg har gjort så sig til smiley

Kommentér på:
Nu kommer de snart....

Annonce