805 visninger
|
Oprettet:
Niveau for første hest {{forumTopicSubject}}
Jeg leder efter min første hest. Jeg kunne godt tænke mig en lidt erfaren hest - men hvad er det? Det skal være en der kan gå nogle små stævner, måske LC eller LB i dressur. Jeg springer ikke nu, men jeg kunne godt tænke mig at begynde på det. Jeg synes bare, at hesten i de fleste annoncer kan virkelig meget - fx versader og springe baner på 80 cm. og jeg er lidt bange for om jeg vælger en hest, der er for overkvalificeret og "spilder" dens potentiale.
Hvad tænker i at en god begynder/førstegangshest skal kunne?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Og det kan godt være, at din drøm lige pt ikke er speciel høje - men så får du enten en hest som kan hjælpe dig til større drømme, og ellers får du en skøn hest på det niveau du nu en gang vil ride på
Hesten føler ikke du spilder dens potentiale
Som en førstegangshest ville jeg tænke LA i dressur, og LC/LB i spring ville være et fint niveau at starte med
Held og lykke med hestekiggeriet
Mvh Charlotte
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 706
jun 2019
Emner: 5 Svar: 10
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg har selv lige købt en hest der skal være min schoolmaster, da han er enormt velredet og uddannet til M i dressur og han kan lære mig en hel masse.
jun 2019
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Men det sagt går du heller ikke galt i byen med at finde en hest som har basis tingene på plads og som kan hjælpe dig på vej. Afhængigt af hvad budgettet er, så ville jeg nok gå efter en hest trænet til LB/LA niveau i dressur og som har set nogle spring & baner i en eller anden højde (hvis det er noget du gerne vil lidt, men ikke har ambitioner om at den skal kunne en masse).
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Han/hun skal være ca 9-12 år, så har de prøvet forskelligt, og er vant til lidt af hvert.
Hvis du gerne vil ride lidt stævner, så er en LA-hest god at starte med - og til at komme til for almindelige penge
Lad være med at købe en, som iflg sælger kan en hel masse, hvis den ikke har været ude på stævnebanen og vist at den kan det
Sørg for at den kan gå i trailer,så I nemt kan komme afsted til stævner og træning/kursus.
Og så skal den være nem at trække på fold, nem at sadle op, nem at ride på.
Mvh Charlotte
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Den skal kunne rides alene + med andre.
På ridebane, I hal og ude i naturen. Trafiksikker og turvant er godt.
Den skal kunne grundridning. Det skal du også.
Det skal være en kammerat du er tryg ved at omgås.
Bare hesten kan LC, kan den lære mere sammen med dig, hvis I har en god underviser.
(Okey. Nogle heste udvikler sig ikke væsentligt længere, end der hvor de er.)
Du skal gerne have en erfaren rytter med. Fx din underviser, så hestens styrker og svagheder kan vurderes lidt mere objektivt end man selv kan, hvis man er forelsket i drømmen.
...
Og så, hvad er budgettet?
jun 2019
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Men i løbet af den første måned brugte jeg ca 10.000 kr på brugt sadel, hovedtøj, bid, og alt muligt andet udstyr.
Jeg er ellers typen som holder det ret simpelt, har ikke dækner osv.
jun 2019
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
men en LA hest er nok ikke dumt, for så har du noget tid til at blive bedre, og ned tiden får du måske lyst til mere og så er det træls at have købt en hest som ikke kan mere.
Held og lykke og god jagt!
jan 2004
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.504
Jeg rider nærmest udelukkende ture, og har intet behov for hverken 120 cm spring eller 2-er changementer, til trods for at hesten kan begge dele.. Til gengæld er han super rar, og er vild med lange ture, eller bare at blive striglet..
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Men jeg vil IKKE anbefale dig at købe en "ren" springhest. De kan være suuuper gode til at springe, men også lidt for "flyvske" i hovedet. Gå hellere efter en erfaren dressurhest, som er godt opdraget og velskolet
Niveau for første hest