{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.518 visninger | Oprettet:

Låne penge til hest {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at kigge lidt på heste, da økonomien endelig strækker til at have en hest. Jeg havde egentlig intentioner om at spare op til at købe en hest. Det vil tage lidt tid. Meeen jeg er simpelthen faldet over drømmehesten. Hvor mange af jer har lånt penge af banken til at købe hest? Og har i fortrudt det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låne penge til hest
  • #1   21. mar 2020 Det ville jeg da godt nok passe meget på med.

Ridning er en dyr hobby.
    Du skal efter køb også beregne en del penge til indskud på opstaldning, nyt udstyr (hvem siger, at den gamle sadel er god for din opstilling) osv.
    Og vær forberedt på, at det første år efter ejerskifte statistik set er en periode med væsentlig flere skader, sygdom mv - ikke bare ejer, men alt ændres normalt samtidigt.
    Foder, fold kammerater, hvordan den rides, osv.

Hvis du skal låne til køb af hesten - hvad gør du så, når hesten jages gennem hegnet fredag aften og skal have 3 xdyrlæge den weekend??

(Ja. Nogle køber baseret på et forbrugslån. Men - pas på, ikke?)

• #4   21. mar 2020 Jeg har aldrig selv gjort det, men ville ikke have noget imod det. Det er i mine øjne ikke værre end at låne penge til en bil. Der skal du også vide, at du kan betale tilbage fremadrettet, har penge til benzin, reparationer, osv. Så hvis du fint har råd til opstaldning, dyrlæge, smed osv så gør det. Bare fordi man ikke har råd til at ligge 50.000 kr her og nu til en hest, betyder det ikke, at man ikke har råd til at betale den i dagligdagen.

• #5   21. mar 2020 Jeg faldt over min drømmehest meget spontant, skulle slet ikke have hest der. Udover et afslag i pris fra en generøs sælger så lånte jeg penge af min mor, samt afbetaling af sælger over 3 måneder. Det skulle også være en hurtig handel fra sælgers side så det hjalp en del på situationen for mig, men jeg ville bestemt også kigge på afbetaling smiley Selvfølgelig, hvis det er en hest til 70000 er det nok ikke relevant, men hvis den er i den billige ende kan det være en god mulighed smiley

• #6   21. mar 2020 Jeg lånte penge til min første af min kæreste. Den kostede 10.000. Opstaldning 900,- og transport blev 1000,-. Så skulle ialt betale 11.900 samme dag jeg overtog hesten. Derefter ejerskifte og lidt foder. Har altid haft sygeforsikring på mine heste således jeg ikke stod med uforudset udgift.

Banken vil næppe låne dig da det er til fornøjelse der på sigt har merudgift. Du kan prøve men undersøg ved familie forinden - hold dig fra kviklån. smiley kan evt være at kautionist vil gøre banken vil give dig lån?

• #7   21. mar 2020 Det billigste ved at have hest er købsprisen, så jeg ville spare op, hvis jeg var dig. Eller låne af familien. ALDRIG kviklån smiley

• #8   21. mar 2020 Altså, hvis din økonomi kan klare det, så er det vel ok.. Jeg ville dog ikke gøre det..
    Jeg har sparet sammen i et år..

• #9   21. mar 2020 Tak for svar folkens! Mit rådigheds beløb efter opstaldning, forsikring o.s.v er betalt ligger på cirka 4000 kr. Så jeg tænker sagtens at jeg har råd til at have hesten. Men har desværre ikke sparet det vilde op endnu i forhold til at købe hesten smiley

• #10   21. mar 2020 hvis du har 4000 til rådighed hver måned, ville jeg da smide dem til side. Så har du til hest om et halvt år. Hvis du ligger opstaldning oveni har du måske 6000. Så går det stærkt.

Jeg ville ikke tage lån for en hest. Hvert fald ikke for at købe en. Så hellere vente det lidt længere og spare op. Men min profession er også meget usikker. Jeg ved ikke hvilket arbejde du har og hvor sikkert det er. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   21. mar 2020 Jeg ville ikke låne penge for at købe en hest. Kan en økonomi bærer at have hest, så kan man også hurtigt spare en hel dag penge op..

• #12   21. mar 2020 Hvis du har 4.000 kr pr måned, har du råd til at holde hest.

Men, du har ikke råd til at holde hest og betale væsentligt i afdrag pr måned.

Fx:
    Min hest var relativt billig. 25.000 kr.
    Så kommer klinisk handelsundersøgelse (1700?), ejerskifte, sadel og alt muligt andet udstyr (10.000 kr de første par måneder)
    Det månedlige budget er 2700 Inkl foder, der er gode, western relaterede faciliteter og det er 40 min syd for Kbh. Fuldpas.
    I Jylland stod jeg for 1950 kr, lille hal, lille ridebane, næsten fuldpas.
    400 kr hver anden måned for smed.
    Så undervisning, clinics og andet. Udstyr. Dyrlæge.
    Jeg bruger nok 3.000-3.500 kr pr måned på hest.

Jeg har et relativt beskedent budget, intet ekstravagant.
    Men hvis dit budget kommer til at minde om mit, vil du kun kunne betale 500-1.000 kr af pr måned.
    Hvis du køber en hest, der er lige så billig som min - vil det tage 2-4 år at betale afdragene + måske halvandet år at betale handelsundersøgelse, udstyr købt til hesten osv. Men 8-10 måneder uden hest, og du har samme beløb som kontanter.

• #13   21. mar 2020 Det har du helt ret i Doktor Who. Det er nok bedst bare at spare op smiley

• #14   22. mar 2020 Jeg ville helt klart spare op, hvilket jeg selv er i gang med nu.

Så hellere vente til man har pengene, men sådan har jeg det med alt, ikke fuldstændigt nødvendigt som hus og bil. Alt andet kan vente til pengene er der, selv om det kan være træls!

Jeg har set op til flere heste som ville være perfekte til mig, hvilket også viser at måske står drømmehesten der nu, men der kommer en anden på et tidspunkt. Jeg sukker stadig meget langt efter et par af dem, men jeg havde ikke pengene så jeg måtte vente.

• #15   22. mar 2020 Hvor dyr en hest kigger du på?
    Lån til hest vil jo være et forbrugslån, og de er ikke helt billige (sammenlignet med fx et huslån), så hesten kan hurtigt gå hen at blive halvdyr, hvis man både skal betale det den koster + de renter og gebyrer der løber på lånet.

Umiddelbart ville hest ikke være noget, jeg kunne finde på at låne til - ja, det er sikkert en dejlig hest. Men lur mig om ikke der findes andre heste på markedet, der også matcher dit behov osv om et halvt år eller et år, når du har pengene til den.

• #16   22. mar 2020 Hvis du spørger i banken om du må låne penge til at købe en hest, vil de fleste give afslag på baggrund af at en hest er så stor en udgift efterfølgende.

I så fald, skal du give en anden grund. Baseret på din egen beregning, vil du højst sandsynligt også få et afslag pga dit rådighedsbeløb. Hvis banken kan se du har over 5-6000 kr. til ren forbrug nu, men du intet har sparet op, så vil de desværre nok heller ikke tro du kan leve for 1-2000 kr. mindre end du gør nu. 4000 kr. til en enkelt person er heller ikke meget, når du skal betale mad, ferier mv. for det. I banken hvor jeg arbejder, beregner vi ca 5.000 kr. i rådighedsbeløb til mad og diverse smiley blot info omkring bankdelen.

• #17   23. mar 2020 Jeg har lånt penge til en bil.

Og skal jeg have en ny bil, er jeg nødtil at låne igen.

Der er forskel på at afbetale ting og at have alle pengene på et slag. Det er som om folk ofte glemmer det.

Ville jeg låne til en hest? Nej. Men det nok fordi jeg generelt ikke skal have ny hest før alle mine andre er døde.
    Men jeg har da købt hest på afbetaling. Det vel det samme, bare uden renter. Dog heller ikke noget jeg gider igen. Men jeg kigger heller ikke på heste med mindre jeg skal købe, og falder derfor ikke i fælden med ag have fundet drømme hesten før jeg har råd.

• Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #18   23. mar 2020 Jeg har lånt 40 tusind til vores ene hest og jeg fortryder ikke et sekund! Nr 2 kunne vi betale kontant, jeg ville aldrig låne til 2.

Vores daglige økonomi er sat efter at vi kan klare os, hvis alt ramler -og så sparer vi en del op, men forbedrer også vores nyindkøbte hus. Vi er meget nøjsomme og rejser nærmest aldrig, så hestene er min luksus smiley

Ville jeg gøre det igen? Tjaaaa det kommer an på mange ting, men uanset hvad der ske, så ikke før det andet lån er betalt ud smiley

• #19   25. mar 2020 Jeg ville nok ikke lave et forbrugslån til en hest, men man kan indimellem lave aftale om at købe hesten på afbetaling. Nu ved jeg ikke hvor dyr en hest du kigger efter, men evt kan du jo ligge de penge tilside som du skal bruge på opstaldning, foder osv og på den måde spare op til hesten smiley Den måde får man hurtigt skrabet nogen penge sammen

• #20   27. mar 2020 Jeg har selv lånt penge til min hest af min far. Jeg havde lånt en hest som jeg ikke kunne bære skulle hjem igen. Jeg endte med at låne noget mere end jeg havde regnet med - jeg havde nok lidt “glemt” hvor dyrt det er i starten med dyrlæge, forsikring og sadel. Jeg smed 28.000kr udover selve hesten - det løber hurtigt op.
    Når det så er sagt gjorde jeg tilsvarende med første hest - altså lånte af min far. Hvis det var banken havde jeg nok ikke gjort det ???????

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 135
    #21   28. mar 2020 Du kan selv beregne dig til svaret. Opstil et budget med dine indtægter i den ene kolonne og dine (evt). udgifter i den anden. Du skal beregne dine udgifter til et lån samt alle de øvrige udgifter andre her på siden udmærket har angivet, og dertil dine udgifter du normalt har (uden hest). Husk at få det hele med. Hvis dine beregnede udgifter bliver højere end dine indtægter, skal du i hvert fald vente indtil det modsatte bliver tilfældet. Og i øvrigt - hold dig langt væk fra kviklån.

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 4 Svar: 29
    #22   29. mar 2020 Jeg ville være meget forsigtig med at låne til en hest. Lån mellem venner og familie kan let give uvenskab. Lån i banken kan blive dyre. Tænk dig godt om. Det billigste er at købe hesten. 5.000 - 6000,- kr. løbende pr. måned til fuldpas, undervisning, folde, smed m. sko, dyrlæge (tænder vacc og småskader) guf, udstyr, dækner, og det der skal fornyes. Sadel ikke indregnet. Vi er to om at betale. Så kommer det uventede at ekstra smed, dyrlæge. evt. tilpasning af sadel, stævner, transport o.l.. Jeg vil meget nødig sidde med et lån også. Der er selvfølgelig stor forskel på hvor man bor, og de krav man har. Der er bare det, at jo bedre man bliver med sin hest, så vil man gerne mere. Forsikring ikke indregnet her. Som Jens c skriver så hold dig langt væk fra kviklån. Hvis din bank siger ned, så kan din økonomi nok ikke bære, for dig alene. Så tænk dig om.

• #23   29. mar 2020 Da jeg var yngre kendte jeg en pige i stalden, som lånte penge til en hest.

Hun havde hesten i lidt over 2 år, og den blev skadet efter ca 1/2 år.
    I 1,5 år havde hun en hest, som hun betalt gæld af på, og som kostede hende dyrt i dyrlægeregninger.
    Til sidst endte det med, at lige meget hvor meget hesten led, så var det nødvendigt at hun fik udbetalt forsikringspenge på den - og forsikring mente jo at der skulle prøves hint og dint, så hesten endte med at blive redet i smadder bevidst på smertestillende, og de sidste par uger af dens liv havde den så ondt, at den sad med måsen oppe i krybben for at aflaste.
    Da forsikringen kom og dyrlægen var betalt, der skulle hun stadigvæk betale af på hesten, som nu heldigvis var død.

Så nej lad være med at lån til en hest er mit råd.

Og så er det også bare sådan, at selv når man er blevet gammel og grå som jeg er, ja så spare jeg op til min hobby, som er mine heste.
    Det ene år spare jeg op til en sadel, det næste år en plag. I år har jeg sparet op til nye bokse og nyt tag på stalden....så det har taget to år at spare sammen til det.
    Skal jeg tage lån i banken, ja så kan jeg kun få dyre forbrugslån til hobby - hvorimod hvis vi skal have et nyt jordtilvarme anlæg og nyt badeværelse, så kan vi låne til en god byggerente, fordi vi ikke har dyre forbrugslån ved siden af til tant og fjas.

Mvh Charlotte

• #25   29. mar 2020 Lisette.
    Du kan ikke gå ud fra, at hvis banken siger ja, så er det sikkert at låne.

Banken ved kun, hvad du fortælle dem.
    (Og, hvad der fremgår af dine konti.)
    Hvis man fx har lyst til at få et ja, og belejligt glemmer at fortælle dem noget vigtigt, fx hvis du underestimerer dit forbrug på transport, tøj eller andet - så kan banken godt tro at man kan sige ja - og det var et velment men dårligt råd.

En bank kan også være interesseret i at fastholde attraktive kunder =dem man kan tjene penge på.
    Hvis deres risikoprofil siger, at de har gode odds for at tjene på dig, og bankdamen lønnes efter hvor mange produkter man sælger på en arbejdsdag - så kan man godt få et roddent råd.

Og i den sidste ende - det er dit eget ansvar ikke at sige ja til et lån, man ikke har råd til.
    Det er faktisk ulovligt at optage lån, hvis man ved at man ikke kan betale det tilbage.

....
    Facit er - læg et budget.
    Tommelfingerreglen er, at heste er dyre i drift, især i starten. Læg de penge, du ikke bruger på hesten endnu, fordi du ikke har købt, til side - så er opsparingen der rimelig hurtigt.

• #27   29. mar 2020 Deal.
    Bare man i sidste ende er ærlig overfor sig selv, når man lægger budgettet, så styret folk det selv.

Men, at bankdamen siger ja er ikke garanti for at noget er klogt.

Kommentér på:
Låne penge til hest

Annonce