Stigbøjler - hvilken ville I vælge? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation at jeg virkelig trænger til nogle nye stigbøjler. Og jeg er kommet frem til den konklusion at det umiddelbart skal være en af de to jeg har linket til nedenunder.
Men jeg er meget i tvivl om hvad forskellen på de to egentlig er ud over mærket og prisen? ..
Det ene par er: Arena Acavallo til en pris på 1.249 kr.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-arena-acavallo
Og det andet par er Venice Tech Stirrups til en pris på 2.290 kr.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-tech-stirrups-venice
Er der nogen som har erfaring med de to ovenstående stigbøjler og kan fortælle mig om Venice Tech bøjlen virkelig er 1.000 kr. bedre?
Det skal siges jeg har dårlig ankel og har behov for den ekstra støtte i den bredde plade, samt noget mere greb i bøjlerne når jeg rider længere ture i fart(Væddeløbstrav og vi rider som oftest min. 13 km)
Jeg har nemlig også haft kig på Venice Light Plus Tech bøjlen, men syntes alligevel at 3.000 kr. for et par stigbøjler er lige voldsomt nok. Også selvom ideen om den støddæmpende plade er meget god.
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-venice-light-plus-tech-stirrups
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Og så har jeg fundet ud af at jeg fungere bedst med en lidt bredere trædeflade. Derudover har Beauty en hendes til ikke altid at gå ligeud på tur, så jeg har også behov for en flade jeg ikke glider alt for nemt på for de gange jeg på de seneste ture har tabt bøjlen er simpelthen fordi gummiet er for glat
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
nov 2007
Så hvis jeg vælger at bruge penge på at kunne ride min hest så er det altså mit valg.
Med den tankegang burde vi jo hellere ikke have hest for vi skal jo bare give alle vores penge til velgørenhedsorganisationer så der er nogle direktører der som kan udbetalt en fed løn og leve livet i stedet.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Men hvis det er et par dyre stigebøjler der skal til, for at du synes du rider bedre, så skal du vælge de dyreste.
nov 2007
Jeg døjer med dårlig ankel og har behov for en bredere trædeflade. Og jeg rider med kortere bøjler end normalt på tur for at give min hest mulighed for at strække ud og tage sig en god væddeløbstrav. Og der er det bare nødvendigt at have et godt fodfæste. Specielt når man har en hest som ind i mellem helt uden varsel trækker bremsen.
Og når mine ture som regel er på 13 km eller mere vil jeg gerne have nogle bøjler der giver en god komfort uden at jeg skal betale en herregård.
jan 2004
Men det kan også være du skal finde dig et par støvler med en bedre sål og støtte af anklen i stedet? Det synes jeg i hvert fald betyder mere for min ridning
nov 2007
Jeg har haft ondt hver gang jeg gik efter min tur i lørdags fordi at stigbøjlen har trykket på min forfod og fordi de er så smalle kan trykket ikke fordele sig over et større område.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Har du overvejet, at købe brugte bøjler? Så kan du, til en relativ fornuftig pris, prøve alle mærkerne af, uden, at være kommet af med flere tusind kr. Dem, der ikke passer dig så godt, kan du sælge igen, måske ikke til helt samme pris, men noget der ligner.
Et andet råd er, prøv at kigge på udenlanske sider, måske, der er penge, at spare og køber du med kort, er du sikret dine penge retur, hvis du ikke får varen. Du skal bare gøre indsigelse i din bank.
Peter L
Ingen herinde blander sig da i, hvad du bruger dine penge på, så hvorfor den anden vej?
Om du går i byen hver fredag og drikker dig i hegnet, eller i pølsevognen for den sags skyld, det blander vi os ikke i. Hvis TS har brug for specielle bøjler til flere tusind kr kan det aldrig rage os andre. Ingen skal ihvertfald blande sig i om jeg bruger penge på det lokale kattehjem og mine heste istedet for, at gi dem til hjemløse eller sultne børn i Afrika.
mar 2011
Mvh TT
aug 2015
jun 2011
Gi du bare alle dine penge til velgørenhed, hvis det er det du føler for. Men tror du selv på det gør den store forskel i verden? Der vil altid være, uforskammet, rige mennesker, der ødsler deres penge væk og der vil altid være fattige der mangler. Så, om TS vil bruge tusindvis af kr på stigebøjler, det er TSs problem. Ikke vores.
nov 2007
Og ja jeg ligger meget vægt ned i anklen når jeg rider tur, fordi jeg med de bøjler jeg har nu får trykket min hæl for langt ned.
Det har jeg fundet ud af jeg ikke gør på samme måde når jeg får en bredere fodplade. Der kommer væsentlig mere ro på mine ben og jeg sænker hellere ikke min hæl for meget.
nov 2007
derudover er problemet der nu også mest på tur fordi jeg rider med en kortere bøjlelængde. Og når vi så skridter så er stigbøjlerne reelt for korte og så trykker jeg naturligt foden ned i bøjlen(jeg forsøger at huske at bøje i benene i stedet). Men det er nødvendigt at have kortere bøjler når jeg traver på tur. Så det er med at finde en god mellemvej
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
aug 2015
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Det er ikke altid støtten i bøjlen der gør, om det er nødvendigt at investere i dem der koster mere. Kunne jeg få samme effekt af en bøjle til 2-300 kr, så havde jeg nok gjort det.
mar 2011
Og tro mig.. Jeg er nærig og det gjorde ondt at invistere de penge.. Men det er mit livs bedste køb
Mvh TT
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
nov 2007
maj 2010
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 493
https://www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/stigremme-stigbojler/stigbojler-tech-stirrups-venice
nov 2007
Jeg har nemlig svært ved at finde en begrundelse for at bruge 1000 kr. ekstra på Tech bøjlen selvom den ser godt ud
feb 2007
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 100
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
nov 2007
Men jeg er måske lidt kræsen for jeg syntes hellere ikke at buret er voldsomt pænt og sikkerhedsmæssigt kan de stadig ikke gå op hvis jeg falder sidelæns af ??
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
Personligt bruger jeg Arena Acavallo på grund af sikkerheden, der vipper sikkerheds "pinden" ud af og peger ned. og så har den en rigtig god fodflade, og støvlen glider ikke.
Jeg vil aldrig vælge den anden model, pga chancen for at kunne komme til voldsomt skade idet sikkerhedssystem er monteret så "pinden" pege ud/op af i falden, og rytteren vil kunne komme til skade på denne, hvis man er uheldig og falde nedad i faldet..
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 253
nov 2007
jan 2011
Følger: 54 Følgere: 40 Heste: 9 Emner: 17 Svar: 99
Jeg har tidligere bøvlet en del med ankelsmerter, efter mange forstuvninger og en generelt svag ankel - men har ikke mærket meget til det siden jeg fik disse. Desuden er jeg super glad for, at de er så skridsikre - så støvlen sidder godt fast. Jeg er af samme mening som dig angående sikkerhed og derfor valgte jeg disse
Held og lykke med det hele
Lad ham Peter fyren passe sig selv og sine holdninger
nov 2007
aug 2015
nov 2007
En bredere flade på stigbøjlen i forhold til en standard hjælper og derudover er det mindre skridsikker. Så har man en hest der ændre retning i fuld fart så har man en chance for at hænge på. Sikkerhedsmekanismen gør at hvis man så ikke kan hænge på så sidder man ikke fast.
Jeg har redet med billige stigbøjler altid og har ikke problemer når jeg rider normal dressur på banen. Men mit store problem var på tur da jeg er nød til at have for korte stigbøjler. Så ja der sidder jeg forkert, men det er en nødvendighed for at jeg kan løfte mig nok fra sadlen når jeg rider i høj fart(væddeløbstrav er ikke behagelig hvis man ikke kan løfte sig nok).
jan 2004
Jeg er dog grænseløst skeptisk over din hypotese om, at det kommer til at have en effekt. Og holder på, at der er noget du gør helt forkert, hvis du kan få ondt i en ankel af at ride, uanset hvordan du måtte stå i de stigebøjler. For som jeg tidligere skrev, så sidder du på din røv 90 % af tiden.
Jeg har vedhæftet et screenshot fra min ride-app. Du kan se distance, knap 6 km (Så må du sætte din egen distance i perspektiv). Tid for, hvor længe man rider skridt og hvor længe man rider hurtigere gangarter. Man bruger ikke ret lang tid på at ride trav og galop, slet ikke for os, der rider væddeløbsheste, for man kommer langt på kort tid.
Når vi rider væddeløbstrav, så står vi op, ja. Men du skal huske at have G-kraftspåvirkningen i mente, dvs. du står ikke konstant med samme vægt i bøjlerne.
I fald det er en skade fra andet foretagende end ridning, ved du bedst selv. Bliver du ved med at have ondt i en ankel, så skal du måske overveje om du overhovedet kan tilbyde din hest den korrekte vægtfordeling, og at du ikke aflaster en øm ankel, ved at lægge mere vægt i den modsatte side.
mar 2011
Mvh TT
aug 2015
jun 2011
Har du slet ikke fattet, at der er tale om en skade i anklen, der gør ondt? Som kræver mere støtte?
Fordi du ikke har gamle skader, er det jo ikke ensbetydende med andre ikke har fået nogen.
jan 2004
App'en hedder Equilab
Der er noget betalingsmur, hvis man vil have detaljeret statistik, men man kan også få en del info, selvom man ikke køber abonnement.
mar 2011
Mvh TT
jan 2004
Stigbøjler - hvilken ville I vælge?