{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
598 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Hun løber ( Pisk ) ='( {{forumTopicSubject}}

*Håber det er rigtigt postet ?

Hej.
Jeg har et ret vildt problem med min pony, Pippi.
Når jeg har pisken med ( kun for at have den og evt bruge den som forlængelse af arm dvs. ikke slå bare prikke ) så løber hun og er MEGET stærk.
Det samme gælder spore. Hun løber bare når jeg bruger en af delene.
Nu tænker i sikkert: Så lad vær med at bruge det?
- Ja gid jeg kunne. Jeg bruger det ikke pga. problemerne, i hvert fald ikke når jeg kan undgå det. Men så er der bare det at kun er for langsom !! Når jeg ikke rider med pisk .. så er hun ALT for langsom og til tider sløv. Dvs at hvis jeg skal have hende i trav fra Parade så reagere hun meget sent på mine schenkler, stemme og sæde og kommer for sent og sløvt igang.

Og det er jo .. p*sse surt! For jeg skal til stævne her d. 19, hvor man jo rider ind ( Her er det indridning i skridt ) og så skal man lave parade og hilse OG så i trav. Jeg har INGEN fornemmelse om hvad jeg skal gøre?
Jeg skal også til stævne i oktober .. Hvor jeg senere i programmet skal skridte fra C til A, lave Parade ved A og så frem i Trav!! HJÆLP! Hvis jeg bruger pisken .. går det for stærkt og ukontrolleret .. + jeg ikke kan stoppe hende.

Ved godt at jeg kan træne en MASSE overgange .. men faktisk .. så hjælper det ikke for det gør jeg nogenlunde meget når jeg øver propgrammer, så varmer jeg op med overgange mm.

- Så har I noget jeg kan gøre?
Når hun så sjældent går frisk frem efter parade så roser jeg hende vildt meget, klapper hende, siger Dyyyygtiiig osv. Men det sker sjældent at hun reagere så godt.

Og så har jeg lige endnu et spørgsmål!
Trækker det ned i ens point til stævne, hvis hesten ikke går i trav lige præcis efter paraden på de 4sek ? Må den godt lige have lov til få røven med og så trave? Ved I det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Hun løber ( Pisk ) ='(
  • #1   6. aug 2007 måske keder dressuren hende simpelthen bare? prøv med nogle gode ture i landet med lidt fart på uden pisk engang imellem, lidt spring.. så det varierer.

• #2   6. aug 2007 spore er heller ikh lavet til at få hesten hurtiger frem, men en hjælper til at "styre" med.

• #3   6. aug 2007 det skal under træning xD

Nå til sagen (host) (lol :b)

Du skal bare droppe pisken inden stævne, jeg har samme problem.. dog er han meere sløv når han ER i trav

Bare kun brug sporene, måske hvis hun er "den" hest så bliver hun måske mere og mere afhængig af pisken

det trækker ned at du er sløv (ik ondt) men så rid MEGET præcist istedet ellers så spring som jeg gør, med mindrer hesten ikke vvil self. smiley det vil min heldigvis MEGET gerne xD

• #4   6. aug 2007 hmm.... prøv at tag pony spore på.. hvis ikke du allerede har det.. smiley men bare sid helt stille med dine ben... og fortsæt med det du gør.. når du har pisk med.. så få evt en anden til at give dig pisken, så den ikke ser du har pisk med, det kan ind imellem hjælpe på heste der er bange for en pisk.. man må bare blive ved med at træne.. og træne og atter træne... få lagt en masse halveparadere ind i din ridning... hele.. tiden.. igen og igen... også selvom det ikke lader til at virke... men på et tidspunkt gør det... rid ind på små volter... 8 taller.. små slange gange... hele tiden ride volter tilbage... 8 taller osv osv.. så du får den aktiveret... så snart den bare slapper en lille smule af rrrroooser du den helt vildt... brug evt stemmen til at berolige hende... hvis det har en effekt på den.. ?? men altså simpelthen.. blive ved med at lave volter... og ligge halveparadere ind hele tiden... smiley

• #5   6. aug 2007 Seje: Nej nej, tværtimod. Hun går altid frisk frem, er bare for sløv når hun skal efter en parade. Jeg laver både spring, ponygames, ture og mange andre ting med hende =)
    Pernille: Nej, det skal heller ikke lyde sådan, men som en forlængelse af schenkel

• #6   6. aug 2007 ellers keder det hende, hun kan ikke få den energi ud af foderet som er nødvendigt, måske er hun dehydreret en smule i varmen eller?

• #7   6. aug 2007 Med hensyn til pisk og sporer - er det fordi ponyen er bange for dem, eller ser ponyen dem bare som en undskyldning for at tage røven på rytteren?
    Hvis den er bange så handler det om stille og rolig tilvænning. Start med pisk fra jorden. Lad den køre hen over ponyens krop til den er fortrolig med den - brug aldrig pisken til afstraffelse. Start så med at skridte af en med kort springpisk - så er ponyen træt og pisken er ikke voldsom. Langsomt kan du så vænne den til en længere pisk og til at gå med den under hele ridetimen.
    Sporer kan fås meget korte - start med dem, eller skær dutten af, så du bare har en ring med en meget lille dut på foden. Senere kan du så tage længere sporer på. Husk med både sporer og pisk at ro er vigtigt. Hvis du konstant sidder med sporen i siden på ponyen eller pisken viften frem og tilbage er det klart at den løber.
    Er ponyen bare fræk handler det om at lave en masse halve parader og fortælle den at det er forkert det den gør.
    Når den løber og du vil have den til at have mere fokus på dig er overgange (som du selv nævner) en god øvelser. Versader og øgninger er også gode.

• #8   6. aug 2007 Enelam: Okay. Vil jeg prøve =) Problemet er bare at hun også begynder at løbe hvis jeg klemmer til hende og hun kan mærke mine spore ? =(

Stine: Jep det er p-spore jeg har =) Sidder stille med mine ben. Der er altid en anden der giver mig pisken, også uden ponyen ser det .. men alligevel løber hun bare afsted også selvom jeg holder den langt væk fra hende så den ikke ender med at ramme ganske lidt. Men hun suser bare afsted. Okay vil prøve at ride en masse af de øvelser =) Jeg roser hende ALTID med stemmen, det virker godt på hende.

Overvejer om jeg skulle tage godbidder i lommen og så have pisken med. Når hun så slapper af, får hun en godbid og en masse ros ? Er det en god idé?

• #9   6. aug 2007 Sofie: Da jeg fik hende, havde hun intet imod den. Dengang var hun doven, og jeg havde den .. næsten altid med for at få røven med.
    Jeg kan ikke hitte ud af versader =) Jeg laver en masse overgange. Jeg øger ikke rigtig med hende, da hun går på forparten eller hvad man siger, så det skal vi lige have øvet lidt på.

• #10   6. aug 2007 Enelam: Hun har en MASSE energi. Til tider for meget, selv uden pisken ved hånden. Og vi er hold op med at give hende havre. Ih, jeg syns det er så irriterende.

Altså nu de programmer jeg skal starte er:

D. 19 august: 2. gradsprogrammet
    Oktober: LE u. galop
    - Vil I mene at det er nødvendigt at være 100% præcis? Altså, vil I mene at det er noget være skidt at hun da reagere for langsomt? Og at hun bare skal reagere lige med det'vuns?

• #11   6. aug 2007 jeg tror det vil være dumt at have godbider med i ridningen... så er det bedre du giver den ros istedet for... ros er mere vigtig end godbider... smiley og hesten vil hurtig få en ide om at den snart får en god bid.. smiley hehe.. så jeg tror bare du skal blive ved med at træne som du gør.. og lave halveparadere og helparadere på den hele tiden... smiley også små volter... til sidst skal hun nok slappe af selvom det ikke virker sådan.. men det gør det på et tidspunkt.. smiley den skal bare lige lære at pisk og spore ikke gør ondt hehe. smiley og ikke er farligt... klap.. og gnid hendes hals.. når du får pisken... og brug stemmen... det hjælper ofte også på hesten.. hvis du lige gnider hestens hals.. for at berolige den.. smiley

• #12   6. aug 2007 nej du kan sagtens starte LE.. smiley der er kravet ikke særlig stort.. og du skal starte et sted jo.. smiley men altså bare fortsæt med det du gør.. smiley

• #13   6. aug 2007 Stine: Okey, det vil jeg fortsætte med/prøve.
    Okay, så det er ikke jordens undergang hvis hun er lidt sløv i betrækket efter en parade ? bare i de små klasser, men har jo stadig en smule træningstid.

• #14   6. aug 2007 Jamica løber også når jeg har pisken med.
    Så her idag ville jeg ride med pisk ude på terrænbanen, så tænkte jeg a det ville jeg ikk alligevel, men inden jeg red ud så rørte jeg hende med pisken over alt inde i stadlen, jeg kan klappe (IKKE SLÅ) hende i hovedet med den nu.
    Hun løb heller ikk da jeg havde den med smiley

Kommentér på:
HJÆLP! Hun løber ( Pisk ) ='(

Annonce