{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Hest skal have fjernet øjet - erfaring søges {{forumTopicSubject}}

Hej!

Sagen er den, at min pony har fået in infektion i øjet, og øjet står ikke til at rede, så derfor skal det fjernes på mandag.

Er ikke i tvivl om, at hun nok skal få et fint liv kun med et øje. Men jeg søger nogen, der måske har været lidt i samme situation med hensyn til sådan en operation? Hvordan havde hesten det efter, kunne den vænne sig til det, hvordan håndterede du hesten bagefter osv.

Der er selvfølgelig også en masse der taler imod sådan en stor operation. Ponyen er 20 år gammel og pådrog sig i slut '16 en alvorlig seneskade og har ikke været 100% rengående siden. Hun har det dog ganske fint, fik føl i '18 og går nu bare og hygger sig.

Min første tanke var, at selvfølgelig skal det øje da bare ud. Så må penge være penge, hun betyder jo så meget for mig.
Men jo mere jeg tænker over det, jo mere bliver jeg i tvivl om det er den rigtige vej at gå? Hun er gamle, har en skade og har haft et super godt liv. Er det synd at tvinge hende igennem dette?

Mvh Cecilie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest skal have fjernet øjet - erfaring søges
  • #1   20. nov 2019 Hejsa
    der bor en hest i min stald der kun har et øje og den fungere helt fint! Den mistede vist øjet sidste år, og er i dag en rigtigt sød og livsglad hest smiley

• #2   20. nov 2019 Min er 99% blind på det ene øje. Men skal tænke over, eller det skal man i hvert fald med hende, lige at snakke med hende, hvis man er på den blinde side, ligge hånden på hende eller lign. Hun kan ikke helt finde ud af ikke at bruge den side, så hun prøver at få drejet hovedet 180 grader rundt for at se mig. Men ellers ingen problemer her smiley

• #3   20. nov 2019 Min venindes gamle nabo havde en travhest der fik fjernet et øje.. Den levede fint med det og han brugte den stadig for sulky.. Dog tror jeg ikke han brugte den til løb, men den blev ihvertfald brugt derhjemme..

Jeg må dog ærligt indrømme at jeg er usikker på om jeg ville lade en gammel hest gennemgå operation.. Det kommer an på hvordan hesten ellers har det og om dyrlægen mente at det ville være forsvarligt, men stadig dér ved jeg ikke om jeg ville gøre det..

• #5   20. nov 2019 Min venindes 18-årige hest skulle have haft fjernet øjet her i sommers, men det blev heldigvis reddet. Vores dyrlæge fortalte, at selve operationen faktisk er ret nem og ikke i fuld narkose, som man ellers kunne være bekymret over, særligt med ældre heste.

Min veninde havde samme tanker som dig, da dyrlægen først sagde at det skulle fjernes hvis det ikke blev bedre i løbet af et par dage. Men alle os der kender hesten, inkl dyrlægen, mente at lige den hest, sagtens ville kunne leve med et øje. Så jeg tror det kommer meget an på hestens psyke og fysik.
    Min venindes har haft fluemaske med gaffatape på den ene side siden i sommers, og er derfor i princippet halvblind pt, men klarer det super. Vi skal lige vænnes os til at snakke mere til den og guide mere, fx kom vi nogengange til at glemme og guide den gennem stalddøren og den gik ind i væggen i stedet. Den stod en måned på boks, men da den kunne komme på fold igen kom den kun på en lille (som den kendte i forvejen) og uden strøm på. I takt med hun vænnede sig til det, kom hun ud på den store med min legesyge unghest. Han lærte også hurtigt at gå på den rigtige side af hende, så hun vidste hvor hun havde ham når han ville tage en galop med hende. Hver gang han kom over på den blinde side stoppede hun op.

Så ja du skal tænke på hestens psyke og fysik og på management (fold, stald, foldkammerater) og at guide den mere.

• #6   20. nov 2019 Min har godt nok været næsten blind på det ene øje i en del år, men han fik fjernet det i en alder af 22 og har absolut ingen problemer. De lever fint uden det ene øje, hvilket han også gjorde, da hans syn blev dårligere og dårligere på det øje.

• #7   20. nov 2019 Jeg havde engang part på en islænder, der var blind på det ene øje.

Man skulle sadle op og stige op fra den seende side.
    Han var en islænder med "vilje over middel" og siden han ikke kunne se hegnspæle, mure og andet, så ville han ikke gå til siden af sig selv, hvis man kom til at ride tæt på fx en pæl.
    Dvs man skulle styre ham til siden, hvis du ikke ville have smæk på knæskallen...

Ellers havde han det fint.

...
    Hvis hesten i forvejen er småhalt, småsyg og så videre ville jeg være ekstra på vagt overfor, hvad der er sket med øjet.
    Prognosen afhænger af diagnose.

Og så ville jeg - ikke pga øjet men måske pga summen af ting, heller aflive før vinteren

• #8   20. nov 2019 Tak for svar alle!

Hun er blevet bidt eller sparket i øjet. Det startede som en øjenlågbetændelse som har udviklet sig til en infektion i selve øjet. På grund af infektionen er hun allerede blind på det øje, hun kan dog ikke leve med det sådan som det er nu. Det skal ud.

Hvis man lige ser bort fra det syge øje, så har hesten det super godt. Hun er frisk og glad. Var hun andet, var der selvfølgelig ingen tvivl om hvad der skulle ske med hende. Ville bare have det super dårligt med at aflive en hest fuld af liv og godt humør, nu hvor jeg står med løsning lige i hånden. Men den er svær, hun er jo oppe i årene.

Billede af hende fra idag (venstre øje er det dårlige)

profilbillede
  • #10   20. nov 2019 Du kan blandt andet prøve at skrive til Camilla Stormont - hendes pony Dino har fået fjernet et øje smiley

Ved også der er minimum 2 andre brugere herinde, hvis rideheste har fået fjernet det ene øje, men ingen af dem har været inde siden 2017.

• #11   20. nov 2019 jeg tænker at der bliver det store når hun allerede nu er blind på øjet
    men tænker at hun måske har smerter og derfor vil hun få det bedre når det bliver fjernet

min hoppe er også mere eller mindre blind på det ene øje efter en skade
    men man vænner sig til at snakke til hende inden man begynder at rører ved dén. også når man går med dem så er det vigtig at man gør som man plejer - sådan er det hos mig. hun skal gå på en bestemt side af mig, ellers kan hun ikke finde ud af at komme ind
    men tænker at du allerede ved alt dette

god bedring med hende

• #12   20. nov 2019 Snak med Camilla Stormont. Hendes dino lever med et øje smiley

• #14   20. nov 2019 Jeg kender en hest, der sad rigtig grim fast i boksen som ganske ung.
    Det var virkelig grimt. Så grimt, at de troede, at de ville miste hende. Så galt gik det heldigvis ikke. Hun lever i bedste velgående og er en rigtig fin hest.
    Hun går spring op til og med MB*, og klarer sig rigtig fint som speed hest. Faktisk er hun en af dem, der er nærmest umulige at slå. Hun er vågen, men rigtig fin. Min søster red hende en overgang, og man går med hende på højre side. Ellers ser hun dig ikke, hvis hun bliver forskrækket.

Jeg har da i hvert fald fornylig set en video af hende på FB hvor hun gik en springklasse indendørs i super fin tid. Inde er ellers hendes udfordring, fordi springene kan komme lidt hurtigt, især hvis det er en bue med det blinde øje inderst.
    Jeg kender hende kun som en dejlig hest - der dog er typisk Lucky Light.

• #15   20. nov 2019 Jeg ville personligt gøre det vis det var min hest i sær når den er glad og tilfreds smiley

• #16   20. nov 2019 Jeg ville virkelig vurdere ud fra både hest og mit behov. Den jeg har nu, ville jeg nok lade aflive hvis noget lignende skete. Den er 16, lille pony, ikke redet, ikke tilkørt men forhåbentlig fremtidig kørehest. Den ville nok klare sig fint som hyggehest i faste stalde og sådan et liv som den har haft de sidste 10 år, men ikke nu. Jeg ved at den sandsynligvis kommer til at skifte stald nogle gange til, og den er i forvejen let overrumplet p.g.a. størrelsen. Derudover har jeg bestemt at jeg vil ikke ud i dyre dyrlægeting og jeg ville ikke kunne bruge den til det jeg ville.

Havde samme hest været redet og større (ikke børnehest), og lidt bedre økonomi ved mig, så kunne jeg overveje at gøre det.

• #17   21. nov 2019 Akando fik fjernet sit øje i 2016, og han lever så fint med det. Jeg bemærker det nærmest ikke. Og vi er faktisk først rigtig begyndt at springe efterfølgende (100-110 cm) smiley
    Du er velkommen til at skrive og spørge om alt!
    Men jeg kan ikke tage stilling til, om det er det rigtige for netop din hest - det må være op til din mavefornemmelse smiley

Kommentér på:
Hest skal have fjernet øjet - erfaring søges

Annonce