Hund og hestefolde. Hund og hestefolde.
Som nogen ved, har vi købt et husmandssted, det skal sættes i stand og så skal vi bor der, de næste halvtreds år eller deromkring.
Min mand driller mig.
Hunden dufter af shampoo.
Hun har været i bad to gange i lørdags, fordi damen har rullet sig i en våd boks...
Onde, onde mor!
Min grinende mand mener, at vi skal have fem tråde på hegnet, for ellers vil hunden da rulle sig i pærer morgen, middag, aften...
Helt seriøst.
Hvad gør folk med hest hjemme og en hund, der elsker at æde og rulle dig i herlighederne??
(Hunden bliver ved med at komme ind.)
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
#1.
Du har måske ret.
Men, hun skal gerne blive ved med at sove under min seng.
Og hun bruger gerne 5 minutter på at rulle sig. Pr boks...
Min mor har foreslået en brucheniche i bryggerset eller stald... (Det var vist mest tiltænkt mig?! )
Men, en hund skal ikke bades så tit..
Hun må gerne dufte af hund.
Men sofa og soveværelse skal ikke dufte af hest.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Taler af erfaring. Har måttet reparere hegn ugentligt, da jeg boede på en gård, fordi hunden løb igennem det og sprang en tråd. Vi havde nemlig hingste ved siden af hinanden så der var 5-6 tråde overalt.. og ja. Der var stød i.
Håber I finder en løsning!
aug 2016
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Det er nu sjældent efterhånden - han er beskæftiget med så meget andet. Mussehuller etc.
Desuden kan jeg bede ham forlade foldene, når jeg siger en bestemt kommando ved han at han skal gå ud af folden(e). Det samme med stalden og boksene.
apr 2011
aug 2016
Hun kan
"find far" =finde min mand.
"hvor mor" = finde mig.
Ud = fra apoorttræning, bevæge sig væk fra fører i den retning man peger.
"aahah" =ikke en irettesættelse, men opfordring til at gætte igen på hvad vi skal, for det ønskede er noget andet end detder.. . Fx gå til højre i stedet for til venstre, hvor vejen deler sig. Hunden leder efter dummy et sted, som er et vildspor.
Dæk og sit, hvor hun er. Dvs også på afstand. Og blive siddende / læggende.
Men, hun er 4 år.
Er hun løs i en stald med bokse, uden hest i, vil hun bruge 5 min pr boks på at rulle sig og æde hestemøg...
Øhm.
apr 2011
Ja, jeg vil sige at jeg ikke ved hvad jeg ellers kan råde dig til. Som sagt har vi kun haft ‘problem’ da han var yngre mht at rulle sig (i pærer, han ruller stadig lystigt i et mussetrofæ
Jeg har det ligesom dig, hundene skal være inde i huset hos os og vi nyder også at de kan rende på vores ejendom og have et lidt friere liv.
Spændende om der dukker et ‘guldkorn’ op herinde...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
aug 2016
Det er måske bare den metode, vi skal gå efter.
I øjeblikket så er haven ikke hegnet ind, og hun bliver pænt i haven, uden at rende ind i skoven eller på markerne...
Men jeg frygter, at #10 er mere realistisk...
aug 2016
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 44
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Jeg har hund med i stalden men ikke rendende løs rundt blandt løse heste.
apr 2008
Følger: 243 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Hos os stilnede det lidt af med tiden.
Vores første hund, som desværre måtte aflives pga hoftedysplasi, kunne sagtens lade hestens efterladenskaber være - men hun løb troligt efter bondemandens spor, når han havde lagt gylle på nobimarken. Det bedste var hvis der var en gylle-sø at både bade ig rulle sig i.
- for at komme ind bagefter, med gyllespor overalt og så i bad, gerne to gange dagligt.
Og vandet var sort, grønt, tykt og virkelig klamt. Men hundehovedet synes at hun var dét lækreste.
Vores efterfølger, elsker at hjælpe med at fordele de her efterladenskaber rund på folden, og det bedste er vinterhalvåret hvor der muges, og pærerne er frosne. I boksene vil hun gerne grave, rulle, og æde lidt af hvert. Når det giver frost og pærerne er helt frosne, henter hun på fold, mødding eller i boksen, for at lege boldt med dem. Men hun er ikke så slem længere.
Vores hanhund rør intet der har med hestene at gøre - da han kom hertil, fik vi at vide at han godt kunne lide katte. Dét ku' han ikke. Så katten læb, op i et træ. Hunden kom efter, men der var et hegn. Han fik et rap over halen, og nu er han meget påpasselig med hvor han færdes omkring hestene og jagter ikke længere kattene, den vej. Det var synd, og vist var jeg da lidt ked af det på hans vegne. Men han kan åbne skraldespande, døre, låger, luger og skuffer, jeg har et blebarn - så kan man tænke sig til resultatet nogle gange.
Der er bare noget med hunde og lort... ??
nov 2007
Følger: 150 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.622
aug 2016
Jeg kan levende se det for mig.
Især den med grønt badevand.
En hund bliver bare SÅ gammel og gumpetung, når den hører mennesker tale om, at den skal i bad.
Med en kæmpe anstrengelse KAN den selv hoppe op i badekarret. Men, det er HÅRDT! og mor er OND! Egentlig, skal hunden løftes op i badekarret, fordi det er bare så hårdt at være hund...?
Når man er færdig og siger fri er hun i et hop ude af badekarret og står i døren, klar til at rulle sig tør i sofaen og de velduftende ting man kan finde udenfor. Håndklæder er acceptable, men, der bliver rullet i sofa...
LittleJohn.
Det er ikke et problem at have hende med.
Men, det er et problem at det er så Hårdt for hende at komme i bad...
Så, konsekvenser bagefter..
mar 2011
Mvh TT
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Hun har lært dem at de ikke må gå på folden også selvom hun går derud.
De sidder pænt på den anden side og venter.
Ikke fordi de ruller sig. Men for sikkerheden.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.185
der findes to slags hunde:
dem der ruller sig i alt velduftende !! - ifølge hunden - er virkelig svært at vænne dem af med - har haft en Labrador der indimellem kom i bad efter luftning om aftenen (= efter 22!!
og
dem der aldrig ruller sig i noget - har pt en Kleiner Münsterlænder der virkelig ikke ruller sig i noget trods det at hun er jagthund med stor J - lever virkelig op til sit navn: Lady
Mht. til at holde dem ude af marken/inde på grunden, så har en enkelt tråd i ca. 25 cm højde MED strøm været nok her
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Og derfor kommer gårdhunde ikke ind i rum med gulvtæpper. Og da slet ikke op i møbler! Hund må være i gangen og i køkkenet. Og hund får tørret poter af, inden den går videre ind fra gangen. Og er hund lidt ekstra klam, så får hund lov til at blive ude indtil den har afklammificeret sig lidt eller også er den kun i gangen.
aug 2016
Bare rolig, vi vakler mellem Berry alloc højtryklaminat, og Timmermans korkbaserede imiterede træ.
Netop for at det skal være maksimalt hårdført og rengøringsvenligt
nov 2007
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Mindes min far bandede og svovlede fordi det åbenbart er ret svært at lægge sådan nogen fliser i "plankelængde" og med meget lidt fuge at gøre godt med, men synes nu det har været bøvlet værd.
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Det kræve dog, at gulvet er mere lige end lige, når det skal lægges og som sagt var det noget lirt at arbejde med (min far laver stort set altselv, han er absolut ikke nybegynder, når det kommer til at lægge fliser). Men godt ser det ud - prøver lige at knipse et par billeder i weekenden
Skulle jeg selv bygge, blev det helt klart sådan noget - det er sgu nemt at holde og får ikke kradsemærker, pletter mm.
mar 2011
Mvh TT
nov 2007
Skal spørge min mor, men hun har da ikke brokket sig over gulvvask endnu
mar 2011
Så jeg hader små fliser
Mvh TT
Hund og hestefolde.