Kombucha, wrap og tanker om fordøjelse... {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Jeg har tænkt nogle tanker, som jeg gerne vil dele og høre jeres tanker om. Tanker om tanker.
Det drejer sig om, at min hest virkede lidt oppustet for nylig. Hun fik lidt motion, lidt flere roepiller, lidt loppefrøskaller, lidt ekstra salt for at få hende til at drikke og et tjek for sand i bæen (hvilket der ikke var), og hun er ikke oppustet mere.
Mine tanker går så på, hvad oppustetheden mon skyldtes. Hun har fået wrap indtil for nylig, hvor vi begyndte at fodre med hø. Så vidt jeg ved er wrap lettere fermenteret, og derfor indeholder det flere bakterier, gærceller og sikkert andre mikroorganismer end hø. Disse mikroorganismer er gavnlige forfordøjelsen (tænker jeg), og når nu Syrpa får hø og ikke wrap, bliver hendes fordøjelse sværere? Kunne det ikke godt være?
Jeg har på det seneste brygget en masse kombucha, som jo er sund for menneskers førdøjelse, også pga. de gavnlige mikroorganismer, og jeg tænker at give Syrpa en sjat i foderet fra nu af. Tror I, det kan hjælpe fordøjelsen? Er der nogen, der har prøvet det?
Kh Ane
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Ændringer i foderet øger risikoen for dårlig mave.
Uanset om det før eller efter var bedring.
Kodeordet er tiden omkring en ÆNDRING.
Det er mit gæt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis din har problemer med fordøjelsen kan det være flere årsager - det svære er så at finde årsagen. Jeg ville hellere give noget Balancer fra Dangro end kombucha svamp.
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Kombucha svampen er ikke skadelig for hesten, faktisk bruger man den til astmatiske heste og den haft en stor indvirkning på mange af de heste, til at ejerne kan se bedring.
Men om den har en virkning på tarmsystemet, aner jeg ikke.
Man kan få tilskud for hestens mave, ved for meget luft for at undgå "vindkolik". Men årsagen til hvorfor hesten har mere luft i maven end normalt, er at fortrække og så fjerne kilden..
Min egen bliver eksplosiv oppustet på græs, dog uden diarré. Hun hæver helt vildt og ligner en flodhest, som jeg tænker ikke altid kan føles rart. Det synes jeg ikke selv, når jeg døjer med samme problem, når jeg spiser visse typer Hvidt brød
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Så du må granske hvad hun evt har spist eller om det kan skyldes dette eller andet..
sep 2008
Ja, det ville være mega goft at kunne regne årsagen ud, selvom det ikke er nemt. Jeg tror jeg vil læse lidt på det... måske er kombucha faktisk godt for heste, på samme måde som for mennesker. Jeg har da hørt tale om probiotikum, også med heste? Selvom hestens taemsystem ikke er "opfundet" i en verden af kombucha, kan det jo godt vlre godt alligevel. Det samme gælder jo mennesker
sep 2008
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
Det er lidt, som hos os mennesker, vi tåler heller ikke stærk mad, hvis ikke man er vant til det. Vi føler det brænder i munden og vi får, ofte, dårlig mave. Det samme med, for fed mad, hvis vi er til fødselsdag og får, for meget, flødeskum, går det også i maven, hvis vi ikke er vant til det.
Jeg læser også af og til, at diverse kosttilskud til heste, bliver sat tilsalg med begrundelsen, at hesten ikke vil spise det. Klart. De får den afmålte dosis, for det står på dåsen. Bum, hesten vil ikke ha det. Det lugter ikke af det den er vant til og måske er det giftigt, det må jeg hellere lade være med at spise. En lille smule, så lidt at den ikke bemærker det og vupti, det glider med ned. Næste fodring, en lille smule mere end dagen før, op til rette dosis.
Jeg har endnu ikke oplevet, at den metode ikke har virket og jeg har haft heste i 30 år.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
Hvad er slættidspunkterne i dit hø/wrap, høstår, græssorter.
Når du så skriver du giver den roepiller og loppefrøskaller, sammen med hø, der har en lavere fordøjelighed, så sænker du omsætningshastigheden, fordi du får for lidt energi/kg TS til mikroorganismerne i stortarmen.
Tror du skal få set lidt på energibalancen i rationen, for at fodre en hest er ikke bare at fylde den op med grovfoder og roepiller.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.084
sep 2008
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
jan 2004
Hvis foder niveauet er 6 FE/dag
Lav fordøjelighed = 8,7 kg ts
Høj fordøjelighed = 6,06 kg ts
Det er næsten tre kg ts mere du skal have igennem hesten, uden at få mere energi for det.
Men det er svært at sige, hvis du ikke kender dit grovfoders fordøjelighed. Men tænker du har noget, der ligger i den lave ende, og så skal du have most meget ufordøjeligt materiale igennem, og du får noget der nærmest minder om en stortarmsforstoppelse. Lidt ligesom at fodre med halm alene. Du fylder sækken på krikken op, men den får ikke noget energi, og du 'fodrer' ikke mikroorganismerne. Derfor er man nødt til at hæve FE/kg ts, evt. med kraftfoder eller i dit tilfælde er det formentlig det du har gjort med wrap, som sikkert har haft en højere fordøjelighed.
sep 2008
Hvordan kan jeg fodremikroorganismerne? Det troede jeg netop jeg kunne gøre med hhv. roepiller - og evt. tilføre flere mikroorganismer gennem kombucha
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
jan 2004
En god tommelfingerregel er altid at se på moget. Hvordan ser det ud? Er det hårdt, løst, er der meget fiber i?
Hvis det er løst, har du gør meget protein. Er der meget ufordøjet fiber, er energi for lav.
Hvis man fodrer med grovfoder, en kornblanding og en højproteinblandig, så har man tre knapper at skrue på.
Hvis den er for fed og skal tabe sig, ville jeg ikke give den hø eller noget foder ad libitum. Så er det den hårde måde, og det er arbejde, lidt foder og hyppige forringer.
Kombucha, wrap og tanker om fordøjelse...