{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

Kombucha, wrap og tanker om fordøjelse... {{forumTopicSubject}}

Godaften HG smiley

Jeg har tænkt nogle tanker, som jeg gerne vil dele og høre jeres tanker om. Tanker om tanker.

Det drejer sig om, at min hest virkede lidt oppustet for nylig. Hun fik lidt motion, lidt flere roepiller, lidt loppefrøskaller, lidt ekstra salt for at få hende til at drikke og et tjek for sand i bæen (hvilket der ikke var), og hun er ikke oppustet mere.

Mine tanker går så på, hvad oppustetheden mon skyldtes. Hun har fået wrap indtil for nylig, hvor vi begyndte at fodre med hø. Så vidt jeg ved er wrap lettere fermenteret, og derfor indeholder det flere bakterier, gærceller og sikkert andre mikroorganismer end hø. Disse mikroorganismer er gavnlige forfordøjelsen (tænker jeg), og når nu Syrpa får hø og ikke wrap, bliver hendes fordøjelse sværere? Kunne det ikke godt være?

Jeg har på det seneste brygget en masse kombucha, som jo er sund for menneskers førdøjelse, også pga. de gavnlige mikroorganismer, og jeg tænker at give Syrpa en sjat i foderet fra nu af. Tror I, det kan hjælpe fordøjelsen? Er der nogen, der har prøvet det? smiley

Kh Ane

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kombucha, wrap og tanker om fordøjelse...
  • #1   24. jul 2019 Du har svaret.

Ændringer i foderet øger risikoen for dårlig mave.
    Uanset om det før eller efter var bedring.
    Kodeordet er tiden omkring en ÆNDRING.

smiley
    Det er mit gæt.

• #2   25. jul 2019 Det giver ikke mening - wrap var jo ikke opfundet i tidernes morgen og dermed har det ikke været en del af heste diæt tidligere, så det giver ikke mening de mangler det hvis de ikke får det.

Hvis din har problemer med fordøjelsen kan det være flere årsager - det svære er så at finde årsagen. Jeg ville hellere give noget Balancer fra Dangro end kombucha svamp.

• #3   25. jul 2019 Ah ja, jeg tror I har ret. Måske skete skiftet fra det ene til det andet lidt for hurtigt.

• #4   25. jul 2019 Får hun græs?
    Kombucha svampen er ikke skadelig for hesten, faktisk bruger man den til astmatiske heste og den haft en stor indvirkning på mange af de heste, til at ejerne kan se bedring.
    Men om den har en virkning på tarmsystemet, aner jeg ikke.
    Man kan få tilskud for hestens mave, ved for meget luft for at undgå "vindkolik". Men årsagen til hvorfor hesten har mere luft i maven end normalt, er at fortrække og så fjerne kilden.. smiley
    Min egen bliver eksplosiv oppustet på græs, dog uden diarré. Hun hæver helt vildt og ligner en flodhest, som jeg tænker ikke altid kan føles rart. Det synes jeg ikke selv, når jeg døjer med samme problem, når jeg spiser visse typer Hvidt brød smiley

• #5   25. jul 2019 Hvis du ikke kan pege på hvad der er årsag, så kan din hest være i underskud af salte i kroppen og derfor ikke drikker nok. Hun kan være i underskud af bla kalium som er i visse elektrolytter som viser symptomer på oppustethed pga dehydrering.
    Så du må granske hvad hun evt har spist eller om det kan skyldes dette eller andet.. smiley

• #6   25. jul 2019 Hun får ikke græs, nej - kun hvad der vokser af småting på vandrefolden.
    Ja, det ville være mega goft at kunne regne årsagen ud, selvom det ikke er nemt. Jeg tror jeg vil læse lidt på det... måske er kombucha faktisk godt for heste, på samme måde som for mennesker. Jeg har da hørt tale om probiotikum, også med heste? Selvom hestens taemsystem ikke er "opfundet" i en verden af kombucha, kan det jo godt vlre godt alligevel. Det samme gælder jo mennesker smiley

• #7   25. jul 2019 Hmm, kalium, ja. Hun får fodersalt, men det er vel kun natriumklorid.

• #8   25. jul 2019 For hurtige foderskift er ikke heste egnet. De har brug for, at ny foder bliver kørt gradvis ind.
    Det er lidt, som hos os mennesker, vi tåler heller ikke stærk mad, hvis ikke man er vant til det. Vi føler det brænder i munden og vi får, ofte, dårlig mave. Det samme med, for fed mad, hvis vi er til fødselsdag og får, for meget, flødeskum, går det også i maven, hvis vi ikke er vant til det.
    Jeg læser også af og til, at diverse kosttilskud til heste, bliver sat tilsalg med begrundelsen, at hesten ikke vil spise det. Klart. De får den afmålte dosis, for det står på dåsen. Bum, hesten vil ikke ha det. Det lugter ikke af det den er vant til og måske er det giftigt, det må jeg hellere lade være med at spise. En lille smule, så lidt at den ikke bemærker det og vupti, det glider med ned. Næste fodring, en lille smule mere end dagen før, op til rette dosis.
    Jeg har endnu ikke oplevet, at den metode ikke har virket og jeg har haft heste i 30 år.

• #9   25. jul 2019 Tror du skal finde dit svar i grovfoderets fordøjelighed.

Hvad er slættidspunkterne i dit hø/wrap, høstår, græssorter.

Når du så skriver du giver den roepiller og loppefrøskaller, sammen med hø, der har en lavere fordøjelighed, så sænker du omsætningshastigheden, fordi du får for lidt energi/kg TS til mikroorganismerne i stortarmen.

Tror du skal få set lidt på energibalancen i rationen, for at fodre en hest er ikke bare at fylde den op med grovfoder og roepiller.

• #10   25. jul 2019 Mht. kombucha så har min hest med bild astmatisk bronkitis fået det i en periode, for at afhjælpe hans hoste og slim. Til det formål syntes jeg det hjalp, men har ikke lige tænkt over andre ting. Han drak det, som vi andre drikker saftevand smiley

• #11   26. jul 2019 Ann C - jeg er bange for at jeg ikke rigtig forstår det med energibalancen, det ved jeg ikke lige hvad går ud på. Hvor kan jeg læse mere? smiley

• #12   26. jul 2019 Køb eller lån Den Store Foderbog

• #13   26. jul 2019 Det er ikke ligemeget om der skal 1,45 kg ts/FE (lav fordøjelighed, fk 66) eller om der skal 1,01 kg ts/FE (høj fordøjelighed, fk 84)

Hvis foder niveauet er 6 FE/dag
    Lav fordøjelighed = 8,7 kg ts
    Høj fordøjelighed = 6,06 kg ts

Det er næsten tre kg ts mere du skal have igennem hesten, uden at få mere energi for det.

Men det er svært at sige, hvis du ikke kender dit grovfoders fordøjelighed. Men tænker du har noget, der ligger i den lave ende, og så skal du have most meget ufordøjeligt materiale igennem, og du får noget der nærmest minder om en stortarmsforstoppelse. Lidt ligesom at fodre med halm alene. Du fylder sækken på krikken op, men den får ikke noget energi, og du 'fodrer' ikke mikroorganismerne. Derfor er man nødt til at hæve FE/kg ts, evt. med kraftfoder eller i dit tilfælde er det formentlig det du har gjort med wrap, som sikkert har haft en højere fordøjelighed.

• #14   26. jul 2019 Ann - aha, fin forklaring. Jeg har altid tænkt og talt med andre om, at det er fint at have grovfoder uden ret meget energi i, for min hest tager temmelig nemt på. Så er der meget tyggetid og madglæde for "pengene", uden at hun bliver tyk af det... Men det skal jo ikke bare blive en kæmpe prop af fibre.
    Hvordan kan jeg fodremikroorganismerne? Det troede jeg netop jeg kunne gøre med hhv. roepiller - og evt. tilføre flere mikroorganismer gennem kombucha smiley

• #15   26. jul 2019 Jeg har faktisk ved et par lejligheder kureret en begyndende gæringskolik med kombucha. Fandt ud af det ved en tilfældighed. Havde en som viste tegn på kolik på sommergræs. Og det eneste jeg kunne komme i tanker om jeg havde i huset som måske kunne bruges, var kombucha. Og det hjalp ret hurtigt smiley Så det skader ikke at prøve, så længe den ikke har akut brug for dyrlæge.

• #17   28. jul 2019 Hvis man er sukkerforskrækket, så anbefaler jeg man ikke fodrer med roepiller, for de indeholder sukker. Det er trods alt et biprodukt fra sukkerproduktion.

En god tommelfingerregel er altid at se på moget. Hvordan ser det ud? Er det hårdt, løst, er der meget fiber i?

Hvis det er løst, har du gør meget protein. Er der meget ufordøjet fiber, er energi for lav.

Hvis man fodrer med grovfoder, en kornblanding og en højproteinblandig, så har man tre knapper at skrue på.

Hvis den er for fed og skal tabe sig, ville jeg ikke give den hø eller noget foder ad libitum. Så er det den hårde måde, og det er arbejde, lidt foder og hyppige forringer.

Kommentér på:
Kombucha, wrap og tanker om fordøjelse...

Annonce