{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.479 visninger | Oprettet:

Heste ude om natten? {{forumTopicSubject}}

Jer der har hestene gående ude om natten nu - hvilke tanker gør I jer?

Tænker ift. hestens vaner, døgnrytme? Fodring?

Jeg overvejer det lidt... pga. de mange fluer, men jeg er lidt nervøs ved dels at lave totalt om på deres vaner, men også at der ikke er nogen, der holder øje med dem - tænker både, hvis de bliver forskrækkede, går i hegnet, eller der skulle komme nogen udefrakommende forbi (jaja, man hører så meget i medierne).

Hvad tanker gør I jer? Hvordan fungerer det for jer, der har hestene gående ude om natten? Rider I som I plejer (med forbehold ift. vejret selvfølgeligt). Fodrer I på andre tidspunkter?

Venligst

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste ude om natten?
  • #1   24. jul 2019 Min er i løsdrift, og har været det igennem det sidste år. Hun kommer aldrig på boks, og det fungerer fint. De bliver i flokken, og vi har ikke oplevet at nogen er brudt ud eller andet. Min får kun vitaminer pt, så har de halm ad libitum, og græsser næsten næsten et halvt døgn. Jeg rider hende kun når vejret er til det. Hvis det er alt for varmt, så får hun fri.

• #2   24. jul 2019 Min går ikke i løsdrift, og skal heller ikke - og han skal desværre rides minimum 5 dage om ugen... og har derfor også brug for noget kraftfoder ved siden af... men dejligt at høre, det fungerer for jer! smiley Tænker han evt. bare skal på fold om natten i en periode, mens det er så varmt smiley Men tak for din erfaring! smiley

• #5   24. jul 2019 Tak for svar og erfaringer! smiley Det er dejligt at høre, hvad I har af tanker smiley

KOMMER LIGE EN VENLIG TILFØJELSE TIL MIN TRÅÅÅÅD: smiley :)

Jeg er IKKE interesseret i at have min hest på døgnfold - det er SLET ikke af den årsag eller fordi, jeg vil fodre mindre eller være der mindre - min hest er i FULD ridning, og han skal derfor både fodres og på fold i nogle timer om dagen, så han ikke bliver helt udkørt smiley Jeg ønsker blot at give ham de bedste forudsætninger for at få sin foldtid smiley

Så jeg er med rideheste, der RIDES og IKKE går på døgnfold - det er især jer, jeg gerne vil spørge ad smiley

• #6   24. jul 2019 det er jo kun 1 uge hvor vi får så høje temperturer

mine kommer ikke på fold om natte, netop af samme grund som du skriver.
    derimod kommer de tidligere ind hvis de selv vil. ville gerne kunne sætte dem ud noget tidligere men er dårligt til at så tidligt op

du kan jo også bare tage dem ind om eftermiddagen og så ud igen til nogle timer om aftenen.

ulempen ved at de går på fold hele døgner er jo at deres sovevane ændres. oftes vil de sove om formiddagen/eftermiddagen. der skal jo holdes vagt om natten

• #7   24. jul 2019 Nøjagtigt det, jeg tænker Anja... og så går de bare uden opsyn = hænger en fast i hegnet, så er der ikke en chance for, at nogen ser det før dagen efter smiley

100% min vil holde vagt, hvis han skal gå ude... han er MEGET vågen og egnede sig derfor slet heller ikke til løsdrift, da han var yngre

• #8   24. jul 2019 jeg har prøvet at stå op om morgen og kom til at kigge ud, ja så gik begge heste i haven i stedet for på folden. det var så mit elhegn som var stået af.
    så jeg foretrækker at de står inde om natten - ellers skal jeg være vågen hele natten. OG DET gider jeg ikke.
    så hellere tage dem ind i den værste varme
    nu i dag er de klædt i fluemaske, fluepandebånde, fluedækken og fluespray, og det har faktisk fungeret rigtig godt. de har ikke ville ind som de har gjort de andre dage. så det får de på igen i morgen. også selvom at de ligner noget meget uhyggeligt smiley

• #9   24. jul 2019 Haha åh gud, sådan så vores også ud i dag... smiley

Nej, jeg er også lidt bange for at skulle ligge vågen hele natten og bekymrer mig smiley

Jeg må lige reoverveje...

profilbillede
  • #10   24. jul 2019 ja de ligner mine smiley
    bort set fra mine også lige have fluepandebånd på -

• #13   24. jul 2019 Det sted min stod de første 7år jeg havde ham, SKULLE hestene på døgnfold, lige meget om det var en hyggepony som min der kun bliver redet et par gange i ugen, eller en stævnehest der bliver redet dagligt, og er til stævne næsten hver weekend - mindes ikke jeg har hørt nogen, der havde problemer med det smiley

Vi havde så en jordfold til rådighed også, så vi kunne sluse dem langsomt over på græsset, eller have dem gående på jordfold hele tiden eller noget af tiden smiley

Desuden stod det os frit for om vi ville blive ved med at give foder osv.
    De fleste gav bare vitaminer om sommeren, men nogen fortsatte også med krybbefoder, som så blev givet i en spand ved striglebommen udenfor smiley
    Tænker de har justeret det efter huld, og om hesten fik mere eller mindre energi af at være kommet ud...

• #14   24. jul 2019 Min som går konkurrencer har gået på døgn fold nu i to mdr og skulle gerne forsætte med dette de næste to mdr også. Han har ind til nu kun fået tildelt vitaminer, men de er begyndt at få lidt frøgræs ud. Jeg rider ganske normalt. Der er intet at mærke på ham

• #15   24. jul 2019 Jeg rykker rundt på rytmen som det passer mig om sommeren. De her dage er de inde fra 8-14 og ude ellers, i sidste uge var de inde om natten fra 15-8 og andre gange kan de stå inde på andre tidspunkter.

• #16   24. jul 2019 Hvad er det, du er bange for?
    Helt grundlæggende??

At de skal gå igennem hegnet?
    Hvorfor skulle risikoen være højere om natten end mens du er på arbejde?
    Find selv på flere katastrofer - men hvorfor skulle risikoen være større om natten??

Jeg ville forvente at risikoen for uheld var ens døgnet igennem - fraset de uheld der skyldes mennesker, de sker når vi gør noget.

Mit gule grødhoved er på døgnfold.
    Og jeg er selv udpræget B menneske.
    Jeg er ret sikker på, at han bedst kan lide ydertidspunkterne.
    Min mand og jeg overnattende engang på folden for at se stjerneskud. Meget romantisk.
    Det var meget tydeligt at hestene råhyggede på den tid af døgnet.
    -Den eneste, der syntes det var hårdt, var hunden. Hun lå ved vores hoveder og holdt sig vågen og holdt øje.

• #17   24. jul 2019 Jeg har ikke problemer med at lade dem gå ude om natten - og har ikke oplevet uheld smiley

Da de var mest stævneaktive havde jeg dem ude om natten, når der var klæg om dagen, så ca fra midt juni til midt august - og så var de inde fra ca kl 08/10 til 18/20 stykker.

Lige pt er de ikke i stævneform, men bliver redet. Jeg har lavet læskur på sommerfolden, og de går ude på døgn siden 28/4. I dag har de været inde i boks fra kl 10-18, fordi det bare er steghedt,og min stald er kølig.

Pinot som er easykeeper går på et vandrespor rundt om midterfolden hvor Caspian og Freiherr går på. Læskuret er delt op, så pinot har sin del og de andre deres. De fodres med Roepiller og kraftfoder i læskuret hvor der er sat krybber op - det går fint uden at binde op.
    Hø tildeles de i høstationer - pinot får lidt ca 4 kg og de andre ca 20 kg - igen de to unge deler fint.

Nætterne er lyse for tiden, så reelt er der kun mørkt i et par timer fra 00-04 - og om vinteren går de mindst lige så længe ude i mørke smiley

De er aktive om natten, hvor de vandre, græsser og leger. Jeg har været syg for 2 uger siden, hvor jeg tilbragte nogle nætter med at sidde og se hvad hestene lavede midt om natten mellem mine hosteanfald smiley
    Ca kl 08-09 får de deres kraftfoder i læskuret, og så går de i seng. Men det er min oplevelse at det også minder om deres vanlig døgnrytme, hvor de også tager en middagslur mellem kl 11-14 om vinteren.

Lige pt rider jeg, når det passer mig - om det er kl 07 eller 22. Sådan var det også da jeg var stævnerytter, hvor nogle stævner lå kl kvart i kvalme om morgen i den anden ende af landet, eller kl 2100 i den modsatte ende af landet. Det må hestene bare indrette sig på smiley

Så jeg ville da overveje at have dem ude om natten, hvis jeg havde tænkt mig at gøre det over minimum 2-3 uger, al ændring af rytme giver jo lidt tilvænning.

Bekymringer om tyveri af heste - nope. Som andre skriver, så er det yderst sjældent med dissideret tyveri - ofte er der uoverenstemmelser mellem tidligere ægtefæller eller økonomiske partnere, hvor man er uenig om hvem som har krav på penge/værdi af hesten. Og skulle jeg hente en hest fra en fold, og smide den i trailer ville jeg gøre det i “arbejdstid” på højlys dag, der hvor alle tror det er legalt, og sikkert noget ejer har bestilt smiley

Mvh Charlotte

• #18   24. jul 2019 Min rides 5 dage om ugen og går på døgnfold om sommeren uden problemer. De gå kun 2 heste sammen, så de får en spand mad hver en gang i døgnet og så får de hø ud, så de har til næste dag ( de er vant til at der altid er adgang til strå, så de grov æder ikke det hele på en gang)

Jeg synes det er langt mere trykt at de går ude på deres fold, hvor der er massere af plads, end når de står spærret inde i en boks, hvis der skulle ske noget. Har haft heste både på sommer døgnfold og løsdrift og har aldrig oplevet en hest gå igennem hegnet i løbet af natten.

• #19   24. jul 2019 Derudover, så har jeg tilbragt hele nætter i stalden både sommer og vinter for at holde øje med hestene og vores har præcis samme sove rytme om de er ude eller inde, det ikke sådan at de er usikre om natten og ikke tør sove og derfor sover hele dagen i stedet for.

• #20   24. jul 2019 Når du skriver følgende, er jeg ikke sikker på at jeg forstår pointen med dit indlæg?

"min hest er i FULD ridning, og han skal derfor både fodres og på fold i nogle timer om dagen, så han ikke bliver helt udkørt"

Hvor meget og hårdt du rider har intet at gøre med foldtid. Faktisk er det bedre for en hest der rides på højt plan at stå ude så lidt som muligt i boks, da de får bevæget sig regelmæssigt, og ikke kommer direkte fra at have stået i en boks.

Når vi tager vores hjem fra sommerfold, kommer de til at gå i løsdrift, med stor fold til der ligger ud til vejen. Vores hoppe skal også rides 5-6 dage i ugen, og rides op til distance.

Nu har vi haft hest på døgnfold/i løsdrift det meste af den tid vi har haft hest, og de får foder morgen af aften selvom de står ude. Skulle de have 3 gange, ville de få 3 gange. Når de så er kommet på sommerfold byttes foderet ud med vitaminer og div. (blød overgang).
    Det vigtigste er sådan set at grovfodet - Det er det der skal holde hesten kørene, hvor fuldfoderet er for at dække ind. Så hø eller wrap ad libitum, så skal hestene nok hurtigt vænne sig til den nye rytme.

Ang. ting der kan gå galt om natten, så er der ikke voldsomt meget mere risikabelt, end at have hesten på boks. Strømmen kan svigte, og de kan gå igennem hegnet, men det kan også ske om dagen. Kolik og div. sygdomme kan også ramme i boksen - Fordelen ved at have dem ude er, at man kan være heldig at en forbi passerende ser det og kontakter dig (hvis de står i nærheden af offentlig vej/sti).

• #21   24. jul 2019 Ah, og så tror jeg jeg forstod. Du er int. i at holde dem inde i dagtimerne og have dem ude om natten?
    I så fald gælder samme svar. Tror ikke du skal være bekymret for om det forstyrrer deres rytme. Det gør det for en stund, og så vænner de sig hurtigt til det smiley

• #22   25. jul 2019 Jeg forstår slet ikke problemet i at de er ude om natten? Står du og ser på dine heste alle timer de er ude, hvis de er ude om dagen?

Jeg er ret sikker på at min og dens ven, samt de tre heste på nabofolden kun bliver tjekket maks 2 gange om dagen. Altså udover hvis vi henter én af de to heste ind for at arbejde.
    Når jeg har passet stude, så er de også kun blevet set til 1-2 gange dagligt. Er der det antal dyr/ben der skal være? Står de alle på benene og virker livlige? Er hegnet intakt? Er der vand? Fint, så lever er nok.

• #23   25. jul 2019 Tak for jeres svar - og hvor er jeg ærgerlig over, at I sådan synes, jeg ikke forstår min hest og ikke kender til fundamental viden om hold af hest... jeg synes måske ikke helt, I kan udtale jer på de vegne, når I ikke lige kender den enkelte hest. Også derfor, jeg spørger om erfaringer og JERES tanker om JERES heste - ikke jeres holdning til min hest og hvordan, jeg har hest smiley Jeg ønsker blot erfaringer om, hvordan jeres heste evt. fungerer på fold - og til jer, der har svaret herpå, tusinde tak, det vil jeg tage med i overvejelserne. Min hest er voldsomt sensitiv, og derfor tager jeg ofte meget hensyn til ham, for ellers så "virker" han altså ikke - og det er benhård erfaring gennem årene, at han ikke er sådan en "det går nok, vi prøver bare"-hest smiley

Min hest er i fuld ridning, og derfor vil jeg gerne have, han ikke er træt i hovedet af, at han føler, han skal "holde vagt" hele døgnet eller at hans vaner bliver totalt vendt på hovedet - han er meget et vanedyr. Jeg har haft ham, siden han var 2 år gammel, og derfor ved jeg, at han IKKE egner sig til døgnfold, det har vi forsøgt smiley Men mange tak for jeres, uden tvivl velmente, råd om dette smiley

Ang. opsyn, så synes jeg, der er stor forskel på, om hestene går ude om dagen, hvor naboer m.v. kører forbi + vi er en stald, hvor der altid er nogle om formiddagen + ejer af stedet er hjemme. Derfor er der meget opsyn i dagtimerne. Der er heldigvis kameraer overalt her, så jeg er ikke så bekymret for, at der skulle komme uanmeldt besøg (blot en tanke, der også tages hensyn til), men dog meget bekymret for, om en hest står med en skade, går gennem hegnet el. hænger fast, uden nogen ser det, før 6-8 timer efter. Så vores heste går almindeligvis ude fra 6-16, og der er IKKE manglende opsyn i så mange timer om dagen - derfor er jeg lidt bekymret for at lave om på det smiley Der er til dagligt voldsomt meget opsyn med vores heste - og rigtig mange søde opstaldere, der altid er opmærksomme.

Min hest står på græsfold året rundt, og om vinteren med wrap eller hø - pt. har de ikke hø med på folden, hvilket jeg egentligt havde tænkt de skulle, hvis han skulle gå ude hele natten. I boks har han kvalitetsHØ AD LIBITUM og jeg fodrer hovedsageligt med grovfoder, men tilfører også kraftfoder, opblødte fiberpiller, vitaminer og især e-vitamin om dagen. Fodres 3 gange dagligt, hø 3-4 gange. Han burde være dækket ind og er i fin foderstand, men jeg er ikke interesseret i ét stort måltid - men ønsker fortsat at dele måltiderne ud, da det jeg synes, det må være mest naturligt for dem.

Jeg tænker dog over, eks. om de skal have måltider om natten, når nu han bruger mere energi om natten + at han jo ikke skal have fuld kraftfoder, når han står inde i boks, netop pga. skræk for kolik m.v. Så det er da en ting, jeg vil overveje ift. hvis de skal ud om natten.

Men mange tak for jeres svar - altid dejligt at høre, hvordan andre har hest, og hvordan det fungerer. Jeg må lige tænke, hvad jeg vil smiley Hvor ville det være meget nemmere, hvis der ikke var alle de dumme fluer! smiley

• #24   25. jul 2019 Jeg finder ud af det i aften smiley

Jeg har nemlig ikke redet i de 2 dage deres dag er vendt om.

Hos vores stald”forældre” er det sådan at der dels går følhopper i flok på døgnfold, ungheste i tilridning på folde, der på den anden tid af døgnet bruges af vores.

Nu har de så valgt at bytte om på dag og nat, og jeg tror ikke det har betydning, men jeg kan give besked om hestene virkede anderledes (ud over varme) når vi har redet.

Vores er så ikke nogle der har svære ved at ting ændrer sig, den ene har været på stedet hele hans liv, her er han gået fra døgn med mor, døgn i følbørnehave væk fra gården, døgn i unghesteflok langt væk fra gården, tilbage til gården og ud om natten uanset og så ind til “mig” som opstalder og ud om dagen (bortset fra nu) så der er altid sket noget og de passes på, men har ikke behov for “vat” (det havde min gamle hest og det var ikke sjovt)

Så reelt ved jeg ikke helt om jeg kan bibringe nogen erfaring, fordi mine ikke har samme sind, men hjælper det dig, så skriver jeg gerne smiley

• #25   25. jul 2019 Mine er også i fuld ridning og går aldrig på døgnfold, og absolut kun ude om natten i dette vejr. Lukker dem ud om aftenen når fluerne væk, og tidligt ind inden varmen kommer. Fodringen har jeg ikke ændret på. De får en tot wrap med ud om natten, hvis de skulle få lyst til andet end græs. Jeg rider dem en times tid efter de er kommet ind, medmindre de ligger og sover. Synes de er meget forskellige efter nattefold. 2 lægger sig næsten med det samme, mens en står og er helt frisk og klar til arbejde.
    Jeg hader at have dem ude om natten. Netop fordi jeg føler det forstyrrer deres søvnrytme og med tanken om måske at ride en halvtræt hest. Og så er der også det der med alle de timer uden opsyn. Heldigvis sover jeg med åbent vindue ud til hvor de går (20m til leddet), men spekulerer da stadigvæk og ligger og lytter. Jeg forstår udmærket din bekymring. Jeg gør det virkelig også kun af nød, fordi de har brug for foldtid. Glæder mig bare til at det her skodvejr forsvinder!

• #26   25. jul 2019 Vores har stået inde om natten helt til nu - de har nu haft 2 nætter ude i streg (og inde fra kl 10 til kl 18 ca) pga varmen. Ingen problemer. De får stadig tildelt grovfoder og foder 2 gange dagligt, som vanligt. Den ene er i fast træning ca 5 dage i ugen smiley De omstiller sig nemt, så ville jeg ikke bekymre mig over.

• #27   26. jul 2019 Min egen hest Santos går på døgnfold (jeg ved godt du ikke vil have din på døgnfold, så læs lige med inden du blot hopper over smiley )

Hvilket vil sige han også går ude i solskinnet, og han er som sådan ikke plaget af det, bevares, der er klæg, fluer og andre insekter men ellers er han ikke så plaget, og sveder heller ikke i løbet af dagen, på trods af varmen.
    Han nyder helt klart de køligere aftner, uden tvivl men det er blot sådan min er.
    Santos rides også fast og er i skarp træning smiley

Jeg vil mene at hvis din hest er så stort en vane dyr som jeg fornemmer i dine beskeder, så ville jeg så vidt muligt holde mig til almen dagligdag.
    Det er så korte perioder vi har det her varme vejr, at det næsten ville være synd/skam at bytte om på foldtiden (nat/dag) for en uge eller to for så at bytte tilbage igen i 2 uger og så endnu engang bytte om til det første igen.

alle andre heste i stalden (på nær mine egne to og en 3. hest) kommer ind i dagstimerne, det er dog en blanding af at nogen af dem er sorte og er ved at gå til i varmen, og en håndfuld af hestene har fold ved en sø så der er vildt mange indsekter og de bidder som gale i øjeblikket, de kommer så ind om morgen/formiddagen og ud igen sent aften (igår var kl 21.30 før de kom ud)
    Disse heste fungere også fint med dette. så der er ikke andet end at mærke efter på din hest hvad den trives bedst med, blot man husker at mærke på hesten og ikke hvad man personligt selv syntes, hesten skal nok give udtryk for hvis den virklig ikke gider være ude smiley

god fornøjelse med det smiley

• #28   26. jul 2019 Vores (min datters) stævnehest som går landsstævner går også på døgnfold pt. Det gjorde han også hele sidste sommer mens han gik stævner. Han bliver dog taget ind morgen og aften og bliver fodret. Men i øjeblikket hvor vi intensiverer træningen pga. større opgaver, får han 3 måltider.
    Vi ikke mange klæg, men fluerne kan godt være en plage i varmen, så der hjælper fluespray og et fluepandebånd rigtig godt.
    Vi er dog snart nødt til at tage ham på stald igen om natten, da han skal være klar til opstaldning i forb. med stævner og det harmonerer desværre ikke med døgnfold.

Kommentér på:
Heste ude om natten?

Annonce