{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

HVORNÅR er hesten tilredet... {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg haft et indlæg om hvor glad jeg var over at Ulla er s nem at tilride, men det drejede sig til en meget ond diskussion om hvornår en hest er tilredet....
hvad syntes i, hvor når er en hest Redet til...??

For mig, er det når hesten er styrbar, men ben og tøjler, samt når den forstår hvad man fortæller den...

Altså jeg vil aldrig kalde en hest tilredet før jeg trykt kan sætte urutinerede ryttere på den...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HVORNÅR er hesten tilredet...
  • #1   17. jul 2007 enig!!

• #2   17. jul 2007 Enig...

• #3   17. jul 2007 For mig er det når den kan de grundlæggende ting.

• #4   17. jul 2007 rart at der er folk der er enige...

jeg vil yderligere sige Ulla er redet til: for hende kan min kæreste (meget urutineret) ride, i alle gangarter

Men jeg vil sige at April's Nar, lige mangler det sidste, før jeg sætter urutinerede mennesker på hende, uden selv at have fat...

• #5   17. jul 2007 Vita!! mind mig ik om det!! jeg griner stadig!!

• #6   17. jul 2007 Den skal gå MB dressur. mindst. og ku spanske skridt.

• #7   17. jul 2007 Suua.. selvfølgelig kan alle heste ikke med alle ryttere, men nu tænkte jeg sådan lidt, med Hvornår JEG mener en hest er tilredet, og selvfølgelig er der forskellige meninger...

• #8   17. jul 2007 Giovanna... Nå... gælder rodeo... for det kan Nar....

HUn stejlede, bukkede og sprang med mig i dag... åndsvage hest... ALDRIG har hun været mere tumpet... (og selvfølgelig kan man ikke finde hjelmen sådan en dag... så red uden)

• #9   17. jul 2007 Når den kan gå skridt trav og galop, samt er styrbar derindefor. Og den lystre.

** Ja det var noget af et indlæg før **
    Tilredet = kan sit grundlæggende
    ^^ Ja nogenlunde =)

• #10   17. jul 2007 den ska også ku rulle rundt på kommando. og det der trick ''det en tysker...''

• #11   17. jul 2007 er det okay at jeg skriver sådan som vi gør ude på arbejdet eller ? for den måde tror jeg da er den rigtige,!!

• #12   17. jul 2007 Katrine ja selvf. vi har alle forskellige meninger... det er bare vigtigt at kunne acceptere andres meninger OGSÅ, ... (*host*, jeg kommer ikke med hint)

• #13   17. jul 2007 Giovanna... vil du sige at nar ikke er ordenlig tilredet, fordi hun er bange for hvide ting, såsom hendes trense.??? (alvorligt spørgsmål)

• #14   17. jul 2007 Vita: en hest er først tilredet når den er så dødsyg at den hverken reagerer på vind og vejr eller hvide trenser. så jeg vil sige når den er måske 25 år eller bare godt nedslidt. og nedslidt blir den jo hurtigt fordi du rider med bid. det er jo et torturvåben mod heste.

• #15   17. jul 2007 Hehe.... Ih ja... Bidet... det skærer jo tungen af hesten... Uhhhhh...

• #16   17. jul 2007 ryttervant: vi kan sidde på hesten uden den kyler os af , og vi kan ride nogenlunde rundt på den uden longe,,

tilredet: den har nogenlunde balance, og kan skridte trave galopere, og gå volter og sådan,!

komplet tilredet: den kan gå øvelser til minimum en lb-1..

det er de tre ting vi har og så kan man jo så vælge hvad man vil, når man ringer det er selvfølgelig dyrer at få den komplet tilredet end bare ryttervant,

• #17   17. jul 2007 Katrine, det lyder jo ganske fornuftigt...

• #18   17. jul 2007 Når den acceptere rytteren ? (:

• #19   17. jul 2007 Camilla, ja der vi ljeg kalde den ryttervant, hvor den så vil være ridevant, når den har lært hvad benene og tøjlen betyder...

• #20   18. jul 2007 Når hesten kan gå et godkendt L-program er grundridningen i orden...

tror desværre at der er alt for mange der forbinder tilridning som værende det samme som grundridning.

Tænk på at ordet er tilridning, dvs. hesten er klargjort til at blive redet. Altså når hesten kan de helt basale ting, dvs. kan lave overgange fra hhv skridt til trav og fra trav til galop samt omvendt, og at den er styrbar i alle tre gangarter, dvs. man kan lave stor cirkelvolte, store slangegange samt ride den lige.

Kedeligt at se at visse personer i tråden ikke tager det seriøst og blot gør nar ed trådens forfatter...

• #21   18. jul 2007 Er helt enig med camilse!!

Den skal kunne enkelte komandoer som overgange, cirkelvolter ect før man kan sige den er tilredet.
    Den skal dog ikke kunne gå et L-program

En hest som kan få rytter på ryggen, og gå fremad med rytter, er ikke tilredet, men ryttervant.

• #22   18. jul 2007 enig

• #23   19. jul 2007 Nu ved jeg ikke om det er mig der hentydes til, såfremt det er beklager jeg da hvis det blev forstået forkert, for mener ikke jeg på noget tidspunkt gjorde grin eller skrev noget på en grim måde.
    For mig er en hest tilredet når den forstår signalbetydningen, har et godt og velfungerende stop, gå, bak og vig for tryk signal.
    Når disse ting er vel indlærte kan man ride alle gangarter, øge og sænke tempoet i alle gangarter, hesten kan vige for benet, forstår betydningen af tøjlerne både direkte og indirekte tøjle, hermed kan man kontrollere volternes størrelse og ride langsiderne.
    Ergo har hesten en fornuftig forståelse for signalerne og udførelsen af dem.
    der mangler måske nok noget finpudsning som man så arbejder videre med på længere sigt, men forståelsen er iorden på de grundlægggende øvelser og førnævnte signaler.
    Så er den i mine øjne færdig tilredet... der er jograder af tilridning (hos mig... smiler... ) Jeg kan godt se en hest som kan gå gangarterne og har en rimelig forståelse af signalerne men uden man kan sige der er fuld forståelse og signalerne er helt indlærte, så kan man sige let tilredet...
    Vi har jo alle hver vores syn på det, men vi skulle da gerne kunne have en rolig debat uden grimme ord... vi er vel alle gamle nok til at kunne diskuttere tingene pænt...
    Som sagt håber jeg ikke jeg trådte nogle over tæerne, såfremt jeg var helt uforståelig er det her min ide om en helt færdig tilredet hest.
    (og her snakker vi for mig adskillige måneder).
    Mange hilsner fra Stine

• #24   19. jul 2007 ps. hertil hører naturligvis den fysisiske del, smidiggørelse og styrke ellers kan hesten naturligvis ikke udføre det... så her er endnu en "hurdle" ør den er helt færdig...
    hvad angår urutinerede ryttere er jeg enig med SUUA, min fx kan ikke gå med helt urutinerede rytttere da hans temperament ikke er til det... hvorimod en meget rolig hest nærmest kan det længe før tilridningsfasen er færdig...

Kommentér på:
HVORNÅR er hesten tilredet...

Annonce