Hjælp til foder {{forumTopicSubject}}
Min hest er nået til det punkt hvor han ikke må blive tykkere.
Han får dagligt Brogaarden Optimal - Icelandic Power, han får portioner som dækker hans vitamin behov. Han får også lidt sort havre, som gør at han får energi.
Er virkelig på bar bund med hvad jeg kan gøre med hans foder så han kan tabe sig.
Han bliver redet ca.45 min om dagen, og har en fridag, så han bliver motioneret.
Han går på fold i 3-5 timer om dagen.
Er der nogle der har ideer til hvad jeg kan prøve at gøre?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvad får han?
Og hvordan??
Jeg havde nok fjernet alt grovfoder.
Hvis strengt nødvendigt med vitaminer og mineraler, så på den mest kaloriefattige måde.
Bliver han hysterisk af at se de andre få grovfoder - så giv lidt lucerne.
Få kalorier pr deciliter.
Især hvis man ryster det løst.
Hvad får han af grovfoder?
Når han ikke er på fold, får han så slowfeeder, hønet eller bare ad lib??
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 443
Han bliver bare nødt til at få hans Icelandic power (grovfoder) da alt hans vitamin er i det og energi.
Han får et helt fyldt slow feeder hønet om dagen, hvor det halve bliver lagt på jorden.
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 15
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Ham har jeg sat på vandrespor, hvor han går på døgnfold. Sporet er græsset ned i samarbejde med mine to andre heste, så Pinot skal futte en hel del rundt på sporet for at finde det lækre græs.
På den måde “tvinger” jeg ham til at bevæge sig, og får gratis motion på den måde.
Fodermæssigt får han lige pt 300 gram Equesana balance, nogle vit/min bolsjer, og så loppefrøskal og Urtefarm blod sugar regulator.
Jeg skal snart have fat i noget halm, da de nu har græsset det meste ned - og de vil gerne have noget “fyld” her om sommeren.
Så jeg ville skrue ned på krybbefoderet, og op for foldtid - hvis du altså kan få ham ud på et vandrespor, aktiv his stald e.l.
Mvh Charlotte
feb 2009
aug 2016
Tastefejl!
Jeg skrev oprindeligt "kun give grovfoder, fjerne alt kraftfoder.
Og så redigerede jeg ordstillingen og lavede en formuleringsfejl.
Grovfoder er fundamentet for hestefoder.
Krybbefoder er til at supplere med, dække ind for det, som mangler
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis hesten er for fed, så fjern fuldfoderet og erstat det med vitaminer og en slat lucerne.
Prop alt grovfoderet i slowfeeder og op for foldtid så hesten kan bevæge sig.
jul 2007
Følger: 136 Følgere: 728 Heste: 15 Emner: 175 Svar: 1.387
hvor meget hø får han ved siden af ?
hvor meget går han ude ?
jun 2016
Haha kom til at skrive forkert.
Tak for svar
jun 2016
Han kommer på fold kl.14 eller kl.17. Da han bliver for træt hvis han kommer ud inden ridning, der er heller ikke andre der kan gå med ham. Han går ude i 3-5 timer om dagen. Han får et stort slow feeder fyldt med hø, tror der kan være 5-7 kg i sådan et.
jun 2016
aug 2016
Mangler han kraftfoder eller kondi?
Mennesker, der ikke er i form har ikke energi til at løbe - men det betyder ikke at diætisten anbefaler hurtige kulhydrater.
Hvad med nogle gode lange skridtture. Det bygger mere form op end man tror, men heste i dårlig form kan være med.
Og så er det jo perfekt årstid til det...
jun 2016
Hans form fejler intet, han har bare aldrig været en hest med særlig meget energi, ved hans gamle ejer fik han også rigtig meget havre.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
jun 2016
Der er ingen problemer når han kommer på fold efter ridning. Har også haft dyrlæge ude for at tage blodprøver hvor han for ca.1 år siden havde forhøjet muskelværdier, da han fik for meget havre i sit foder. Derefter fik han taget blodprøver 2 gange hvor det var blevet normalt.
jul 2007
Det mest optimale var at han kom på et par timers græs om formiddagen, hvor solen stadig ikke brænder igennem !! så kan du også spare morgen høet.
Og så resten af dagen på gordfold med adgang til lidt hø midt på dagen, hvor der selvfølgelig er rig mulig for skygge.
så det kun er boks og hø til natten.
heste har bedst af at være ude så mange timer som overhovedet muligt
Har du prøvet at snakke med en fodrekonsulent ?? ? der er en tilknyttet de fleste fodrestof forretninger.
Jeg havde taget fodret fra ham og i stedet gået over til vitaminer og mineraler, er det fordi han mangler energi, så vil jeg finde noget andet fodre til ham som f.eks Energi Mix der er også vitaminer og mineraler i.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
jun 2016
Han kan ikke komme ud om formiddagen, da der ikke er nogle der kan trække ham på fold der.
Vi har en jordfold som må benyttes 30 min pr. Hest, og man må ikke smide hø derud.
Jeg tager også ud og snakker med en fodervejleder i næste uge, men vil bare lige se om det var nogle som havde nogle gode forslag til hvad jeg kunne gøre.
jun 2016
Han får mere energi når det bliver koldt. Har også overvejet at få en dyrlæge ud for at tage nogle prøver på ham igen.
jul 2007
God ide at snakke med fodrekonsulent ??
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Jeg har her vinteren over ikke fået redet særlig meget, men har prioriteret foldtid, hvilket er nemt for mig da hestene står hjemme på gården.
Efter 3 ugers genoptræning primært med trækketure/skridtture ligeud på hård bund, sendte jeg hesten i ridning hos min berider. Og hun var total overrasket over i hvor god form han - godt nok tyk og overvægtig - men ingen tvivl om at 12-14 timers fold dagligt giver gratis motion.
Nu er han på døgnfold på vandresporet - og selvom han som sagt knap får krybbefoder, så er han tydeligt sprængfyldt af energi, hopper og bukspringer i leg ude på folden.
Jeg tænker måske, at hvis din går og bliver dvask, så kan du sådan set hælde lige så meget havre på du vil - det giver ikke andet end ustabilt blodsukker, så kortvarig energiudbrud efterfyldt af et dyk med dvaskhed i længere tid.
Jeg har forsøgt at nørde lidt i det, og hvis jeg var dig, så ville jeg kigge på fx equegard og glucogard fra Hippolyt, og equi glocosence fra Equidan vetline, Balancer fra Dangro.
Noget så banalt som loppefrøskal, eller lægestrengsbælg.
Meld dig evt i Hjælp- min hest er forfangen gruppen på FB. Her deler de erfaringer mht produkter til overvægtige heste/heste i risiko for forfangenhed.
Læg hø/wrap i blød i vand for at vask sukker ud - men sørg for at dække ind med vit/min , da de vaskes ud.
Skridtture eller trækketure i skridt øger fedtforbrænding.
Krybbefoder er aldrig svaret på en slankekur. Så du må forsøge at skrue på de andre parametre for at få ham til at tabe sig og få mere energi. Og vandrefold/spor ville være oplagt. Og så hvis du tror på at ubalance i tarmfloraen kan give mere systemiske gener overalt, ja småtilskud for at rette op på det.
Det er SÅ svært at have de her easykeepere - så nem løsning findes ikke .
Mvh Charlotte
feb 2009
jun 2016
Vi springer også en gang i ugen som afveksling, og det elsker han
jun 2016
Tak for det. Der er ikke andre steder han kan flyttes hen. Vil heller ikke flytte ham, for forholdene for hestene der hvor han står er rimelig gode
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Timothe eller lucerne
Evt give noget mere fibre.
Grovfoder i hønet.
jun 2016
feb 2009
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 219 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 667
Har selv lige været igennem et vægttab med min welsh basse. Han får Equigard, og motioneres 5-6 gange om ugen. Derudover får han wrap ad libitum.
Motionen ér altså nøglen til en slankere hest, men selvfølgelig har foderet også en del at sige, så det hele harmonerer. Ville give Equigard et forsøg. Vi har hvert fald været rigtig glade for det.
Mabbe har tabt sig, ca. 50-70 kg på 3 måneder - og han går tilmed på græs nu også.
Tjek eventuelt mit fotoalbum ud: https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/504009-mabbes_vaegttab
jul 2007
Så lav evt en uge plan, uge for uge.
f.eks
mandag dressur
tirsdag tur
onsdag spring
torsdag fri
fredag dressur
lørdag jordarbejde
søndag løsspring
osv ....
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Dernæst ville jeg give grovfoder i net uden den løber tør samt give vit/min (såsom Nordic vitamin complete) for at dække det behov. Til at give energi ville jeg give Nordic omega fiber
aug 2016
Hvis jeg er VIRKELIG irriteret på nogen, så visser jeg måske "må dine arme krympe og din røv klø".
Forestil jer det engang, hvor frustrerende det må være, hvis det klør og armene ikke er lange nok til at man kan nå... Det må være en grum skæbne!
Anyway.
Der er to fordele ved at sætte en stang på fonden, til at tøjte høposer til (så heste ikke kan træde i tomme hønet.)
Høet holder længere.
Hestene har noget at klø sig op ad.
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 200
Og så skifte høret ud med noget "dårligere" hø uden de samme foder enheder. Det skal have meget struktur, ellers kan du skære ned i det den for nu og erstatte det med halm eller frøgræs.
Og det vigtigste for at tape sig er meget motion/bevægelse hele dagen. Så hvis han står på stald skal han mere ud på fold med grovfoder (ikke græs)
Og så rid nogle længere ture 45 min af alm ridningen er ikke meget. Rid noget mere i skovet i et højt tempo. Den hest syntes nok det er sjovere end at gå i skandkasse hele tiden.
Er dette ikke en mulighed så longere om morgenen og rid om aften få rigtig at få sat gang i vægttapen og kondien.
jun 2016
Han kommer på lucerne og får vitaminer ved siden af
Hjælp til foder