Endelig sprang hovbylden ....det tog tid {{forumTopicSubject}}
Endelig sprang den hovbyld som har drillet Pinot siden den 24/5 - så det har taget næsten 3 uger før den sprang
Hele miseren starter fredag d 24/5, hvor jeg skal have smed.
Om morgenen ser jeg Pinot være lidt urengående da han kommer travende på folden.
Jeg tager hestene ind kl 09, og tjekker benet på Pinot, og han er lidt hævet og lidt varm på hoven.
Kl 12 ringer smeden og siger at det bliver først kl 14 han kommer, så jeg vil lige lukke hestene på fold - og der er Pinot meget halt, men vil gerne ud at gå på folden.
Jeg er 99% sikker på det er en hovbyld med det akutte forløb og den varme hov - og når nu smeden kommer, så kan han tjekke ham - så jeg kontakter ikke dyrlægen.
Kl 14 da smeden kommer har Pinot så ondt at han ligger sig ned i boksen
Smeden kan knap fjerne skoen - men får det gjort, og visiterer ham hvor han er byldeøm et sted på ydersiden bagtil på baghoven.
Smeden skære en lille byld ud - men tør ikke skære dybere, da han er langt oppe - vi kan ikke sko pinot færdig da han har så ondt, at han ikke vil støtte på benet.
Smeden siger, at jeg skal skaffe smertestillende, og så være forberedt på at det tager lang tid, da bylden vil komme ud i kronranden.
I 3 dage er Pinot på Finadyne smertestillende og sæbebad, og vil knap støtte på benet, og ligger meget ned. Efter de tre dage overgår han til urter med Djævleklo og pilebark på anbefaling af dyrlægen, som er smertestillende uden at risikerer mavesår. Han er nu urentgående, men ligger ikke mere ned, og kan gå rundt. Stadig sæbebad.
Efter 6 dage begynder han at trave og galoppere på fold - stadig urentgående/fremføringshalt.
Efter 9 dage får jeg smeden ud og sko ham færdig, og tjekke op på bylden. Nu er han helt blød og meget øm på udvendig side af ballen, så jeg fortsætter med djævleklo og pilebark, samt sæbebad.
Efter 15 dage er han minimalt urengående, og jeg stopper med smertestillende og sæbebad.
Og i går aftes sprang bylden En nydelig revne på ca 1 cm - og i dag har Pinot fræset rundt trav og galop, og buksprunget som et føl
Hold da op jeg har aldrig oplevet en hovbyld gå ovenud. Så jeg har tidligere set det hurtige forløb fra småhalt til springhalt i løbet af et par timer, men det har altid været en byld vi kunne skære fri, og derfor med hurtig “helbredelse”.
Puhhh hvor kan man blive lettet, når det går som smeden siger
Så her en historie om hvor lang tid en hovbyld kan tage. Og så kan jeg anbefale djævleklo og pilebark - det hjalp tydeligt på Pinot, da smerter var på moderat til mildt niveau.
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg håbede egentligt på en hovbyld da min blev stokhalt den ene dag, men smeden kunne intet finde - istedet ud fra symptomer blev det konkluderet at det var en såleknusning.
Det var så d. 13 maj - pony har siden været halt, ok rengående i skridt på hårdt underlag.
Først startet ud med bare og få lidt silikone i hoven, til at tage noget af presset af hoven. Det hjalp kortvarigt. D. 26 fik hun så istedet for sål i med silikone pakning.
Endte med at give hende en uges tid i boks derefter, da hun blev stokhalt også i skridt på folden. Det hjalp gevaldigt til at hun blev rengående i skridt.
Så fra d. 30 maj var hun rengående i skridt - men ikke i trav. Og ikke på blød bund - dvs. faktisk også i boksen.
3 juni skridtede jeg en tur uden sadel - pony ikke halt med rytter på, på hårdt underlag - wehu.
Så d. 10 juni - der er hun rengående på hård bund i skridt og okay på blød bund i skridt, så længe der ikke pakker sig for meget i hoven ( selvom der nærmest intet kan pakke sig med en sål i ). Samt rengående i trav på hårdt underlag og fin i galop. Med sadel.
Og i dag dvs. 15 juni har jeg travet en langside på ridebanen uden hun mærkes stok halt i trav - wehu, fremskridt.
Satme op ad bakke - ville ikke ønske det for min værste fjende, eddermame noget drilsk og træls noget, især når der ikke er noget og se på hoven. Så ville jeg faktisk næsten hellere have haft en hovbyld, det ved man trods alt hvad og og hvad der sker med
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 58 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 93
Hov byld er noget der aldrig skulle være opfundet i min heste verden
Pøj pøj frem af fra mig
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Min gamle hoppe blev halt på det ene forben uden der var noget at se. Gav hende en uges ro, men da der ikke var bedring kom dyrlægen forbi. Hun konstaterede at hesten nu var uren på begge forben og mistænkte hovsenebenessyndrom selvom hesten ikke lige var oplagt kandidat. Der blev bestilt røntgen.
I mellemtiden kom smeden forbi, og konstaterede at nu var hun da stokhalt på modsatte forben. ved visitering kunne han finde ømhed ude ved spidsen af hovbenet, så dyb hovbyld, forfangenhed el brækket hovben var hans bud.
To dage inden røntgen (det var dengang sådan noget tog tid at arrangere :-)) hævede benet op og blev varmt og der sprang en hovbyld bag på kronranden. Herefter var hesten igen kun halt på det oprindelige forben. Tog røntgen alligevel og kunne se hvordan hovbylden havde vandret fra spidsen af hovbenet og hele vejen op til ballen.
Den oprindelige halthed viste sig at være en kæmpe blodansamling inde i skulderen, men pga hovbylden var billedet så mudret at det først blev klart da den var forsvundet.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Man bliver jo knald i kahytten af at bekymre sig
Havde smeden bare kunnet få hul, så var det “nemt nok”, men uden hul ind til, så kan man jo ikke gøre noget “aktivt” andet end smertelindre med medicin og urter samt sæbebad.
Aqacell sølv ville nok være en god ide, når der er hul - men der er jeg så overrasket over hvor effektivt hestene egentligt holder sig selv raske - stort hul, masser af mudder og ja ingen problem
Jeg har selv lige haft “fornøjelsen” af en byld på ryggen Og selv med heftig antibiotika ja så er l... byldeømt, og det hjælper først når der går hul, fordi det er kapslet inde, så antibiotikaen kommer ikke ind og virker. Så jeg kan fint følge hvorfor pinot har haft ondt - jeg har siddet ret op og ned i bil og på stolesæde i mange dage
Mvh Charlotte
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Det kan kræve noget tålmodighed, når en byld skal ovenud - men Pinots forløb er da enormt langt. Stakkels kræ
Godt at det nu er ovre, og lad os håbe at det aldrig sker igen.
jan 2015
Ja man skal vel have lov til at være lidt hønemor
Mvh Charlotte
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jan 2015
Mvh Charlotte
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
maj 2004