Spændt bugmuskulatur = astma? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Min fjordheste hoppe har længe gjort en ting hvor hun spænder op i bugmusklerne og løsner og så spænder op igen osv. Af hvad jeg har set gør hun det kun når hun er afslappet på fold, eller når der er mad.
Nu har jeg så læst mig frem til at det kan være et symptom på astma hos heste, men hun har ingen af de andre symptomer. Hun har afslappede næsebor, hoster ikke og bliver ikke forpustet mere end andre heste under arbejde.
Hun er alt i alt en frisk 5 års med god appetit og godt humør.
Hun går på løsdrift i en skov og har dermed ikke meget støv omkring sig.
Er dette noget jeg skal være bekymret over?
På billedet fangede jeg mens hun er allermest spændt, fordi hun samtidigt lige skulle stille sig anderledes, men det er kun ind imellem den ser sådan ud, generelt skifter hun mellem slet ikke at være spændt, og så bare lige så man kan se bugmuskulaturen.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men måske halvandet point til madglæde?
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 41
Hun er jo fjordbolle
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Madglæde?
feb 2012
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
feb 2012
Til Miss Soffy, det var vidst bare lidt tilfældigt at jeg lige fangede hende sådan, hun plejer at stå roligt ved fodring. Der står en hoppe med føl ved siden af hende, så det er måske føllet, der fik hende til at bevæge sig sådan
Til Lisette, jeg tror vist nok heste med astma kan blive engbrystige, det kan godt være jeg var lidt for specifik, engbrystigheden var nok en vedre betegnelse
Men kan det være engbrystighed, hvis der ingen andre symptomer er? Skal der en dyrlæge forbi her? Også hvis det er noget ift. fodring, burde jeg så få en dyrlæge til at kigge på hende??
feb 2012
Spændt bugmuskulatur = astma?