1.836 visninger
|
Oprettet:
Prisvurdering af hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg står og skal muligvis købe hest, men vil gerne have en uafhængig vurdering blot på de fakta jeg har om hesten. Er der nogen som kan hjælpe med dette, eller kender nogen der kan??
Hesten vil blive handelsundersøgt. Er mere interesseret i om prisen er rimelig med det den har i forvejen, såfremt den er "ok" i handelsundersøgelsen.
Mvh.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Ellers måske sende det til den underviser/træner/berider, der kommer til at skulle undervise jer i fremtiden, hvis ikke du allerede har en tilknyttet - og tage ham/hende lidt med på råd.
Har man en dårlig mavefornemmelse af pris ift. hest, så ville jeg bakke ud
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg har selv altid handlet hest først efter fornuft - jeg tager fx ikke ud og kigger på tinker eller travhest, hvis jeg ønsker en dressurhest, jeg tager fx ikke ud og kigger på føl hvis jeg ønsker en ridehest, jeg kigger efter sunde og raske heste.
MEN derefter har jeg ALTID handlet med hjertet efterfølgende - og det er når jeg er fuldstændig ligeglad med hvad krikkedyret koster. Jeg har nemlig ikke kigget på dyrere heste end det jeg har råd til - og når jeg så erforelsket, så slår jeg til “koste hvad det vil”
Hvis man er bekymret for at man betaler for meget ifht kvalitet, så er det ikke hesten for mig.
Er man usikker “førstegangskøber” såer det en god ide at spørge 1 (en) person man stoler på - dyrlæge, berider, god veninde med hesteerfaring - som man så lytter til.
Hvis man føler trang til at spørge fremmede mennesker om hvorvidt pris/kvalitet hænger sammen, så er man på et skråplan, fordi man så ønsker rådgivning fra nogle som ikke kender dig som rytter, kender den type hest/ det temperament du vil have det bedst med.
Og ja lige meget hvad du køber af hest, så er der nogle der vil synes du har gjort et dårligt køb - det vigtigste er dog at DU føler du har gjort det rigtige køb, ikke hvad andre har af holdning.
Mvh Charlotte
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
sep 2007
Følger: 61 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 41
Både underviser, dyrlæge osv. kender både mig og hesten i forvejen og ønsker derfor en udefrakommende der udelukkende vurderinger på de oplysninger og billedder/videoer der er af hesten, fordi ejer også har samarbejde med de samme personer. Jeg er ikke førstegangs køber og ved 100% hvad jeg vil have.
Jeg spørger netop herinde om der er nogen der kender nogen der kan lave en sådan vurdering - Fordi jeg netop "frygter" en der ser en "nuttet" hest i og med de kender den i forvejen.. For det tror jeg at jeg selv gør, fordi jeg jo er glad for den på forhånd, men ønsker ikke at betale overpris, selvom den betyder meget for mig.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Og så en afgørende ting.
Hestens værdi for mig og for dig er ikke den samme.
Hvis en hest er et perfekt match, eller absolut ikke er , så kan markedsværdien være væsentlig højere eller lavere end værdien for dig.
Der er fx en del fine dressur heste, som har markedsværdi 100.000-250.000 kr, hvor handelsværdien for mig måske er 5.-8.000 kr.
For det er, hvad jeg ville give for en sund og rask hest, der aldrig har været forfangen, er let i daglig håndtering, men du ikke kan lave alle de sjove, dumme ting med, i fuld tillid til, at hesten også elsker at lave noget nyt, fx ride i fremmed skov, købe en gammeldags is (gå tur i lokalområdet, stille sig i kø til isboden, hesten får vaflen) eller lege med en pressenning...
Det, du skal kigge på, er hvad vil en anden hest, som du kan forvente samme sorger og glæder af, koste i åben handel.
sep 2007
Her kan i lige få lidt info. Hvis ikke i kan give en vurdering hører jeg gerne om andre der evt. kan. Det drejer sig om følgende hest:
Vallak, 17 år - 162 høj. Blanding.
Kan øvelser til og med M niveau, men ikke nogen særlige gangarter, meget middel. Tenderer til at 2-takte i højre galop, hvis han ikke aktiveres nok bagtil. Ejer nævner han er startet, men finder ingen resultater på ham. Stabil og sød at være på.
En sød og omgængelig hest i alle henseender, dog utryg på tur alene.
Hesten har to-tre tætsiddende torntappe nær sadellejet, samt en sene i det ene bagben der er for kort. Der er en smule galde i begge forben. Han har stået halt 2 gange i perioden hvor jeg har "haft" ham.
Det vides ikke om der er mere før en handelsundersøgelse er foretaget.
Før jeg startede den havde den stået stille længe. Han er nu tilbage i topform, ejer har kun redet ham 3-4 gange siden. Alt arbejde de sidste 1,5 - 2 år er mit.
Der er ingen annonce på ham, da han er blevet tilbudt mig privat.
Hvad ville i forlange for en sådan hest, eller selv give??
Planen med ham er at få nogle gode ture og evt. mere stævnerutine.
Til sammenligning ser jeg heste i samme aldersgruppe i en prisklasse af 20-30.000, med røde papirer. Det nævnes dog ikke om de har skavanker som denne.
mar 2011
Det som kan være faren ved KS er at så længe hesten bliver brugt og kan holde til det, så går det fint. Men hvis hesten af en eller anden grund må stå stille en længere periode, så mister den musklerne og "krymper" sammen som gør at tordentapperne så begynder at ramme hinanden.. Den er 17 år.. Problemer med benene.. Jeg havde styret fuldstændig udenom..
På stutteriet havde vi en godt kåret rdh hoppe efter kendt blod. Hun avlet nogle gode føl, og blev som 17 årig sat til salg til 13.000kr. Hun blev aflivet da de ikke fik hende solgt.. Hun kunne stadig trække føl uden problemer.. Find en anden hest er mit råd.
Mvh TT
aug 2016
Hvis det er den hest, der gør dig glad, får du ikke ret meget andet hest til 25.000 kr.
Jeg havde set på, hvad du havde.
Og så havde jeg sagt det.
"Hej venner.
Jeg har x kr sparet op.
Jeg foreslår en ren handel. Men da jeg skal have en opsparing til grimme dyrlæge regninger, hvis han bliver halt igen, skal jeg kunne bevare mindst 10.000 kr på min opsparing.
Jeg kan give op til y kr.
Jeg håber, at I synes, at det er en handel, I kan lide.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
Du er velkommen til skrive til mig.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
Jeg er jo nok lidt kold på det punkt. jeg ville byde de 8.000-10.000 for den i ren handel uden handelsundersøgelse og så bare tage satset. De penge er hurtige at spare op hvis man vil og ikke har for mange andre udgifter. jeg vil gå uden om forsikringer (de forsikre nok heller ikke en hest med de skavanker). og hvis der kom komplikationer som krævede en længere dyrlæge udredning, vil jeg aflive. Forhåbentlig får du nogen gode år på den, men det et sats. Hvis det var mig vil jeg ikke give den ret lang line i forhold til behandlinger, da du hurtigt overskrider hestens "værdi". Self. har du masser af penge til hest osv. er der jo ikke noget der står i vejen for det
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
Selvom du kender hesten osv, og har redet den op ved du ikke om den kan holde til det i ryg og ben.
Ville heller aldrig købe en hest der ikke taktede rent hver gang, også selvom der ikke er nogen halthed at se.
Alderen for mig er også for høj, også selvom den nok har mindst 5 gode år i sig endnu. Man kan finde yngre og langt bedre heste til 25.000 kr det handler bare om at lede og være villig til at se evt. potientale.
køber du et føl, plag eller unghest kan du pludselig få mere potientale mellem hænderne for 25.000 kr. Ved godt du kender hesten og det kan være svært efter 2 års samarbejde at sige nej tak, men i mine øjne er prisen alt for høj.
Havde det været en klar, parat og erfaren ældre stævnehest, uden nogen skavanker eller potientelle skader, havde jeg måske givet de 25 inkl udstyr
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Så må man se på fordele og ulemper.
Havde hesten været en god juniorhest med stabile resultater på M-niveau og sund og rask, så havde den jo snildt kostet 100.000 kr.
Nu har den skavanker, og de trækker jo så selvfølgelig nedad.
Røde pas versus grønt pas er total ligegyldigt ifht en ridehest - en avlshest er jo selfølgelig helt omvendt med vigtighed.
Så du må gøre op med dig selv, hvad du vil ?
Vil du have en hest med rødt pas - fordi det betyder noget for dig. Så sig pænt nej tak til tilbuddet på den grøn pas hest.
Vil du have en hest uden skader - så sig pænt nej tak.
Vil du have en hest med bedre gangarter - så sig nej tak.
Vil du have en hest som går middelsvær ( hvis den gør det reelt med dig på ryggen lige nu ) så får du ikke meget for 25-30.000 kr ude i fri handel - så sig ja tak til tilbuddet.
Føler du at du kan lære noget af hesten stadigvæk - så sig ja tak til tilbuddet.
Er det vigtigere for dig at den er god til at gå skovtur - så sig nej tak.
Osv osv osv.
Lav en liste og gør op med dig selv om DU synes det er pengene værd.
Men igen føler du at du har behov for at spørge os “fremmede” om den er pengene værd - så tænker jeg at du ikke er sikker, og så skal du ikke købe den.
Du ved dog aldrig hvorvidt det er det bedste køb som nogensinde går din næse forbi - men sådan er livet, hvis man tager et valg, så tager man også et fravalg af en mulighed
Mvh Charlotte
sep 2007
Jeg har læst og undersøgt meget om anatomi og hestens bevægeapparat i lang tid nu og ved hvad jeg går ind til på det punkt. Evt. fremtidige dyrlægeregninger har jeg overvejet. Jeg nævner ingen steder prisen på ham, men skriver hvad heste i samme aldersgruppe står til, blot for at give et sammenligningsgrundlag. Skriver heller ingen steder, at 20-30.000 er det jeg har at købe for, da jeg synes det er sagen uvedkommende - mit budget er et helt andet hvis jeg står med den rigtige hest. Så ofrer jeg gerne langt mere...
Jeg spørger udelukkende til hvad i ville vurdere hesten til i en ren markedsværdi, altså hvad ville i forlange hvis i solgte, eller hvad ville i give hvis i stod og skulle købe?
Jeg tvivler ikke på hestens kvalitet og har egentlig ikke haft en søgning om en hest, men som nævnt fået denne tilbudt.
Da hesten har en vis affektionsværdi for mig, er det svært for mig at vurdere hvilken pris der ville være rimelig. Samtidig er det 4 år siden jeg selv har solgt, og fik en vurdering af en meget hestekyndig person der viste sig at være skudt helt ved siden af. Dem i min omgangskreds er ikke til stor hjælp da jeg får vurderinger jeg synes er for højt sat prismæssigt. Derfor spørger jeg her efter en uafhængig vurdering alene på det punkt, for at se hvad flertallet siger, og vurdere om mine egne tanker om pris har været helt hen i vejret... Håber i vil forholde jer til dette, da jeg ikke har behov for alle de andre råd, så havde jeg spurgt efter det. Selvom jeg ved det er velment og det er også helt fint, det er bare ikke det jeg spørger til, fordi jeg ikke er i tvivl på de punkter... - Jeg køber ikke hesten hvis ikke dyrlæge mener der er for store risici forbundet med købet. Så venter jeg hellere. Igen, jeg har ikke selv været ude at søge, nu bød der sige bare en mulighed...
sep 2007
Læs gerne denne.. Hesten har fået foretaget røntgen for flere år siden - 2-3 tætsiddende torntappe i hhv. TH5-TH6-TH7. Det er medfødt, så den har altså gået med det i alle sine rideår. - Men i og med røngten ikke er præcis til at stille diagnose herfor, er det ikke sikkert den overhovedet har det, da torntappene på røngten ikke viser at de berør hinanden.
Den bytter let, og har let ved samlede øvelser, der stiller store krav til styrke og mobilitet/stabilitet særligt fra bagpart og op langs rygsøjlen.
Derfor afskrækker det og senen mig ikke. Vi snakker få milimeter den er for kort. Det er ikke noget abnormt.
Ved ikke om det bidrager i en evt. vurdering af hesten.
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Markedsprisen er den en køber og en sælger bliver enige om. Der er ikke to heste der er ens, ej heller købere eller sælgere.
Der er altid en masse mærkelige kriterier der kan og vil spille ind. Særligt når det drejer sig om hobby/hyggeheste og heste i et vist prisniveau.
Jeg forholder mig ikke til om det er en god eller skidt ting.
Du skulle hellere overveje hvad DU synes den er værd for dig og give et bud ud fra det.
Jeg forstår det sådan at du holder af hesten og måske koster det dig lidt i kroner, men hvad så?
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Vinterbadning, køb af heste og lignende er jo inderligt irrationel - men det værd, pga glæden det kan give.
Tilsyneladende er det dumt at købe en halvgammel hest med lidt skavanker.
Men hvis det er hesten, der har givet dig store glæder og har flere glæder at give af, så gør det dog.
Hvis hesten var sund og rask helt igennem, ville du nok ikke kunne betale for ham...
Helt klart. Vær dum. Køb ham.
Sammenlign med, hvad andre heste på 17 år, der engang har gået M ville koste.
De andre annoncer på halvt pensionerede heste til 25.000 kr har nok også lidt småfejl.
Uanset hvad du køber, så har du en bekymring mindre.
Du skal ikke bekymre dig om, hvor dine penge svinder hen...
sep 2007
Faktisk, har jeg sat et rimeligt højt budget til hestekøb, når jeg endelig skulle ud og lede... Det her var bare en mulighed der bød sig..
Gentager, jeg er ikke i tvivl om jeg skal købe ham eller ej!.. Derfor er det udelukkende pris jeg spørger til...
aug 2016
Hvis du ønsker dig en gennemsund M hest og faktisk har opsparet, hvad der svarer til 4-10 af mine månedlønninger efter skat, så er svaret da oplagt.
Så skal du ikke købe en smådefekt hest, bare fordi du kender den og kan købe den til 1/10 af, hvad den stærke og sunde hest koster.
Jeg gik i min naivitet ud fra, at pengene til hestekøb lægger relativt langt nede i prioteringer.
Jeg har både husleje, el vand og varme og Akasse, som kommer først.
For mig er hesteholdet bare en kilde til glæde og mental balance i hverdagen.
For mig vil det være nemt - valget mellem en hest jeg allerede har et bånd med, og har haft i et par år. Kombineret med købspris 6-30.000 kr.
Versus en "hest med potentiale", der koster x10 mere, som ikke nødvendigvis holder.
Jeg finansierer min hobby via overarbejde, og regner automatisk baglæns til, hvor mange timer jeg skulle arbejde for at opgradere hest.
Og for mig ville det simpelthen ikke være arbejdstimerne værd.
Så, uanset hvad, så er kernen i mit råd :
Hvis det er det rigtige, så - go for it!
Men jeg kan ikke sige, hvad der er det rigtige for dig.
Jeg havde dog nok selv givet den pris sælger foreslog, op til en 30.000 eller deromkring.
Og nydt livet med hesten, så længe skæbnen ville give os.
Den tid der er gået godt, kommer ikke ond igen.
Jævnaldrende heste tror jeg ikke på, er kernesunde bare fordi du ikke kender deres problemer. Og hvis han er en ridehest nu, så har han altså lidt værdi, men det er et sats hvor længe han holder.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Man kan ikke fovente at styre tråden fuldstændig, det er som en samtale med et andet menneske, det udvikler sig. Hvilket i de fleste tilfælde måske kan belyse sider man slet ikke ville have set selv. Ingen er ubehagelige eller svarer helt udenfor emne.
Jeg ville så slet ikke købe hesten, heller ikke til slagtepris, så herfra er vurderingen 0 kr.
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 63
En hest der går stabile M-klasser er dæleme dyr; gangarterne er ikke så vigtige, da det for de fleste hobbyryttere på det niveau handler om en god og stabil tur. Det trækker selvfølgelig ned, at den ikke har nogle stævneresultater
Hesten vil netop være attraktiv for hobbyrytteren, som hellere vil nyde stævnerne end de har ambitioner om at nå helt til tops - så vil man typisk købe det lidt yngre.
Var det min hest, ville jeg sætte den et sted mellem 25 - 45.000. Det er desværre svært at komme med en mere præcis pris, når man ikke har set hesten, ved noget om rideligheden og ved, hvor travlt sælger har.
De prisbud du får herinde, tænker jeg faktisk mest handler om, at folk ikke kender markedet. Hvis man er lidt inde i dressurheste, avl og stævneverden, så tænker jeg at et bud på 8000 er dybt useriøst. Rigtig rigtig mange dressurheste har tætsiddende torntappe, men så længe hesten har vist sin holdbarhed, så er det ligegyldigt.
aug 2017
Så kan det godt være jeg ikke er avler eller dressur-rytter, men det kan jeg ikke se er en hest der har bevist noget somhelst?
Ikke at man skal se bort fra hverken avl, øvelser osv. men en hest der er 2 gange halt mens den rides op fra at have stået stille længe, er for mig modsat af en hest der kan holde til ridningen. Havde den været i fuld ridning i mange år, og haft enkelte perioder med halthed fordelt over mange år, ville mit svar være anderledes
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Intet med bevægeapparat.
Den går øvelser stabilt, jeg kender bare ingen stævneresultater.
Synes ikke der er nogen der skriver ubehageligt eller noget, synes bare det er spild af tid for mig at læse rådgivning om hvorvidt jeg f.eks. bør købe eller ej, for det er jeg afklaret med.
Tak til dem der kommer med vurderinger og skriver hvad de baserer det på
sep 2007
Jeg er udemærket godt klar over man ikke kan styre en samtale, men at man slet ikke forsøger at besvare det jeg spørger til synes jeg bare er lidt spild af min egen tid.
aug 2017
Når du skriver en sammenligningspris, går jeg ud fra at det så kan bruges, for der findes også masser af 17 årige i 50-70-100 Tusind kr’s klassen, så når du nævner den klasse er det jo det jeg går ud fra du søger i, og der kan jeg se andre tænker som jeg.
At jeg så ikke kan se at det er så forfærdeligt at man har det budget er en anden sag
Har du et andet budget, er det dejligt og synes DU hesten er det værd, er den det for dig, men set udefra med de beskrivelser du kommer med ville jeg ikke købe den, men det bør jo ikke forhindre dig
Har selv lige købt en lav islænderhoppe på 11, som er redet af både nye og øvede kontinuerligt i 6 år, inkl rideskole både ud alene og i flok, bundstabil og kan både passe på nybegynderen og “være vild” med den øvede. Hun er så ikke dressur eller springhest, hun bruger sig rigtigt, men derudover går vi ikke op i det, hende gav jeg 50 tusind for og havde jeg spurgt herinde ville dressur og springrytterne korse sig over prisen, mens de der har samme behov for en bundstabil og sikker hest, ville sige at prisen var perfekt
Bare for at understrege at prisen også afspejles af det behov rytteren har og derfor behøver man ikke have betalt for meget eller for lidt, selvom andre ikke vil købe.
Dog ville jeg så personligt ikke vælge en ældre hest med skavanker, nå den nu har været halt i din varetægt og den ikke er redet kontinuerligt, men igen er det hesten for dig, så er det jo det.
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 63
Hesten er 17 år gammel. At den har stået stille længe tolker jeg som et par år, men det står selvfølgelig ikke specifikt hvor længe. Hvis den har stået stille et par år, så har den stadig været redet 10-11 år sammenlagt, hvilket også lyder realistisk med dens niveau. En 17 årig hest der går stabile M-øvelser, må efter min overbevisning være redet en del og har dermed bevist sin holdbarhed.
Men selvfølgelig har du ret i, at hvis hesten havde stået stille siden tilridning og så kun var redet den tid trådstarter har haft den, så ville den naturligvis ligge lavere i pris.
Team Tindur: En 17 årig hest der går M-klasser er da på ingen måde nedslidt
Snarere tværtimod.... Det er da tæt på den perfekte alder for en stabil lærehest
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Men er helt enig med dig i det du skriver ellers. Det er også derfor jeg stadigvæk ikke har sagt ja til ham før jeg også har hørt en dyrlæges vurdering. Tak for dine input
Det næste er ikke henvendt til dig, men mere en generel info.
Hesten er reddet og trænet med fokus på at få brugt ryggen hensigtsmæssigt i forholdt til de tætsiddende torntappe. Har fået fin ros fra fagfolk og andre om hans forandring fra da han stod stille til nu.
Hesten har stået et års tid ca. før jeg startede, men ja, ellers reddet kontinuerligt.
sep 2010
Følger: 35 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 7
alt efter hvad den ville kunne starte på dagen.
Hvis pausen er pga skade. Max 35.000 hvis den kunne starte la2- m ellers max 15000
Hvis pausen var pga. Graviditet eller studie max 75-100
sep 2007
Prisvurdering af hest