{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holdning til hingstefletning?
  • #1   22. mar 2019 Min har en løs hingstefletning døgnet rundt, fletter den om hver 3-4 dag smiley
    Hun har hals på, udenover fletningen, havde hun ikke hals på, ville hendes man ikke blive flettet - overhovedet smiley
    Grunden til at jeg har valgt bruge hingstefletning istedet for alm fletninger er, at jeg synes det går hurtigere at flette hingstefletning end alm fletninger... smiley

Hvad er forskellen på en løs hingstefletning og alm løse fletninger? De er vel begge fletninger? Forstår ikke hvorfor løse alm fletninger er bedre end en løs hingstefletning?
    Begrund din holdning smiley

• #2   22. mar 2019 Jeg er så hulens doven, at jeg holder hesten man i ca 1/2 meters længde.

Det er kort nok til, at det er overskueligt at børste ud.
    Langt nok til, at man ikke skal rykke man hele tiden og hesten har det romantisk look, jeg holder af.

Ved varige fletninger er der risiko for, at to heste leger, der bliver nappet I fletningen og en stor tåt revet over.

Men, skal man have fletninger næsten permanent, så er hingstefletning vel det bedste til at beskytte håret?
    (Men jeg forstår ikke, at folk holder manen så lang, at den kun er flettet ud ved særlige lejligheder... Hvorfor ikke bare korte lidt af, så man kan se det flotte hår? )

• #3   22. mar 2019 Jeg synes generelt bare at man skal lave være smiley Ikke at jeg synes det er uforsvarligt eller noget, men manen (og andet hår) er der jo af en årsag og har jo sine formål så jeg synes at man bør lade det hænge smiley

• #4   22. mar 2019 Jeg syns bare det må føltes mere stramt at have hingste fletninger end alm fletninger. I forhold til nå den skal stække halsen ned.

Jeg fletter igen af mine men har blot set det:)

• #5   22. mar 2019 Det er vel det samme - spørgsmålet er, om man har lært hvor stramt/løst fletningerne skal være ved hårrødderne?

• #6   22. mar 2019 min willow havde altid hingstefletning på hver side, de blev pillet op 1 gang i måneden ca.
    Det beskytter manen, og så slap hun for at få den i munden når hun græssede.
    hun havde aldrig spændinger fra at have flettet hår og når man har så meget hår så sveder de virkelig let under det, og så er det jo rart ikke at skulle stå at flette det hver eneste gang man skal ride, fordi det er "permanent" flettet. smiley

hvis ikke det var fordi mit hår blev så hurtigt uglet til så kunne jeg også snildt have fletning i hele tiden smiley

profilbillede
  • #7   22. mar 2019 Godt lige at høre jeres mening.
    Ja det har da klart en betydning hvor stramt det er.
    Jeg ville blot være bekymret over om det skulle give noget ubehag.??

• #8   22. mar 2019 Jeg tænker egentlig bare... hvorfor have så lang man på sin hest, at man er "nødt til" at flette den? Så klip den dog? Det er da også rarest for hesten? smiley

• #9   22. mar 2019 hippie fordi det er standard inden for nogle racer, og ikke alle er til korte maner smiley

• #10   22. mar 2019 Min har hingstefletninger på begge side af halsen, om sommeren når det er rigtig varmt. Ikke for at beskytte manen, men for at hjælpe hende med at komme af med varmen (hun er klippet på hals/bringe året rundt af samme grund)
    Fletter dem aldrig strammere end at hun sagtens kan få hovedet ned i græs-højde.
    For mig er det absolut no-go at klippe manen kort på min irish cob, da det er en del af race-præget. En god medicinsk grund, skulle være den absolut eneste undtagelse smiley

• #11   22. mar 2019 Men bruger du din hest til raceshows? Skal den kåres?

• #12   22. mar 2019 Hun er kåret irish cob og skal muligvis også til dyrskuer mm når hun bliver lidt ældre.

• #13   22. mar 2019 Jeg kan absolut ikke se et problem i at hesten går med hingste fletning.
    medmindre man strammer den virkelig meget, så er det jo næppe noget hesten mærker noget til.

• #14   22. mar 2019 hippie jeg klippede hende helt kort på et tidspunkt så det er vel svar nok på dit spørgsmål smiley
    men det var ikke pga en generende man, men fordi jeg tænkte det var coolt med strit.

profilbillede
  • #15   22. mar 2019 Min Frieser hoppe har løs hingstefletning i døgndrift, og det har hun haft i 1-1,5 år nu pga. længden - Det fungerer så fint, og hun bliver indimellem tjekket for spændinger m.m. i kroppen af Helhedshest, og fletningerne har ikke været forvoldt smerter/irritationer smiley

Men når jeg derimod fletter hende op, børster hende og rider med løs man (til photoshoots) eller når det bare er løst fordi det skal flettes om, så er hun lidt sur på det fordi det stikker på hendes skulder smiley

• #16   23. mar 2019 Har tidligere redet en stor flot frieser med en man der gik næsten helt ned til gulvet. Manen gjorde at den både var model for rideudstyrsmærker + holdte sin værdi. Ejeren fortalte at manen udgjorde faktisk et par tusinde af hesten selv, og jeg skulle aldrig drømme om at hente en saks og klippe i den smiley
    Vi flettede den om hver anden uge i almindelige fletninger der blev samlet i enden, og til stævner havde han den flotteste hingstefletning. Han var aldrig generet af nogen af delene, hverken under ridning eller når han græssede (han var meget på fold). Han var altid smidig og løs i hals og ryg, og bare i det hele taget en drømmehest smiley

Jeg ser ikke noget galt i at flette fletninger i sin hest. Tror virkelig man skal flette meget stramt før det kan give gener, men selvfølgelig altid alting med måde smiley

• #19   23. mar 2019 tak for jeres indslag.
    jeg kan sætte mig in i at ban på nogen heste er nød til det.
    og man seføli skal lade være at stramme manen for meget.
    jeg er blot ikke fan af det nå der er tale om heste der ikke har et behov for at have det flettet døgnet rundt flere uger i træk.

• #20   23. mar 2019 Jeg flætter min dreng sådan her, da det er det eneste jeg kan finde ud af smiley Han går pt. med det et par tre gange om året, og det er det. Så det tror jeg ikke han tager skade af smiley jeg foretrækker at den er naturlig lang. Men til dyrskue og kåring osv skal det jo flættes. smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #21   23. mar 2019 tak:)
    seføli skal de flettes til konkurrence.
    dette her er kun fold jeg tænker på:)
    det mere af hensyn til at de skal gå med det 24-7 på folden.

jeg fletter altid til stævne.

• #22   23. mar 2019 Det ville jeg ikke turde for hvis de leger eller klør sig kan der nemt ryge en hel tot smiley smiley men igen det er min holdning.. Har set hvordan det kan gå da jeg har haft en veninde der flættet for at det skulle være nemt at holde.. Også endte det med at hesten kløete manen i stykker således at hun måtte klippe alt af smiley

Mvh TT

• #23   23. mar 2019 Manen kan jo os ødelægges selvom hesten ikke er flettet smiley

Min har engang fået bidt et ordentligt stykke af manen af i leg og der var den ikke flettet.

• #24   23. mar 2019 Tja jeg har kun set små stykker hivet af uden flætninger.. smiley

Mvh TT

• #25   23. mar 2019 Jeg har arbejdet på frieser stutteri og havde ansvaret for ml 40-45 friesere. Der er hingstefletning nemmest når man skal flette 10-15 heste om dagen.

• #26   23. mar 2019 ja min bekymring er blot at det må genere dem meget nå de hele dagen går med snuden nede.
    men håber jeg tager fejl.
    jeg finder aldrig ud af det nå man ikke kan spørge dem direkte:)

• #27   23. mar 2019 Hesten kan sådan set godt have et behov for det - om sommeren kan hesten få det gevaldigt varmt under manen, det er ikke skide smart eller behageligt for den. Der udover er det heller ikke særligt herligt for hesten at have en man der er umulig og rede ud hver dag.

• #28   24. mar 2019 det blot mere deres natur end det andet er..
    kan godt forstå det en god ide at have nå man rider pga det træls med tøjlen og varmen.
    men ja tyk lang man er ikke praktisk i sommeren.

• #29   24. mar 2019 faktisk så er manen ikke naturlig. kig på zebraer, æsler, przewalski samt hestens forgængere. ingen af dem har ret meget man Det er noget vi har avlet smiley

• #30   24. mar 2019 det sandt men det er deres natur som de er nu:)

• #32   24. mar 2019 Jeg red en frieser, han vat konstant flettet i hingstefletning. Hvis vi flettede normalt kunne han træde i fletningerne.. og manposer ville vi ikke byde ham..

• #33   27. mar 2019 Jeg ejer frieser og fletter slet ikke til folden. Hans man går mere i stykker af at være flettet op, end at hænge løst.

Kommentér på:
Holdning til hingstefletning?

Annonce