problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort? problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort?
lang tid siden HG.. jeg kan ikke sige den har været fantastisk siden sidst jeg var her inde, men nu må jeg altså høre andre hesteejere hvad de havde tænkt, sagt, gjort eller andet
i oktober flyttede jeg sam på rideskole hvor han fik det fjerneste hjørne uden en ved siden af. alt fungerede fint og han var i godt humør som han nu plejer at være.
dig havde jeg et problem med mængten af hø som er en norm der (7 kg hø til hest) hvor jeg måtte betale 2 kg mere da alt var væk efter 3 til 6 timer efter han kom ind. dette resulterede i at han havde travlt med at komme ind hver eneste dag da de gik på fold uden mad fra 9 til mellem kl 14-16.
så er en hoppe kommet ind ved siden af som endelig ikke har haft stor betydning, han er meget ligeglad med hende.
jeg stoppede med at ride ham da hans adfærd blev forværret til at stikke af under rytter, bukke og stejle, så jeg red ham måske kun 1 gang i ugen hvor han nu her
for ikke så længe siden blev vi kaldt til møde med en masse ting som desværre hverken giver mening eller passer, hvilket har gjort vi har følt os uvelkommende..
nu har hestene hø på marken, og hans travle adfærd er væk.. eller det troede vi, for nu har vi fået fortalt at sam hverken kan få grime på eller trækkes ud på folden om morgnen her mistænker jeg ikke mangel af grovfoder da han har een masse hø i hans net endnu.. derudover begyndte han at bide for leden og have en rigtig trals adfærd på staldgang. hvilket har gjort jeg har sat skilt op med at man ikke må snakke med ham..
opsumering: forværret adfærd, efterlader en del hø som ikke er normalt for ham, kan ikke trænes, en del beskyldninger fra bestyrelsen selv.
vi flytter ham om halvanden uge, til en privat stald ved en god veninde og hende der har hjulpet med hans tidligere dårlige adfærd.
sam har før stået med dårlig adfærd som var trænet væk indtil alt dette skete. han er van til at blive håndteret af børn mellem 6-16 år uden nogen former for problemer, ikke hestekyndige har heller ikke problemer med ham normalt. hvilket gør ham enormt bekymret for hans trivsel på nuværende opstaldnings sted
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.190
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
Jeg havde flyttet min hest til et andet sted, som ville give hende roen. Om det er et mindre sted uden så mange heste eller mennesker som tricker adfærden. Så jeg havde gjort det samme som dig
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
feb 2011
Men igen, der er ingen grund til at gøre mere ud af det, hvis du alligevel flytter om halvanden uge
nov 2009
nov 2009
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
Faktisk er jeg næsten overrasket over, at Krikken ikke allerede har været på banen med det (men nu er emnet selvfølgelig helt nyt), men jeg er 100% sikker på, at hun vil sige det samme! ??
Hun har et rigtig godt opslag på sin facebookside "Krikken" om det. Her er et link https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1632615016781470&id=588707674505548
nov 2009
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
dec 2007
Kan det tænkes at den person som har gået med, har Sam ik brudt sig om? måske personen som har skulle gå med ham, været en nervøs person som smitter af på Sam?
En ting der undre mig, er hvorfor placere man en ny hest i stalden uden kammerat ved siden af? Har der ikke været mulighed for det eller er indretningen ikke til det...
Jeg oplevede med min første hest, at han ikke var velkommen hos staldmutteren. Jeg havde været oppe og se stedet, godkendt det og vi aftalte hvornår jeg kunne rykke ham ind. I løbet af få dage, så fik jeg af vide at han var en problemhest og hun kunne simpelthen ik takle ham. Der var alt galt med ham ifølge hende, så rykkede jeg min hest efter få dage igen til et andet lille sted, hvor han stod et par år uden problemer. Det der var galt med det første sted, var at hun gad alligevel ikke arbejdet med at have opstalder og ha folk rendende. jeg var ikke god til aflæse folk dengang og ser jeg tilbage, så burde mine alarmklokker have ringet, for hun havde zip nada interesse i heste og hendes egen heste var også rene foldbumser. Ikke at det forkert at have foldbumser, men hun havde mistet lysten til heste og det kunne jeg ikke aflæse dengang.
nov 2009
hesten der endelig skulle stå ved siden af ham blev flyttet ret plusligt så derfor stod han uden en ved siden af sig på stald men dette havde lige så meget betydning for ham som da den næste flyttede ind. jeg føler mig også mest uvelkommende da vi fik afvude vi tit skrev i facebook gruppen at folk ikke havde rodet op efter sig, slukket lys eller låst sadelrummet (skrevet 2 gange) vi muger ikke ud hvilket bliver gjort dagligt, vi er der efter lukke tid som vi ikke havde fået af vide men ikke en ved der er en lukketid
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Hvis du og hesten ikke trives - så har du en plan, hesten bliver flyttet.
2)
Hvis du har en begrundet mistanke om mavesår, så vend det dog med din dyrlæge.
Jeg forstår ikke den logiske grund til at vente til efter flytning med gastroskopi, hvis du vil have det gjort??
Hvis det er for the at komme ind i april måneds budget - så er et billigt alternativ at tale med dyrlægen om mavesår medicin.
Hvis I giver det en uge, du pr mirakel har en glad hest, og han bliver sur igen når du løber tør, indicerer det et mavesår.
nov 2009
feb 2011
Jeg havde også fået det tjekket i en fart. I stedet for at udsætte. Det er smertefuldt det mavesår..
nov 2009
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Hvis hestens adfærd skyldes mavesår, så vil der alligevel ikke komme en ændring ved flytning, da adfærdsændringen jo er betinget af noget fysisk.
nov 2009
jeg ved at mit valg kan få nogle til at tænke det er latterligt, synd eller at jeg er dårlig ejer. men det er nu engang mit valg og det jeg ser som det bedste her og nu.. lige så snart han er flyttet vil der være stald ro, bedre muligheder for en hos hesten ved dyrlæge, og jeg vil ikke være bekymret for at han opføre sig så voldsom som stalden her fortæller mig..
dec 2007
Du kan forsøge at give Pronutrin for at forebygge mavesår som kan købes mange steder. Der dog ik så stærkt som Gastroguard eller Succeed som dyrlægen har liggende
nov 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Men de ting du nævner er ret typiske for mavesår. Flyt hesten og få den tjekket.
nov 2009
problemer på opstaldningstedet.. hvad havde i gjort?