{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

Hingsteplage og sten? {{forumTopicSubject}}

Halløj HG

Jeg står og skal købe plag (kigger op til 2 år) i nærmeste fremtid. Har kun ejet én hoppe (dog redet flere) og ellers er det endt med vallaker de gange jeg har købt hest. Nu står jeg og skal have plag, hvilket af gode grunde vil sige at det primært er hingste eller hopper jeg har kig på smiley
Har bl.a. set en annonce med en hingst på 7-8 mdr, hvor den ene sten var faldet ned og den anden ikke (endnu). Spurgte dyrlægen og han sagde at man skulle holde sig fra sådan en (medmindre man var ligeglad med penge til evt operation). Han sagde også at stenene burde være faldet ned på dette tidspunkt. Men jeg har også set flere på ca 8 mdr, hvor ingen af stenene er faldet ned endnu, og her kan man jo heller ikke være sikker på om en eller begge kommer ned?
Hvad er jeres erfaringer med plage og hvornår stenene burde falde ned, for lige nu føler jeg mig da mest tryg ved kun at kigge på hopper smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingsteplage og sten?
  • #1   22. feb 2019 syntes det et meget forskelligt hvornår de falder. min havde hans allerede ved en 7-8 måneder og det mente de var tidligt. han blev kastreret allerede der da han var tidligt ude med hingste adfærd, hvorimod ved andre kan du ikke mærke det før senere, nogle aldrig.
    Jeg tror kun jeg ville være betænkelig hvis de ikke var faldet ned omkring 1 1/2 års alderen smiley

• #3   22. feb 2019 Der er ingen grund til bekymring før de er over 1 1/2 år som Aimee også skriver. smiley Tindur var ligesom Aimee sin hest, blev kastreret som 8 mnd da han allerede som 7 mnd havde begge sten nede og hoppede på en af hopperne smiley Det var også meget tidligt ifølge min dyrlæge smiley

Mvh TT

• #4   22. feb 2019 Hos min frieser faldt de først ned da han fyldte 3 år.
    Hos min ene shetter faldt de ned da han fyldte 1 år.
    Min Welsh, der faldt de ned da han blev 1,5 år.

• #5   22. feb 2019 min første hest var et hingsteføl. hans sten var ikke faldet ned da han blev 1 år.
    her var der snak om at han skulle have været operaret rigtigt =større omkostning
    han blev desværre aflivet på hans 1 års fødselsdag pga brækket skulderblad, så jeg kan jo ikke fortælle hvor / om de faldt ned

jeg vil bare sige at man skal tænke sig om hvis man ender med sådan en dreng. For de kan være noget af nogle vildbasser som ikke tænker sig ret meget om
    min kunne finde på at stejle op af mig bare for sjov.
    ærligt talt så var jeg ved at opgive ham. så jeg gør det ikke igen

• #6   23. feb 2019 Det er altså meget forskelligt, hvornår stenene de falder ned hos de helt unge hingste. Men hos flertallet, der ligger de nede senest omkring 2 års alderen.
    Men det er også meget tidligt at kasterere dem omkring 7 mdr. Vi har normalt mange unghingste gående, og gerne i flok. Det er faktisk ret sjældent, at de viser direkte hingsteadfærd før de er omkring 2 - 2½ år.

• #7   24. feb 2019 Min den ene vallak blev kastreret hos avler da han var 8 måneder - hun havde alle sine heste i løsdrift, og da han ikke var hingsteemne, men meget fremme i skoene, ja så blev han kastreret så hurtig så mulig.

Den anden vallak gik hjemme hos mig som hingst, ind til han blev 2,5 år - da han første gang blev hingstet da han så en hoppe, da vi var oppe i ridehus og træne - så blev han kastreret ugen efter.

Pt har jeg en knap 2 års hingsteplag hjemme, han skal kastreres om ca 1 måned, når vejret er til at gå ude næsten døgnet rundt. Han er begyndt at være lidt hingstet på fold, men mine gamle vallakker holder ham på plads, og overfor mig er han eksemplarisk.

Personligt ville jeg først begynde at være nervøs for manglende “kugler” når plagen er 1,5-2 år.
    Og da du formentlig skal have plagen i handelsundersøgelse, så vil dyrlægen selvfølgelig tjekke for det.
    Det skal også sige, at kryptorkisme/klaphingst er arveligt, og avlsforbund kårer ikke kryptorkide hingste - så man minimerer risikoen for at købe en klaphingst ved at købe heste med kendt afstamning.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Hingsteplage og sten?

Annonce