Slankekur klipning? {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
Jeg har efterhånden læst nogle gange at flere britiske dyrlæger anbefaler at man kan klippe sin hest/pony for at hjælpe den til at slanke sig hvis den er overvægtig. Jeg synes at argumentet for at hesten skal bruge mere energi på at holde varmen giver fin mening, men på samme tid lyder det som om det hurtigt kan blive noget forkert noget.
Men kan f.eks. en klippet stribe under maven være fornuftigt?
Jeg tænker at det jo afhænger af hestens pelskvalitet; har hesten i forvejen småsvært ved at holde varmen så har jeg svært ved at forsvare det, men hvis den er bygget til at leve i klima ala nord Norge eller Island, og kun er ude for dansk vinter, hvad så?
Nogle heste derude er jo ekstreme pelsdyr der enten har meget nemt til sved om vinteren eller sveder af ingenting.
Hvad tænker i om det at klippe ens hest for at hjælpe vægttab på vej? Lyder det bare helt nogo eller kunne det være fornuftigt under visse forhold? F.eks. kunne der være forskel på en hest som måske står skadet og ikke kan motioneres, og en der godt kan?
Er det noget i har hørt om før?
Det er noget jeg har hørt om i almindelighed og jeg synes det ville være spændende at høre fra jer derude
Her er det nyeste af de links hvor jeg er stødt på anbefalingen:
https://www.horseandhound.co.uk/features/horse-weight-loss-tips-675644?fbclid=IwAR3ybugeA4Owj9QZmHN3CGRwpZ7PKPVj2eP5zcOYzVyKr_PBfxIvmZHqizY
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
min blev klippet på bringe og mave, går uden dækken, samt får næsten ingen mad, kun hø. han er stadig ligeså tyk som i sommers
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ofte klipper folk deres med bamsepels, fordi de har det alt for varmt medmindre det er minus grader.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Pt kan hun ikke motioneres da hun er halt og når/da hun ikke var så kunne vi ikke forlade matriklen (hun er gladest i skoven fremfor ridebanen) fordi men seperationsangst vallak ikke kan holde det ud og dermed var vores motion holdt til ridebanen hvor hun ikke synes det er heeelt så fedt. Ud fra det jeg har læst ville det jo være ideelt lige at trimme min pony lidt mere, jeg kan ikke gøre mere ved foderet heller. Men er det f.eks. at udvide nuværende klipning til den vi har prøvet før, en stribe under maven, den der type klipning ned langs siden eller en kombi af noget af det?
Så hvis det virkelig er et brugbart bud at klippe hvordan vurderer man så hvor grænsen er? Det er der jeg hurtigt tænker at det kunne gå galt rundt omkring i staldene for velmenende ejere. Hesten/ponyen skal jo stadig ikke fryse, men bare ikke holde varmen heeelt så nemt, tænker jeg? Hvis man når til et punkt hvor dækken pludselig bliver nødvendigt så er ideen vel også gået lidt af det?
Blogger
sep 2007
https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1536/xl/7679619/3-friske-laekre-fyre.jpg
Fik først dækken på da det blev frost så vidt jeg husker.
Så jeg tror næppe, på dem med bamsepels at det hjælper noget.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
http://old.ridehesten.com/itempics/xl/d533ccc3-d139-4335-b788-a2b0d29d6cb0.jpg
Andre skal man kun klippe sådan her for at de kan holde varmen stadig.
http://hesteklip.dk/wp-content/uploads/E2E8F7D9-AD6A-4A9F-BD29-5B344065134F.jpeg
http://hesteklip.dk/wp-content/uploads/2E667EF5-6179-4A3B-9A36-0CB5B8F39869.jpeg
Det kommer også an på hvorfor man klipper - om man klipper fordi hesten sveder på folden eller om man klipper fordi hesten sveder under ridning, sveder den under ridning er det mere praktisk at klippe hvor den sveder. Hvis den sveder på folden kan en streg under manen eller maven være nok.
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det kritiske blik bemærker, at det er påstand ledsaget af påstand, men uden kilder.
Tænker de, at det bør virke - eller har de rent faktisk undersøgt, hvad der sker??
Ved mennesker øges basal stofskifte hos folk, der har vænnet sig til relativ kølige omgivelser ift mængden af tøj.
(Det var måske et argument for at skrue ned for radiatoren? Ikke bare sparer man latterligt meget energi på opvarmning, ens eget kaloriebehov stiger.)
Men - hvis man fryser har man tendens til at sidde stille, med armene foldet omkring sig. Måske med et tæppe over sig?
Dvs kalorie afbrænding pga aktiviteter kan falde, hvis man har det for koldt.
Ergo, fordele og ulemper på kalorieregnskabet.
Jeg vil gerne se dokumentation, før klipperen tænders...
Men måske vi bare skulle spare på kraftfoder??
sep 2007
Blogger
Det er jo ikke altid at der er kraftfoder man kan spare på. Man kan gøre rigtig mange ting men for nogle af vores kære dyr er det ikke altid nok. De har virkelig nemt ved at tage på og svært ved at tabe sig.
Hvis f.eks. hesten står skadet så er det jo ikke sikkert den bevæger sig så meget i forvejen?
Men ja efter hestens andre forhold er det da værd at overveje at den så måske ikke bevæger siger helt så meget
Jeg forestiller mig det nok også mere er en af de sidste valgmuligheder, hvis andre tiltag ikke er nok.
Blogger
Jeg var mere interesseret i de helt generelle spørgsmål. Kan det bruges? Er det noget man aldrig bør så meget som overveje? Under hvilke forhold er det ok at overveje? Osv. Jeg ser en helt masse mulige men'er og hvis'er (hvis man kan kalde det, det) og det er dem jeg er nysgerrig på
Blogger
Hvad med heste som nok får flere FE ind end de kan forbrænde men er nødt til at have noget at tygge i for simpelthen ikke at få mavesår? (Det er ikke en opfordring til at komme med forskellige foderanbefalinger).
Motion er som jeg skrev længere oppe jo ikke altid en mulighed for alle tykke heste, der er flere derude som står skadet. F.eks. en meget tyk men forfangen hest, eller for den sags skyld halt af en anden årsag.
Som jeg har skrevet før er det jo tydeligt ikke et quick fix, men hvad så når man har pillet ved alle andre parametre? Er det så fornuftigt at overveje at klippe en stribe? eller vil det altid være en dårlig idé uanset andre forhold?
Blogger
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg ville ikke selv gøre det på den måde - tror det er svært at styre, hvor meget/hvor lidt hesten fryser Så jeg ville nu blot motionere ekstra og så kigge på foderet i stedet Må hesten ikke motionere, så ville jeg kigge på foder Og ellers så ville jeg faktisk få min dyrlæge ud og have hende med på råd - overvægt er for mig virkeligt en vigtig ting at tage hånd om Især en hest i boksro ville jeg nu ikke klippe, da jeg gerne vil have, en hest der har en halthed/el. skade IKKE står og spænder pga. kulde... de aflaster ofte en del i forvejen + har generelt ikke så godt af boksro. Så der ville jeg hellere holde den godt varm, især når den ikke kan gå rundt for at holde varmen
mar 2011
Mvh TT
Blogger
Det er også der jeg bliver ambivalent for det lyder ikke rart at fryse sig tynd. Alt efter hvor slemt og hvordan man stiller det op så kan det hurtigt lyde som dyremishandling. Men jeg synes også det lyder til at have brugbare elementer. På den anden side kan overvægt lynhurtigt blive seriøst og så er det måske ikke helt så slemt at klippe en bestemt mængde for at undgå disse problemer?
Det besvarer stadig ikke spørgsmålet om hvis alle parametre er pillet ved, dyrlægen er konsulteret med alt andet. Der kan ikke tages mere foder fra og hesten kan ikke motioneres/skrues op i motion. Må hesten så bare leve med at være overvægtig fordi den er skabt til en hårdere klima? Er det stadig ikke forsvarligt at klippe den i omtalt grad så den hverken fryser eller har det decideret varmt? Selvfølgelig er det en god idé at spørge dyrlægen om muligheden hvis man overvejer det, men nu er mine spørgsmål sådan helt generelle, alt med heste at gøre svinger jo meget fra hest til hest.
Hvis hesten spænder op så står den vel også og har det for koldt, så vil jeg mene at man taget for meget pels. At hesten er skadet forudsætter jo ikke nødvendigvis boksro, den kan f.eks. godt være foldhest eller løsdrifthest uden at den må motioneres.
mar 2011
Mvh TT
Blogger
Diskussionen er ikke at styre hestens vægttab præcist gennem klipning, diskussionen er om det kan bruges som supplement til et vægttab.
Det er jo lige præcis forskellige risikofaktorer der diskuteres her, så det vil jeg egentlig hellere høre om opvejet (mulige fordele vs ulemper), end om at motion er bedre. Selvfølgelig er motion bedre, det er heller ikke diskussionen
Blogger
Interessen for emnet er dog opstået pga min pony.
Derudover kan jeg tilføje at ja min pony er tjekket for sygdomme og har ingen, og dyrlægen er konsulteret og vil forsat blive det efter behov.
Kan vi komme tilbage til den generelle diskussion nu?
Blogger
sep 2007
En klipning kan og bør ikke skyde genvej til vægttab.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men hvad hvis hesten stiller sig stille og skutter sig, i stedet for at lege på folden?
Eller begynder at æde mere?.
Vi ved ikke, hvordan dyrene reelt reagerer, så lige nu er det tankespind
Blogger
Ja jeg er selvfølgelig enig i at man skal sætte mere motion højest på listen samtidig med at man gennemgår fodringen, men det svarer jo bare ikke på spørgsmålet om hvad man så gør når man har justeret så meget som muligt på de parametre og det ikke er nok. Kunne det så være et supplement/en hjælp? Skal hesten så bare leve med at være overvægtig?
Det lyder som om du er mod 'aldrig'? men der er flere af aspekterne som du ikke har svaret på.
Blogger
Min egen pony er inspiration til noget af det, det er selvfølgelig også derfor jeg finder det ekstra interessant, men det handler ikke om hende.
Jeg beder ikke om facit. Man kan sagtens svare uden at svare definitivt. Man kan godt sige: "ja, det er ok/kan være en mulighed under disse og disse forhold osv...." eller: "Nej, det er ikke ok under nogen opstændingheder fordi jeg mener osv...."
Jeg synes skam sagtens det kan diskuteres uden at kigge på en bestemt hest
Blogger
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Jeg har en tyk fjoller, og da han skal have utrolige små mængder mad, at det bare ikke vil fungere i flokken, da han har højeste rang, så han er tyk, og det har han været de sidste 6 år. Men at sætte ham til at fryse NEJ aldrig på vilkår.
mar 2011
Mette - Jeg kunne gå med til at forsøge det under særlige omstændigheder.. Men ikke som en alene stående ting, det skal være i samsvar med indtag af FE, motion og optimering af managementet. Så kunne jeg feks gå med til at feks forsøge at lave en stribe på halsen og se resultatet over nogle uger, og evt øge med et større område. Men det skal ikke være så hesten fryser fryser..
I kender vel til dette scenario: Man går ud en vinterdag og går en lille tur, man sveder ikke, men har en tilpas temperatur. Så møder man nogle, og stopper op for at tage en snak.. Så begynder man at få det lidt koldt, så man afslutter samtalen og begynder at gå igen.
Det er der henne man kunne være med en hest der har behov for at tabe sig, men man er også nødt til at have hø stationer placeret rundt omkring i god afstand så hesten samtidig kan gå over, tage en mundfuld eller tre, før den går videre til næste hø station for ikke at fryse.
Det ville jeg sagtens kunne gå med til, men det kræver at hesten formår dette, og også måske at man i starten træner den til det
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Hvis jeg havde en hest som ikke måtte motioneres ikke kunne sættes ned i foder (hvorfor kan den iøvrigt ikke det????) og den eneste mulighed jeg havde var at lade heste fryse - så var hesten nok bedre tjent med aflivning.
Du kan jo prøve at slukke for varmen i dit hjem og se hvorlænge det er sjovt at fryse. Også skal du huske at lade andre bestemme hvornår du har tabt dig nok, til at du måtte få varmen igen. Vi snakker uger og måneder.
Det er alligevel det sygeste jeg har hørt.
JEG har ansvaret for at mine heste har det godt og det indebære de kan holde varmen.
Blogger
Man kan sagtens diskutere det teoretisk, forskere går jo heller ikke ud uden overvejelser og ser hvad der sker. Der sætter man også nogle parametre som man vil justere på og holde øje med.
Blogger
Apropos dyrlæge så hørte jeg så sent som i går en dyrlæge formane en hesteejer om at hun ikke måtte lægge dækken på sin hest fordi den gerne måtte bruge energi på at holde varmen, for den måtte ikke blive federe og skam også gerne tabe sig. Derudover skal jeg alligevel have min egen dyrlæge ud næste torsdag, så vil jeg helt bestemt huske at spørge efter hendes mening
Tindur og jeg lyder i bund og grund enige. Det er sidste forsøg hvis intet andet er nok. Hesten skal bestemt ikke fryse men lidt ekstra energiforbrænding ville være målet. Der er en hel del faretruende fede heste ude omkring i dk som mere eller mindre er for tykke fordi klimaet er for mildt. Der er bestemt flere af dem hvor man ikke kan gå længere ned i foder uden at ende med et mavesår. Men så mener i mere eller mindre at disse typer heste generelt ikke skal have en chance? Det synes jeg lyder voldsomt.
Hold da op at aflive hesten var da voldsomt drastisk. Så kunne vi starte med at aflive stort set hele Danmarks hestehold, for der er godt nok mange fede heste rundtomkring.
Jeg spurgte om i så ville lade hesten gå og være for fed? så udsætter man jo også sin hest for slid på kroppen og sætter den i risiko for livsstilssygdomme. Men nu lyder det til at i vil aflive i stedet?
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Hvis man har skruet på alle parametre og hesten ikke taber sig - så har man ikke gjort det godt nok eller også så har hesten noget fx EMS som gør det op ad bakke og kræver medicin
Til overvægtige heste hvor det er svært at få dem til at tabe sig er det vigtigt med analyse på grovfoder - så du ved du ikke stopper noget med sukker og mange FE i hovedet på den, alt imens dens krybbefoder kun består af vitaminer.
En anden ting er at man ikke opnår noget ved at "sulte" så og sige en overvægtig hest - så holder de bare på det.
Har man en overvægtig hest er det også vigtigt med motion - hvis hesten er skadet, så må man skrue på andre parametre for at få vægttabet og gå i gang når den ikke er skadet længere. Er den seperationsangst, så må motionen indgå i at træne det, man må flytte hesten til et sted med ridehus, ridebane, eller andet der gør det muligt, hvis hesten er så faretruende overvægtigt at den skal tabe sig nu.
Jeg kan slet ikke se nogen nødvendighed eller " sidste udvej " i at klippe hesten for at få den til at tabe sig - for som nævnt, hvis hesten ikke taber sig, så er det mangement man har af den ikke godt nok.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Hvis det at heste fryser gør de taber sig, så burde min tabe sig i og med hun er en pivskid - men det gør hun ikke. Så jeg tror ikke helt det at fryse og tabe sig nødvendigvis hænger sammen. Ret mange heste fryser hver vinter on/off - og taber sig ikke.
De heste der taber sig om vinteren - finder man tit ud af mangler mad - især grovfoder på folden. Samt man måske finder ud af, at de ikke er så skide gode til det med fx nedbør og blæst, som man troede eller synes de burde være - og derfor fryser og er nød til og ha' dækken på.
jul 2015
Han var smælder fed, og forfangen, hun satte ham på en skrap sultekur, for at rede ham. og ja hun redede hesten, og han tabte sig hurtigt og meget. ikke at jeg vil anbefale det, jeg kunne ikke have gjort det. men hun gjorde det og det virkede.
Om han fik mavesår af det, skal jeg være usagt, jeg købte ham som rad mager nærmest afpillet, og har i dag en total velfungerende hest. Som er muskuløs og en anelse rund, da han skal gå ude, og derfor skal være lidt til den gode side.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Så for mig at se er denne artikel en “10 gode råd til at tabe dig efter jul” - helt banalt ved alle jo godt, at overvægt jo ikke kommer fra luften af
Og i bund og grund ved alle jo godt hvad de bør gøre - nemlig mindske indtaget af ernæring/energi, gå efter et støt og roligt vægttab, samt ændre ens livsstil både mht kost og motion - og det gælder både dyr og mennesker.
Og af en eller anden grund er det at ændre sig adfærd, selvom man er informeret, og kender risikoen ved fortsat overvægt simpelhen det sværeste i verden
Bruger man mere energi ved at stå uden dækken på og forsøge at holde varmen på en kold blæsende dag - det lyder da meget tænkeligt.
Batter det noget i det store hele - njaaaa lur mig om vi ikke mennesker stikker den stakkels hest lidt ekstra at æde, fordi vi selv synes det er kold og blæsende
Så nej jeg tror ikke på, at det hjælper på overvægt at klippe en stribe på halsen af hesten - men jeg tror denne artikel er lige så meget en trend på, at folk skal være opmærksomme og skrue på alle parametre for at få den overvægtige hest til at slanke sig.
Og de parametre beskriver artiklen til dels også - vandrefold, mindre krybbefoder, ændring af holdning til hvornår en hest er slank/overvægtig, motion ect.
Mvh Charlotte
Slankekur klipning?