Bandager om sommeren? {{forumTopicSubject}}
Kom lige til at læse en artikel fra en britisk dyrlæge, som var meget kritisk over for brug af bandager, og særligt om sommeren, da han mente, at senerne i hestens ben ville kunne komme til at overophede.
Men hvad gør i? Bytter i bandagerne ud med gamacher om sommeren? Eller noget helt andet? :))
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Det er rigtigt at senerne kan overophede og nemmere blive skadet.
Skulle jeg bruge gamacher/var jeg tvunget til det, om sommeren, så ville jeg vælge sådan nogle som Pessoa ventilations gamacher. Dem har jeg faktisk haft før men jeg solgte dem da vi ikke havde behov for dem
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
https://ansagerhestehospital.dk/images/puplikationer/Artikel%20bandagering.pdf
Skal man bruge noget til at beskytte slag kan gamacher beskytte lidt - men ikke forhindre voldsomme skader.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
det er kun til pynt
nov 2007
Det gør gamacher også, alt efter type. Det kræver Self, at de har en skal de steder, hvor slag typisk forekommer.
Hos os bruges altid minimum klokker, men typisk også gamacher, når der bruges mordax og køres i højt tempo. Har nemlig set hesteben skrællet op af mordax, og det er ikke kønt.
Rikke - så en hest der er snævert stillet bagpå og derfor stryger sig fejler noget og bør ikke bruges eller hvordan? For for at bruge den, vil den jo blive udstyret med strygere bagpå.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg rider ALTID med benbeskyttelse... her både gamacher og klokker eller bandager og bandageunderlag og klokker. Også selvom, vi bare skridter en tur. Går/trækker normalt heller aldrig tur med min hest uden noget på benene og heller ikke med noget, der kun beskytter på indvendig side. Jeg skal ikke nyde noget af et overben, fordi min hest lidt får snittet sig på benene... jeg så også en meget fin video om, hvor lille et slag, der egentligt skal til for at en sene springer, især hvis den er strakt ud (eks. v. øgning). Så pyha føj, det kunne jeg personligt ALDRIG finde på. Rider jeg andres heste, så har de også på både forben og bagben af princip - jeg gider ikke, den smadrer et ben, mens jeg har den Og man er helt forskellig på dette punkt, men dette er bare min personlige holdning ift. min egen fremgangsmåde.
Jeg rider ikke med bandager de dage, det er varmt - netop fordi jeg tænker, det må blive varmt derinde. Ellers så gør jeg året rundt
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
nov 2007
Hvad gør du når de skal gå på fold i længere tid (eller bruger du ikke heldagsfold?). Tænker at risikoen for trykninger og gnavesår fra at have gamacher på i 10 timer er noget større end risikoen for at sprænge en sene e.l. ved ikke at have noget på.
Jeg har, meget sjældent, hørt om sener der er sprunget som følge af at hesten har trådt sig, men det har uden undtagelse været i forbindelse med landinger i spring/military hvor baghaven er trådt op i forbenet. Og det er sket ved noget over LC- niveau for at sige det pænt.
Der skal altså en del til, før en sene ligefrem sprænger (tag det fra en, der HAR haft hest med overrevet/skåret sene).
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Men ellers kan jeg ikke se det helt store formål med at binde alt muligt omkring benene på de gamle øgler jeg har, der aldrig har brugt det, og som aldrig har været skadet
mar 2018
Følger: 23 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 88
nov 2007
Men ja, uheldig kan man jo altid være. Min hest hoppede over et hegn, blev hængende og cuttede senerne i de ene bagben - Han var i øvrigt iført bandager (med underlag) da det skete. Bandagerne var intakte, så skadens omfang (Der var skåret helt ind til knoglen) kunne først ses, da jeg pillede bandagen af- det burde ikke være muligt, men det var det så.
Sådan kan man jo altid være uheldig.
Men dels er et overben 99% af tiden uden nogen betydning og dels er hesteben altså ikke så sarte, at man behøver pakke dem ind i bobleplast - i hvert fald bør man så i samme omgang altid give staldbandager på også, for de kan jo også slå sig i boksen. Så hvorfor ikke bare pakke dem ind 24/7.
maj 2013
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 244
Men vil det så være smartest at bruge elastik bandager (over underlag ofc) end halv fleece om sommeren eller gør det ikke nogen forskel..? For fleecen varmer vel også lidt o.O
Bandager om sommeren?