738 visninger
|
Oprettet:
Hvad gør de forskellige bid? {{forumTopicSubject}}
Jeg hører meget omkring forskellige bid. tre-delt, to-delt, stangbid, store bidringe, små bidringe osv.
Er der nogen der ved hvilke effekter de forskellige bid (og bid-"dele") har?
Jeg er meget nysgerrig og håber, at jeg ikke er den eneste...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
https://www.youtube.com/watch?v=b1Z0HU6Xas4&t=96s
Hun er dyrlæge og har specialiceret sig i bid - i videoerne fortæller hun virkningen de har.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
På nordbaggen rider jeg med et tredelt trensebid, helt normalt med ringe i siderne. Og det er fordi den er ligeglad.
På traveren bruger jeg et udelt muffebid, fordi jeg fik at vide, at det er det bid, der er mest roligt i munden. Det er også det jeg oplever kontra to- og tredelte bid, som jeg har prøvet med
Mht til stangbid bruger jeg af og til pelham med lange stænger og udelt, uden tungefrihed. Det giver det hårdeste træk.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Bidringe:
Nu større bidringe, nu mere bliver tøjletrykket fordelt. Så store bidringe giver mindre præcise men blidere signaler, hvor små giver mere præcise men skarpere signaler. Meget store bidringe kan også lægge pres på siden af hovedet, så der kommer et ekstra drejesignal. Store bidringe har også mindre tilbøjelighed til at ryge gennem hestens mund.
Dele: Nu flere dele et bid er delt i, nu mere bevægeligt er det. Tre-delt er dermed mest bevægeligt, derefter 2-delt, derefter myler bid og tilsidst udelte bid. Nogle heste har brug for et bid der ikke kan bevæge sig særligt meget, fordi det ligger mere roligt i munden. Andre heste foretrækker et bid der kan bevæge sig mere.
Tykkelse: Nu tykkere biddet er, nu mere bliver trykket for tøjlerne fordelt i hestens mund. Så et tyndt bid betyder skrapt men præcist signal, og et tykt bid betyder blidere men mindre præcist signal. Her spiller hestens størrelse desuden ind, for heste med små munde vil ofte kræve et tyndere bid, da der ikke er plads i munden til at tykt.
Stangeffekt: Bid hvor tøjlerne sidder fast længere nede end selve bidringene har såkaldt stangeffekt (et udelt bid er altså IKKE et stangbid). Det kan være treringsbid, pelham, islandsk stang, kandar, kombinationsbid eller lignende. Det at der trækkes i stangen, som så trækker i bidringene, i stedet for at der trækkes direkte i bidringene, betyder at trækket i hestens mund bliver kraftigere (hvor meget kraftigere afhænger af stangens længde og vinkel). Derudover har stangen en sænkende effekt, men igen alt efter hvilken stang man bruger - læs evt. denne artikel (der dog mest handler om det isldanske stangbid): http://sausau.dk/artikler/den-islandske-kandartradition.html
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
Hvad gør de forskellige bid?