{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

Hvad giver i jeres heste af foder? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley
Jeg skal til at købe hest for første gang.
Hvad giver i jeres heste af foder? Og hvad er det bedste for en hest at stå på? Samt hvor meget koster det jer? Og er det noget man bestiller et sted eller hvordan? Det bliver højest sansyligt nok en dansk/hollandsk varmblod jeg køber smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad giver i jeres heste af foder?
  • #1   19. dec 2018 Foder: Pavo 18+, 750 kr om måneden cirka.

Strøelse: Spåner, 300 kr om måneden - kommer hen på træpiller næste gang der skal bestilles strøelse, koster cirka 20 kr mere smiley

Bestiller strøelse ved dk strøelse.. Og Foder ved danish Agro smiley

• #2   19. dec 2018 grovfoder (hø, wrap eller lignende) er det bedste, helst så meget den kan spise smiley samt vitaminer og mineraler, som man hvis kan købe i en form af godbidder smiley

strøelse kommer både an på hest og dig, men jeg er sindssyg glad for træpiller smiley kender desværre ikke priserne på det da det er med i prisen hvor vi står smiley

men sam får 9 kg hø for natten i 2 net/poser, og græs på folden og så får han 2x 700 g krybbefoder blot for at jeg kan holde hans energi lidt oppe og for vitaminer og mineraler smiley derudover har han fri adgang til salt smiley han står på træpiller, halm er for tungt for mig og sam er et svin med det smiley

• #3   19. dec 2018 Min 5 års fjordhest/irish cob får Nordic Horse Gastric Zero. Han får 250 gram om dagen, dvs. en 15 kg. sæk holder ca. 2 mdr., så ca. 212 kr. i mdr. for foder.
    Hø og wrap er inkluderet i opstaldningsprisen, her er det ad libitum.

Jeg bruger en blanding af tørv og træpiller som strøelse. Jeg giver 1350 kr. for en palle tørv, og har købt træpilleposer i Harald Nyborg til 37 kr. stk., da de kun bruges til at lysne toppen.
    Jeg ved ikke helt hvad det kommer til at koste denne vinter, da det er første gang med denne blanding. Men jeg har en forventning om, at jeg skal bruge 1 palle tørv mere. Hvor mange træpiller jeg skal bruge ved jeg ikke.

• #4   19. dec 2018 Jeg vil foreslå at du køber en god Foderbog.
    Jeg har Den Store Foderbog.
    Den er læsevenlig og evidensbaderet.

Jeg anser grovfoder for at være fundamentet for hestens foder.
    Nogle heste tåler det ikke - men hvis den gør, så er det jo nemt.
    Døgngræs om sommeren. Giver ham vitamin godbidder og trækker ham på boks hver dag, for at give et par håndfulde kraftfoder en gang om dagen. Ikke så meget for foderets skyld, men for at han skal elske at følge med mig.

I løbet af sensommer / efterår trapper jeg op i krybbefoder.
    Jeg har haft min hest et halvt år.

Det første sted var selvpasser - jeg skulle selv komme med krybbefoder, grovfoder, strøelse mv.
    Det var hø ad libitum på boks og hovelers basic müsli i krybbe.
    Hvad kostede det? 800-1200 kr pr måned i foder med hesten på fold. Ca gratis om sommeren.

Der jeg står nu, får han en lokal blanding af en forhandlers produkt Hesteplus og så blandet med valset byg.
    Og så lidt müsli for at få det brugt op...
    Jeg har nærlæst indholdsfortegnelsen. Hesteplus/ byg ender med at indeholde ca det samme som müsli. Det er bare gratis for mig, for det er inkluderet i opstaldning.
    Men grundlæggende - mange heste kan egentlig dække deres behov på græs/hø alene...

På selvpasser stedet skulle man også selv medbringe strøelse. Han stod på træsmuld. Jeg budgetterede med ca 160 kr pr måned til det.
    Nu bestemmer udlejer, at der er halm i den nuværende boks som del af stald lejen. Jeg tror at Aslan foretrak træsmuld - pga det var så dejligt at rulle i... Nu ruller han i mudder på folden i stedet...

Når du sammenligner opstaldning udgifter, så husk at tage højde for, hvad der er / ikke er inkluderet i prisen.
    Selvpas stedet endte med, alt inklusiv, at koste over 3.000 kr pr måned.
    Nu giver jeg lidt over 2000 kr og skal kun hælde krybbefoder i bøtter før brug...

• #5   19. dec 2018 Okay mange tak! smiley dokter who: jeg troede faktisk det var dyrer med fuldpasning?

• #6   20. dec 2018 Det varierer rigtig meget fra sted til sted..

Zzz.
    Min hund har vækket mig
    Det var meget tydeligt at hun ville.. Noget..
    Da jeg rejste mig op, løb hun til havedøren.
    Var det hendes foder, der skulle ud igen??
    Lukker hende ud. Når tilbage til sengen.
    25 kg kg hidsig gøen. Ad et træ. Er det pille - ved - glemte - pivedyr - gråkragen der skal skældes ud?
    Argh. Hund ind igen. Lægger mig i sengen.
    Nu sidder hunden, igen, og tripper med poterne, logrer med halen i lige den frekvens der siger "iver" og generelt prøver at signalerer at moar skal hjælpe med noget meget hunde vigtigt...
    Nix! Jeg lader mig ikke narre (to gange i træk)!

Hvis krager ikke må røre dit pivedyr, så skal man ikke grave det ned i haven!

• #8   20. dec 2018 Jeg har 4 heste på Nordic Horse Gastric Zero, én på 250g om dagen, to på 200g om dagen og én på 100g om dagen (500kg hest, to 400kg heste og den sidste er en ældre shetlandspony). En sæk på 15 kg koster 425,- så det lyder hamrende dyrt, men de skal have så lidt for at være dækket ind med det de skal, at det faktisk relativt billigt at fodre med, for et foder af så høj kvalitet. Når det er sagt, heste forskellige og har forskellige behov - ikke alle vil trives på dette foder (fx heste med høj forbrænding, foderet her er velegnet til bl.a. nøjsomme heste), ligesom ikke alle heste vil trives på et hvilket som helst andet foder. To heste af samme race kan have meget forskellig forbrænding. Et eksempel kan være min danske varmblod, hun er hamrende nøjsom og tager nærmest på bare af at kigge på foderet. Til sammenligning har min veninde en dansk varmblod der simpelthen bare har en forbrænding der siger spar to, og er svær at holde vægten oppe på. smiley

Mine heste står på en kombination af tørv og træpillesmuld. En palle tørv koster 1350,- og en palle træpillesmuld 1710,-, begge dele fragtfrit på Land og Fritids hjemmeside.
    Hvad det koster pr. måned svinger meget. 2 af mine har ikke behov for nyt strøelse så tit. mens de to andre har behov lidt oftere og derfor koster lidt mere.

• #9   20. dec 2018 Mine 4 er på pavo i varianterne podo start, care4life og ease and Excel ? strøelse fra Tyskland vi køber 5 paller hjem ad gangen

• #10   20. dec 2018 Min får Nordic Horse Mega Vitality, 25g om dagen dækker den ind med vitaminer og mineraler. Så det er ca. 130 kr. om måneden. Derudover giver jeg lucerme til ca. 90 kr. om måneden og roepiller til ca. 40 kr om måneden. Så det giver ca. 260 kr om måneden. De to sidste ting er i princippet ikke nødvendigt, men hun fodres løst ude på folden med sine tre foldmakkere, så de skal gerne være færdige ca. samtidig for at man ikke skal stå ved dem. Derudover giver jeg YSY som er en gærkultur der skaber balance i maven, det koster 110 kr oveni.
    Wrap får de ad libitum, hvilket ender ret dyrt på ca. 4-500 kr om måneden i gennemsnit om året, da vi kun kunne skaffe halvdelen til en god pris (1 kr kiloet) og resten til dobbelt pris.

Så med alt foder, spiser min hest for ca. 8-900 kr. Det er dyrt at have hest smiley

• #11   20. dec 2018
    Find mulige opstaldningssteder og tag den derfra. Jeg tænker det kunne være smart hvis du kunne finde andre heste interesserede til at hjælpe dig, så du ikke er helt på bar bund.
    Når du kigger på steder har du så en idé om pris og hvad du selv skal indkøbe.

Jeg har stået billige steder og fodret billigt, men står lige pt. et dyrt sted og dyret får dyr wrap, så derfor ender jeg nok med at betale en 5000 kr pr. måned til hest hvor jeg før har holdt hest til måske 1500 kr pr. måned.

• #12   20. dec 2018 Okay tak alle sammen smiley

• #13   20. dec 2018 Wrap ad libitum i småmasket hønet, og 800g Equsana Rocky der er lav på stivelse, sukker og FE, 1dl Ølgær, gulerødder. Hvidløg i drikkevandet, og når der er risiko for forfangenhed pga højt sukkerindhold i græsset, så tilsætter jeg æblecidereddike. Begge heste får dette, der er tale om en Standardbreed på 8 år, og en Frederiksborger på 3 år. smiley

Mvh TT

• #14   20. dec 2018 Min store får Regulator Complete. Mineral/vitamin foder, uden alt muligt unødvendigt fyld.
    Derudover wrap ad libitum. Jeg giver 300,- for en sæk foder.
    Derudover giver jeg 275,- for 300 kg wrap.

Mine står på træpiller. Jeg bruger ca. 2/3 sække om ugen til min store.

• #15   20. dec 2018 Mine ponyer lever af grovfoder, vitaminer, høpiller og forskellige tilskud til hver deres specielle behov. Høpillerne (opblødt) er både for ekstra fibre til min vallak på 21 og for at gøre deres tilskud lidt mere spændende smiley
    Jeg bruger disse høpiller: https://www.nordichorse.dk/products/nordic-finest , tror min vallak får ca. 300 g og min hoppe 150 g eller mindre.
    Med vitaminer har jeg brugt lidt forskelligt både Horselux og Regulator Complete. Horselux og lignende synes jeg er lidt nemmere fordi de er lidt store så man kan lige proppe mængden i hånden og så fodre hesten (det kan f.eks. være praktisk på sommergræs).
    Langt de fleste heste uden skavanker kan klare sig på grovfoder og vitaminer. Der er også lavet undersøgelser af sportsheste som præsterede godt på dette smiley
    Mine har gået på sommergræs før, jeg vil dog helst holde dem fra det, specielt den lille, hun bliver smælderfed. Det er heller ikke alle store heste der har godt at sommergræs men det finder du ud af eller får at vide af tidligere ejer smiley

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få fingrene i Den Store Foderbog, den er foderbiblen og man kan altid slå op i den. Den er let at læse og rent faktisk videnskabelig og ikke bare "sådan har vi altid gjort" som flere hestebøger er når det kommer til foder.

Strøelse kommer an på lidt af hvert. Jeg har brugt både spåner, træpiller og halm. Træpiller er klar det nemmeste at holde, folk gør det lidt forskelligt og jeg har set hvad jeg synes var klamme mørke træpillebunde, mine egne bunde var altid lyse og lette smiley
    Apropos at købe strøelse og hvilken man skal vælge så er det værd at overveje hvad de bruger på ens opstaldningssted og man kan ofte købe det de bruger der. Halm er ofte det billigste og generelt hvad strøelse angår er prisen afhængig af hvor stort et svin man er den glade ejer af smiley Træpiller er mit yndlingsstrøelse både i forhold til nemhed og pris. Min hoppe var vildt billig i træpiller og min vallak var lidt dyrere smiley Jeg tror at jeg gav ca. 32 kr for en pose træpiller med 16 kg, og jeg brugte 1-0,5 pose om ugen alt efter hvilken pony og behov smiley

Apropos bøger så kan du også sagtens investere i en bog om førstehjælp til heste og et førstehjælpskit til hesten smiley

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #16   20. dec 2018 Jeg giver fiberpiller og en vitamin/mineralblanding. Wrap ca. 15-20 kg. i døgnet. Hesten har masser af energi smiley

Af bund bruger jeg en blanding af hampbed og træpiller. Træpillerne begyndte jeg med da det er billigere end hampbed, og nogen gange er der behov for opfyldning i boksen 2 gange om ugen, hvor så den 2. gang bliver træpiller. Ved at gøre det på denne måde har jeg ikke oplevet at det støver i boksen ved mugning.

• #17   20. dec 2018 Det vigtigste foder er grovfoderet, min hest får så det foder rideklubben bruger (equifirst) og fungere rigtig godt på det. her får hun 1300 gram dagligt pt. bliver muligvis sat op, derudover får hun vitaminer/mineraler til at dække det sidste og mash hverdag enten når hun kommer ind fra fold eller efter endt ridt, her får hun sit tilskud i også..

I marts valgte jeg at købe en softbed til hest, da vi bøvlet med hendes hosten, den havde hverken allergi eller fejlet noget udfra de prøver vi tog. Den måtte gør at jeg kan spare en del på strøelse, og hun får pt enten 1 balle hamp ind i ugen eller 2 sække træpiller (som jeg får af rideklubben), dette koster mig knap 200 kr i måneden. smiley

• #18   20. dec 2018 Tusind tak! smiley smiley

• #20   23. dec 2018 Min hest får korn, vitaminer og mineraler, body boost og majsflager. Har en kæmpe basse på 183, så har lidt svært ved at holde sig på en ordentlig vægt.. derudover står han på halm og får alt det wrap han kan spise smiley

• #21   23. dec 2018 Tak smiley

Kommentér på:
Hvad giver i jeres heste af foder?

Annonce