1.634 visninger
|
Oprettet:
Hvad giver i jeres heste af foder? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg skal til at købe hest for første gang.
Hvad giver i jeres heste af foder? Og hvad er det bedste for en hest at stå på? Samt hvor meget koster det jer? Og er det noget man bestiller et sted eller hvordan? Det bliver højest sansyligt nok en dansk/hollandsk varmblod jeg køber
okt 2014
Følger: 44 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 538
Strøelse: Spåner, 300 kr om måneden - kommer hen på træpiller næste gang der skal bestilles strøelse, koster cirka 20 kr mere
Bestiller strøelse ved dk strøelse.. Og Foder ved danish Agro
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
strøelse kommer både an på hest og dig, men jeg er sindssyg glad for træpiller kender desværre ikke priserne på det da det er med i prisen hvor vi står
men sam får 9 kg hø for natten i 2 net/poser, og græs på folden og så får han 2x 700 g krybbefoder blot for at jeg kan holde hans energi lidt oppe og for vitaminer og mineraler derudover har han fri adgang til salt han står på træpiller, halm er for tungt for mig og sam er et svin med det
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Hø og wrap er inkluderet i opstaldningsprisen, her er det ad libitum.
Jeg bruger en blanding af tørv og træpiller som strøelse. Jeg giver 1350 kr. for en palle tørv, og har købt træpilleposer i Harald Nyborg til 37 kr. stk., da de kun bruges til at lysne toppen.
Jeg ved ikke helt hvad det kommer til at koste denne vinter, da det er første gang med denne blanding. Men jeg har en forventning om, at jeg skal bruge 1 palle tørv mere. Hvor mange træpiller jeg skal bruge ved jeg ikke.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg har Den Store Foderbog.
Den er læsevenlig og evidensbaderet.
Jeg anser grovfoder for at være fundamentet for hestens foder.
Nogle heste tåler det ikke - men hvis den gør, så er det jo nemt.
Døgngræs om sommeren. Giver ham vitamin godbidder og trækker ham på boks hver dag, for at give et par håndfulde kraftfoder en gang om dagen. Ikke så meget for foderets skyld, men for at han skal elske at følge med mig.
I løbet af sensommer / efterår trapper jeg op i krybbefoder.
Jeg har haft min hest et halvt år.
Det første sted var selvpasser - jeg skulle selv komme med krybbefoder, grovfoder, strøelse mv.
Det var hø ad libitum på boks og hovelers basic müsli i krybbe.
Hvad kostede det? 800-1200 kr pr måned i foder med hesten på fold. Ca gratis om sommeren.
Der jeg står nu, får han en lokal blanding af en forhandlers produkt Hesteplus og så blandet med valset byg.
Og så lidt müsli for at få det brugt op...
Jeg har nærlæst indholdsfortegnelsen. Hesteplus/ byg ender med at indeholde ca det samme som müsli. Det er bare gratis for mig, for det er inkluderet i opstaldning.
Men grundlæggende - mange heste kan egentlig dække deres behov på græs/hø alene...
På selvpasser stedet skulle man også selv medbringe strøelse. Han stod på træsmuld. Jeg budgetterede med ca 160 kr pr måned til det.
Nu bestemmer udlejer, at der er halm i den nuværende boks som del af stald lejen. Jeg tror at Aslan foretrak træsmuld - pga det var så dejligt at rulle i... Nu ruller han i mudder på folden i stedet...
Når du sammenligner opstaldning udgifter, så husk at tage højde for, hvad der er / ikke er inkluderet i prisen.
Selvpas stedet endte med, alt inklusiv, at koste over 3.000 kr pr måned.
Nu giver jeg lidt over 2000 kr og skal kun hælde krybbefoder i bøtter før brug...
okt 2015
Følger: 26 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 50
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Zzz.
Min hund har vækket mig
Det var meget tydeligt at hun ville.. Noget..
Da jeg rejste mig op, løb hun til havedøren.
Var det hendes foder, der skulle ud igen??
Lukker hende ud. Når tilbage til sengen.
25 kg kg hidsig gøen. Ad et træ. Er det pille - ved - glemte - pivedyr - gråkragen der skal skældes ud?
Argh. Hund ind igen. Lægger mig i sengen.
Nu sidder hunden, igen, og tripper med poterne, logrer med halen i lige den frekvens der siger "iver" og generelt prøver at signalerer at moar skal hjælpe med noget meget hunde vigtigt...
Nix! Jeg lader mig ikke narre (to gange i træk)!
Hvis krager ikke må røre dit pivedyr, så skal man ikke grave det ned i haven!
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Mine heste står på en kombination af tørv og træpillesmuld. En palle tørv koster 1350,- og en palle træpillesmuld 1710,-, begge dele fragtfrit på Land og Fritids hjemmeside.
Hvad det koster pr. måned svinger meget. 2 af mine har ikke behov for nyt strøelse så tit. mens de to andre har behov lidt oftere og derfor koster lidt mere.
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 104 Heste: 23 Emner: 126 Svar: 1.175
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Wrap får de ad libitum, hvilket ender ret dyrt på ca. 4-500 kr om måneden i gennemsnit om året, da vi kun kunne skaffe halvdelen til en god pris (1 kr kiloet) og resten til dobbelt pris.
Så med alt foder, spiser min hest for ca. 8-900 kr. Det er dyrt at have hest
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Find mulige opstaldningssteder og tag den derfra. Jeg tænker det kunne være smart hvis du kunne finde andre heste interesserede til at hjælpe dig, så du ikke er helt på bar bund.
Når du kigger på steder har du så en idé om pris og hvad du selv skal indkøbe.
Jeg har stået billige steder og fodret billigt, men står lige pt. et dyrt sted og dyret får dyr wrap, så derfor ender jeg nok med at betale en 5000 kr pr. måned til hest hvor jeg før har holdt hest til måske 1500 kr pr. måned.
okt 2015
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Derudover wrap ad libitum. Jeg giver 300,- for en sæk foder.
Derudover giver jeg 275,- for 300 kg wrap.
Mine står på træpiller. Jeg bruger ca. 2/3 sække om ugen til min store.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg bruger disse høpiller: https://www.nordichorse.dk/products/nordic-finest , tror min vallak får ca. 300 g og min hoppe 150 g eller mindre.
Med vitaminer har jeg brugt lidt forskelligt både Horselux og Regulator Complete. Horselux og lignende synes jeg er lidt nemmere fordi de er lidt store så man kan lige proppe mængden i hånden og så fodre hesten (det kan f.eks. være praktisk på sommergræs).
Langt de fleste heste uden skavanker kan klare sig på grovfoder og vitaminer. Der er også lavet undersøgelser af sportsheste som præsterede godt på dette
Mine har gået på sommergræs før, jeg vil dog helst holde dem fra det, specielt den lille, hun bliver smælderfed. Det er heller ikke alle store heste der har godt at sommergræs men det finder du ud af eller får at vide af tidligere ejer
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få fingrene i Den Store Foderbog, den er foderbiblen og man kan altid slå op i den. Den er let at læse og rent faktisk videnskabelig og ikke bare "sådan har vi altid gjort" som flere hestebøger er når det kommer til foder.
Strøelse kommer an på lidt af hvert. Jeg har brugt både spåner, træpiller og halm. Træpiller er klar det nemmeste at holde, folk gør det lidt forskelligt og jeg har set hvad jeg synes var klamme mørke træpillebunde, mine egne bunde var altid lyse og lette
Apropos at købe strøelse og hvilken man skal vælge så er det værd at overveje hvad de bruger på ens opstaldningssted og man kan ofte købe det de bruger der. Halm er ofte det billigste og generelt hvad strøelse angår er prisen afhængig af hvor stort et svin man er den glade ejer af Træpiller er mit yndlingsstrøelse både i forhold til nemhed og pris. Min hoppe var vildt billig i træpiller og min vallak var lidt dyrere Jeg tror at jeg gav ca. 32 kr for en pose træpiller med 16 kg, og jeg brugte 1-0,5 pose om ugen alt efter hvilken pony og behov
Apropos bøger så kan du også sagtens investere i en bog om førstehjælp til heste og et førstehjælpskit til hesten
sep 2011
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
Af bund bruger jeg en blanding af hampbed og træpiller. Træpillerne begyndte jeg med da det er billigere end hampbed, og nogen gange er der behov for opfyldning i boksen 2 gange om ugen, hvor så den 2. gang bliver træpiller. Ved at gøre det på denne måde har jeg ikke oplevet at det støver i boksen ved mugning.
mar 2007
Følger: 120 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 310
I marts valgte jeg at købe en softbed til hest, da vi bøvlet med hendes hosten, den havde hverken allergi eller fejlet noget udfra de prøver vi tog. Den måtte gør at jeg kan spare en del på strøelse, og hun får pt enten 1 balle hamp ind i ugen eller 2 sække træpiller (som jeg får af rideklubben), dette koster mig knap 200 kr i måneden.
okt 2015
okt 2009
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 345
okt 2015
Hvad giver i jeres heste af foder?