{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Dækken og lang pels {{forumTopicSubject}}

Er lidt i vildrede. Hvad ville i gøre? Min ridehest på 21 har rigtig god pels. Problemet er den holder rigtig godt på vandet. I lørdags kom han i boks over natten (han går normalt i løsdrift), da jeg håbede på han ville være tør dagen efter til et arrangement, men han blev kun tør på halsen... Havde inden da tørret ham med halm. Vil virkelig gerne undgå at klippe ham. Kan jeg smide et dækken på ham af en art, uden at klippe og uden at ødelægge pelsens varmeegenskaber? Ville absolut helst undgå dækken, men hvis jeg skal holde ham i gang med ridning, duer det jo ikke han er våd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken og lang pels
  • #1   11. dec 2018 du kan jo give ham et fleece eller ulddækken på når han er våd, så burde han være tør til dagen efter. det sker der ikke noget ved

altså begge mine går med dækner på selvom at de ikke er klippet. især vallakken ligner en islænder på benene, og er da hellere ikke korthåret.
    men begynder man først på dækner så bør man gøre det hele tiden. dog er der rigtig mange som går kun med regndækken hele vinterhalvåret, uden problemer. så spipper man for at de bliver våde og beskidte. men her skal man følge sig lidt frem vil jeg sige.

• #2   11. dec 2018 Anja: sorry, glemte at skrive han sædvanligvis går i løsdrift smiley

• #3   11. dec 2018 mange heste går med regndækner i løsdriften. man skal jo bare sørger for at lige taget dæknet af en gang i døgnet.

• #4   11. dec 2018 Anja: jamen jeg tænker bare dækkener trykker pelsen ned og ødelægger dens mulighed for at rejse sig for mere varme? Synes jeg at have læst

• #5   11. dec 2018
    Du kan godt ligge dækken på en hest med lang pels. Nogen duer det fint med et regndækken, andre kan ikke holde varmen men skal så have 100-150 gram på. Og for andre bliver det for meget at give 100-150 gram på og de sveder så også er eneste vej at klippe.

Så du må prøve dig frem og se hvad der fungere smiley

Men man kan nu sagtens klippe en hest der går i løsdrift og give dækken på.

• #6   11. dec 2018 Krikken: det ved jeg godt man kan, men vil helst undgå at klippe smiley

• #7   11. dec 2018 Men propper du dækken på og har en hest der sveder en del, så kan du efterfølgende ikke bare ligge det på men skal vente på den tørre helt - det skal også med i beregningen.

• #8   11. dec 2018 Krikken: rider heldigvis ikke hård dressur og al ridning derudover virker han ikke til at svede af smiley . Hvis det er helt galt, må han jo klippes foran, men indtil videre vil jeg bare gerne have en tør hest smiley

• #9   11. dec 2018 Men fryser hesten? Er for mig det vigtigste her.

De sidste år, har mine også fået dækken på efter ridning, men i år har jeg undladt det, da de et par timer efter ridning hvor de har svedt, stadig ikke har rejst pelsen, så må de jo ikke fryse uden dækken, selvom de er våde foran på bringen.

• #10   11. dec 2018 Dorthe: nej han fryser ikke. Han ligner og en halv islænder, selvom han er appaloosa. Men kan ikke holde ham i form, hvis han altid er drivvåd, når jeg tager ham ind. Han er også hvid og kongen af mudder på folden, hvilket ikke gør noget nemmere... ??

• #11   11. dec 2018 Jeg har en helt anden strategi.

Ridebukser med læder (syntet).

Der er to muligheder.
    Enten kan jeg børste nok mudder af til at sadle op.
    Eller også kan jeg ikke - og så rider jeg uden sadel. Så må bukserne bare vaskes lidt oftere.
    - Hvis hestens pels er fugtig, men ren, kan man sagtens sadle op. Pelsen er jo også fugtig imens man rider - men det er jo underlagets funktion at suge overskudfugt op.

Jeg bruger ikke dækken til en hest, der har det behageligt tempereret. Men det er jo mig, der ikke magter at skifte dækken i tide og utide.

• #12   11. dec 2018 Før strigling.
    .... Jeg har også en mudderkonge.

profilbillede
  • #13   11. dec 2018 Doktor: uden sadel duer ikke. Føler jeg sidder direkte på hans rygsøjle, da han er en smule spids. Og jeg er en idiot til at ride uden, når det foregår i mere end skridt, eller hvis han skulle hoppe af forskrækkelse. Synes bare mudderet er virkelig svært at få ud af hans pels. Vil jo nødigt have gnavesår

• #14   11. dec 2018 Lammeskind(ægte) under sadlen(og imod hesten), så undgår du problemer hvis hesten er våd. Men du skal self. have det værste mudder af smiley

• #15   11. dec 2018 det er nødagtig derfor mine får dækner på smiley

sikke en mudderhest smiley

• #16   11. dec 2018 Maria: tror ikke jeg har plads til mere under ?? . Har allerede en trykfordelende pad og et lammeskind mellem det og sadlen (rider bomløst)

• #17   11. dec 2018 Hvis du kan børste langt det meste mudder af pelsen, især hvis du har filt eller lammeskind under, forventer jeg at du sagtens sadle din hest op , selvom han har rullet sig.

Problem solved.

• #18   11. dec 2018 Når ikke hesten tørre natten over, er det fordi den er rigtig godt isoleret, det er kun et plus.
    Jeg ville aldrig lægge et dækken på sådan en, ikke en gang bare natten over. Jeg ville fjerne det værste mudder og sadle op.

Jeg har to, der kan være stivfrosne i deres pels, eller sne der ikke smelter på dem, de er godt isoleret, de er våde når det regner/ har regnet. Den sidste tørre lynhurtigt, eller af våd af sne, hun er dårligt isoleret og varmen fiser af hende, hun går med dækken

• #19   11. dec 2018 Rikke: problemet er han får inkorporeret mudderet så dybt i pelsen, det er næsten umuligt at få helt ud. Jeg havde i hvert fald ikke helt god samvittighed, sidst jeg proppede sadlen på. For nej isoleringen fejler absolut intet. Så det er derfor jeg tænker noget regndækken. Hvis det ikke ødelægger noget

• #20   12. dec 2018 Skal jeg tage billeder af de børster, der passer til min hests pels?

For mig er hemmeligheden aldrig at gnubbe på tværs af hårenes retning, når pelsen er fugtig.
    Magic brush og visse andre, kun med hårenes retning.
    Hvis man gnubber "på tværs" og imod hårenes retning, kan du ælte vådt mudder ned i pelsen.

Men, hvilke mængder mudder resterende i pelsen taler vi om??

• #21   12. dec 2018 Lad os få et billede af pelsdyret smiley
    sandsynligheden for at mudderet er helt inde hvor det gnaver er ikke ret stor, hvis altså den har pels som mine, så kan jeg godt tillade mig at lægge en sadel på. det giver dog lidt mere rengøring af sadel og vask af underlag

• #22   12. dec 2018 Jeg må ikke lægge billede op, siger app'en smiley .
    Synes bare det sidder godt fast. Det sidder ikke inde ved huden, men synes bare virkelig der er meget. Synes ikke jeg har haft god erfaring med magicbrush, når pelsen stadig er våd.

• #23   12. dec 2018 Magic Brush er fantastisk imod at fjerne mudder. Jeg har heste i løsdrift, og ja, de har været mudrede mange gange i løbet af efteråret vintrene. Jeg strigler, og så fører jeg hånden over sadel og gjord leje. Er der ingen klumper og en masse sand, så har jeg striglet godt nok og sadler op smiley Har aldrig haft problemer med gjord sår o.l. Hvis det har været meget sand efter strigling (har kun oplevet en gang.) så har jeg taget en klud med vand, og tørret/vasket af, også har han været klar smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Dækken og lang pels

Annonce