Udendørs ridebane etablering {{forumTopicSubject}}
Hej hestefolk
Jeg har gennemlæst stort set alle indlæg om etablering af ridebane, men er stadig usikker.
Vores bane bliver kun benyttet af 2 heste, så den skal ikke laves topproffesionelt, kun til hobby. Så gerne max. 10.000 for materialer.
Kan man lave den direkte på græsset eller skal man grave af?
Hvad skal der ligges af sand, da banen skal bruges året rundt.
Banen skal laves på eksisterende græsfold, som er blevet trådt godt på de sidste 12 år. Den ligger højest på grunden, og skråner med et fald på ca 1 meter på de 20 meter den vil være i bredden(der ligger ALDRIG vand der), det er en tidligere mark.
Håber I vil dele jeres erfaringer
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Hvis jeg skulle lave billig ridebane, så ville jeg bestille forskelligt flis materialer og lægge et godt lag på. Ulempen er at flis forgår og skal påfyldes efter få år.
Skulle jeg lave den bedste bane til mit eget behov, så ville jeg grave af, lægge dræn med et lag sø sten, knust tegl blandet knust beton, grus blandet med flis på top. Men den løsning er ik så billig
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Der er en lille smule fald på, og der står dog ikke vand på den. Og bedre end ren fold er det nok dog også.
Personligt vil jeg ikke ride på den andet end i skridt - men jeg er også en sart dressurtante
Entrepenør som har anlagt den har anbefalet at blande flis/sold i for at hjælpe på det.
Mvh Charlotte
mar 2009
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 60
Der er blevet revet let 2 gange siden og sprøjtet for ukrudt/græs en gang, og den er SÅ fin! Ingen ujævnheder, dybe områder, våde pletter eller andet - og hestene bliver både redet, longeret, er løse og løsspringer på den uden det kan ses. Den bliver brugt af 2 heste 3-4 gange i ugen.
Jeg er også pænt hys med at bunden skal være i orden - så det er altså ikke fordi jeg går på kompromis - den ER virkelig fin
Trine (Faxa)
mar 2009
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har en rigtig muldmark med 1 milliard sten. Derfor vil jeg helst ikke grave et lag af, men gerne bygge ovenpå, da jorden efter mange år med heste på, er fin og hård uden sten.
Udendørs ridebane etablering