Hvilke godbidder? {{forumTopicSubject}}
Der er gået 1,5 uge og jeg er allerede meget træt af at bruge gulerødder som godbidder. Sådan en almindelig lille gulerod kan snildt skæres i 16 stykker, og jeg bruger gerne mindst halvdelen. Resten ryger i krybben, og i krybben kan jeg fint fortsætte med gulerødder, der er bare for at hesten synes det er lækkert at komme ind.
Men til alt andet.... jeg er træt af gulerødder der fedter i lommen og at de ikke kan holde sig i det miljø jeg har mulighed for. Til sidste hest brugte jeg tørret rugbrød, hvilket den var meget begejstret for og det var nemt (og win-win fordi jeg ikke kan spise en hel pakke altid), men ham her er ikke særlig begejstret for rugbrød
Hvad kan i så anbefale? Jeg vil ikke have dem for store, for det er en lille pony og godbidden skal helst ikke være en hel fodring enten skal de være små eller også skal de kunne knækkes. De skal have en pris hvor man kan "tåle" at give 6-10 stykker om dagen (med tiden trapper jeg ned) og jeg har ikke økonomi til at smide 500 kr for en sæk lige nu. Han virker meget begejstret for urter. Jeg har ikke testet lakrids, mint eller hvidløg.
Jeg bor i Århus. Umiddelbart ville jeg drøne i LH-foder, men jeg har langt og ingen bil, så jeg vil have en plan først
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Brogårdens Competition Wafers fx indeholder dog en del stivelse.
De fleste alm. godbidder er der en del stivelse og sukker i - man kan få nogle med lav stivelse og sukker, men de er dyrere og i små poser tit så hvis man bruger store mængder er de hurtigt brugt.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Jeg tænker ikke jeg vil overveje stivelse og sukker i de mængder jeg skal bruge dem. Det er en del, men ikke ekstremt. Lige nu er det vigtigste at bestikke hesten og gøre ham glad i de mange nye situationer. Så der kommer nedtrapning, så fokus kommer lidt væk fra mad igen senere.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Pas - det er jo en smagssag for hesten om de er værd og æde.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Der er godbid for at komme ind, for at stå pænt, for at løfte fødder, fordi det skal være rart at være alene, fordi boksen skal være god uden venner lige ved siden af. Sådan nogle ting, som jeg har svært ved at give i mindre doser
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.378
De er så nemme at håndtere og man kan nemt brække dem i mindre i stykker, samtidig med at de hellere ikke smuldrer i lommen.
Jeg gik fra ligesom dig at bruge gulerødder og tørret rugbrød og begge dele gjorde min lomme klistret og det var uhandy at arbejde med.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men vejer kun 1 gram pr godbid.
Det er 10 gram sukker om dagen.
Og billigt.
Måske 10 kr for en bøtte, der holder 1/2 år.
Kig på dit krybbefoder.
Put et par håndfulde i en frostpose.
Posen i lommen.
Hvad giver man pr belønning.. En spisefuld eller to i hånden pr gang?
Det er 150-300 ml. Dvs en mængde svarende til halvanden glas krybbefoder, hvis du virkelig er gavmild.
Træk mængden du bruger som godbid fra næste morgens ration
Diverse godbidder på pose koster let 30 kr pr pose. Eller 150 kr for en lille spand godbidsvitaminer. Det er noget dyrere.
Min hund siger lakridsguffer.
Hesten kan ikke lide dem, men det kan hun??
-Der er et element af "prøv dig frem".
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg bruger dem her som er små men lange og nemme at knække til små stykker. https://www.nordichorse.dk/collections/fordojelse/products/nordic-omega-pellets?variant=982094086171
Jeg er også begyndt at bruge dem her.
https://www.nordichorse.dk/collections/fordojelse/products/nordic-finest?variant=983998398491
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Til udstrækning bruger jeg en slik-sten (en af de der i lille dåse) og så til forkælelse glyx cobs, hvor han slet ikke kan koncentrere sig om andet, når de er i lommen
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Mange af deres produkter er i piller, og kan bruges som godbidder, de kan fx være ren hørfrø eller hø med urter. Fx tænker jeg, at jeg vil prøve med en pose af det her som godbidder: https://www.lhfoder.dk/sainfoin-pellets.html
Du kan læse mere om produkterne på https://www.simplesystemhorsefeeds.co.uk/
Hvilke godbidder?