{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Hvilke godbidder? {{forumTopicSubject}}

Der er gået 1,5 uge og jeg er allerede meget træt af at bruge gulerødder som godbidder. Sådan en almindelig lille gulerod kan snildt skæres i 16 stykker, og jeg bruger gerne mindst halvdelen. Resten ryger i krybben, og i krybben kan jeg fint fortsætte med gulerødder, der er bare for at hesten synes det er lækkert at komme ind.
Men til alt andet.... jeg er træt af gulerødder der fedter i lommen og at de ikke kan holde sig i det miljø jeg har mulighed for. Til sidste hest brugte jeg tørret rugbrød, hvilket den var meget begejstret for og det var nemt (og win-win fordi jeg ikke kan spise en hel pakke altid), men ham her er ikke særlig begejstret for rugbrød smiley

Hvad kan i så anbefale? Jeg vil ikke have dem for store, for det er en lille pony og godbidden skal helst ikke være en hel fodring smiley enten skal de være små eller også skal de kunne knækkes. De skal have en pris hvor man kan "tåle" at give 6-10 stykker om dagen (med tiden trapper jeg ned) og jeg har ikke økonomi til at smide 500 kr for en sæk lige nu. Han virker meget begejstret for urter. Jeg har ikke testet lakrids, mint eller hvidløg.
Jeg bor i Århus. Umiddelbart ville jeg drøne i LH-foder, men jeg har langt og ingen bil, så jeg vil have en plan først smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke godbidder?
  • #1   20. nov 2018
    Brogårdens Competition Wafers fx smiley indeholder dog en del stivelse.

De fleste alm. godbidder er der en del stivelse og sukker i - man kan få nogle med lav stivelse og sukker, men de er dyrere og i små poser tit så hvis man bruger store mængder er de hurtigt brugt.

• #2   20. nov 2018 Det var det de hed. Dem tænkte jeg på. Er de nemme nok at håndtere og værd at æde?

Jeg tænker ikke jeg vil overveje stivelse og sukker i de mængder jeg skal bruge dem. Det er en del, men ikke ekstremt. Lige nu er det vigtigste at bestikke hesten og gøre ham glad i de mange nye situationer. Så der kommer nedtrapning, så fokus kommer lidt væk fra mad igen senere.

• #3   20. nov 2018
    Pas - det er jo en smagssag for hesten om de er værd og æde.

• #4   20. nov 2018 Hvorfor skal den have så mange godbidder? smiley

• #5   20. nov 2018 Simpelthen fordi der sker omvæltninger og jeg skal genopdages som verdens sødeste person smiley og så det vigtigste af alt: Han har før haft udfordringer med at være umulig at fange. Det vil jeg ikke risikere igen, så det skal være rart at komme ind i stalden og at arbejde. Han får ikke foder om aftenen.

Der er godbid for at komme ind, for at stå pænt, for at løfte fødder, fordi det skal være rart at være alene, fordi boksen skal være god uden venner lige ved siden af. Sådan nogle ting, som jeg har svært ved at give i mindre doser smiley

• #6   20. nov 2018 Jeg bruger brogaardens waffers og alle hestene hvor min er opstaldet, spiser dem med velbehag. De er ik ret dyre og kan fåes i 15 kg sæk

• #7   21. nov 2018 Der er kommet nogle nye nogle vist uden sukker mv, men de er ret dyre, men til gengæld også ret små.. Måske det var værd at prøve at købe en enkelt bøtte med dem, og se hvor længe de holder smiley

• #8   21. nov 2018 Jeg bruger Hercules Herbes Treats der koster 100 kr. for 15 kg ved Danish Agro.
    De er så nemme at håndtere og man kan nemt brække dem i mindre i stykker, samtidig med at de hellere ikke smuldrer i lommen.

Jeg gik fra ligesom dig at bruge gulerødder og tørret rugbrød og begge dele gjorde min lomme klistret og det var uhandy at arbejde med. smiley

• #9   21. nov 2018 En sukkerknald er rent sukker.
    Men vejer kun 1 gram pr godbid.
    Det er 10 gram sukker om dagen.
    Og billigt.
    Måske 10 kr for en bøtte, der holder 1/2 år.

Kig på dit krybbefoder.
    Put et par håndfulde i en frostpose.
    Posen i lommen.
    Hvad giver man pr belønning.. En spisefuld eller to i hånden pr gang?
    Det er 150-300 ml. Dvs en mængde svarende til halvanden glas krybbefoder, hvis du virkelig er gavmild.
    Træk mængden du bruger som godbid fra næste morgens ration

Diverse godbidder på pose koster let 30 kr pr pose. Eller 150 kr for en lille spand godbidsvitaminer. Det er noget dyrere.

Min hund siger lakridsguffer.
    Hesten kan ikke lide dem, men det kan hun??
    -Der er et element af "prøv dig frem".

• #10   21. nov 2018 Jeg køber de der hestebolcher fra Equsana. Det er sådan nogle store piller, de er nemme at have i lommen og kan knækkes over smiley

• #11   21. nov 2018 Jeg klikkertræner en del så der ryger også nogle godbidder af gangen her indimellem, specielt min hoppe har en lille mund så de må ikke være for store smiley
    Jeg bruger dem her som er små men lange og nemme at knække til små stykker. https://www.nordichorse.dk/collections/fordojelse/products/nordic-omega-pellets?variant=982094086171
    Jeg er også begyndt at bruge dem her.
    https://www.nordichorse.dk/collections/fordojelse/products/nordic-finest?variant=983998398491

• #12   21. nov 2018 Jeg bruger de der små “hø-piller” fra Agrobs wiesen cobs hedder de vist, til daglig træning. Jeg har haft den både i større og nu i mini udgave, de kan smuldre lidt, men det er hø/urter, så det gør ikke så meget smiley

Til udstrækning bruger jeg en slik-sten (en af de der i lille dåse) og så til forkælelse glyx cobs, hvor han slet ikke kan koncentrere sig om andet, når de er i lommen smiley

• #13   22. nov 2018 Mine heste elsker godbidder med lakrids.

• #14   22. nov 2018 Min veninde har i mange år brugt foder fra Simple System (et engelsk fodermærke kun med naturlige ingredienser). Jeg ved, at LH sælger nogle af deres produkter. Vi bor bare selv i København, og der er ingen forhandler herover, så vi er ved at få bestilt hjem fra England, da det er billigere end fra Jylland.
    Mange af deres produkter er i piller, og kan bruges som godbidder, de kan fx være ren hørfrø eller hø med urter. Fx tænker jeg, at jeg vil prøve med en pose af det her som godbidder: https://www.lhfoder.dk/sainfoin-pellets.html

Du kan læse mere om produkterne på https://www.simplesystemhorsefeeds.co.uk/

Kommentér på:
Hvilke godbidder?

Annonce