Hest, værnepligt, studie - aflivning eller "foldbums"? {{forumTopicSubject}}
Hej alle - jeg håber rigtig meget I vil læse med, da jeg virkelig har brug for nogle råd..
Jeg har haft min pony Chanel i 9 år nu, og hun er mit aller kæreste eje. Vi har redet en del stævner tidligere, men stoppede pga hendes allergi, som hun desværre stadig er påvirket af (især fra marts-september). Vi rider derfor kun lidt om vinteren nu, men jeg er derude hver anden dag, og hun elsker heldigvis at hygge på staldgangen. Grundet hun har gået stortest som "foldbums"/pensioneret hest de sidste 2 år, er hun blevet lidt overvægtig (ikke voldsomt) og tåler ikke særlig meget stivelse/sukker/græs længere. Hun går pt. i løsdrift et helt fantastisk sted med vandrefold, og hvor der bliver taget meget hensyn til hendes behov ang. foder, så hun ikke bliver forfangen. Hun rides derudover bidløst og er blevet det de sidste 5-6 år, men fungerer meget bedre sådan og kan nemt styres.
Jeg har holdt sabbatår siden jeg blev student i 2017. Nu er situationen den, at jeg skal i værnepligt ved Flyvevåbnet til februar 2019. Det er 4 måneder, og jeg vil være hjemme de fleste weekender og selvfølgelig når vi har orlov. Men det betyder også, at hun skal gå 5 dage i ugen uden at komme ind og blive striglet, hygget om etc. Hver dag ved fodring kommer de ind og bliver bundet op i løsdriften, så sygdom, halthed etc. vil selvfølgelig blive opdaget, men hun vil ikke på samme måde som nu blive ordnet/tjekket, hvilket jeg bestemt ikke har det godt med, da hun er min øjesten.
Derudover vil jeg rigtig gerne flytte til København for at studere næste sommer (efter værnepligt - i juli/august måned). Jeg bor lige nu i Aalborg, og det er også her Chanel er opstaldet.
SÅ jeg står i et kæmpe dilemma, og jeg håber inderligt nogle af jer vil/kan hjælpe mig lidt og fortælle, hvad I tænker (og evt. selv har gjort). Som jeg ser det, er der nogle muligheder:
1) Jeg kan forsøge at finde en, som vil passe hende, som jeg gør nu (dvs. ridning 3-4 gange om måneden (skridtture, longering) og ellers hygge på staldgangen hver anden dag ca. (er dette overhovedet muligt)?
2) Jeg kan droppe min værnepligt og blive boende i Aalborg og studere (København har altid været min drøm, jeg kender mange derovre og føler det ville være at låse sig selv fast pga. en pony, hvilket jeg ikke har lyst til - samtidig vil jeg heller ikke undvære Chanel...)
3) Hun passer sig selv 5 dage om ugen under min værnepligt, og jeg forsøger at finde en, der kan passe hende, som jeg gør nu, når/hvis jeg flytter til København
4) Jeg flytter hende med til Sjælland og finder et sted med samme præmisser som nu (er dette overhovedet muligt omkring København)?
5) Aflivning... vi har vendt det nogle gange, også pga hendes allergi, som hun lider meget under om sommeren. Jeg får en knude i maven og stortuder, når vi snakker om det og ved at det vil tage meget, meget hårdt på mig, da hun har været ved min side siden jeg var 11 år gammel og er min aller bedste ven. Men som min mor siger, skal der jo være en adskillelse på et tidspunkt (nu eller om nogle år, Chanel er 18 år gammel)
Økonomi skal I ikke tænke med i det, da jeg har en rigtig god opsparing og vil kunne låne af mine forældre også.
Så HJÆLP! Det fylder i mit hoved hver dag, og jeg vil jo bare det bedste for os begge to... Hvad tænker I?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jun 2011
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 636
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Hvis du får det helt forfærdeligt ved tanken om aflivning, så er det ikke en løsning endnu, men igen, en død hest lider ikke... Så måske det er løsningen senere, men for nu, ville jeg klart overveje udlån, eller part.
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.452
Min pony var en en mands hest og der var meget få heste hun brød sig om - en rigtig dronning
Jeg ville genoverveje aflivning. Du kan bruge et par måneder på at tænke over det.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg regner da selv med, at vi flytter til Sjælland om halvandet år. Og jeg har allerede kig på et sted i Bjæverskov.
Ja, der er selvfølgelig western. Hyggeligt sted.
Det koster 2200 kr alt inklusiv.
Fodringen går ud fra filosofien, at grovfoder er fundamentet for hestefodring, kraftfoder er suplementet. Jeg husker ikke om det er hø eller wraphø de fodrer med.
Hestene går i grupper på ca 6-8 dyr. Halmdypstrøelse. Luftig stald.
-jeg tror godt at du kan betale en smule ekstra og få nogen til at nusse hende hver dag. Det er måske mere stabilt end en part?
Du kan også låne hende ud.
Du kan også sælge hende.
Men så giver du magten og kontrollen fra dig. Det er jo ikke et problem, hvis køber er gode mennesker.
Men jeg ville tøve med at sælge dyr, der ikke er helt raske.
Nu ved jeg ikke, hvor syg hun er, kan hun ikke tåle fast let, almindelig ridning?? Med korrekt behandling??
Der er mange, der mener, at holder en hest ikke til ridning, så kan man bare lade være med at presse den, ved at fjerne presset fra rytter. Dvs foldbums.
Men, jeg sidder og tænker grumme logisk:
Hvis en hest er foldbums, så skal den kunne "følge med flokken" i sine bevægelser og adfærd. På det punkt er der en grænse for, hvor meget den kan aflaste sig selv i "fritiden".
Så, kan en hest ikke holde til almindelig, let ridning har den det måske i hverdagen skidt nok til, at det er yderst fair at aflive. Også selvom den ikke "viser" det.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Det er muligt at finde løsdrifter i kbh området, men det svært og det er dyrt og man skal være villig til at tage et stykke vej. Jeg har selv en allergi hest, som derudover ikke tåler græs og det har været rigtig svært at finde et sted til ham, derfor måtte jeg os gå på kompromis med nogle ting.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Så jeg ville bestemt vælge nr. 3. Og hvis tingene over i kbh ikke fungerer, kan du så overveje om aflivning skal til. Pøj pøj med det man kan godt kombinere hest og uddannelse
Mvh TT
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Var den derimod, som din, syg - så ville jeg aflive den. Det skylder jeg den. Så skal den ikke andre steder hen, hvor den kan risikere at skulle ride rundt med børn eller være foldbums, og bare blive fed og usund. Det ville være uværdigt.
Hellere aflivning og så værne om minderne end at sende den et eller andet sted hen, og bekymre sig om, hvordan den har det! Det holder jeg på
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
Hun er den skønneste pony, utrolig nem og meget medgørlig for alle. Hendes symptomer på allergien er primært voldsom headshaking (alt er prøvet, og det er pga allergien/pollen i luften), så om sommeren er hun umulig at ride, da hendes hoved flyver rundt. Om vinteren er der ikke nogle problemer. Jeg vil prøve at søge efter én, som måske bare kunne have lyst til at hygge om hende nogle gange om ugen - HÅBER det er muligt... og så genoverveje aflivning en gang næste år, når sommeren banker på døren igen. Hver sommer har jeg selv sagt "det her bliver den sidste", da hun ikke er tilpas om sommeren, men så kommer vinteren og så er det som om man glemmer det...
Igen tusind tak for jeres svar og tid
dec 2012
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
Eng-Rottehale
Alm. Hundegræs
Enårig rapgræs
Rødknæ
Lancet vejbred
Nælde
Gåsefod
El
Eg
Birk
Fløjlsgræs
Elm
Bøg
Hassel
Bynke
Lagermide og husstøvmide
dec 2012
Ved man kan få allergi masker i tyskland, de ligner fluemasker, men hjælper mod pollen, måske det kunne være noget?
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 558
Nogle af de andre foreslår udlån.. nu har jeg selv en pony med allergi og kronisk bronkitis. Jeg udlånte om i 2 år, og det fungere super fint til en vis grad. Det er svært at få folk til at forstå hvad en hest fejler, hvis de aldrig har set den være "rigtig dårlig"
Så nej, jeg vil ikke anbefale at udlåne en syg pony
- Nu bor jeg selv i København og har altid haft hest herinde omkring. Som jeg nævner tidligere har jeg selv en pony, der nærmest bare er allergisk overfor ALT. Det er altså muligt at finde løstdrifter her omkring, hvor folk er villige til at opfylde ens behov.. og det behøver nødvendigvis ikke at koste det hvide ud af øjnene. Jeg har stået 4 forskellige steder på 5 år (løstdrift) og alle har været fleksible ved at tilpasse sig min ponys behov. Det dyreste sted kostede "kun" 1700kr. Led i god tid, og accepter at der måske er lidt længere rejsetid ud til hesten i København, og der måske er lidt mere staldarbejde, så er det altså ikke helt umuligt.
Hest, værnepligt, studie - aflivning eller "foldbums"?