771 visninger
|
Oprettet:
Langsom tølt {{forumTopicSubject}}
Hej!
jeg har en islandske vallak som i sommers fyldte 5. Har har gode rene gangart, og fantastisk trav og galop! Han har også en fin taktren tølt, men når jeg beder ham om at tølte gør han det super langsomt. Jeg tror han har nemt nok ved tølt, for så snart jeg samler ham op, sætter han selv i det. Det er ligesom om han ikke forstår både at holde sig inden for "rammen" og have fart på!
Jeg søger derfor råd eller erfaring fra jer derude?
mvh Selma
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
aug 2018
Følger: 12 Emner: 4 Svar: 11
maj 2009
Min første tanke er, at der jo altså er forskel på heste og deres gangarter. Nogle heste har en generelt hurtigt skridt, andre en langsom skridt. Nogle har en hurtig trav og andre en langsom. Når jeg rider tur med min staldejer (hun rider western), så kan min hoppe galoppere ved siden af hendes hoppe, der "jogger" (= meget langsom trav). Min hoppe er generelt langsom i sine gangarter, når hun selv vælger tempo. Jeg kan sagtens bede hende om at sætte farten op, og så kan hun også sagtens det.
Hendes tølt er i øvrigt også meget langsomt.
Min anden tanke er, at udfra din beskrivelse af hvordan du samler hesten op til tølt, så ville jeg mene, at det ikke lyder helt korrekt. Ja, undskyld. Det er bestemt ikke ment til at lyde grimt. Men mange har lært, at når man skal tølte, så skal tøjlerne strammes, hestens hoved løftes og fremad i tølt. Tølt er bare en gangart, der kræver super meget bæring, især hvis hesten skal gå godt i tølt.
Den skal rides i tølt, ikke hives i tølt. Jeg ved jo ikke, om det er det, du gør. Men du behøver ikke ride tølt med stramme tøjler - det kan sagtens foregå for lange, slappe tøjler. Det kræver bare, at hesten har bæring til at bære sig selv og dig i tølten, så du ikke skal sidde og bære hesten i tøjlen.
aug 2018
Ja vi er også gået igennem en udvikling i hans galop, som har fået mere balance osv, så håber også tølten kommer. Ja ved godt stramme lyder forkert, det jeg mener er jeg holder tøjlen tot. Altså jeg viser jeg er der, og støtter ham med tøjlen. Han har en fin bæring i tølt, og jeg sku helst ikke overanstrenge ham. Jeg bruger også sædet!:-))
maj 2009
aug 2018
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Det er MEGET normalt at en ung hest har en langsom tølt. Rider bl.a. lige nu en mega fin 5-års vallak, der tølter super fint i langsomt tempo, men så snart man beder om lidt mere fremdrift ruller han meget. Men det kommer lige så stille, i takt med at han får de muskler der skal til.
Hvad er det der sker når du prøver at få ham hurtigere? Ruller han, bliver han pasagtig, går han helt ud af tølten, eller reagerer han bare ikke rigtigt?
aug 2018
apr 2010
Så ville jeg nok prøve at træne det på tur eks bag en anden hest, så han bliver motiveret for at gå hurtigere. Du kan også prøve at tage ham i tølt fra galop.
Og så husk at give ham fuldstændig ro (altså intet pres, løs tøjle og ikke trykke med schenklerne) så snart han sætter farten op. Og i starten tag ham hurtigt ned i tempo igen, så han ikke når at gøre det selv
aug 2018
apr 2010
De bliver tit frustrerede når de skal gå hurtigere i tølten, fordi det er hårdt. Og så begynder de netop at rulle/galoppere. Derfor man skal give ro så snart man får et par skridt hurtig tølt, og så ned i tempo igen, evt helt ned i skridt
aug 2018
Langsom tølt