Opstaldning og islandske heste {{forumTopicSubject}}
Jeg er sådan lidt nysgerrig. Er efterhånden faldet over rigtig mange annoncer på opstaldningssteder, hvor jeg lige når at tænke "Ej det ser rigtig fint ud!" Og så står der lige nedenunder "Kun for islandske heste". Og så kom jeg til at tænke på, at jeg aldrig har set nogen som har skrevet "Vi tager ikke imod islandske heste". Her tænker jeg på steder hvor "almindelige" heste er opstaldet.
Hvorfor tror I at det er sådan? Måske nogle af "Islænder folket" kan forklare mig det? Syntes måske det er at lidt isolere sig som gruppe fra resten af hesteverdenen.
Syntes i forvejen at det er ærgeligt, at man adskiller de forskellige ridestile så meget (engelsk, western og islandsk)...
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Og så har jeg hørt historier om islændere der mobber andre heste, fordi de ser anderledes ud.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Det er vildt træls synes jeg...
Hønen, der er andre regler for Islændere og Shetlændere, noget med at de ikke behøver skur eller læ, hvis de går ude hele døgnet om vinteren.
Men mange (hvis ikke alle) af de steder jeg er stødt på, kommer de på stald om vinteren, og jeg har aldrig stødt på det med Shetlændere.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Der er også ting som at islændere normalt har brug for ca samme slags og mængde foder, og at de har ca lige behov for at stå i ude/inde, så det er nemmere at passe en masse islændere end at passe en masse forskellige heste.
Det kan også have noget med hestenes generelle størrelse at gøre, fx at boksene og/eller læskuret ikke giver plads til større heste.
Men jeg tror da også det handler om at islænder folket ER meget isoleret fra resten af hesteverdenen. Eks og islænderridning adskiller sig vildt meget fra hinanden, så hvis man har et sted hvor alle rider samme disciplin kan man jo bedre kommunikere om sine heste og sin ridning, ride sammen, snakke om sportsresultater osv. End hvis man rider på helt forskellige måder. Islænderridning kræver jo også andre faciliteter end eksemplet med springning jeg nævnte.
Giver det lidt mening?
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
apr 2010
Og netop det andet sted jeg stod havde vi tre tråde på hegnet. Her er der kun en, så større heste ville kunne springe over, mens mindre ville kunne gå under. På den måde ville det ik fungere super godt med særligt mange andre racer.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Det er da, ja undskyld mig, simpelthen for plat. Jeg har haft 3, meget forskellige typer heste, alle har prøvet at gå med mange forskellige typer heste, også Islændere, nogle flokke harmonere, andre gør ikke, nogle flokmedlemmer er tyranner (både Islændere og "normale"), nogle det modsatte, jeg har også set Islænder flokke, hvor tingene ikke heelt spillede.
Min pony gik i øvrigt med en Islænder hingst da han var 2-3 år (og selv hingst på dette tidspunkt), de var suuper gode venner og kunne bruge timer på at nusse hinanden.
Og at de skulle snakke et andet sprog, aargh, skulle min hoppe, født og opvokset i Spanien hvor hun boede, indtil hun kom til DK som 9 års, også have kommunikations problemer (hvilket på ingen måde var tilfældet)? ':D
Og boks størrelsen burde jo ikke udelukke samme størrelse pony, eller mindre for den sags skyld.
Foder kan jeg så, til dels, forstå, det er ihvertfald det der giver mest mening, men der er jeg så fristet til at trække dovenskabs kortet, især fordi der findes så mange forskellige produkter, som ville kunne fungere for langt de fleste.
Og lige for god ordens skyld, vil jeg lige pointere, at det på ingen måde er kritik af dig, men udelukkende disse eventuelle årsager!
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Islændere kan være racister og kanøfle andre heste. (Store heste kan evt klare sig pga fordelen ved at være større.)
Hvis boks størrelse, hegn tråd højde mv er tilpasset islænder, passer det ikke til store heste.
Behovet for ovalbane, turfaciliteter mv hos islænder ryttere medfører, at andre slags ryttere forventes at savne hal og almindelig ridebane.
- så, store heste er udelukket pga de fysiske rammer. Små ponyer fordi der er risiko for racisme-tæv.
Det er nemmere ikke at tage risikoen og bare skrive "kun islænder".
Men, omvendt.
Jeg har da en stående invitation til at flytte min 158 cm palomino blanding ud til et islænder sted.
Simpelthen fordi jeg holder af ture, venlige mennesker omkring mig og vi kan lære meget af hinanden. Og drikke litervis af kaffe.
Hvis heste og hunde kun er vant til at se en type artsfæller, kan de godt være mindre søde imod anderledes artsfæller... Men det kan vi mennesker også.
Ofte går det rimelig fint, når hesten er under rytter eller hunden er under ejers kontrol.
Men af pommern til mens hestene er alene på folden.
Hvis en hest er den eneste, der er brun/ broget / hvid / plettet sker det jo, at den pr definition er lavest i rangstigen.
Og opstaldere må gerne tænke "var det min hest, ville jeg blive frustreret af at se på det - og det bliver jeg også ved andres heste".
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
varmblods er bare meget større og mere tændte (der er selvfølgelig forskel i alle racer) men herhjemme har vi måtte lave en del om til varmblodsene, for de tænker bare helt anderledes
de har været noget hårdere generelt ved alle ting end islænderne nogensinde har været, de kan nå længere, så de er svært at holde fra at gnave i ting, og så er det tit dem der ødelægge hegn udover det er de noget mere kuldskær, og så koster de bare mere i foder osv (der er islænderen jo meget nøjsom)
så varmblods er bare meget anderledes at opstalde end islændere, det er ikke noget negativt overhovedet (er glad for dem der er her ??) men ja det er bare meget forskellige racer
udover det tror jeg at man islænderfolk ikke har lust til at håndtere varmblods i dagligdagen, netop fordi de føler det er meget store og mere tændte heste
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Min Deutch reitpony på 148 cm var lånt ud og stod opstaldet et sted med varmblods, og div. ponyer, han har altid været nederst i hierarkiet, men da der kom en islænder, så var det altså den der blev handlet, selv af min.
Men har også ofte det det omvendt at islændere, især når de er flere, rotter sig sammen og tæver de andre heste.
Så måske de er racister? hvem ved...
Jeg oplever ofte at andre heste er bange for islændere, hvad årsagen er, aner jeg ikke, men jeg har været meget tæt på at få en panik galoptur ud over en mark, fordi der kom 3 islændere i mod os, vi var to, begge på DV'ere...
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Skal jeg så skrive at dressur-ryttere mister point hos mig fordi jeg ikke må få min islænder opstaldet et dressur-sted?
Jeg holder mig fra andre hesteverdner ja, men det er noget der er kommet fordi jeg ikke kunne holde den kultur JEG så i hverdag og under konkurrencer ud (heste der blev pisket, rideskoleheste, der bare skulle have med pisken hvis de ikke hørte efter osv). Men jeg kunne da ikke drømme om at mene, at alle andre uden islændere rider sådan, eller på anden måde generalisere.
Når man har heste opstaldet bestemmer man suverænt, hvem man vil have ind. Har man oplevet problemer med blandet flok, ja så vil man måske hellere være på den sikre side. Men hvorfor det så skulle være mig der mister point, fordi jeg er rytter på islænder?? Ja det forstår jeg ikke, men lad mig bare sige at det point overlever jeg nok at miste, for har man det sådan, så er vi alligevel ikke nogen, der deler de samme værdier i livet
Hvor jeg står, er det kun islændere og kommer man med en islænder, der ikke passer ind i flokken, ja så må man flytte igen (selvfølgelig accepteres tilpasningsperiode). Det er i mine øjne ikke snobbet, men hestevelfærd, fordi harmoni i flokken tilgodeses i den grad. Alle hestene bestemmer selv, hvor de vil stå når de kommer ind, for nemhedens skyld, så man lader dem blot gå ud og ind selv. Her er ingen tumult og slåssen ved indlukning. Er der to der vælger en boks, ja så forholder de sig rolige indtil et menneske kommer og anviser anden boks. Det vægter jeg også højt personligt, så forstår godt at de ikke magter risikoen for at blande, fordi ja det er altså en udbredt “sandhed/myte/whatever”. Om det så er korrekt eller ej, at islændere i store flokke ikke er gode at blande, er jo lidt ligegyldigt, hvis de kan undgå risikoen, og stadig have nok opstaldere
Jeg synes tilgengæld at første sted vi stod med tidligere heste, der var der så meget uro på fold, det kostede skader, grimer og dyre dækner, og ingen “tog sig af det” - eller nærmere det var en forretning og så måtte man acceptere de skader der var. Hestene bed ud gennem tremmerne, jeg er personligt blevet bidt bare fordi jeg gik forbi en hest, det tyder i mine øjne på stressede heste, der ikke har det godt. Det har jeg aldrig oplevet herude, hvilket jeg sætter pris på, jeg sætter pris på at alle deres heste er venlige og at man er velkommen hos følhopperne på deres fold, fordi det igen vidner om harmoni. Er det så forkert at de vil beskytte det? Det kan jeg simpelthen ikke se at det skulle være.
Her foretrækker jeg klart steder der tilgodeser flokkene, og jeg ville være ligeglad om jeg så steder “kun for fjordheste” “kun for haflingere” osv. det ville ikke røre mig en pind, og jeg kan som skrevet ikke blive fornærmet over at vi ikke vil kunne opstalde i dressur eller spring-stalde. Jeg har jo ikke en dressur eller springhest, så det er helt ok for mig.
Men det der rører mig, det er den generelle holdning til os islænderryttere om at vi isolerer os, jamen jeg vil ikke stå et sted hvor ingen gider ride tur? Jeg orker ikke 1 time i sandkassen, vi rider vores dressur i skoven og så må jeg finde sammen med ligesindede, for mig er det så andre islænder-ryttere. Jeg er blevet overrasket over hvor meget jeg nu er sat i bås fordi jeg har købt en islænder, sjovt nok oplever jeg aldrig nogle islænderryttere tale negativt om storhestene, men det kan også have noget at gøre med at det ligger mig så fjernt. Der er sikkert islænder-ryttere, der er snobbede, jeg har bare ikke mødt nogen endnu
Jeg føler at mange mener vi isolerer os, men forstår ikke det sådan set ikke er isolation, men svarer til at hvis du gerne vil male med oliefarver og jeg gerne med akvarelfarve, så maler vi begge, men vi kan kun udveksle overordnede tips og tricks, ligesom vi vil få mere ud af at male sammen med andre, der deler vores interesser
Du ser heller ikke MBT og landevejscykel-klubber cykle samlet Hvorfor er det ikke ok at acceptere at fordi vi har heste, så er det ikke nødvendigvis sådan at vi partout skal være fælles om alt, og det er jo faktisk helt ok at det er sådan Det behøver jo ikke være os mod dem, men derimod os OG dem
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg ved godt man ikke får bonuspoint og sige det - men islænderfolk er ( 90% af de jeg er rendt ind i ) nogen der mener deres heste er marsmænd, helt specielle og meget anderledes end alle andre heste.
Og ja, isolere sig sådan set - det der med at snakke med andre mennesker, der har andre racer det virker også til at være svært.
Jeg kunne sagtens stå et islænder sted og mange andre - der findes mange ligheder i måden og holde hest på mellem islændere og andre heste og de kan sagtens holdes på samme måde og rides i samme discipliner med undtagelse af de ekstra gangarter.
En islænder kan sagtens stå i boks og blive klippet ( og det gør mange også ) og omvendt, så kan andre racer end islænder også godt stå i løsdrift og ha' lang pels.
apr 2010
sep 2007
I så fald skal de bare give den gas! Når man selv udtrykker tingene, om at ens hest netop er meeeeeeeeget anderledes fra andre racer, så gør man den jo selv til en marsmand ( det er bare mig, der har valgt og kalde det marsmænd ).
Og selv hopper i flæsket på andre folk, der lige våger på at udtale sig om islændere hvis de ikke selv har en.
Hvis man nu udtrykte sig på en anden måde - og netop ikke gjorde ens hest til en særling og ikke virkede så fjendtlig overfor folk der har andre heste ( og ev.t har en mening om et eller andet med islændere ), så kunne det være at man ikke følte sig så isoleret og et behov for at være alene. I min verden, er det noget islænder folk lidt har gjort imod sig selv.
apr 2010
Jeg har aldrig mødt islænderejere som oplever det som et problem at vi er isolerede for resten af hesteverdenen, de fleste af os er ret ligeglade med resten af hesteverdenen. Så du har helt sikkert ret i at det er noget vi har "gjort imod [os] selv". Det er jo lidt det tråden handler om, hvorfor vi vælger ikke at ville have andre heste stående, ikke at vi vælger det..
sep 2007
Nu er det næppe fordi jeg står og sviner folk til og giver udtryk for tingene medmindre de spørger mig Jeg kan sagtens stå i stald med andre, der ikke holder hest som mig. Så at slippe " for en som mig " - så skal man generelt undgå folk man er uenige med, det er svært ( uanset race og at sortere folk fra, vis tanker man ikke kender ( fordi de holder dem for sig selv ), er svært.
Jeg har aldrig stået et sted, hvor jeg har været 100% enige med hvordan andre holdt hest, jeg har bare ikke givet udtryk for det medmindre de har spurgt.
Der nævnes fx i tråden at islænder folk og andre heste folk ikke vil det samme - jeg kender nu mange hesteejere der ikke går op i dyre ridehuse og fancy faciliteter, men bare gerne vil ride tur og have hesten i løsdrift.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg aksepterer også “vil kun have hopper” eller “kun have vallakker” ind, og jeg ville fx personligt fravælge et “stor heste sted” hvis de reklamerede med de foretrak springheste - jeg er så dressurtante at jeg ikke gider ride imellem spring hver dag, fordi det er et springhestested
At jeg så godt gad at stå et islændersted pga deres ofte fantastiske adgang til naturridning, og en formodning om at det var nemt at finde nogle der ville med på tur - det er en helt anden snak
Jeg synes det er træls at stå et sted uden mulighed for at nemt komme ud at ride i skoven e.l.
Min den ene hest ville passe fantastisk ind i en rolig islænderflok - han er stille og rolig, sætter pels som en....islænder, og er yderligere ekstrem nøjsom.
Min dv ville splitte hytten ad, æde alt indenfor rækkevidde, aner ikke hvad vinterpels er, og æder som en malkeko for at holde huld
Om islænderfolk ser ned på storeheste ryttere....? Det ved jeg ikke, de få jeg kender virker meget søde og rare
Mvh Charlotte
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
Krikken: jeg ser bestemt ikke ned på andre racer eller ryttere. Men har ofte oplevet den der: hvorfor har du dog islænder. Suk, hvorfor har du en varmblods? Fuldblods eller hvad det nu er for en race man har? Vel fordi man kan lide den?
sep 2007
Det har jeg mødt inde for alle racer Ishesten Samme med 117 andre ting som " hvorfor ride pony når du er voksen, hvorfor ride dressur, hvorfor det og hvorfor det " - sådan er det generelt med hestefolk.
Men jeg gætter på, at det også er sådan inde for andre hobbyer/fritidsinteresser i det hele taget. Min lillesøster har gået til gymnastik, der knuselsker alle heller ikke hinanden.
Jeg ville iøvrigt synes en ovalbane var ganske glimerende til fx intervaltræning ;).
okt 2012
okt 2012
jan 2016
Følger: 27 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 23
Hvis man har en løsdrift hvor alle hestene (ved tilfælde) er islændere, så skriver man jo nok "islænderløsdrift" om stedet. 90% procent af alle heste i løsdrift, er vel også islændere?
Det var det vigtigste, og nu til min laaange forklaring
Min blandingspony (med islændersind!) står i en "islænderløsdrift". Udlejer af folden har som krav, at hestene ikke må være over 150cm, hvilket udelukker alle store heste. Ponyejere er oftets børn, og vi ønsker ikke at de skal have ansvar for de opgaver, der følger med i at have hest på folden - det er for stort et ansvar! Derudover havde vi engang en pony på folden, der blev mobbet af de andre heste, og den løb gang på gang under hegnet - det fungerede bare ikke!!!
Men på trods af det nu er et "isoleret islændersted", så er vi velkomne på rideskolen 500m væk, og kan låne deres ridehus/bane. Det er altså ikke ridestil der adskiller os, men simpelthen forholdene på vores fold, der ikke passer til "normale" heste.
Jeg tror der er mange grunde til at nogle steder kun er for islændere. Den største grund er nok at "stor-hestefolk" ofte ser på tingene som "islændere går i løsdrift, heste står i boks" - og så ender steder jo med at blive islændersteder. Hvis det blev normalt at sætte sin hest i løsdrift, så tænker jeg ikke længere at heste og islændere ville være så adskilte.
En anden grund, er nok at islændere kan leve på sten, og kan klare en hård vinter uden problemer. En stor DV kunne nok ikke klare sådan en vinter på et par kg hø og uden dækken. Jeg forstår godt, hvis islænderfolket ikke har lyst til at have en dækkenhest, der skal fodres tre gange om dagen, gående sammen med deres "naturlige" islændere. Derudover går islændere jo ofte i samme flok 24/7 i flere år, og danner venskaber og hierarki, hvilket man ikke så ofte ser på de større hestesteder - i hvert fald ikke det jeg har set.
MEN, jeg synes det er super ærgerligt for alle dem med ponyer, der ville passe perfekt ind i en islænderflok, at de bliver udelukket fra stederne! Jeg tænker, at jeg får et problem, hvis jeg skal flytte min pony en dag, for hun SKAL stå i løsdrift, og jeg synes faktisk hun fungere bedst i en islænderflok, men mon man kan finde et islændersted, der ville lukke os ind?
Da jeg købte hest, hørte jeg to steder; Dyrehavegaard ved dyrehaven(lyngby, kbh) har både normale heste og islændere, men i løsdriften må der KUN gå islændere - ikke engang min islænderblanding kan gå an! Og så det sted vi står i dag, hvor en blandingspony var velkommen. Men det kan man jo nok ikke lave statistik på.
Mit råd er, at du skal skrive til de interresante steder og spørge om de kan lave undtagelser - det må der være nogle steder der kan
sep 2007
Isaraberen - der findes rigtig mange løsdrifte, uden det er islændere så jeg tænker ikke det er et problem og finde et sted hvis du skulle flytte
Ligesom der findes mange nøjsomme heste og ponyer, der ikke er islændere, som ikke klippes og ikke går med dækken - og omvendt islændere der klippes og går med dækken og står i boks.
jan 2016
Følger: 27 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 23
Jeg kender en hel flok arabere i løsdrift - alle sammen med stor tyk pels! Men når jeg fortæller folk om det, kigger de på mig som om jeg havde fortalt dem, at der gik grønne marsmænd rundt i min baghave. Det er både islænderfolk og normal-hestefolk der reagere på den måde
Men når nu der findes løsdrifter til alle racer, hvorfor vil man så hellere have sin hest i islænderløsdrift? Man høre jo om islændere, der mobber andre heste voldsomt...
sep 2007
Men den " gennemsnitlige " hest tror jeg sådan set er ude en del timer. Jeg synes ikke kort foldtid dominere, om end jeg heller ikke tror at de der bruger det året rundt, føler for at dele det på internettet da de hurtigt kan blive upopulære.
De fleste når der spørges på facebook er ude 8 timer eller mere, samt en del i løsdrift.
Jeg tror ikke det handler om at man vil ha' ens hest i blandt islændere men mere om at stedet, beliggenhed, pris osv. er tiltalende - ligesom med andre opstaldningssteder
apr 2008
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
lige nu går varmblods og islændere på hver deres fold, men ialænderne går altid op og sover sammen med varmblodsene
dog har jeg oplevet at islænderne er mere viljestærke og har en højere smertetærskel, så hvis der bliver sparket eller andet så giver de tit igen
ellers syntes jeg de går som alle andre heste
dec 2008
Men hvad er din holdning/mening så når en islænder er skyld i at en hoppe med et 17 dage gammel føl må aflives pga brækket ben?
Jeg undrer mig også over at "store heste ødelægger folden," hvordan gør de det?
ingen kritik, blot nysgerrighed
sep 2007
Lige sådanne udtalelser, er med til at gøre at jeg bare bliver bekræftet i at islændere ejere synes deres heste er nogle helt specielle marsmænd.
dec 2008
Måske det er hårdere ved jorden for de de andre heste er tungere?
Det er jo ikke hestens skyld
apr 2008
Selvfølgelig løber plage rundt og leger med hinanden. Jeg ser dog sjældent de voksne store heste gøre det samme. Det har nok mere med alder at gøre end race
Men tror det kan gå alle veje, at en hest bliver sparket og må aflives. Det hænder jo også, at en islænder rammer en anden islænder og den må aflives.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Vi har både store varmblodsheste, sportsponyer, araber, frieser, fjordheste og også en islænder. De hygger sig vældig fint sammen, begge flokke. Vi har ikke nogle der ødelægger mere end andre, spasser mere ud end andre, eller andet.
Men hvis det er så slemt for nogle at være islænderejer sammen fx. DV ejer, så synes jeg det er rigtig fint at der er steder KUN for islændere.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Mine islændere har haft dækkener på og har stået i boks i perioder og er blevet behandlet præcis som min haflinger er.
Jeg startede ud med Islændere og fik konstant fortalt fra andre islændere ejere, hvor forfærdelige 'stor heste' var, at de ødelage markerne, var hysteriske, ikke talte samme sprog som islændere etc etc. Jeg har sågar hørt en sige, at hun ikke ville have 'stor heste' ind i flokken fordi så glemte islænderne deres ekstra gangarter..
Min erfaring er at det handler om ren uvidenhed fra Islænder ejerernes side af.
jul 2018
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 4
Men hvis man siger "kun islændere", kan det skyldes, at man ved, de ikke bider eller sparker.
Måske, islænderfolk ikke er trygge ved de større heste , som også "guldhesten" siger ?
dec 2008
Jeg ved det er det de går efter på Island og at de, der oppe, bliver slagtet hvis de sparker, men det er jo udelukkende af sikkerhedsmæssige årsager.
Her hjemme, både bider og sparker de, dem jeg har set i hvert fald, der er ingen forskel på islænder og andre Racer ifht. til bid og spark, det er muligt at nogen ikke gør, men at sige at ingen gør, er ret naivt, sorry!
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Derudover så har jeg oplevet en del islændere både sparke og bide på folden. For mange år siden havde jeg en hoppe og hun stod opstaldet et sted, hvor det ene af islændere bare angreb de andre, især nye heste fik en del bank. Mine egne vallakker var heller ikke altid lige søde, den ene sparkede en anden hest så den brækkede benet og måtte aflives og den anden var bare generelt en lidt af en lort på folden.
Min haflinger har os engang fået bank af en islænder, det var ret voldsomt og min blev jagtet ind i et skur, hvor islænderen vendte røven til og bare lossede til, mens min stod og 'hylede' .
jul 2018
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 4
Akkeja , hvor må man længes efter de små, trygge isbukke man havde, da jeg var ung.
Det lader til at det er lykkedes at ødelægge ( en del af ) en vidunderlig race på bare 30 - 40 år
Heldigvis har jeg kun oplevet den gammeldags type hidtil, og det er da heldigvis stadig de fleste.
sep 2007
"De to havde også helt tydeligt et andet, varmere temperament - og løb nok dobbelt så meget og dobbelt så hurtigt på folden som islænderne. Samt blev lettere nervøse/stressede ved opbinding og fodring. "
Det første har vel en del og gøre med personlighed og/eller floksammensætning samt foldforhold, det sidste har en del mere og gøre med opdragelse, end det har og gøre med race.
Opstaldning og islandske heste