Wrap-mangel - hvad gør i? {{forumTopicSubject}}
Jeg er nysgerrig efter at høre hvad alle jer andre hesteejere stiller op i vinterhalvåret mht at fodre jeres heste, nu hvor det nærmest er umuligt at få fat i wrap pga tørken.
Jeg har hørt om landmænd, der må slagte halve kvægbesætninger og hesteejere der overvejer at få deres heste aflivet, pga at de ikke kan fodre dem. Det er jo skrækkeligt!
Jeg har en lille rest wrap tilbage fra i vinters og har ikke kunnet få fat i mere. Så jeg har været nødt til at købe frøgræs (heldigvis af rigtig god kvalitet), for at have noget de kan spise, ved siden af den smule wrap jeg kan tilbyde.
Mine heste går i løsdrift og lever normalt udelukkende af wrap hele vinteren, samt vitaminer og mineraler. De får ikke krybbefoder og plejer at gå uden dækken.
Men i år er min plan at lægge dækken på dem, så de ikke skal bruge energi på at sætte pels og holde på varmen. Ligeledes er jeg nødt til at give krybbefoder for at få nogle ekstra foderenheder i dem.
Men hvad gør i andre??
Og er der nogen der har erfaring med frøgræs (af god kvalitet) til fodring af heste? Jeg har læst om mange, der ikke er begejstrede for frøgræs. Jeg ved godt at foderværdien er væsentlig mindre end ved hø og wrap, men hvad pokker skal man stille op i denne situation??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Frøgræs kan være ret svingende. Det kan ikke erstatte hø/wrap medmindre man har en analyse der siger at fordøjeligheden duer. Da man godt kan risikere at frøgræsset har lige så dårlig fordøjelighed som halm og mere sukker i, end det hø/wrap man har. Så frøgræs er ikke nødvendigvis lykken.
Der udover, hvis det ikke er godt fordøjelighedsmæssigt, skal hesten stadig ha' hø/wrap e.l ( fx græs produkter der kan købes ) hver 4 time, for at neutralisere mavesyren og forebygge mavesår.
Jeg står opstaldet ude, så jeg betaler hvad det koster. Min skal ikke stå mange timer uden når hun er tidligere mavesårs hest, så hvis 15 kg grovfoder om dagen kommer til at koste mig 1500 kr om måneden, så er det sådan det er.
Dækken ville jeg ikke lige umiddelbart ligge på. De ødelægger mere end det gavner, hvis du ikke går all in og det er ikke bare lige og proppe dækken på - man skal rende og holde øje med temperaturer, skifte dækken, have flere af hver slags osv.
jun 2014
Følger: 1 Svar: 50
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Dvs ejeren af den anden vallak har købt til os begge. De skal jo spise af samme balje hele dagen, så vi køber grovfoder sammen.
Så betaler jeg halvdelen, hver gang en ny balle hø åbnes.
Men jeg kan ikke se andet, end at øge foder budgettet.
Nu er mit problem løst - men jeg tror at jeg havde suppleret med halm, frøgræs og justeret krybbefoderet til at dække over, de mangler der kan være ved det.
Måske er det ikke perfekt - men man kan ikke gøre det bedre end bedst muligt.
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Jeg har planlagt at fodre med Roepiller for at kunne give fibre nok.
Jeg er ikke nervøs mht at holde huld på hestene - her kan jeg justerer på krybbefodret.
Da jeg var ung i gamle dage/ 1980’erne var det ikke normalt at hesten fik mere end 2-3 kg hø dagligt - ellers var det hakket foderroer og halm, samt spiletov uden adgang til fold om vinteren.
Så ligefrem aflive heste pga mangel på grovfoder er måske radikalt - men havde jeg en gammel pensionist gående, så var det måske i år, at den ville få sin sidste sommer af ren økonomiske grunde.
Mvh Charlotte
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
jan 2015
Min veninde har lige snakket med sin wrapmand, og ville afhente de normalt 40 stk wrap hun bruger, og som hun havde snakket med ham i foråret om hun skulle bruge - det kunne hun ikke få ! Så hun var i store problemer, men har heldigvis fået fat i 10 hektar engareal, som de så forsøger at lave wrap på i løbet af de næste 2 uger.
Oppe i Randers har de en Straamand, som sælger godt grovfoder - der er prisen på hø nu oppe i over 4 kr/kg - det er alligevel en del forøgelse ifht til normalt 1,5 kr/kg.
Men når andre i området sælger Morten k baller til 45 kr/stk, så bliver det jo prisen i området.
Mvh Charlotte
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Vi har heldigvis rigeligt i år, fordi ejeren har kunne køre langs åen (som ellers altid er oversvømmet)
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 24 Svar: 243
Jeg tror dog ikke helt på den der med, at landmændene skal aflive halvdelen af deres besætning, så er de i hvert fald for sløve med vandingsmasikinerne
aug 2016
Vanding forudsætter at du har udstyret til det.
Rørføring, vandingsanlæg mv.
På det punkt er de sønderjyske bønder næsten bedre stillet end fx sjællændere - de har vandingsanlæg installeret, fordi sandjord kan blive lige tørt nok.
Jeg har aldrig set vandingsanlæg på Sjælland, hvor jeg kommer fra.
Men nu starter ferie i morgen, og jeg tror at en del har installeret noget...
Jeg ved ikke hvor dyrt det er - men det er noget af en investering.
Så det kan være praktisk umuligt at vande...
jan 2015
Men jeg har lige haft hestene i træning ved Herning, og der havde de kunstvandet hestefolde Hestene nød at kunne æde grønt græs fremfor gult tørt græs Og de kunstvander også deres marker til slet.
Og jeg ved at min berider ved Vejle har købt wrap hjem fra Herningområdet, så det er ikke så slemt vest på åbenbart.
En af mine naboer er øko kvægbonde - han tager slet påengarealer ved Gudenåen - i år fik han mellem 1 til 4 rundballer pr hektar - det er ikke godt. Al halm er opkøbt i omegnen, så han må hente halm 45 km væk
Sidste år gav godt her i området, så han har heldigvis noget tilovers fra sidste år af wrap - men godt er det ikke.
Men jeg kan godt forstå de kvægbønder, som kun selv har kunnet få det halve ind af grovfoder må vælge at slagte dyrene nu fremfor til vinter - når det er ens indtægt, så er det jo en afvejning af hvad tingene må koste før det ikke kan svare sig - og 4 kr/kg bliver aldrig rentabelt for en kvægbonde.
Mvh Charlotte
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 44
Halm er også helt til grin. Vi har samlet alt hvad vi har kunnet skrabe sammen og har igen kun lige netop nok. Normalt sælger vi en stor del af det.
Jeg håber virkelig ikke at denne tørre sommer bliver kombineret med en hård og lang vinter.....
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Med en allergihest i stalden, så er det ikke en mulighed at fodre med hverken hø, halm eller frøgræs, men jeg kender nogen, som kender nogen... Vi har for længst taget hul på vinterfoderet fra første slæt (som er det eneste, vi har fået ind), for der er jo intet på foldene, og de skal jo have noget at leve af. Men vi har grovfoder nok til hen ved juletid, og vi skal såmænd nok finde noget senere, naboen har fx lidt mere end han selv skal bruge. Det bliver dyrere end sædvanligt, og vi skal hente det flere forskellige steder, men det er jo vilkårene. Heldigvis er det bare vores hobby, og ikke vores levebrød.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Da jeg altid har fodret med hø, har jeg ikke sat mig ind i holdbarhed på wrap, men jeg ved da at min svigerfar har en del økologiske Morten K wrap baller tilbage fra sidste år. Det er i Østjylland.
Er nogen i panik, så kan I skrive en pb.
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
vi har hele tiden brugt slowfeeder og vejet af så der er mindst muligt spild
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
nu har jeg altid mine på stald om natten, så det er rimelig fast hvad jeg bruger hele året
men i år har jeg allerede måtte have fat i en frøgræs da jeg ikke har noget som helst græs tilbage. noget jeg normalt først gør i slutningen af året. Men det er super fint i år, så hestene er godt tilfredse
prisen er 300 kr for halm i bigballe, 300 for frøgræs/bigballe og 13 kr for hø(mortenk)
plejer at starte på en højere pris for hø, men det har været for tørt så der er ikke så meget i ballerne som vi plejer
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Men kan man ikke få andet i år, så er frøgræshalm trods alt bedre end ingen ting. Men sørge for at krybbe fodret har en meget høj diversitet.
Oversat til mennesker, så kan vi godt overleve på gulerødder + vitaminpille, men vi vil nok alligevel trives bedre på en mere varietet madplan.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 8
aug 2016
Dem, som er presset til at kunne bæres.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Svar: 3
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.452
Fodermæssigt går vi en udfordrende vinter i møde
maj 2016
Følger: 1 Svar: 3
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.452
jan 2007
sep 2007
jan 2007
sep 2007
Well, det kan jeg ikke svare på - jeg har set hø til salg fra både Italien og Tyskland, samt en grovfoder producent, der kunne skaffe i Polen
Wrap-mangel - hvad gør i?