{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.821 visninger | Oprettet:

Wrap-mangel - hvad gør i? {{forumTopicSubject}}

Jeg er nysgerrig efter at høre hvad alle jer andre hesteejere stiller op i vinterhalvåret mht at fodre jeres heste, nu hvor det nærmest er umuligt at få fat i wrap pga tørken.

Jeg har hørt om landmænd, der må slagte halve kvægbesætninger og hesteejere der overvejer at få deres heste aflivet, pga at de ikke kan fodre dem. Det er jo skrækkeligt!

Jeg har en lille rest wrap tilbage fra i vinters og har ikke kunnet få fat i mere. Så jeg har været nødt til at købe frøgræs (heldigvis af rigtig god kvalitet), for at have noget de kan spise, ved siden af den smule wrap jeg kan tilbyde.
Mine heste går i løsdrift og lever normalt udelukkende af wrap hele vinteren, samt vitaminer og mineraler. De får ikke krybbefoder og plejer at gå uden dækken.
Men i år er min plan at lægge dækken på dem, så de ikke skal bruge energi på at sætte pels og holde på varmen. Ligeledes er jeg nødt til at give krybbefoder for at få nogle ekstra foderenheder i dem.

Men hvad gør i andre??
Og er der nogen der har erfaring med frøgræs (af god kvalitet) til fodring af heste? Jeg har læst om mange, der ikke er begejstrede for frøgræs. Jeg ved godt at foderværdien er væsentlig mindre end ved hø og wrap, men hvad pokker skal man stille op i denne situation??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap-mangel - hvad gør i?
  • #1   8. aug 2018
    Frøgræs kan være ret svingende. Det kan ikke erstatte hø/wrap medmindre man har en analyse der siger at fordøjeligheden duer. Da man godt kan risikere at frøgræsset har lige så dårlig fordøjelighed som halm og mere sukker i, end det hø/wrap man har. Så frøgræs er ikke nødvendigvis lykken.

Der udover, hvis det ikke er godt fordøjelighedsmæssigt, skal hesten stadig ha' hø/wrap e.l ( fx græs produkter der kan købes ) hver 4 time, for at neutralisere mavesyren og forebygge mavesår.

Jeg står opstaldet ude, så jeg betaler hvad det koster. Min skal ikke stå mange timer uden når hun er tidligere mavesårs hest, så hvis 15 kg grovfoder om dagen kommer til at koste mig 1500 kr om måneden, så er det sådan det er.

Dækken ville jeg ikke lige umiddelbart ligge på. De ødelægger mere end det gavner, hvis du ikke går all in og det er ikke bare lige og proppe dækken på - man skal rende og holde øje med temperaturer, skifte dækken, have flere af hver slags osv.

• Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 50
    #2   8. aug 2018 Min hyp skal have krybbefoder samt hø og roer som vi selv dyrker. Vi er heldigvis ikke i mangel, da vi selv dyrker smiley

• #3   8. aug 2018 Hvis du er heldig, bliver der nok sat hø/wrap tilsalg til vinter, når landmændende har fået overblik over hvor meget de selv skal bruge.

• #4   8. aug 2018 Jeg er så heldig, at det er aftalt at min hest skal gå på luftefold med en anden vallak til vinter.
    Dvs ejeren af den anden vallak har købt til os begge. De skal jo spise af samme balje hele dagen, så vi køber grovfoder sammen.
    Så betaler jeg halvdelen, hver gang en ny balle hø åbnes.

Men jeg kan ikke se andet, end at øge foder budgettet.
    Nu er mit problem løst - men jeg tror at jeg havde suppleret med halm, frøgræs og justeret krybbefoderet til at dække over, de mangler der kan være ved det.
    Måske er det ikke perfekt - men man kan ikke gøre det bedre end bedst muligt.

• #5   8. aug 2018 Hvor min hest står opstaldet er der sikret wrap - samme mængde som tidligere år, hvilket vi er meget lettede over! Dette er dog til højere pris, hvilket vi finder helt ok. Vi er dog dækket ind til næste år!

• #6   8. aug 2018 Jeg har lige kørt halm og hø ind i disse dage - 100 Morten k ballerhø, 6 minibig hø og 120 Morten k halm - i denne weekend skulle jeg gerne hente 12 wrap minibig fra 2017. Og jeg har sagt jeg gerne vil købe yderligere 4 minibig hø....og så burde jeg være dækket ind til næsten normalt forbrug til 2 heste.

Jeg har planlagt at fodre med Roepiller for at kunne give fibre nok.
    Jeg er ikke nervøs mht at holde huld på hestene - her kan jeg justerer på krybbefodret.

Da jeg var ung i gamle dage/ 1980’erne var det ikke normalt at hesten fik mere end 2-3 kg hø dagligt - ellers var det hakket foderroer og halm, samt spiletov uden adgang til fold om vinteren.
    Så ligefrem aflive heste pga mangel på grovfoder er måske radikalt - men havde jeg en gammel pensionist gående, så var det måske i år, at den ville få sin sidste sommer af ren økonomiske grunde.

Mvh Charlotte

• #8   9. aug 2018 Som jeg plejer, kør til min wrap-pusher og henter en balle når der er brug for det.

• #9   9. aug 2018 Her ude ved mig i Midtjylland har alle wrappusher udsolgt - nordmænd især har bestilt fulde træk af wrap og hø, så man kan ikke komme og hente noget, hvis ikke de får et 2 slet, og det er der vist lang udsigt til.

Min veninde har lige snakket med sin wrapmand, og ville afhente de normalt 40 stk wrap hun bruger, og som hun havde snakket med ham i foråret om hun skulle bruge - det kunne hun ikke få ! Så hun var i store problemer, men har heldigvis fået fat i 10 hektar engareal, som de så forsøger at lave wrap på i løbet af de næste 2 uger.

Oppe i Randers har de en Straamand, som sælger godt grovfoder - der er prisen på hø nu oppe i over 4 kr/kg - det er alligevel en del forøgelse ifht til normalt 1,5 kr/kg.
    Men når andre i området sælger Morten k baller til 45 kr/stk, så bliver det jo prisen i området.

Mvh Charlotte

• #10   9. aug 2018 Vi har heldigvis nok wrap selv, og deler lidt med naboen når han kommer til at mangle. Efterhånden som vinteren skrider frem sælger vi selvfølgelig også ud hvis vi kan se at vi får overskud - i år er det dog ikke så sandsynligt, da naboen har fodret med wrap på folden i et stykke tid allerede (og derfor jo allerede er i gang med vinterfodringen). Vi har selv rigelige mængder af grønt græs til vores heste, så vores vinter er ikke startet endnu heldigvis smiley

• #11   9. aug 2018 er det helt ude i hampen må man jo punge ud og købe vold dyrt havrehø XD https://knardrupgaard.dk/knardrupgaard/importeret-hoe/

Vi har heldigvis rigeligt i år, fordi ejeren har kunne køre langs åen (som ellers altid er oversvømmet) smiley

• #12   9. aug 2018 Jeg bor også i midtjylland, og jeg oplever ikke, at det er umuligt at få wrap og hø, men at det er dyrt. Jeg har dog været heldig at købe det jeg skulle bruge til normale priser smiley Landmændene jeg kender har foder nok til deres dyr. Nogle af deres marker er igang med 4. slet, men det er dyrt at vande og gøde græsset op, så derfor stiger priserne. Det er jo heller ikke alle, der har mulighed for at vande græsarealerne, og så gør det jo heller ikke tingene bedre, at vi sælger ud af landet og de lande vi plejer at importere fra, også er ramt af tørke.
    Jeg tror dog ikke helt på den der med, at landmændene skal aflive halvdelen af deres besætning, så er de i hvert fald for sløve med vandingsmasikinerne smiley

• #14   9. aug 2018 #12.
    Vanding forudsætter at du har udstyret til det.

Rørføring, vandingsanlæg mv.
    På det punkt er de sønderjyske bønder næsten bedre stillet end fx sjællændere - de har vandingsanlæg installeret, fordi sandjord kan blive lige tørt nok.
    Jeg har aldrig set vandingsanlæg på Sjælland, hvor jeg kommer fra.
    Men nu starter ferie i morgen, og jeg tror at en del har installeret noget...
    Jeg ved ikke hvor dyrt det er - men det er noget af en investering.

Så det kan være praktisk umuligt at vande...

• #15   9. aug 2018 Her hvor jeg bor i det østlige Midtjylland er der 1 vandkanon i miles omkreds - vi har jo god fed lerjord og normalt ingen problemer, så vandkanoner eller boringer til det findes ikke.

Men jeg har lige haft hestene i træning ved Herning, og der havde de kunstvandet hestefolde smiley Hestene nød at kunne æde grønt græs fremfor gult tørt græs smiley Og de kunstvander også deres marker til slet.
    Og jeg ved at min berider ved Vejle har købt wrap hjem fra Herningområdet, så det er ikke så slemt vest på åbenbart.

En af mine naboer er øko kvægbonde - han tager slet påengarealer ved Gudenåen - i år fik han mellem 1 til 4 rundballer pr hektar - det er ikke godt. Al halm er opkøbt i omegnen, så han må hente halm 45 km væk smiley
    Sidste år gav godt her i området, så han har heldigvis noget tilovers fra sidste år af wrap - men godt er det ikke.

Men jeg kan godt forstå de kvægbønder, som kun selv har kunnet få det halve ind af grovfoder må vælge at slagte dyrene nu fremfor til vinter - når det er ens indtægt, så er det jo en afvejning af hvad tingene må koste før det ikke kan svare sig - og 4 kr/kg bliver aldrig rentabelt for en kvægbonde.

Mvh Charlotte

• #16   9. aug 2018 Jeg er lidt spændt på situationen. Vi laver selv grovfoder og har kun lige netop nok til at klare vinteren. 1. slæt var jævnt ringe. 2. slæt mildt sagt jammerligt og vi forventer ikke at et 3. slæt er realistisk mere.
    Halm er også helt til grin. Vi har samlet alt hvad vi har kunnet skrabe sammen og har igen kun lige netop nok. Normalt sælger vi en stor del af det.
    Jeg håber virkelig ikke at denne tørre sommer bliver kombineret med en hård og lang vinter.....

• #17   9. aug 2018 Vi har ikke nok til vinteren - men vi er ikke i panik. Endnu smiley

Med en allergihest i stalden, så er det ikke en mulighed at fodre med hverken hø, halm eller frøgræs, men jeg kender nogen, som kender nogen... Vi har for længst taget hul på vinterfoderet fra første slæt (som er det eneste, vi har fået ind), for der er jo intet på foldene, og de skal jo have noget at leve af. Men vi har grovfoder nok til hen ved juletid, og vi skal såmænd nok finde noget senere, naboen har fx lidt mere end han selv skal bruge. Det bliver dyrere end sædvanligt, og vi skal hente det flere forskellige steder, men det er jo vilkårene. Heldigvis er det bare vores hobby, og ikke vores levebrød.

• #18   9. aug 2018 vi har købt det vi unne få fat i. så lidt hø, wrap, frø græs og byghalm. vi vil blande frø græs og byg halm med wrappen og høet og så supplere med vitaminer.

• #20   9. aug 2018 Jeg er faktisk lettet over at jeg ikke har hest i år, men er da alligevel ved at få dårlige nerver på andres vejne!

Da jeg altid har fodret med hø, har jeg ikke sat mig ind i holdbarhed på wrap, men jeg ved da at min svigerfar har en del økologiske Morten K wrap baller tilbage fra sidste år. Det er i Østjylland.
    Er nogen i panik, så kan I skrive en pb. smiley

• #21   9. aug 2018 vi købte det hele ind i god tid så vi var sikre på vi havde nok, også købte vi lidt ekstra i tilfælde af der var lidt dårlige baller eller andet smiley vi har heldigvis også strukket græsset så meget vi kunne, så det har vi stadig og burde have nok til de skal ind til vinter som de plejer smiley
    vi har hele tiden brugt slowfeeder og vejet af så der er mindst muligt spild smiley

• #22   9. aug 2018 Jeg kender et opstaldning sted som fodrer udelukkende med frøgræs. Hestene ser ok ud. Så nogle måneder med blanding af frøgræs og hø skal nok gå.

• #23   10. aug 2018 jeg har heldigvis ingen problemer. har to med hø ( noget jeg normalt også har) og en som både har halm og frøgræs. så jeg skulle gerne komme igemmen vinteren.
    nu har jeg altid mine på stald om natten, så det er rimelig fast hvad jeg bruger hele året
    men i år har jeg allerede måtte have fat i en frøgræs da jeg ikke har noget som helst græs tilbage. noget jeg normalt først gør i slutningen af året. Men det er super fint i år, så hestene er godt tilfredse

prisen er 300 kr for halm i bigballe, 300 for frøgræs/bigballe og 13 kr for hø(mortenk)
    plejer at starte på en højere pris for hø, men det har været for tørt så der er ikke så meget i ballerne som vi plejer

• #24   10. aug 2018 Ulempen ved frøgræshalm er at det kun er en græssort, dvs. at det bliver en noget ensidig fodring.

Men kan man ikke få andet i år, så er frøgræshalm trods alt bedre end ingen ting. Men sørge for at krybbe fodret har en meget høj diversitet.

Oversat til mennesker, så kan vi godt overleve på gulerødder + vitaminpille, men vi vil nok alligevel trives bedre på en mere varietet madplan.

• #25   10. aug 2018 tak for alle jeres gode input. Jeg må dog lige spørge; hvad er Morten k baller for noget??

• #26   10. aug 2018 De små baller.
    Dem, som er presset til at kunne bæres.

• helene m
    helene m Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 6 Følgere: 7 Svar: 3
    #27   10. aug 2018 Hvis jeg havde problemer med at skaffe nok wrap/hø ville jeg nok supplere med noget godt byghalm og give lidt mere musli samt vitamin/mineral. Vi har heldigvis lavet wrap selv og har rigeligt til vinteren. Jeg har dog købt noget hø som de får på folden nu her da der ikke er så meget græs. Heldigvis var jeg forudseende og købte det allerede først i juni, da var det til at købe til rimelig pris

• #28   10. aug 2018 Nu hvor vi går en periode i møde hvor der kommer regn, er jeg fortrøstningsfuld i forhold til at der kan laves 2. slæt - men det er ikke nok til at komme op på den mængde der skal bruges i dk for at fodre heste, køer, får mm. Men det kan forhåbentligt afværge den værste krise. Men der kommer til at blive slagtet dyr, dem der har en ældre hest til at gå der nyder sit otium vil muligvis også aflive den.
    Fodermæssigt går vi en udfordrende vinter i møde

• Maria HC
    Maria HC Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 3
    #29   16. aug 2018 Hvis det endelig når så langt at folk ikke KAN få mere hø/wrap eller andet, så får man det importeret til Danmark, fra udlandet<33

• #30   16. aug 2018 det bliver også voldsomt dyrt - der har jo også været hedebølge i vores nabolande. Tænker heller ikke at alle er villige til at betale dobbelt eller tredobbelt pris for hø/wrap.

• #31   17. aug 2018 Hvor skulle man egentlig få det importeret fra? Store dele af Europa har jo ligeledes været ramt af ekstremt vejr.

• #33   17. aug 2018 Der er mange muligheder. Polen, Tyskland, Italien.

• #34   17. aug 2018 Mig bekendt har der også været tørke i både Polen og Tyskland, som stedvist har været noget værre end her...

• #35   17. aug 2018
    Well, det kan jeg ikke svare på - jeg har set hø til salg fra både Italien og Tyskland, samt en grovfoder producent, der kunne skaffe i Polen smiley

Kommentér på:
Wrap-mangel - hvad gør i?

Annonce