540 visninger
|
Oprettet:
Synd??? {{forumTopicSubject}}
Hej.
En af de andre på gården har to pinto ponyer.
Det er et hingsteføl og dens mor.
Nu er det så jeg spørger:
1: Er jeg den eneste der sys det er synd at fodre et føl med kun havre, tilskudsfoder og hvidløgspulver???
Han går ude på græs nu og har en mindre græsmave men man kan se hans ribben ret tydeligt! Han har også ret stive bagben...
2: Hvordan forklarer man ejeren at hendes hingst sagtens kan lave "børn" før han er fyldt 4 år???
Hun påstår hårdnakket at det kan han ikk før han er 4 år og det ødelægger hesten at kastrere den før den er 4 år også.
feb 2005
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 539
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 672
OG ja, hvordan skal man lige forklare at den sagtens kan lave føl mens den er under 4 år.. Man kan jo ikke bare sige, nu bliver den 4 år i morgen, juhuu, nu kan jeg lave føl.. Det kan den i releteten vel lige når den er født?
Jeg ved ikke hvordan det skal forklares, men den kan i alt fald godt, den er jo udviklet til at kunne det lige fra starten af i kroppen.............
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 77
Hun er da ikke særlig smart, hva´?...
Spørg hende, hvor hun har det fra, at hingste først er kønsmodne, når de er 4?
Og så find en prof. bog, hvor der står noget om det, og vis hende det !
Der er jo også en grund til, at hingste bliver stillet til kåring allerede som 3-års - de begynder at bedække allerede kort tid efter, de er kommet hjem fra kåringen...
Held og lykke med det...
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
min vallak bedækkede da han var 2, som resulterede i 3 ud a 3 føl ..
men vil så sige har ALDRIG hørt om nogen der har bedækket hvor de var under 1 år, i hvert fald ikke med føl til følge , eftersom de først er kønsmodne når de er 1½-2 år..
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 696
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 696
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Måske kan du slå op i en bog, eller tale med en dyrlæge. Bruge fagkundskaben til at overbevise hende om at hingsten kan bedække før 4 år.
Samt fortælle hende at hvis hun ikke kastererer den før, får hun garanteret en meget hingstet vallak... ved det, for min er kastereret sent..... og han springer på hopperne, med så stor overbevisning, at jeg har måttet undersøge hvem der kastererede ham og tjekke at han ikke kan være klaphingst. Hvilket han ikke er.
Men hingst er han.... sådan rent mentalt.
jan 2007
maj 2007
Og han er meget glad for mennesker og har tillid til dem, så opdragelse er mulig. Han er en god dreng....
Man skal bare være opmærksom på om det er det man ønsker at få ud af hesten. Nu står der jo at det er en pony der er tale om, og hvis fx børn skal ride den, er det der hingsteflip måske ikke helt optimalt.
jan 2007
har også kendt E.T. siden han var et halvt år, dog kun ejet ham det ene .. problemet hos mig er heller ik at jeg ik kender til hans unoder , men hvordan jeg ska kurer dem, for li så snart det ene er overstået finder han strakt på nmoget igen s: .. men tror måske også at jeg er for sød ved ham, giver han ikke nok konsekvens..
maj 2007
Jeg red den her lækre PRE hingst i dag... han er bare så velredet og det er som at sætte sig ind i en bil med servostyring. Alt er bare så nemt, og man skal passe på ikke at tage for meget i tøjlen, for så drejer den hele vejen rundt.
Til gengæld er han en megabølle når man står på jorden. Napper og vil ikke løfte ben ordentligt. Absolut ikke stå stille når jeg sidder op eller spænder gjord. Må trækkes med hingstebid eller kædetrækketov, vader væk når man lægger trense på.
Men hende der har ham er også lidt blødsøden, hvad man ikke kan bebrejde hende... han er jo en kær gadedreng.
Det er bare ikke sådan jeg opdrager min. Han står stille når jeg hopper op, selvom jeg aldrig har rigtig fat i tøjlerne, løfter ben hvis jeg rører dem og går altid bag mig når jeg trækker ham ind.
Han ved at han skal stoppe når jeg stopper og i de fleste tilfælde kan et misbilligende host få ham til at stoppe med unoderne. Men jeg er også meget konsekvent, ellers tror jeg han var helt umulig.
jan 2007
jul 2006
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 117
jul 2006
Hun har heller ikk tænkt sig at vende ham fra sin mor før om laaaaang tid.
jul 2006
jul 2006
jul 2006
jul 2006
jul 2006
Han har heller ikk fået ormekur.
Han er lige omkring 2 år.
jul 2006
jul 2006
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 14 Svar: 93
og jo var ved mine heste dagligt plus jeg havde dyrlæge til at til se ham og han var som han skulle være ud fra hans alder osv. og har osse billeder fra lige den sommer der er tale om og han var pæn og ikke noget sted at sætte en finger! og så havde han fået ormekur så det er osse løgn.
ville bare ha lov at forsvar mig
Synd???