{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
540 visninger | Oprettet:

Synd??? {{forumTopicSubject}}

Hej.
En af de andre på gården har to pinto ponyer.
Det er et hingsteføl og dens mor.
Nu er det så jeg spørger:
1: Er jeg den eneste der sys det er synd at fodre et føl med kun havre, tilskudsfoder og hvidløgspulver???

Han går ude på græs nu og har en mindre græsmave men man kan se hans ribben ret tydeligt! Han har også ret stive bagben...

2: Hvordan forklarer man ejeren at hendes hingst sagtens kan lave "børn" før han er fyldt 4 år???

Hun påstår hårdnakket at det kan han ikk før han er 4 år og det ødelægger hesten at kastrere den før den er 4 år også.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synd???
  • #1   10. jun 2007 Hvad ville du ellers give føllet?

• #2   10. jun 2007 Hvis man kan se dens ribben, må man nok hellere give den noget valset byg, det tager den da på af..
    OG ja, hvordan skal man lige forklare at den sagtens kan lave føl mens den er under 4 år.. Man kan jo ikke bare sige, nu bliver den 4 år i morgen, juhuu, nu kan jeg lave føl.. Det kan den i releteten vel lige når den er født?
    Jeg ved ikke hvordan det skal forklares, men den kan i alt fald godt, den er jo udviklet til at kunne det lige fra starten af i kroppen.............

• #3   10. jun 2007 Min hingst bedækkede, da han var 3 - med føl til følge...

Hun er da ikke særlig smart, hva´?...

Spørg hende, hvor hun har det fra, at hingste først er kønsmodne, når de er 4?
    Og så find en prof. bog, hvor der står noget om det, og vis hende det !
    Der er jo også en grund til, at hingste bliver stillet til kåring allerede som 3-års - de begynder at bedække allerede kort tid efter, de er kommet hjem fra kåringen...

Held og lykke med det...

• #4   10. jun 2007 hvis den er meget for tynd ( hvornår blev den født??) ville jeg nok give den noget olie ..

min vallak bedækkede da han var 2, som resulterede i 3 ud a 3 føl ..
    men vil så sige har ALDRIG hørt om nogen der har bedækket hvor de var under 1 år, i hvert fald ikke med føl til følge , eftersom de først er kønsmodne når de er 1½-2 år..

• #5   10. jun 2007 Jeg har det samme problem med bandit, Han tager heller ikke på, han har også græsvom, men man han tælle hans riben, Han får wrap, græs + plagfoder, er der andet jeg kan give ham så han tager på????

• #6   10. jun 2007 Og bandit har fået ormekur af 2 omgange.

• #7   10. jun 2007 Det er helt almindeligt at man kan se ribbenene på føl. De må ikke blive for tykke... og så længe den også for græs eller hø, kan jeg ikke se der er noget galt i det.

Måske kan du slå op i en bog, eller tale med en dyrlæge. Bruge fagkundskaben til at overbevise hende om at hingsten kan bedække før 4 år.

Samt fortælle hende at hvis hun ikke kastererer den før, får hun garanteret en meget hingstet vallak... ved det, for min er kastereret sent..... og han springer på hopperne, med så stor overbevisning, at jeg har måttet undersøge hvem der kastererede ham og tjekke at han ikke kan være klaphingst. Hvilket han ikke er.

Men hingst er han.... sådan rent mentalt.

• #8   10. jun 2007 rikke B: heh , det samme er min d: synes både at det er godt og ondt, kan godt li hingste og deres temperament, men E.T. han er så strid!

• #9   10. jun 2007 Jannie: Jeg har heldigvis haft Masetto længe, så jeg kender hans unoder.

Og han er meget glad for mennesker og har tillid til dem, så opdragelse er mulig. Han er en god dreng....

Man skal bare være opmærksom på om det er det man ønsker at få ud af hesten. Nu står der jo at det er en pony der er tale om, og hvis fx børn skal ride den, er det der hingsteflip måske ikke helt optimalt.

• #10   10. jun 2007 Rikke B: nej ,det er rigtigt..

har også kendt E.T. siden han var et halvt år, dog kun ejet ham det ene .. problemet hos mig er heller ik at jeg ik kender til hans unoder , men hvordan jeg ska kurer dem, for li så snart det ene er overstået finder han strakt på nmoget igen s: .. men tror måske også at jeg er for sød ved ham, giver han ikke nok konsekvens..

• #11   10. jun 2007 Jannie: Det er der nok noget om.
    Jeg red den her lækre PRE hingst i dag... han er bare så velredet og det er som at sætte sig ind i en bil med servostyring. Alt er bare så nemt, og man skal passe på ikke at tage for meget i tøjlen, for så drejer den hele vejen rundt.

Til gengæld er han en megabølle når man står på jorden. Napper og vil ikke løfte ben ordentligt. Absolut ikke stå stille når jeg sidder op eller spænder gjord. Må trækkes med hingstebid eller kædetrækketov, vader væk når man lægger trense på.

Men hende der har ham er også lidt blødsøden, hvad man ikke kan bebrejde hende... han er jo en kær gadedreng.

Det er bare ikke sådan jeg opdrager min. Han står stille når jeg hopper op, selvom jeg aldrig har rigtig fat i tøjlerne, løfter ben hvis jeg rører dem og går altid bag mig når jeg trækker ham ind.
    Han ved at han skal stoppe når jeg stopper og i de fleste tilfælde kan et misbilligende host få ham til at stoppe med unoderne. Men jeg er også meget konsekvent, ellers tror jeg han var helt umulig.

• #12   10. jun 2007 skriver li til dig i stedet, så ik at det er emnet her vi får snakket uden om d.

• #13   11. jun 2007 Anse - Tahko <3: Noget føl/plag fode...spurgte ude hvor jeg køber foder og der er nogle der har forstand på det de sagde at det ikk var nok kun at give ham det...

• #14   11. jun 2007 Line • Jeg har fået et SMUKT hingste føl •: Hun blev skide sur da vi sagde at han godt kunne før, han er lige omkring 2 og han har forsøgt at hoppe på en af de andre, hun blev også skide sur da vi så sagde vi ikk ville have ham gående på samme fold som vores når han var sådan, vi vil jo ikk have ødelagt vores heste!
    Hun har heller ikk tænkt sig at vende ham fra sin mor før om laaaaang tid.

• #15   11. jun 2007 Karina H: Han er lige omkring 2 og han har forsøgt at hoppe på en af de andre, det vil hun så ikk tro på selvom hende der har den hoppe han prøvede på ringede til hende og var rasende over at hun havde sat ham ind på folden. Det kunne ikk passe at han havde gjort det for han kunne ikk noget endnu og bla bla bla.

• #16   11. jun 2007 Karina H: Han er lige omkring 2 og han har forsøgt at hoppe på en af de andre, det vil hun så ikk tro på selvom hende der har den hoppe han prøvede på ringede til hende og var rasende over at hun havde sat ham ind på folden. Det kunne ikk passe at han havde gjort det for han kunne ikk noget endnu og bla bla bla.

• #17   11. jun 2007 Line L: hun påstår at det er en af hendes veninder der arbejder på stutteri der har sgat det, men det tror jeg nu ikk lige på.

• #18   11. jun 2007 jannie: den er lige omkring 2 år...

• #19   11. jun 2007 Stald A: Jeg har forhørt mig omkring det tilskudsfoder og for at det har rette effekt kan det ikk gives sammen med havre men skal gives sammen med en fuldfoderblandning.
    Han har heller ikk fået ormekur.
    Han er lige omkring 2 år.

• #20   11. jun 2007 Line • Jeg har fået et SMUKT hingste føl •: Han går på døgnfold nu og taber sig mere og mere for hver dag, i starten gav hun ham foder to gange om dagen men nu gider hun ligesom ikk komme derned.ham fra gården har også ringet til hende for at sige han er tynd men det kunne hun da ikk forstå for hun var der da hver dag og fodre ham. det er så løgn for vi har holdt øje med hendes foder og mængden ændre sig ikk i hendes tønder.

• #21   11. jun 2007 Line • Jeg har fået et SMUKT hingste føl •: Nej han patter ikk mere men kan ikk undvære sin mor....hun har heller ikk tænkt sig at vænne ham fra foreløbig...det bliver han sikkert aldrig hvis det står til hende...

• #22   15. nov 2012 ja det her er så længe siden det er skrevet men fedt at se du har skrevet sådan bag min ryg julie/tråd starter.!? og han var kun 1 år på da værene tidspunkt og har ikke påstået at det først er når de er 4år at de kan bedække.. men ja til jer andre så skete der ingen ting han blev først hingstet som 3-4års og blev kasteret lige inden hans 5års fødelsdag og kan bestemt ikke mærkes at han blev det så sent!

og jo var ved mine heste dagligt plus jeg havde dyrlæge til at til se ham og han var som han skulle være ud fra hans alder osv. og har osse billeder fra lige den sommer der er tale om og han var pæn og ikke noget sted at sætte en finger! og så havde han fået ormekur så det er osse løgn.

ville bare ha lov at forsvar mig smiley

Kommentér på:
Synd???

Annonce