{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Udvis venlighed i stedet for dominans overfor hesten {{forumTopicSubject}}

Den evige diskussion om man som menneske kan (og skal) dominere hesten. Hertil er så en interessant artikel, som jeg synes forklarer det meget godt, altså at der ikke er noget dominans forhold mellem os og hestene. Er der tilfælde hvor man mener man bør dominere hesten, bør man nok i stedet kigge indad og konkludere at det er tegn på manglende eller dårlig træning smiley

http://dyrepsykolog.dk/artikler/hesteartikler/dominans-lederskab_heste_myter-fakta.html

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udvis venlighed i stedet for dominans overfor hesten
  • #1   16. jul 2018 Faldt over en video af Clinton Anderson her i weekenden, som gik ud på at han skulle træne en hest som var blevet aggressiv meget pludseligt (men ingen stillede spørgsmålstegn ved hvorfor?). Den gik til angreb, altså løb mod ejer, og kunne også finde på at sparke. Hans "træning" gik ud på at "dominere" hesten, flytte dens ben og få den til at bevæge sig, i en lille indhegning. Dette gjorde han med en pisk/stick, og jagtede altså hesten rundt. Hver gang den så vendte måsen til ham, øgede han presset, og hvis den løb hen mod ham gjorde han det samme. Hans mål var at slippe presset når den bare stoppede og kiggede på ham.
    Det er sikkert fint i teorien og ville nok virke meget mere efter hensigten hvis det var to heste frem for et menneske og en hest. Hesten var ikke pludselig medgørlig fordi den havde fået respekt for ham, den var medgørlig ud af frygt og udmattelse. Han kunne ikke komme til den i starten fordi den var bange - så vendte den sig om og gik væk fra ham, hvilket igen resulterede i jagt. Der er ingen tryghed i det for hesten, kun "gør som jeg siger, ellers..!"
    Dominans er for artsfæller.

Respekt KAN IKKE trænes. Man kan godt lære en hest at den aldrig skal komme tættere på end en meter, men det er ikke respekt. Det er bare indlæring. Jeg har også langt bedre resultater med bare at udvise venlighed. Jeg har ikke trænet mine i personligt rum og whatnot, fordi for det første er personligt rum individuelt og flytter sig alt efter relation - det vil sige at dem man er tætte ved lader man typisk komme tættere på end fremmede eller bekendte. Mine heste (vallakkerne) går klods op og ned af mig, ikke fordi de ikke respekterer mig, men fordi de er trygge ved mig og jeg er trygge ved dem, men de har aldrig prøvet at mase eller løbe ind i mig, heller ikke når de måske bliver forskrækkede. Fordi de respekterer mig, naturligt.

• #2   16. jul 2018 Og man kommer næppe uden om tillært hjælpeløshed, oven i hatten.

• #3   16. jul 2018 Hvor bliver vi bare aldrig enige om det her smiley

• #4   16. jul 2018 Jeg kan kun sige, at fra jeg er gået fra en dominans enevældig holdning til mine fjollere til en mere lyttende og forstående tilgang, er ret mange af mine “problemer” med mine fjollere helt forsvundet.

Jeg har nu 3 samarbejdes villige fjollere, som ved hver eneste træning går bedre end gangen før, hvilket jeg synes er ret tankevækkende.

I sær mit stædige krapyl til Basse smiley har fuldstændigt ændret sig, det er utroligt når jeg tænke på de konflikter som vi konstant havde, er bare væk, som i helt væk. smiley smiley smiley

• #5   16. jul 2018 Tja.. Hvad andet kan jeg sige end "HALLELUJA" smiley
    Men jeg tror dog alligevel at der skal påpeges og lægges vægt på "At dette betyder jo IKKE at man ikke skal opdrage på sine heste"
    Dominans og opdrage er ikke synonymer, og jeg kan frygte at nogle nu tror at de ikke behøver at opdrage på hesten.. smiley

Mvh TT

• #6   17. jul 2018 Helt enig TT! Der handler det så om at kunne skelne smiley

• #7   17. jul 2018 Selv følgelig skal hesten vide hvem der har komandoen, der er ret stor foreskel på hvordan man praktisere denne komando.

• #8   17. jul 2018 Også er vi uenige om ordet kommando.. Det er et meget hårdt ord. Jeg foretrækker, "hvem der bestemmer"
    For nogle bliver dette ordspil, men i min optik er der stadig forskel på kommando og bestemme. smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Udvis venlighed i stedet for dominans overfor hesten

Annonce