2.709 visninger
|
Oprettet:
Lægge et føl ned ved uhensigtsmæssig adfærd. {{forumTopicSubject}}
Hvilken effekt ville det have, hvis man, når et føl udviser meget uhensigtmæssigt adfærd, lægger det ned, og fastholder det?
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Bagefter vil den måske mene at du skal sammenlignes med et rovdyr, dvs ikke værd at stole på.
Jeg ved det ikke.
Har ikke prøvet.
Men det er et gæt.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
aug 2016
Hvis du vil inspicere et sår, kan det jo være en løsning.
maj 2007
som en del af opdragelse vel.
nov 2007
maj 2007
uanset om det er hest, hund, kat whatever, så er det forkert i mine øjne.. dyret skal ikke straffes for manglende kompetence ved den der håndtere
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Og noget andet er så også, at det kan være ret farligt for en selv at gøre det. De har mange kræfter.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
jun 2010
Følger: 35 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 176
Sådan en handling er i mine øjne fuldstændig usmagelig, og vil ikke have anden effekt end skabe en ulykkelig, bange og stresset situation for føllet, der kan give traumer efterfølgende.
Heste er flugtdyr, og et føl er så oveni mega sårbart, og fysisk svagt, og det synes jeg bestemt ikke man bør "udnytte" som menneske UANSET årsag!
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
selvom jeg at jeg er tilhænger af hms mm så er det ikke noget man bruger i mine øjne. det er et overgreb overfor hesten. og det er jo netop det man forsøger at undgå.
og et føl, kan være et spændende fornøjelse at have. det kan være et hårdt arbejde. ja de er søde men der er meget arbejde med det. Og især når man fået en hingst..
maj 2007
Der var et emne her inde, hvor det blev anbefalet af to forskellige.
Jeg har vitterligt aldrig hørt om det, kun i forbindelse med Cæsar Millan og hans psykotiske tilgang til hunde. Derfor det interesserede mig meget, om andre kendte til det - og evt. vidste pointen og "udbyttet" af at agere sådan.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Min gamle (nu desværre afdøde) hest var udsat for det som føl, ikke pga opdragelse, men fordi han blev opereret i benene og på dyrehospitalet skulle de hurtigt tilse og skifte forbindinger, så han blev drejet/nappet i øret, og så smidt om på en madras. (Før jeg blev ejer, men daværende ejer var meget chokeret)
Han havde absolut NUL tillid til mennesker, og det tog mig laaaaang tid at vinde tilliden, tilsidst kunne jeg ALT med ham, men andre kunne ikke. Har oplevet ham vælte sig selv og dyrlægen, da dyrlægen skulle undersøge for hovbyld, hvor han så slukkede helt, det var forærdeligt at se på ham ligge der og havde givet op (og tydeligvis sat tilbage til barndommen i tankerne).
Havde jeg ikke brugt tiden på at opbygge tillid, så kunne han være blevet en farlig hest.
At nogen med vilje, uden vægtig grund (dyrlægerne skulle jo til) vil udsætte en hest for det er decideret ulækkert efter min mening. Så har man godt nok spillet fallit i forhold til forståelse af hestens natur!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Vi indgår, ligesom med heste, heller ikke i nogen flok med hunde og det er heller ikke noget man - som ansvarlig ejer - gør ved sin hund. Sådan en oplevelse vil heller ikke give en hund andet end tillidsbrud og frygt. Det er det samme som at sige, at man skal "nappe" hesten, for det gør floklederen; nope, intet af det kan overføres til relationen med vores dyr.
Jeg synes også det er meget voldsom indgriben og jeg kan ikke se, hvordan det fører noget positivt med sig. Det er en desperat løsning man bruger i en absolut nødsituation hvis man står i livsfare - men så er det jo ret besværligt og langtrukkent at få lagt en hest ned i sådan en situation. Det vil ikke give mening.
jul 2008
Og mht. til hest, så må jeg sige, at sparker eller bider mine heste, så har de nu også altid fået besked på at lade være - netop som en leder på folden vil gøre, hvis de ligger an til at bide. Ellers går jeg meget op i, at man er et team med sin hest og altid viser vejen... men spark og bid, det er simpelthen for farligt især med en stor unghest, så der har jeg altid været ret lavpraktisk og meget konsekvent - de får et klap på bringen eller et træk i grimen og et "NEJ" højt og tydeligt. Dog naturligvis ikke i en situation, hvor årsagen er indlysende, eks. med rensning af sår eller hvad ved jeg, eller hvor hesten er bange/presset. Men det har mine heste altid accepteret fuldstændigt uden problemer, og ingen af dem har efterfølgende bidt, sparket eller på anden måde være adfærdsbesværlige - eller skræmte/bange for mig af den årsag
Og jo, jeg ser mig da i et og andet omfang som en del af min hests flok - i den forstand, at han ved, han altid kan stole på, der er en tryg og rolig udvej af enhver situation hos mig, men også at han ved, at han ikke skal mase mig, når jeg hælder mad/hø op, bakke når jeg beder ham om det (hvilket vi bruger meget fra tidlig alder - netop som hestene på folden også gør) Uanset om man indgår i en flok eller ej med dem, så er heste flokdyr med instinkter og bestemte måder at kommunikere med, som man er nødt til at forstå i deres indlæring.
Men en hests reaktion på at undergive sig en anden hest er jo netop at gumle, sænke hovedet, flytte sig m.v. hvorimod en hund vil ligge sig ned Derfor jeg på ingen måder forstår, hvorfor man dog skulle ligge en hest ned? Giver da komplet ingen mening og strider i mit hoved mod alle former for instinkter m.m.? Så kan godt forstå trådstarter også stiller spørgsmålstegn herved
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Ved problemer som kræver drastisk resultat pga farlighed e.l. der skal den som håndterer dyret have en masse træning af kyndige folk i at håndterer dyret - det er i 99% af tilfældene dem som håndterer dyrene, der ikke kan læse dyrene og ikke kan se og forhindre uønsket opførsel i at eskalerer.
Så det er “horsemanship” de skal lærer i det gammeldags betydning, nemlig at kunne læse og opdrage sit dyr - og ikke noget fancy HMS med at jagte eller lægge dem ned.
Mvh Charlotte
aug 2016
En underdanig hund lægger sig selv foran den anden hund, den bliver ikke lagt ned. Den underdanige hund gør en handling, som viser dens underdanighed.
Okey, hunde der leger kan tumle sig så vidt, at de vælter hinanden. Men leg er jo noget helt andet.
Slåskampe er også noget helt andet, og hvis hundene er nået frem til at lægge hinanden ned, så er det en decideret kamp og dyrene er ved at gøre skade på hinanden.
- Så, hvis mennesker vælter en hund med maven opad, vil hunden ikke være i tvivl om, at det er ubehageligt. Mennesket gør ikke noget, der efteraber hunde adfærd, og dermed er fuldt forståeligt for en hund. Tværtimod. Mennesket gør bare noget, der er mærkeligt, pinligt og malplaceret og grænseoverskridende.
Ceasar Milan og lignende har aldrig brugt tid på at observere dyr. Men han observerer hvad folk kan lide at betale for at han siger.
jul 2008
nov 2007
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
Det eneste jeg kan se man skulle få ud af at lægge et føl ned ved uønsket adfærd, er at den ikke tør stille sig op mod en de næste par år og en unghest der ikke kan nyde selskabet med sit menneske, fordi den altid vil være på vagt for om den gør noget forkert igen.
Jeg vil dog sige at da heste er levende dyr og kan være ret farlige, kan man dog komme i en situation, hvor man er nødt til at sætte en klar grænse.. Jeg ville dog finde en anden løsning, hvor man stopper problemet før det opstår
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg skal forklare hvorfor. Heste er fysiske med hinanden, de er stærkere end os, så vi kan aldrig hamle op med de fysisk. Og den (DETTE hingste føl) respekterer det kun hvis man er fysisk hård nok (det kunne man jo læse ud fra ts sine andre forklaringer ift føllets adfærd imod de andre heste) Ja det er en utrolig voldsom ting, og (jeg skrev til TS privat og forklarede det nøje at det altså var vigtigt at det var absolut sidste løsning) bestemt ikke noget jeg mener man skal gå og gøre. Men som skrevet at hvis andre blidere metoder var afprøvet, så ved at få føllet lagt hurtigt ned, og gå sin vej og sætte sig ned et stykke væk. Samt at sørge for efterfølgende at være meget god (forkæle med godbidder og tid på at bare være god og rolig omkring det) så er chancen for at føllet ikke får varige men stor. Også kommer man ikke derud at man skal aflive hesten pga livsfarlig adfærd.
Og nej, intet jeg ville gøre medmindre jeg stod med et føl der udviste livsfarlig adfærd hvor alt andet var forsøgt, og jeg holdt så meget af det at aflivning var No go.
Mvh TT
maj 2007
Men hvis du som ejer har behov for at bruge din fysiske magt over for et føl - er det så ikke DIG som ikke er kompetent nok til at håndtere den type heste?
Hvorfor ødelægge et føl, fordi at man er løbet tør for ideer?
Vi er og bliver ikke heste, så hvordan heste kommunikere med hinanden er egentligt fuldstændig underordnet, for vi vil ikke kunne gøre det samme. Og et spark mellem 2 heste vil altid have en hel anden effekt end et spark fra et menneske til en hest.
Er vi ikke ved at være ovre "vi skal gøre som heste gør"-tilgangen? Er den teori ikke ved at være uddød, og uddebateret?
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Det er jo bare at forklare hvorfor og hvornår du vil benytte dig af det, og hvilket effekt du har af pågældende teori..
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Hvad forventer du at der vil komme ud af det?
mar 2011
Amadeus er en følsom hest der har fået den uvane at klø sig op ad mennesker, hans ejer beder ham om at stoppe, men hun er ikke tydelig nok i sit toneleje og kropssprog, så Amadeus lytter ikke til hende da hun ikke er konsekvent. Så kommer Amadeus sin nye part, Amadeus forsøger at klø sig op af hende, men hun "skruer signalet op/kontra ejer" hvor hun siger højt og bestemt NEJ, og skubber hans hovede væk. Amadeus forsøger så ikke denne adfærd igen.
Fordi Amadeus var så følsom så behøvede man ikke at gøre andet end at hæve stemmen og skubbe hovedet væk.
Min pointe er at det er bedre at skru et signal op således at farlig adfærd stoppes prompte, end at ikke være tydelig nok. Hensigten er at dette føl tror at personen kan tumle ham fysisk og at det overhovedet ikke er rart når det sker, således at adfærden stoppes prompte.
Mvh TT
maj 2007
Ud over at knække hesten fuldstændig.
Jeg spørger af nysgerrighed. for troede virkeligt at det var løgn da folk anbefalede det.
Det er lidt uhyggeligt at anbefale noget, man faktisk ikke kan begrunde.
mar 2011
Og hesten bliver jo kun knækket hvis man ikke sørger for korrekt timing, efterfølgende "behandling" og at man gør det imod en hest der IKKE PSYKISK kan HÅNDTERE det.
Som sagt så er det da IKKE noget jeg ANBEFALER!
Mvh TT
maj 2007
Du anbefaler det jo netop, når du giver det som råd..
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
"Og hesten bliver jo kun knækket hvis man ikke sørger for korrekt timing, efterfølgende "behandling"".
Jeg ved ikke om det er mig der er helt fatsvag, eller hvad det er. Men jeg gad virkelig godt vide hvad det er, at det gør ved hesten at bliv væltet.
Jeg kan sådan set være ligeglad med hvilken måde de vælger at gribe problemerne an på, for det rager ikke mig. Og så længe at det ikke sker ved mine dyr/heste, så er det jo ens eget valg.
Men der kommer bare en masse snak, og ingen reel baggrund og argumentation for at skulle gøre det - uanset hvor langt hesten er ude.
Men er overgreb virkelig godtaget i din verden, fordi at man som ejer ikke har formået at håndtere hesten korrekt?
mar 2011
[i][Og siden føllet i tråden jeg gav mit råd er, som den er psykisk(meget stærk der ikke giver efter for andre heste eller mennesker), så ville den næppe tage skade af det HVIS den efterfølgende handling er at gå fra den(det ville ikke et rovdyr gøre) men ikke gå for langt væk (en anden hest ville ikke forlade den alene) og sætte sig roligt ned på huk (signalerer ikke fare og man kan rejse sig hvis føllet alligevel på trods skulle udvise aggressiv adfærd). Og efterfølgende vise den at man faktisk er en god ven og ikke et rovdyr./i]
Mvh TT
maj 2007
Du forklare bare hvad du vil gøre.
Jeg er stadig nysgerrig på hvilken fantastisk effekt til skulle have på et stakkels føl at blive udsat for sådan et voldsomt overgreb.
maj 2007
jeg kan ikke engang vælte vores hund på 50 kg (ikke fordi at det er prøvet. men vi har ds leget slåsse leg )
aug 2008
Det har altså ALDRIG været på tale at aflive føllet fordi den er voldsom. Og det lyder det heller ikke til i tråden, hvorfor vi jo mere eller mindre kan konkludere at det er et ganske tåbeligt råd.
Du skriver jo selv, TT, at du kun ville gøre det hvis aflivning var eneste anden udvej. Men det er jo ikke tilfældet for et 2 mdr gammel føl.
aug 2008
Hvis vores dyrlæge har givet lidt for lidt bedøvelse i forbindelse med afhorning af kalve, og de derfor rejser sig (men selvfølgelig stadig er lokalbedøvet ved hornene), lægger jeg dem ned for at kunne styre dem. Hvis de kommer til at veje meget mere end 60-70 kg har jeg seriøse problemer. Og her snakker vi om bedøvede kalve som dermed er ret sløvede selvom de har kunne rejse sig og vakle rundt.
maj 2007
Sig endeligt hvis du gerne vil have tråden slettet.
maj 2007
aug 2008
Og nej, mener selvfølgelig ikke det er udhængning. Det er et ret relevant emme.
maj 2007
mar 2011
Jeg ved i hvert fald at det er bedre at tage denne metode i brug i nødstilfælde, en at stå med en hest der overhovedet ikke respekterer mennesker fordi den har lært at tromle dem fra den var lille. Så hellere denne metode hvis hesten er så udadreagerende hvor alle andre blidere metoder er forsøgt uden held, end at måtte aflive hesten når den har blevet større og har sat menneskers liv i fare hvor de har varige men efterfølgende eller værre er..
Og ja #41 er måden..
Jeg takker for mig i tråden. Har ikke mere at sige...
Mvh TT
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
på mine gamle rideskole havde vi flere mishandlet heste. Og der var også nogen i blandet dem, som endelig ikke burde være på en rideskole.
men fred og ro, kan gøre mange ting. og så den rigtige tilgang til heste, så kommer man langt.
har aldrig oplevet at man har aflivet en hest pga dårlig adfærd.
man forsøger at finde den rigtige person som forstår hesten. fremfor en aflivning
og føl skal man ikke slås med. ja det skal man hellere med heste.
men det først år af føllets liv skal være der hvor den får den rigtig opførelse overfor andre heste og os mennesker. har mødt mange hvor man godt har kunne mærke at de ikke har haft den bedste opvægst. det kommer jo til at følge dem resten af livet
og man lægger stadig ikke heste ned - og da slet ikke føl
kan slet ikke se hvorfor det skulle give mening. der er jo intet i hestes måde at opdrage på hvor det kræver at den anden bliver lagt ned.
maj 2007
Den gang var tilgangen og vidnen om heste, generelt hele måden at have og håndtere heste på på et helt andet stadige..
Men spændende at det faktisk har været brugt så længe.
Du ved vel ikke hvad teorien bag er vel? Altså, hvad at det skal gøre godt for?
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
maj 2011
Følger: 29 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 78
maj 2007
maj 2011
Følger: 29 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 78
maj 2007
jeg kan kun undre mig over at ikke søger professionel hjælp, men istedet selv vælger at tage affære, og risikere hestens fysiske tilstand - og psykiske for den sags skyld.
maj 2010
Følger: 23 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 48
Jeg syntes det er FULDSTÆNDIG usmagelig adfærd, hvis man udsætter et føl (ja også en voksen hest) for et sådan overgreb. Det svarer jo til, at vi slår vores børn???
Lægge et føl ned ved uhensigtsmæssig adfærd.