815 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

køb af hest med "ubetydelig" fejl på torntap køb af hest med "ubetydelig" fejl på torntap

Hej
Jeg skal på søndah måske ud og prøve en hest på Fyn, en hest på 11 år og 170 cm
Ejeren skriver den har været igennem røntgen og var ren. Men. Den havde en ubetydelig anmærkning.
Det er at en torntap skulle sidde lidt tæt , men det siger hun den gør på Ca 90% af alle heste.
Kan jeg regne med det?
Hun siger det ikke har nogen betydning
Den springer stadig normalt.

Vil i holde jer væk? Eller stole på det nu den har været igennem røntgen og efter sigende at mange heste har det uden betydning?
Den har ikke kissing spines

Min gamle hest blev aflivet pga det. Så jeg er ikke helt sikker på jeg tør købe sådan en . Så har virkelig brug for lidt ekspertise.!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køb af hest med "ubetydelig" fejl på torntap
  • #1   5. jun 2018 De fleste studier viser at der er dårlig korrelation mellem tætte torntapper på røntgen og hvorvidt hesten viser kliniske symptomer på KS-smerter.
    Desuden er det rigtigt at man finder tætte torntappe på rigtig mange heste, også heste der aldrig har vist symptomer (om det lige er 90% ved jeg ikke)

Jeg synes det kommer rigtig meget an på hvor tætte torntappene er og hvor mange torntappe der er fortættede. Jeg synes derfor du skal betale din egen dyrlæge for at tage et kig på røntgenbillederne og vurdere dem.

Jeg tænker at når hesten er 11 og rides på fuld plan uden symptomer, så er der god chance for at den bliver ved med det. Men jeg ville ikke tage sælgers ord for at det er en "ubetydelig" fejl

• #3   5. jun 2018 Jeg ville bestemt få min egen dyrlæge til at se på de billeder og komme med sin vurdering af graden.
    Ja - der er rigtig mange heste der har tætsidende torntappe - nogle har problemer andre går med det uden problemer.
    Hvis der var mig der skulle købe den, ville jeg gøre meget ud af sikre, at min daglige træning af hesten tog højde for de tætsiddende torntappe.

• Louise P
    Louise P Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 36
    #4   5. jun 2018 Jeg har en hest der er blevet opereret for kissing spines og den har ingen problemer idag.
    Hvis det er som du beskriver ville jeg ikke være bange for at købe den, hvis den er i fuld ridning. Jeg tænker at de nok kun har fundet ud af det, fordi der er blevet taget røntgen ifbm salg.
    Men som de andre skriver. Få din egen dyrlæge med indover.

• #5   6. jun 2018 Hvis den er i kategori 2 får det aldrig betydning for hesten, og hvis den kan præstere uden problemer i den alder kommer det aldrig til at betyde noget. Folk er blevet hjernevaskede til at tro at en hest skal være ren i røntgen. Det er ikke realistisk da alle levende væsner er forskellige og har forskellige ting med i bagagen. Det er korrekt at flere studier har vist at langt størstedelen Af alle heste har tætsiddende torntapper men at dette normalt ikke har betydning for den, så længe den rides korrekt.

Og undskylder mange gange hvis jeg lyder snerpet men jeg er bare så skuffet over at det er blevet gjort til en skræmme kampagne og det kassere utrolig mange super gode heste.. og presser priserne uhørt op på dem som ikke har tætsiddende torntapper..

• #6   6. jun 2018 Hej Trådstarter.

Prøv evt selv at søg på tætsiddende torn tappe.
    Det er ikke 80%. Men jeg mener, at det er 60-80% af varmblodsheste ...

Jeg er selv læge, og vant til at se på røntgen af lunger mv. Og den konklusion man stiller på et billede, afhænger af, hvor dygtig man er, hvad man ser efter, mv.

Faktisk kan billeder sjældent stå alene - altafgørende for en meningsfuld fortolkning er kontekst.
    Hvad er sygehistorie? Hvilke problemer / sygdomme har patienten tidligere haft? Hvilke symptomer er der nu? Osv.
    Hvis du viser mig det samme billede, og fortæller at det er en 50 årig ryger med gentagne lungebetændelser på få måneder, kan jeg måske konkludere at der er igenigen lungebetændelse, og den skygge er dybt suspekt for cancer.
    Viser du mig samme billede, og fortæller at det er en ældre velbefindende mand med tuberkulose I 1950erne, vil jeg måske konkludere at alt er fint og fredeligt... Fordi sygehistorien er altafgørende.

Røntgenbilleder ved handelsundersøgelse er bare en screening.
    Og som alle screeninger, får man falsk positive svar. Dvs testsvar er ikke perfekt normalt - men der ER faktisk ikke sygdom bag. Derfor kalder man svaret positiv, men svaret er falsk.

Pointen er, at billederne ikke kan stå alene.
    Hvis hesten er sund og rask og velfungerende ridehest, ville jeg vise billederne til egen dyrlæge - og forvente at grine hele vejen til banken.

God jagt.

Kommentér på:
køb af hest med "ubetydelig" fejl på torntap

Annonce