Førstegangspasser af en Irish Cob Førstegangspasser af en Irish Cob
Hejsa alle sammen
Jeg er så heldig, at jeg har fået part på den sødeste Irish Cob hoppe.
Jeg har dog aldrig haft med sådan en at gøre, så jeg tænkte om der var nogen der havde nogle gode råd til pasning og pleje af sådan en. Jeg tænker i forhold til man og hovskæg eller hvis I har andet, der kunne være supergodt at vide
Al viden kan bruges
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
sep 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 11
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Af hvad jeg lige hurtigt kunne læse mig til, gik det igen at: lad det være om vinteren/når det er vådt og mudret, da hovskægget beskytter, men tjek regelmæssigt om mudderet er nået ind til huden. I så fald vask og tør.
Her om sommeren hvor det er tørt, kan du vaske det engang imellem og putte det her i hovskægget. Det er dog ikke nødvendigt. https://www.pegasusrideudstyr.dk/products/pigoil-sulphur?variant=23678681415
aug 2017
Efter mange år i islænderverdenen, som også har kraftigt og langt hår, er 99% enige i, at det gør mere skade end gavn at børste manen og halen for ofte. Da du ikke kan undgå at børste hår med ud, uanset hvor omhyggelig du er. Og når du børster, så put et produkt i som gør det nemmere at redde ud og start nedefra og arbejd op.
Og tal med ejeren først selvfølgelig. Nogle er meget "fy fy" med at redde en hest med den type man/hale.
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
vasker dog ikke ben når det et mudret heller, medmindre man skal se fin ud.
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 686
sep 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 11
Jeg var ikke helt sikker på om man skulle gøre noget specielt med IC, for jeg synes jo også helt sikkert selv, at de er flottest med lang man og hovskæg
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Den skal fodres som en koldblod. Dvs ikke for meget næring i hø og græs, det må gerne være lidt magert - de skal være muskuløse, ikke fede.
I forhold til pelspleje.
Du kan købe alt muligt fancy.
Eller drysse rigeligt med kartoffelmel i hovskægget og børste det ud igen - det binder snavs og så kan du remse på den måde.
Rod ikke i hovskægget, hvis hesten har fugtige ben. Vent til det er tørt.
Børst ikke hale og man for ofte.
Jeg var glad for day and carrs produkter.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
aug 2017
Koldblodsheste og de fleste ponyracer har forhøjet tendens til at have lavt stofskifte, samt sygdomme som PSSM (mest store koldblods), forfangenhed og cushings.
Det er derfor vigtigt at der ikke er for meget kulhydrat, sukker og stivelse i deres diæt. I stedet skal de have mere fiber og fedt. Elektrolytter er også et godt tilskud til disse heste.
Gælder dette alle hesteracer? Både og. Lav stivelse og sukker og højt fiberindhold er godt at have med i overvejelserne når man vælger foder til vores fritidsheste. Men der er hesteracer/typer som har mere behov for en modsat diæt.
Det kommer an på den enkelte hest og hvilket arbejde den er i. Men typen af hesten spiller i den grad også en rolle i de fleste tilfælde. Nogle har bare lettere tendens til fedme pga lavt stofskifte, og derved også nemmere ved at få følgesygdomme.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.864
Tjek ben dagligt! De døjer med mide angreb og det er vigtigt, at få det behandlet, for står det på for længe kan det blive til en grim kronisk betændelses tilstand som der kan gå maddiker i. Super klamt. Man kan undgå al balladen ved at barbere benene på dem. endten bare i forbindelse med behandlinger eller regelmessigt som forebyggelse. Man skal ikke være ked af at klippe hovskægget af, det vokser ekstremt hurtigt ud igen.
Hvis den har tendens til hudproblemer er der masser af produkter man kan prøve at behandle med, men der findes desværre ingen vidundermidler. I slemme tilfælde kan dyrlægen give indsprøjtninger og udskrive særlige cremer for at det under kontrol i en fart. Der er også visse ting i forhold til fodring der kan være værd at kigge nærmere på. Fx. skal man undgå lucerne og andre produkter med højt protein indhold hvis hesten har hudproblemer, og tilskud af svovl? (Mener jeg det er, men hæng mig ikke op på det, research selv) kan være en hjælp til forebyggelse.
Derudover, vær påpasselig med græs og foder generelt. De fleste af dem er af en type der let bliver overvægtige.
God fornøjelse med det
Førstegangspasser af en Irish Cob