Dansk Varmblod i Hestedatabasen {{forumTopicSubject}}
Efter at jeg inde på hestenettet.dk var med i en diskussion om det fornuftige i at skulle bestå en prøve for at måtte holde hest eller være ansvarlig for andres heste (altså et slags hestekørekort) og hvordan dette eventuelt kunne administreres og der så var nogen der foreslog Landskontoret for heste (vel også kendt som LU) "som jo i forvejen havde alle heste registrede" kom jeg til at tænke på om det bare var mig der ikke havde alle mine heste registrerede (Freja og Camillo C er selvfølgelig da de begge er stambogsførte i Dansk Russ Avlerforening), men Emil er ikke registreret nogen steder.
Så foranlediget af Louise Egholms spørgsmål om hjælp til at finde ud af om hendes DV hoppe var registreret i hestedatabasen gav jeg mig til at ubdersøge det.
Det kunne lade sig gøre fordi jeg har abonnement på hestedatabasen.
I første omgang nøjedes jeg med at kigge på DV excl føl fra 2003 hvis data endnu ikke er tilgængelige.
Her på Hestegalleriet.dk er der optaget 76 DV heste og det viste sig faktisk at kub de 45 altså ca 60 % er at finde i hestedatabasen.
Og hvad siger så det ? Ja døm selv, der er flere mulige svar.
Enten omgås man begrebet Dansk Varmblod noget tilfældigt eller også er der på hestegalleriet.dk usansynlig mange udenlandske billeder af heste der ligner dansk varmblod. Endelig (og det kan man da håbe) kan heste der går under begrebet Dansk Varmblod måske være registreret i andre avlsforbund end i DV.
Er du i tvibl om din DV hest er registreret som Dansk Varmblod så prøv om du kan finde den her:
(link fjernet)
feb 2004
Følger: 2 Heste: 3 Emner: 233 Svar: 386
My Promise er registreret som LU hest - dvs uden for avlsforbundene. Det er nok fordi dens mor heller ikke er i Dansk Pinto Avlsforbund
KH bent
feb 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 108
Her har jeg så et spørgsmål...: Min hoppe er LU-registreret, fordi hendes mor ikke er kåret, men når både far (Fanal Prydsholm) og morfar (Astaire) er kårede i DV, kan jeg så med rette kalde min for en DV..??
- Har længe været i tvivl, hvorfor jeg hele tiden har kaldt hende en blanding...
feb 2004
Her bliver jeg dig svar skyldig , for jeg har ikke den fjrneste forstand på optagelses kriterierne i DV.
Det jeg har skrevet er heller ikke ment som nogen negativ bemærkning til LU registrede heste med DV aner, men måske et lille hint til de som kalder deres hest for Dansk Varmblod uden overhovedet at være registreret i Landskontoret for heste .
Men et lille hint kunne måske være at selv om din hests morfar er kåret DV, så fortæller du jo ikke noget om hvad mormoren er , hvis det nu er en koldblod , eller måske endda af ubestemmelig race (ingen stamtræ) så kan du vel ikke engang få lov at stille til kåring med den.
Og det må vel være den første betingelse for at man kan snakke om Dansk Varmblod.
Som et lille kuriosum kan jeg da fortælle at Russ Ponyen regnes for at være en varmblods pony , men det beretiger jo nok ikke mig til at pare den med en hest fra DV og så kalde føllet for Dansk Varmblod.
Kærlig hilsen bent
feb 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 108
Jeg bliver så forvirret over alt sådan noget, for har ikke noget som helst forstand på det..
hvad jeg kan se ud fra Labellas stamtræ (uden at kende noget videre til de forskellige heste..) er der i fjerde led både holstener, trakhener, fuldblod og DV.. Når man så kigger længere opad, er hestene lige pludselig Dv'er, hvilket jo må betyde at et blandingsføl er blevet kåret i DV..?
(Du kan evt se hendes stamtræ inde på hestenettet.dk
--> (link fjernet) <--)
feb 2004
KH bent
apr 2009
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 84
Dansk Varmblod i Hestedatabasen