Hvad koster det at have hest derhjemme? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg er helt ny her på HG. Jeg red som barn/ung og har besluttet at jeg nu i en alder af 32 år, vil igang igen jeg starter lige med en part, mens der bygges fold og gøres klar.
Hesten vil primært være til skov- og strandture. Den vil stå på græs og primært rides på blød jord så umiddelbart tænker jeg ikke at det er nødvendigt med sko. Den skal stå hjemme så ingen udgifter forbundet med opstaldning.
Vi tænker at starte med en koldblod og en lille børnepony/trækpony formentlig en shetlænder.
Er der udgifter udover årlig tandpleje, vaccinationer, smed, foder og forsikring?
Jeg vil være meget taknemlig for bud på månedlige omkostninger hertil
På forhånd tak og god aften til jer
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvis du holder heste ude varierer det meget, hvad der er inkluderet.
Men husleje (opstaldning / eget vedligehold)
Evt foldudgifter?
Foder - kraftfoder, evt tilskud, grovfoder. Jeg anslår 500 kr til kraftfoder, 350 kr pr leveret balle wrap hø.
Strøelse. Hjemme skal du også finde ud af at komme af med det på en praktisk og lovlig måde.
Smed.
Vaccine / tandrasp.
Uventede dyrlæge udgifter / forsikring
Undervisning. Halkort. Skovkort. Evt lån af trailer / opgradering af bil. Stævner / dyrskue.
Løbende udskiftning af udstyr +køb af udstyr til opstart
- plan B, hvis du vil kunne overnatte væk fra hjemmet og holde store dyr hjemme. Skal du betale dig fra det, eller?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
1400-1750 kr mnd for wrap. Sept-Maj.
800kr krybbefoder.
300kr strøelse.
1200kr pr hest tandlæge årligt
800kr vaccinationer
1200kr smed hver 3mnd Ca + evt sko til 1200kr 1-2 gange årligt.
Ormeprøve forår 400kr
Ormeprøve efterår (udvidet) 6-700kr
Jeg bruger i gennemsnit 2500kr mnd for 2,5 heste.
Så kommer vand, strøm og fold pleje samt udstyr og undervisning + skovkort/baneleje, behandlinger, sadelmager og uforudsette dyrlæge besøg oveni.
Mvh TT
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Dertil skal man også finde ud af hvordan du bortskaffer mødding
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
500kr for leje af mark. inkl. vand og strøm. pr.md
4000kr til gødning til høet. pr.år
1200kr til smed.3-4 gange om året
200kr til foder inkl. godbidder (foder i vinter halvår, og vitaminer/mineraler til hele året) pr.md
500kr til opsparing til dyrlæge og andre uforudsete udgifter pr.md
De tre heste koster mig 22.000 om året, eller gennemsnitligt 1833kr om måneden
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
- foder
- grovfoder
- strøelse
- vand og el
- vedligeholdelse
- gødning til marken
- smed
- vaccine/ormekur
- forsikring hvis man ønsker det
jeg har 2 heste og i gennemsnit på ren hestehold altså foder, wrap og strøelse koster det mig 1000kr i måneden at have den I GENNEMSNIT over et år, derudover kommer alt det andet
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Det jeg synes er værst er at afskaffe mødding, men prøv at snak med lokal maskinstation eller en landmand om i kan lave en aftale
Jeg har ikke selv hest hjemme endnu, men planen er da at jeg skal have det når vi køber gård
Prøv at lav et budget og begynd allerede nu at lægge pengene til side, så er der noget til opstart og du får en fornemmelse af hvordan det føles på økonomien.
Held og lykke med det
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Vær forsigtig med det! Netop de to grupper er særlige risiko grupper for at blive forfangne. Vær derfor kritisk når du køber hest, og få nogen der har forstand på det til at se på dens hove, og bedømme hvorvidt den har været forfangen før, og dermed har øget risiko for at det sker igen.
Kan kun anbefale at du selv sætter dig ind i forfangenhed, og hvordan det lettest spottes - evt. sørger for at holde hestene slanke, så der er mindre sandsynlighed for udvikling af forfangenhed.
Har selv en koldblodspony, der er i risiko gruppen, og han kan ikke gå på døgngræs.
Men der findes jo dem der kan, så bare man er obs, og ved lidt om det, burde hestene med størst risiko kunne undgås
En af de ting der kom bag på mig da jeg købte hest, var tilpasning af sadel, samt besværet og udgifterne til at finde en der passede. Jeg endte op med at komme af med næsten 20.000, før jeg stod med en rimlig sadel - og sadlen i sig selv kostede altså kun 12.000
En hest med mindre besværligt sadelleje kan man sikkert bedre finde en sadel til, eller hvis man kan tage sig til takke med billige bomløse
Pøj pøj med det
Har ikke heste derhjemme selv, men ved at forfangenheds dyrlæge regninger virkelig kan skride budgettet
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
fodrer: 1500 pr mdr. ( Aveva og St hippolyt Ikke de billigste modeller ? Masch )
Roepiller : kr 50 pr mdr.
Wrap. 500 kg = 500 kr.
halm kr 60.- spåner kr. 250.- pr mdr.
smed: 1000.- pr mdr.
tandeftersyn og vac 1800.- på år = 150.- pr mdr.
tømning af mødding kr. 850.- pr mdr.
efterfyld med sand på fold, hegn, strøm, vand, nyindkøb af spande mm. 300.- pr mdr.
Dertil kommer klubmedlemskab, forsikringer, stævner, leje af trailer, kursuser, træning. som kan koste alt fra 500 pr år. til 500.- pr måneden.
så er udstyr mm en kapitel for sig ;o)
Jeg kan ikke gøre det for under kr. 2000.- pr hest, om måneden. Selvom de står hjemme.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Skal marken evt. ligges om en gang imellem?
Er der behov for gødning?
Hvad med uhensigtsmæssig ukrudtsvækst (sprøjtning, kalk, afslåning etc.)?
Skal i selv producere stråfoder? for så er der en række udgifter forbundet med det, som ikke nødvendigvis kan omregnes direkte fra købsprisen af færdigproduktet
Kommer der meget mudder i perioder?
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 104 Heste: 23 Emner: 126 Svar: 1.175
Så kommer der foder, smed, dyrlæge og forsikring.
Så at det ikke koster noget at have dem hjemme er da en fejl 40 at tro alt kommer jo an på hvordan man holder hest!
Vi laver selv vores wrap så der spare vi samt vi køber strøelse fra Tyskland og spare også her lidt.
og hesten kan få brug for sko samt uforudsete udgifter det kan være en bagatel som en knækket kost men også sprunget vandrør el. en hest i hegnet......
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
Vand
Strøm til hegnet
Hø
Halm
Tandlæge
Vacc
Gødningplads/ afhentning af gødning
Hegnspæle såfremt det ikke er der
Vedligehold af bygning hestene skal stå i
Evt skur på folden