Salg af hest der har været forfangen {{forumTopicSubject}}
God morgen hg.
Jeg vil gerne høre jeres holdning til at sælge en hest som har været forfangen.
Det er begyndende forfangenhed som ikke har nået at sætte sig til en "full blown" forfangenhed. og er behandlet.
Hvis det er oplyst i annonce, ville i så være bekendt at sælge en hest som kan have tendens til at blive forfangen?
Ville i købe en sådan hest?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Men jeg ser intet galt i at sælge den så længe det bliver oplyst i salgsannoncen og at man ligeledes som sælger, stiller sig kritisk til den der ønsker at købe den da denne gerne skulle kunne tilbyde et passende liv og have erfaring med sådan en hest
Mvh TT
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Det kommer jo meget an på hvordan man har hest, lige nu synes jeg det er møg besværligt fordi jeg har en hest som ikke må komme ud på den fold hun plejer pga. græs og der er ingen jordfolde på stedet hun er opstaldet, så i dag er hun inde ? (kommer i hallen mens jeg er der)
Men har man hest hjemme og mulighed for at give små mængder mad mange gange om dagen osv. så er det jo ikke så svært
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
mar 2011
Feks i morgen er jeg på arbejde hele dagen, jeg kører hjemmefra kl 8 og er hjemme igen kl 23. Så er hun i morgen nødt til at gå i lødriften..
Mvh TT
dec 2008
mar 2011
Mvh TT
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Jeg ville tage hensyn til den lige som de andre vi har...
Men hade en dyrlæge sagt den ikke kunne holde til alm. ridning så ville jeg ikke, hvis det var det jeg hade brug for..
Og hvis folk bare ville sige det som det er når man ser på hest så ville jeg blive GLAD
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
For nogle mennesker er det voldsomt upraktisk med en tidligere forfangen.
For andre går alle hestene allerede under lignende forhold.
I dit sted ville jeg lade det fremgå af salgskontrakten, at købet er orienteret om tidligere let forfangenhed.
Og når du sælger en pony til lav pris, så hyggesnak lidt ekstra med køber i telefonen, og lad dem fortælle om hvordan de håndterer forfangenhed. Hvis de ikke aner en døjt, så behøves du jo ikke at fremvise.
dec 2008
Men skulle det gå så galt, afliver vi hende helre end at sælge en syg hest der ikke bliver god igen.
Who: God idé at skrive i kontrakten! Tak
Under alle omstændigheder venter vi med at sætte hende til salg, til vi ved hun er helt ovre det og frisk igen.
Selvfølgelig vil vi være ærlige omkring hendes fortid og snakke meget med evt. interesserede, da hverken jeg eller ejer er interesseret i "bare at skulle af med hende"
Det skal være Det rigtige match!
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Det andet er noget bøvl
Måske også fordi min opdragelse siger at jeg skal tro på folk
Så dig ville jeg ikke have skrubler med at købe af
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 642
Så kan køber vælge om de er interesseret i hesten eller ej.
Køber man en hest med tendens til forfanhed, må man tage de hensyn der kræves, præcis som hvis man køber en hest som har haft en skade eller har bemærkninger på røntgen, eller hvad ved jeg.
At en hest ikke har været forfangen på salgstidspunktet, betyder jo ikke at den aldrig bliver det
Så længe hesten ikke er så syg at det er uforsvarligt at holde den i live, syntes jeg godt man kan sælge den.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Vil dog også som køber gøre opmærksom på hvor svært det kan være at have en forfangen hest hvis man har hesten opstaldet. Vi havde en episode hvor han var sluppet ud uden sin mundkurv, som staldejer vidste han skulle have på, da de andre skulle ud. Staldejer gad ikke gå ud efter ham fordi hun "ikke kunne fange ham" igen. Vi fik heller ikke besked om hvad der var sket. Så da vi kom havde han gået ude i 7 timer uden mundkurv, lige da der var ekstra knald på græsset. Siden da, resten af den sommer vi var der, var han kun ude når vi var i stalden, simpelthen for at undgå sådan en situation igen. Slet ikke ideelt for ham at skulle være inde så meget, men han tog det heldigvis rigtig flot og stod bare og sov indenfor. Men sådan nogle risici skal man have med som køber, og jeg tænker også at det kunne være smart at nævne som sælger - at man bør lave en speciel kontrakt med evt. opstaldingssted
Og selvfølgelig understrege vigtigheden af at holde hesten sund og være opmærksom, for det er slet ikke alle som kan se alvoren i det, desværre.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men så længe man melder åbent ud, ser jeg ikke et problem i at sætte hesten til salg
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
dec 2008
Jeg er lettet over at høre alle jer der har købt heste, velvidne at de har været forfangen, det er betryggende at vide at hun kan få et godt hjem, trods denne uheldige episode.
Og fordi den har været det én gang, betyder det heldigvis ikke at hesten vil blive det igen hver år! Blot at man skal være opmærksom
Hun er heldigvis allerede bedre gående og meget gladere end i går, der har ikke været hverken varme eller puls så vi håber at vi slap med skrækken.
Hun er kommet på jordfold med hø/halm blanding og skiftet fra 8 kg wrap til 6 kg hø i boksen, muslien er skrottet (hun får vit/min blanding og har hele tiden fået det, blot med en musli topping for at hun vil spise det ;)) og så får hun amequ balancer og espasette så vi kan få styr på tarmen igen
sep 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 18 Svar: 80
så læne du er ærlig i annoncen, synes jeg, at det er helt ok:)
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
Salg af hest der har været forfangen