mange spørgelsmål til skole opg om {{forumTopicSubject}}
heste
jah jeg skal svare på 10 spørgelsmål og jeg håber i vil hjælpe med at svare
1: hvad er horsmanship hvor stammer det fra og hvorfor reagere hesten som den gør ( hvad gør rebgrimen)
2: hvad vil det sige at strigle
3:hvad er engelsk ridning hvad er forskellen på almindelig og ensgelsk ridning
4: hvordan kan det være at nogle heste er brune som føl men bliver hvide som voksne
5:hvilke højde er springene i spring klasserne
6: hvad er koldblod og hvad er varmblod (forskel)
7: hvorfor er vædddeløbs heste de dyreste heste i verden
8: hvorfor er hopper hurtiger i trav end vallaker og hingste
9:hvad vil det sige at lave levade shcenkelvingen osv.
10: hvad er tølt
ved self godt nogle af tingene men vil i ikk godt svare på bare et eller to af dem vis i ved noget om ddet
apr 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 58
det er en gangart for islændere, hvor de laver meget høje knæløft.
okt 2006
Følger: 110 Følgere: 104 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 1.340
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Hest:
LE: 80
LD: 90
LC: 100
LB: 110
LA: 120
1-pony:
LE: 60
LD: 70
LC: 80
LB: 90
LA: 100
2-pony:
LE: 50
LD: 60
LC: 70
LB: 80
LA: 90
3-pony
LE: 40
LD: 50
LC: 60
LB: 70
LA: 80
Lige hvad jeg kan huske
okt 2006
har prøvet kan ikk finde det sådan rigtig
janni
mange tusinde tak >:)
mar 2006
Følger: 177 Følgere: 165 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 719
At sorinere hesten. Børste den ren.
Kender du ikke selv svar på spørgsmålene?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Kan ik svare på det hele, men horsemanship går ud på at tale med hesten på hestens eget sprog. Altså ved at bruge kropssprog. Hesten reagere som den gør fordi den forstår hvad du "siger" til den.
at strigle betyder at man børster løse hår og andet skidt af hesten. Det er vigtigt at strigle hesten hver dag inden du rider på den, da sadlen ellers kan lave sår hvis hesten ikke er helt ren.
Tölt er en gangart som kun islandske heste har. HEsten bevæger sine ben meget hurtigt og har kun et ben i jorden af gangen. Pga denne måde hesten bevæger sine ben på kan rytteren sidde helt stille.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
MB 130cm
MA 140cm
SB 150 cm
SA 160 cm.
Kunne lige huske dem,.
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
- Aner ikke hvor det stammer fra. Rebgrimen gør intet, andet den er på hovedet, ligesom en grime?
- At man børster hesten
- Engelsk ridning er det samme mange rider, så det "normale" for mange er nok engelsk...
4: hvordan kan det være at nogle heste er brune som føl men bliver hvide som voksne
- Fordi de er en speciel race. Lipizzaner, hedder de.
-
- Kig i din ridemærkebog. Den kan bedre forklare det, end jeg kan ikke.
- Det er de da ikke
8: hvorfor er hopper hurtiger i trav end vallaker og hingste
- Det passer ikke.
- Levade? Men det er dressur.
- En gangart som islændere har.
Kig i din ridemærkebog, der kan du få svar på de fleste ting.
okt 2006
jo nogle af dem godt nok ikk alle heeh
kristina
manget tak
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
www.google.dk der vil du nok få de mest korrekte opfattelse af det da der er flere forståelser på HMS.
2: hvad vil det sige at strigle ..
3:hvad er engelsk ridning hvad er forskellen på almindelig og ensgelsk ridning .. Aner det faktisk ikke ;b
4: hvordan kan det være at nogle heste er brune som føl men bliver hvide som voksne .. Det er et avleligt gen
5:hvilke højde er springene i spring klasserne ..
6: hvad er koldblod og hvad er varmblod (forskel) Du vil igen få et bedre svar på google :B
7: hvorfor er vædddeløbs heste de dyreste heste i verden . Fordi det dem der vinder flest penge ville være mit bedste bud ;b
8: hvorfor er hopper hurtiger i trav end vallaker og hingste . Det tror jeg heller ikke de er
9:hvad vil det sige at lave levade shcenkelvingen osv. Nogle øvelser man laver når man rider :B
10: hvad er tølt . En gangart islændere har
mar 2006
Følger: 177 Følgere: 165 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 719
dec 2005
Følger: 113 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.964
Koldblod er de tunge heste, som er meget rolige og som egner sig til arbejde.
Varmblod er de mere spinkle rideheste, som er næmmere at tænde og de har mere temprement.
Men søg på google..
Blogger
Ikke hvor jeg bor :).. Der er LE, LE
Blogger
Det hedder skam LE mange steder, har selv aldrig hørt at det skulle hedde LX i stedet for LE
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg vil sige at horsemanship, går ud på at træne hesten på deres egne præmisser udfra kropssprog og dets naturlig adfærd.
Rebgrimen, giver nogle bestemte tryk på hesten næseryg. Det er forkert at tro, at man ikke kan "træne" horsemanship hvis man ikke benytter det rigtige udstyr. Faktum er hvad man <i>gør</i> og hvordan man bruger ens kropssprog til at give signaler.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Skimmel farvet heste har altid en af basisfarverne, rød, brun eller sort, som grundfarve. Genet for den skimlede farve variant er dominant (G) over for basis farverne. (Føllet starter med basis farven, og bliver med årene skimlet pga genet for skimmel). Skimler i basis farverne skifter farve efter årstiden, men bliver med undtagelse af gråskimler, aldrig helt hvide, selv om rød skimlet heste kan ende op med at blive ret lyse. Gråskimler vil i løbet af årene få flere og flere hvide hår og ender op med "tæt på" at blive helt hvide.
En koldblodshest er betegnelsen for en kraftig arbejdshest. Disse har ofte en venlig natur og et roligt temperament. Disse er f.eks .Belgier og Jyde.
Ordet Varmblod bruges om sportsheste, og kan igen deles op i to grupper; Fuldblod og Halvblod.
En halvblodshest er en varmblodshest, hvor det ikke er muligt racens oprindelse ikke kan føres tilbage gennem alle stamtavlens led
Fuldblod er fællesbetegnelse for den engelske fuldblodshest, araberen og angloaraber (der er en krydsning mellem de to førstnævnte racer). Desuden skal en fuldblodsrace i alle stamtavlens led kunne føres tilbage til racens oprindelse.
Varmblods hesteracer er f.eks:
Cleveland Bay, Criollo, Don, Frederiksborg hest, Frieser, Furioso, Gelderland, Hannoveraner, Holstener, Knabstrupper, Lipizzaner, Lusitano, Oldenborg, Palomino, Trakehner.
Tjaeh, Hvis de er det. Så er det fordi det er den sport der er flest penge i. Premier, prestige. Etc. Lidt ligesom formel 1 for biler.
8: hvorfor er hopper hurtiger i trav end vallaker og hingste.
Det tror jeg ikke på :op Ellers ville man kun se hopper inden for travløb. Passer jo ikke.
Schenkelvigning er en dressurøvelse hvor rytteren ved hjælp af tryk fra den indvendige schenkel får hesten til at bevæge sig væk fra denne. Hesten skal kun være stillet svagt, med let bøjning i nakken og ingen bøjning i ryggen, til den side den bevæger sig til. Schenkelvigning kan både udføres i skridt og trav, og er medvirkende til at gøre hesten mere smidig og elastisk i dressurarbejdet.
Tölt er den fjerde gangart hos den islandske hest. Tölt er en firtaktet gangart, hvor hesten skiftevis har et og to ben til jorden. Resultatet er en meget jævn og behagelig gangart for rytteren. Tölt kan være langsomt som skridt og hurtigt som trav. Gangarten er uegnet til kørsel.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
okt 2006
det stod i en bog det er mg der ha lavet spørgelsmålene der er bare nogle spørgelsmål jeg ikk selv kan svare på og så ville jeg se hvad i svarede for at se om jeg hva helt galt på den men det hva jeg ikk men mange af tingene har jeg fndet der stod i heste bøger og det synes jeg bare har lydt underligt så det ville jeg da gerne ha svar på
okt 2006
mange spørgelsmål til skole opg om