Islænder vs. DV {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Ud fra hvad jeg kan forstå så er et fint underlag for en islænder et meget plant og gerne til dels hårdt underlag. Men jeg hører ofte ryttere af store rideheste fx DV’ere sige at man ødelægger hestens ben hvis man fx rider på hårdt underlag, hvis nu dressurbanen fx er ret hård eller evt frossen. Men hvordan kan det så være at det egentlig er et ret godt underlag for en islænder? Er de bare mere robuste og kan holde til det og er vores (fx) DV’ere for skrøbelige eller er det hele bare en skrøne og de kan sagtens tåle at ride på hårdt underlag?
Ser i hvert fald ofte islænderryttere lige tage en tølt op af grusvejen eller bare putte mordax i og så ride ud på frossen og hård jord, hvilket nok er et sjældent syn for en DV rytter (synes jeg). Hvor jeg ofte hører begrundelsen om at det ikke er godt for deres ben.
Hvad mener i?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hårdt underlag skader ikke - så længe det ikke er i store mængder.
Man kan fx også godt trave på asfalt med sko på, hvilket mange gør inkl. køreheste.
Problemet med frosne baner er tit at de også er ujævne, så muligheden for vrid mm. er større end på en plan bane.
En anden ting er at de fiberbaner man bruger til de store stævner fx i Herning faktisk er ret hårde - så det er næppe kun islændere ryttere der rider på hårdt underlag
Også har jeg aldrig mødt nogen der ikke vil trave eller galopere på en grussti på tur - netop fordi det er plant og stabilt som gør det super i fx dårligt vejr
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Altså de fiberbunde til stævner osv kan måske se hårde ud, men tag ikke fejl for de er meget mere fjedrende end en hård skovstisbund er, så det kan ikke rigtig sammenlignes
Men tænker bare mere om det ville skade hestens ben at ride (også trav og galop), på en plan men hård dressurbane? Der var nemlig engang en der sagde til mig at det ville ødelægge hestens ben, derfor jeg gerne vil vide det
sep 2007
Der er af hvad jeg ved, ikke laver nogen studier på området hvad angår underlag man rider på og hvad hårdt underlag gør/ikke gør.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Vi både skridter og traver på asfalt uden problemer.
Ang. tølt på grusveje kan jeg ikke lige se, at det skulle være så anderledes end når vi på varmblods traver eller galoperer på grusveje o.l. i skoven.
Så nej, jeg mener ikke varmblods pr. definition er sarte eller islændere pr definition er hardcore og robuste.
Spørg en distancerytter med araber, hvordan de rider på forskelligt underlag - de er altså heller ikke hysteriske med at trave eller galopere på andet end fin, fjedrende ridebanebund
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg traver ikke på asfalt. Det er nok bare mere en vanesag at trav og galop foregår i græskanten, end det er videnskab for mig. Men meget kommer også an på hvilken hest jeg rider. Nu er min part ved at være en ældre dame og jeg vil meget gerne holde hende rask og skadefri, så jeg passer på hende, selvom hun flittigt bliver brugt til dressur og spring. Det skulle hun gerne blive ved med længe endnu
(Vi har haft to uhyggelige somre, så jeg har virkelig ikke lyst til at se vores dyrlæge til andet end de små ting. Også selvom jeg godt kan lide vores dyrlæge :b)
dec 2006
Altså jeg rider heller ikke selv på knoldet frossede baner, og det var slet ikke det spørgsmålet gik på - som jeg skrev er der tale om et plant og lidt hårdt underlag
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Det har jeg ikke noget imod at ride på i hverken trav eller galop, ligesom at jeg ikke ville tænke over det ifht en skovtur på grusvej....og som gammel distancerytter traver jeg glad og gerne på asfalt, galop har jeg aldrig brudt mig om på asfalt, når man har set en ekvipage i fuld galop skride ud og falde....
Rent faktisk er jeg mere pyller over at ride i hullede ridebane/ridehusbunde, eller i meget dybe bunde, så hellere fast bunde.
Generelt har jeg lært, at heste som oftest går i en blød bund får seneskader, mens heste som går på hård bund/asfalt får hovseneben problemer.
Mvh Charlotte
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg er bange for at glide på asfalt, så det er en vane for mig at det kun er skridt.
dec 2006
Helt enig, for jeg har også altid ment at det faktisk er ret godt for senerne at få en skridt og evt travetur på asfalt, så er helt med på at blød ridehusbund ikke altid er fantastisk
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Generelt tror jeg egentligt, det giver en sund hest at den går på meget forskelligt underlag, naturligvis med tempo og gangart tilpasset underlaget. KUN at blive brugt på blødt underlag tror jeg er lige så skidt som KUN at blive bugt på hårdt.
aug 2009
Følger: 75 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 349
dec 2006
Så du tror der er noget i at nogle varmblods ikke kan tåle at ride på hårdt underlag?
aug 2009
aug 2009
I dette link står der blandt andet at man skal huske: "Undgå for meget træning på samme underlag, undgå især underlag, der er for dybe og bløde." mange ridebanebunde i dag er hvad jeg vil kalde bløde og derfor vil det være en god afveksling for hesten at komme ud på hårdere underlag en gang i mellem.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2009
Men hesten kan affjedere i kodeledet så de vil ikke få de samme problemer som mennesket.
dec 2006
Synes bare det er sjældent man ser eller hører at en islænder er skadet, altså med fx knæskader, seneskader, ledskader osv. Så forstår bare ikke hvorfor der ikke er sket noget med dem når de ret tit gør det
Da jeg var på tur på en islænder for nylig der skruede vi mordax i og så både travede og galopperede vi på hårde/frosne grusveje osv, det tænker jeg tit de gør
sep 2007
Det trælse ved islænder, fjordheste og andre tunge racer er at de desværre tit mht. smerter først siger til når det er helt helt grelt.
Og der udover, så bliver varmblods også ofte brugt anderledes ens islændere gør og på et andet plan.
dec 2006
Ja de bliver brugt anderledes, men hvad har hårdt underlag med det at gøre?
aug 2009
Jeg er selv islænder rytter til dagligt, men jeg modtager dressur undervisning af en berider hver uge i dressur på islænderen, som en hver varmblodsrytter ville gøre altså, med volter, schenkelvigninger, galop anspring fra skridt, paradrader og tilbagetrædninger..
mar 2011
Mvh TT
dec 2006
Dertil kender jeg så 117 Varmblods eller generelt store heste, der har fået alle mulige slags seneskader, knæskader, ledbåndsskader osv - så 2 islændere vil jeg nu ikke mene er mange
sep 2007
Det var en kommentar til det med at islænder ikke har samme skader eller skader i samme omfang.
Der er langt flere varmblods der går dressur og langt flere af dem går LA eller mere, end der fx er islændere - de bliver brugt på en anden måde end islændere gør og på det andet niveau i fx dressur og spring.
Islænder samler så nok på andre skader, som varmblods måske ikke har så mange af.
mar 2011
Mvh TT
dec 2006
Der hvor jeg står er der ca 50 heste hvoraf ca halvdelen er islændere, har endnu ikke hørt om en af dem være halt eller have en skade. Men blandt alle de andre “almindelige” rideheste er der jo nærmest en halt hest i ugen Så statistisk set her ser det jo noget bedre ud for islænderen
dec 2006
At en islænder ikke går LA er nu ikke ensbetydende med at de ikke er ude for ca samme belastning som en LA hest - det er jo klart at en islænder nok ikke går en LA, det er jo slet ikke inden for dens felt. Kender da mange islændere der bliver brugt mindst lige så meget som en almindelig ridehest, og dermed også belastet ca det samme
aug 2009
Jeg syntes du skal mærke på din hest hvad den syntes, og om den kan lide det, så syntes jeg bare du skal forsætte med måde og ryste på hoved af dem der ikke mener det er godt. Du kender bedst din egen hest, så tænker du ved hvordan den bliver, når den siger fra, og ikke syntes det er sjovt mere. På den måde kan i nok finde en gylden mellemvej.
En ting er i hverfald helt sikker den har godt af at komme ud på forskellige underlag, og et blødt underlag belaster meget mere end et hårdt underlag.
sep 2007
Islændere bliver også brugt ja - de bliver bare brugt og belastet på en anden måde :o).
dec 2006
Klart, det er da ingen tvivl om. Men hvad har det med det hårde underlag at gøre?
mar 2011
Vi skal lige meget race, huske på at variere underlaget, og ikke overbelaste de lige meget hvad.
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Min erfaring er at mange Islænder ryttere (selvfølgelig ikke alle) har den holdning at deres heste nærmest kan klare alt og ofte lægger de ikke mærke til de små signaler hesten sender. Har set utrolig mange halte og urene islændere, hvor ejer ikke mener at den fejler noget.
dec 2006
Tror ikke det er helt smart at sige at de store hestes belastningsskader intet har med underlaget at gøre, for det er nu sådan at blødt underlag og jo dybere det er, jo hårdere er det for hestens led og sener. Hvilket også sagtens kan være en af grundene til en seneskade hos en hest, hvorimod hårdt underlag kræver meget mindre arbejde af senerne
Men der er jo mange faktorer der spiller ind ved en skade, det behøver sjældent at være bare én ting der er årsagen.
dec 2006
Selvfølgelig kan islændere også få skader
mar 2011
Mvh TT
dec 2006
Jeg taler ikke om nogen bestemt ridehusbund, jeg siger at generelt er det sådan at for meget arbejde i en blød bund, siger ikke engang at den behøver at være meget dyb eller blød, men det kan være årsag til seneskader og er i hvert fald hårdt for senerne. Derfor man skal passe på sin hest og gradvist træne den op, så senerne kan holde til det. Også derfor man bør ride på forskelligt underlag, for underlaget har noget at sige for alle slags heste, også for vores store heste
mar 2011
Mvh TT
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jeg tror det der giver forskellen på islændere og varmblod er at islændernes ben får lov til at udvikle sig, de kommer meget mere på fold og gerne i kuperet terræn. udover det går de ikke med en masse gamacher osv. og ja det er der mange varmblod der har brug for for ikke at ramme dem selv, men de kommer stadig til at fungere som støtte der gør at senerne ikke selv bliver stærke (ligesom med mennesker) udover det bliver islændere redet meget mere i forskelligt underlag, og det giver dem en anden kropsbevidsthed
men islændere og varmblods vil jeg sige knokler lige meget hvis man skal gøre det op mange islændere bliver også redet i dressuren for at smidiggøre dem så de har nemmere ved tølten, og det er helt klart nemmere at finde traven når hesten går til biddet og bruger ryggen det kan godt være de ikke laver intens dtessurtræning hver dag, men så har de også noget længere og hårdere ture i naturen
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Min DV bliver redet på blandet underlag, dog ikke nok her i vinterhalv året. Jeg traver sjældent på asfalt, men det er fordi at jeg synes at asfalten er ”glat” og jeg er bange for at falde. Men i skoven, rider jeg både trav og galop på faste stier
.
Jeg er ikke bange for at ride på fast underlag og rider gerne ”dressur” i skoven, schenkelvigning, versader, traverser, tempo skift, afkortninger osv.
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
God fast grusvej både i skridt og trav under et genoptræningsforløb.
dec 2006
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Min smed forslog mig at ride ham på blød bund i starten, til hans såler havde vænnet sig til direkte kontakt. og så begynde korte ture på grus, arbejde det op (alt efter hvordan han gik) og så til sidst begynde med aftalt. Jeg blev infomeret om at det ville styrke hovene ekstremt at han blev redet på hårdt underlag en gang i mellem, samt det ville styrke senerne jeg rider en del på grus, og lidt på asfalt, og er bestemt ikke bange for at galoper et kort stykke på asfalt, og han ømmer sig overhovedet ikke MEN det har givet ham så stærke ben efter (fra en hest der konstant var halt på grund af sarte ben, til en hest der ikke engang viser ubehag efter en lang tur på asfalt
jeg oplever ikke ismuler mindre sarte, men tænker de blot er mere van til det end mange DVer der mest går på ridebanen/ridehallen eller en græsbane
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Jeg synes den her video forklarer rigtig fint, hvordan forskelligt underlag påvirker hestens ben:
https://www.youtube.com/watch?v=lc347oiAXoE
mar 2011
Mvh TT
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Islænder vs. DV