Kløe på hest - svamp? {{forumTopicSubject}}
SUK!
Min islænderhoppe klør sig - big time. Jeg var ret sikker på, at det var lus, da hun har haft det før og det lignede fuldstændig det samme. Dog kunne jeg ikke finde lus på hende - men det kunne jeg heller ikke sidste gang (det er vel 5-6 år siden). Og endnu et men - ingen af de andre i flokken viste tegn på lus. Men det afskrev jeg med min hests manglende socialitet - og åbenbart er det ikke helt uhørt, at kun én hest i flokken angribes. Dyrlægen var enig og vi behandlede hende for lus. Kuren skulle virke en måned. Nu er der så gået en måned - men kløen er ikke stoppet. Faktisk er det blevet værre.
Dyrlægen havde sagt, at det kunne være nødvendigt at gentage behandlingen efter den måned, så jeg tænkte blot, at det måtte være det, der skulle til.
Men nu er jeg kommet i tvivl, og vil lige høre jer, inden jeg taler med dyrlægen (det kan være, at nogen har erfaringer).
Min staldejer nævnte i går, at hun havde hørt om flere heste, som i år har fået en form for svamp, fordi det har været så lunt og fugtigt, og hestene så ikke kan slippe af med varmen og fugten grundet vinterpels. Pudsigt nok er min hest uden tvivl den i flokken som har den største pels - og som sagt er hun den eneste der klør sig, så det lyder jo ikke helt usandsynligt. Faktisk virker det noget mere sandsynligt end lus, alt taget i betragtning.
Staldejer havde selv oplevet noget lignende for et par år siden med en af hendes egne, som blev behandlet med et middel mod det, hvorefter det hurtigt forsvandt.
Er der nogen af jer, der har prøvet noget a la dette og vil dele erfaringer? Hvordan stilles "diagnosen"? Hvad behandlede i med (kræver det vask af hest)? Skulle hesten klippes?
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.325
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
Min DV har hjernedødt meget pels (hun sætter nærmest pels som en islænder, haha), og hun klør af h til - som den eneste hest på matriklen - hun har hverken lus, svamp eller andet
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.287
Min hest havde forresten skaldede små pletter over hele kroppen. Det var en blanding af svamp og ringorm fra kalve.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
Til svamp har jeg før brugt imaverol fra apoteket
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Kløe på hest - svamp?