Fortøj, hvilket og hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Jeg er på jagt efter et fortøj - altså til at forhindre sadlen i at glide bagud, martingalefunktion er jeg ret ligeglad med
Det er ikke istedet for sadeltilpasning, men som "sikkerhedssele", når der rides lidt frisk til i skoven eller i bakker o.l. Har nemlig før prøvet at sidde ude på krydset af hesten i sådanne situationer, og det giver altså ikke en behagelig ridetur
Jeg har tidligere benyttet alm. 3-punktsfortøj/Y-fortøj eller hvad de kaldes, men oplever, at skulle sadlen glide lidt, så trykker den forenden af sadlen ned, fordi den jo er fæstet i ringene i forsvidslen.
Så jeg tænker egentlig på sådan et godt gammeldaws fortøj som egentligt blot er en rem om bringen og fæstet i gjorden i begge sider samt en rem henover hals/manke. Men i min søgen er jeg så faldet over et almindeligt 5-punktsfortøj og herudover fortøj af denne type:
www.passier.com/zubehoer/ vorderzeuge/auriga/
Der findes forskellige producenter af sidstnævnte og dermed lidt variationer i design, men princippet er mere eller mindre det samme uanset mærke.
Hvad ville i vælge og hvorfor, når det jeg søger er noget, der generer hesten mindst muligt, men samtidig faktisk opfylder sin funktion, hvis der skulle blive behov for det?
nov 2011
Følger: 353 Følgere: 411 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 501
Det forhindrer både sadlen i at rykke sig + sikrer at hesten ikke stikker af, hvis det er
https://www.winthersrideudstyr.dk/cheval-5-punkt-fortoj?gclid=Cj0KCQiAieTUBRCaARIsAHeLDCSKKPZkXPPjnZLBK-GLU_bjhnPMmhlhdhVLIhZ0gcyNpAoF-5VbYhEaAmkEEALw_wcB
-
Bruger det på min hest Spot på de dage, hvor han er frisk. Det hjælper
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Men tak for din erfaring - du oplever at trykket bliver fordelt font mellem fæstet i forsvidslen og fæstet i gjorden? Synes nemlig det er svært at vurdere på billeder om rennem til gjorden faktisk gør en forskel.
maj 2009
Følger: 47 Følgere: 373 Heste: 9 Emner: 144 Svar: 980
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
http://toftegaardens-rideudstyr.dk/product/cheval-5-punkt-fortoej-3243/
nov 2007
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
Har desværre ikke bedre billeder
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
http://toftegaardens-rideudstyr.dk/product/hkm-5-punkts-fortoej-8008/
Mvh TT
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 252
- men jeg tror også, jeg ville gå efter 5-punkt (med elastik), hvis det udelukkende er for at sadlen ikke glider tilbage
nov 2007
Lea - 3-punkt/Y dur nemlig ikke til dette formål nej. Jeg har sådan et til brug som martingal, og til det formål har det været super. Men til at holde sadlen på plads fungerer det ikke, at det fæstnes så højt oppe på sadlen, for så trykker det forenden af sadlen ned, hvis den glider (så sadlen kommer til at vippe op bagtil)
Men tror jeg vil kigge videre på 5-punktfortøjer.
Slet ingen der har erfaringer med noget ala det jeg har linket til fra passier? Der findes lignende typer som f.eks.
https://www.ath-horsecare.com/de/reitsportartikel/gurte-vorderzeuge/5-punkt-vorderzeug-ws-wide-safe-schwarz-silber?action_ms=1
Eller det her
https://www.tierphysio-shop.com/products/vorderzeug-high-five
Selvom i ikke har prøvet dem, hvad er så jeres tanker? Godt eller skidt?
Umiddelbart tænker jeg det jo som et plus, at man ved sådan et har god mulighed for at justere, så den rem der går til gjorden er den der taget det meste af trykket, hvis sadlen skulle glide lidt, men dog i forhold til den "gammeldags" model, hvor der kun er en enkelt rem i hver side af gjorden, har man her alligevel fordelt trækket ud på flere punkter på sadlen (gav det overhovedet mening?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Den anden ser lækker nok ud, spørgsmålet er om de trykfordelende punkter forbliver bløde i polstringen eller om de bliver flade med tiden..
Mvh TT
nov 2007
Ift. den anden, så tænker jeg, at man nok ikke skal regne med, at de der trykfordele-dimser fordeler så voldsomt meget (og for evigt). Omvendt er stropperne vel ikke så meget tyndere end på "almindelige" fortøjer helt i læder? Hmm ja... er lidt usikker på hvad jeg egentligt synes om det. Og det er lidt for dyrt at købe bare for at teste
Passier-varianten kunne jeg faktisk ret godt lide, men har lige set et par springbilleder, hvor det er på, og det ser ud som om, der er ret meget træk i gjorden, så tænker straks manglende bevægelsesfrihed til skulderen? (det vil jo så nok gælde alle dem af den type?).
Men omvendt er det nok ret svært at få et fortøj der, HVIS sadelen glider, ikke altid i et eller andet omfang vil hæmme bevægelsen i skulderen lidt - helst skulle sadlen jo trods alt højt glide i "esktremsituationer".
Måske vi alligevel bare er tilbage ved et helt almindeligt standard 5-punkt
Fortøj, hvilket og hvorfor?