Anbefalinger af skønlitteratur med heste Anbefalinger af skønlitteratur med heste
Hej allesammen,
Min datter på otte år er blevet ret glad for heste. Hun er også ret glad for at læse - Både skønlitteratur og faglitteratur, men kan på skolebiblioteket kun finde ret nemme bøger. Hendes lærer fortæller, at hun læser som en 5-klasseselev eller bedre (altså ca. som en 12 årig).
Derfor er jeg nu gået i tænkeboks over, hvilke bøger jeg kan anbefale hende. Jeg er i tvivl om Black Beauty, der anbefales fra 11 år er for barsk, eller om den blot anbefales fra 11 år grundet sværhedsgraden.
Naomi læste for et års tid siden Mio min Mio (ikke en hestebog), og den fik hun mareridt af, så måske i kender til en bog eller bogserie, der ligger i den mere godmodige ende?
Jeg håber, i kan hjælpe, og at i evt. har nogle andre gode forslag.
Venlig hilsen,
Rie
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
https://www.bog-ide.dk/produkt/alle-elsker-sigge-indbundet/1245581
feb 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Venlig hilsen,
Rie
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
Eller kunne i prøve at spøger en bibliotekar på et lidt større bibliotek.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.557
Britta og Silver serien - hvis hendes læseniveau er til at hun kan læse Black Beauty så kan hun også læse dem her.
Der er også Anikka-serien men kan ærligtalt ikke huske noget om handlingerne eller niveauet men de eksistere ihvertfald.
Chestnutt Hill-serien som er en hestebog / ungdomsbog kunne måske også være en mulighed.
Heartland ville jeg nok holde mig fra hvis hun reagerer følelsesmæssigt på bøgerne.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 428
pony og co. serien
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Lin Hallberg:
- Sigge-bøgerne: En 8-årig pige starter på rideskole, og bliver glad for en hvid pony. Jeg har kun læst den første
Kirsten Sonne Harild:
- Pony og Co.-bøgerne: En pige lige inden teenageårene starter til ridning med sine 2 veninder. Handler hovedsageligt om deres eventyr med hestene, og lidt om hovedpersonens første kæreste og pigernes indbyrdes forhold. Jeg har været rigtigt glad for dem alle
- Pjok og Petrine-bøgerne: En mindre pige vinder en pony i et lotteri, og er i starten tvivlsom, men bliver rigtigt glad for den. Jeg har kun læst den første
Pia Hagmar:
- Klara-bøgerne: En 12-årig pige flytter på landet med sin mor efter hendes forældre bliver skilt, og får sin første pony. Handler om hendes eventyr med hesten, og hendes oplevelser på rideskolen og på ridelejr, og hendes første kæreste. Hun bliver lidt ældre i løbet af bøgerne. Jeg har været rigtigt glad for dem alle
Alle forfatterne har også skrevet en del andre bøger om heste til unge piger, både serier og enkeltbøger
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Gitte bøgerne. Flere bind.
Pony Lillelyn. Mener der var 2 bind
Den sorte hingst. Flere bind.
Britta og Silver. Flere bind.
Annika. Flere bind.
Hurtig som vinden. 1 bind.
Det er lige dem jeg kan komme i tanke om at jeg læste for... ret mange år siden
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 348
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 63
Min har læst pjok og petrine serien - den er ok.
Slugt alle siggebøgerne - de er fantastiske.
- generelt alt med Lin halberg
Min magiske pony serien er også god
Ponyhjerte
+ en masse andre
- vi prøver at starte på fuldblod serien nu....
I skal helt sikkert starte med Sigge - de er bare så gode
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
feb 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Hvor er i bare gode allesammen!
Tak tak tak for alle de gode idéer i har givet os!
Så er det bare igang med læsningen
Dejligt forår til jer alle
Kh Rie
Anbefalinger af skønlitteratur med heste