Jeres mening ift test ryttere og resultatet. Jeres mening ift test ryttere og resultatet.
Hej Hg.
I dag til vores generalforsamling i FHF, kom der frem, at der var en del der ikke færdig kåret sine hingste da de ikke ville have de til stations afprøvningen. Årsagen var bla at flere af disse hingste er akademisk uddannet hvor signalerne ofte er meget finere, så de ønsker ikke at andre ryttere (ikke akademiske) tager disse da de er bange for at hesten reagerer uhensigtsmæssigt så de får et dårligt resultat.
Har du forståelse for dette, eller er det noget værre pjat?
Hold en pæn tone og vis hinanden respekt!
Mvh TT
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Man må formode, at foreningen hyrer testryttere der kan ride - og som formår at teste hestene uden at gøre skade på dem.
Det er da en glimrende måde at teste hestene: de bliver stillet overfor en uvant opgave - hvordan reagerer de? Det er vel ikke bare kapacitet, men også ridelighed og temperament, der skal testes? Det gør man jo bl.a. ved at give hestene en opgave at løse, som er lidt anderledes end sædvanligt.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.882
Så det må vel siges at være noget pjat..
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
de testryttere der bruges i f.eks. dv, er ryttere med så meget erfaring at de også vil kunne rideen akademidk redet hest, og vurdere de på lige fod med en traditionelt redet hest.
hvis man vil have en kåret hingst, så må man tage med hvad det indebærer.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Det synes jeg egentligt er noget pjat ja - især med frederiksborgere.
Fordi man lige med Frederiksborgeren ( håber og tænker jeg ) at man gerne vil udbrede racen så flere får øjnene op for den og for dens kvaliteter. Og det involvere blandt andet at vise at den kan bruges til andet end kørsel.
Derfor kan jeg sagtens forstå at de skal kåres som alle andre heste - så købere har noget at gå ud fra og sammenligne med andre. Hvis der skulle tages specielle hensyn ville det ikke virke særligt professionelt.
Man kunne da godt oprette en speciel akademisk kåring - men igen, hvor bredt et udvalg ville den lige henvende sig til udover de få der i forvejen har frederiksborgere og bruger dem til akademisk?
Det ville være som at man insisterede på at Fjordheste hingste kun blev fremvist i kørsel - så er det ganske enkelt også for snævert når man netop også med fjordhesten vil vise at de har andre kvaliteter end kørsel.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Til en kåring skal hingste vise ridelighed og godt temperament - det er jo ikke højere dressurøvelser de skal ud i, men om de kan svare frem og tilbage, forstå schenkel og går i takt og for alderen okey bæring og sving.
Og det skal alle hingste kunne magte, om de så er redet efter klassiske, akademiske eller andre udgaver at dressur.
Så for mig er det nok en dårlig undskyldning for at hingsten ikke er egnet til at gå med andre ryttere, og derfor ikke er værdigt avlsmateriale.
Mvh Charlotte
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Eller det må de jo jelt selv om, men vælger man aktivt at ville have hesten “ind i kåringssystemet” så må hesten jo udrustes dertil. Man kan heller ikke undgå at lære hesten at gå med bid, hvis man vil ride dressurkonourrencer. Er reglerne som de er, så former man hesten efter det, så længe det ikke er værre ting de skal udsættes for.
Men jeg forstår ikke helt, mener de at fordi hesten er akademisk redet, så vil den ikke svare korrekt frem og være rideligt med “alm metoder”? så langt fra hinanden er den grundridning da ikke? Altså akademisk er vel så meget ved jord først, men stadig, er der så meget forskel på det den måde man rider, når de skal rides som til en kåring? (spørger fordi jeg ikke reelt aner det)
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Vi har en fiktiv hest.
Arion. Arion har blevet trænet i akademiske principper hele sit liv, og har kun haft sin ejer eller andre akademiske ryttere på ryggen. Han har lært at gå frem for det aller mindste pres med schenklen. Han har en fremragende stamtavle og et fantastisk sind.
Så kommer han til materiale prøven. Der sætter sig op en traditionel rytter og giver et almindeligt press, hesten bliver forskrækket og sætter af gårde, rytteren klamrer sig til og hiver i tøjlerne og hesten begynder at bukke da den blev forskrækket og ikke forstår hvad der foregår eller forventes af den..
Er det virkelig fair at den ikke bliver kåret?
Vi har solgt rigtig mange gode heste til Tyskland, til akademiske ryttere. Men disse vil ej heller kåre de under de præmisser der er. At en hest ikke forstår traditionel dressur gør den jo ikke mindre egnet som ridehest og avlsdyr.
Mvh TT
jan 2015
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 74
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Jeg er nok uenig.
Jeg forstår godt hingsteejerne.
Hvis man har valget imellem "jeg vil ikke dele min hest med andre" versus "jeg har en hingst, skal den kåres, skal jeg dele ham lidt" så må folk sgu da selv bestemme over egne dyr??
Hvis kåring har lavere værdi end værdien af ikke at dele med fremmede, så er det nok fordi de ikke er så fantastisk interesserede i avl - og fred være med det...
Man er ikke forpligtet til avl, bare fordi man ejer en hingst.
...
Jeg ved ikke om akademisk og almindelig dressur er så forskelligt.
Men jeg kan da fx se, at indenfor western er der på mange punkter overraskende stor forskel på, om hesten er redet til for at lave pleasure, koarbejde eller reining.
Holder du trykket med schenkler, så bakker en pleasure hest. Dutter du med schenkler, så bakker en ko-hest. Påbegynder du bakkesignal (dutter) så bakker en reining hest for fuld fart indtil du stopper den! (Det sidste er virkelig upraktisk, hvis en almindelig dressur rytter kommer op på en reining hest - hun fik sit livs overraskelse da hun troede hun brugte ben normalt, og den bakkede, lige ind i et elhegn...)
Så jeg kan faktisk godt forestille mig, at det kan være en reel kilde til irritation!
Ligesom folk ikke fatter, at de IKKE skal kaste bold til min boldglade hund. Jeg arbejder faktisk ret hårdt for at hun IKKE løber så snart bolden kastes, men venter på signal. Ret essentielt hvis jeg vil have hende med på jagt - og folk fatter det bare ikke. Når hun bliver bedt om at fise efter en bold uden grønt lys fra mig, så sætter de hende en måned tilbage i træning - suk.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.583
Heste burde heller ikke bukke når der tages i tøjlerne.
Det lyder som en hest der bare ikke er så ridelig som det fordres = dårlige resultater eller ingen kåring.
Enig med de andre; det lyder som en dårlig undskyldning
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
enten er forbundet useriøst, ogvælger dårlige ryttere som ikke kan ride, og ellers er det en super dårlig undskyldning fra hingsteejers side..
det kunne godt lyde som om at det handler mere prestige i at have en halv kåret hingst, end reel interesse i avl og racen.
maj 2007
mar 2011
Der hvor jeg står af, er at man ikke kan se og acceptere at ride verden er under stor forandring, og man må følge med hvis man vil overleve.
Man burde uanset race, tilbyde muligheder for at vælge testryttere der rider en disciplin som hesten kender.
Mvh TT
apr 2007
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 689
Forfiningen af signalerne kommer vel først som hesten bliver mere uddannet - eller hvad?
mar 2011
Men det er meget anderledes end den traditionelle dressur jeg engang startede med at lære i sin tid.
Mvh TT
maj 2007
en kompetent rytter kan sagtens vurdere om hestens ridelighed lægger til et 9-tal eller et 4-tal uanset hvordan hesten er redet.
hvis man tager et valg om at hesten ikke skal færdigkåres fordi at den bliver redet akademisk, såmå man jo acceptere det valg man selv tager..
men det viser tydeligvis at man ingen reel interesse har i avlen og racen. så måske er det godt nok at få skilt de sorte får fra flokken, så dem der reelt interessere sig for racen er dem der er med i toppen
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Har overværet rigtig mange kåringer og set testryttere ride. Og nej der er ikke mange af dem, der sætter sig op og føler hesten. De sætter sig op og vil have dem ind i den ramme, der er normal idag. Er hesten ikke vant til det og stritter imod, så får den dårlige karakterer i ridelighed.
I mit forbund har vi også en ridetest hvor både hingste, hopper og vallakker kan stille. Men mine vil aldrig stille til en sådan alene af den grund at jeg ikke lærer mine heste at bukke nakken for tøjlen, og det har samtlige at de testryttere jeg har set gjort. Det skal min hest simplethen ikke udsættes for. At nogle så mener de ikke er ridelige, det kan jeg kun grine og trække på skuldrene af.
apr 2007
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Det er sikkert kun en lille bid jeg har fået mig her, og måske heller ikke sådan alle akademiske ryttere gør. Men det giver da et indblik i at der er nogle væsentlige forskelle.
For umiddelbart tænker jeg da også “pjat, hvis ikke den kan rides af en testrytter er den bare ikke ridelig”. Men det er jo en ret anden slags ridning, en hel filosofi som har mange andre overbevisninger som en almindelig testrytter måske slet ikke tænker på, fordi det ikke er det vedkommende gør i.
Hvis man har en fuldt ud akademisk redet hest, så giver det slet ikke mening at få den redet af en almindelig testrytter, for de vil nok sjældent få det rigtige indblik i hesten, tænker jeg.
Så med andre ord - jeg forstår det godt, men det er jo noget man må have med i overvejelserne når man starter sådan en hest op. Altså at enten kan den nok ikke blive kåret færdigt sådan som tingene er idag, eller så må man finde en anden ridestil - hvilket man som akademisk rytter nok ikke lige gør da det er hele deres filosofi
dec 2006
Der er faktisk forskel, for en akademisk rytter tilrider jo ikke bare hesten på almindelig vis. De indlærer det meste fra jorden hvorefter rytteren kommer op og lærer det sammen med hesten. De lærer ikke på samme måde stop, frem osv som vores heste gør. Så jeg tror desværre heller ikke at man kan gribe dem tidligt nok og de så kan være med. For de starter ikke helt basic som vi gør
sep 2007
Vil man gerne bruge en hingst til avl, så må man acceptere de vilkår der er. Især lige for frederiksborgeren som ikke er en meget kendt og som man som avler forhåbentligt gerne vil have udbredt.
aug 2016
dec 2006
Helt sikkert, jeg kan bare godt forstå at de har deres betænkeligheder mht testrytteren
dec 2006
(Fiktivt eksempel, hvor testrytteren ikke kan ride “vores” slags ridning)
maj 2007
hvis test rytteren ikke formår at ride og vurdere hesten,så har forbundet fejlet, ved at finde en for ringe rytter.
det traditionelle er det "normale", og det flest kan, derfor også det der giver mest meningat benytte.
dec 2006
Jeg synes nu ikke at rytteren er ringe bare fordi hun ikke kender den akademiske ridning og dens signaler. Det er bare to forskellige ridemetoder og hvis hesten har lært nogle ret anderledes signaler frem for dem vi kender, hvordan skal de så snakke sammen?
Det svarer jo til at du sætter en dansker og en svensker til at snakke (vi antager at de ikke har lært hinandens sprog). De vil måske godt kunne forstå lidt af hvad hinanden siger og mener, men det vil alligevel for de fleste nok blive en mærkelig samtale hvor begge parter ikke helt forstod hinanden.
Du kan jo lære en hest at lave anspring ved at slå den over øret, men der er en grund til at vi alle inden for den traditionelle ridning har det samme signal
mar 2009
Nu har jeg været i en stald i Norge, hvor en af Norges bedste westernryttere befandt sig.
Hun tilmeldte for sjov sine heste til et dressurstævne i stalden. Og det gik altså ganske uproblematisk.
det er jo de samme grundprincipper, der blot spreder sig længere hen af vejen.
Hendes heste scorede måske ikke de bedste point. Men de kunne altså sagtens spadserer rundt som enhver anden hest.
aug 2016
Man kan godt imitere de lave "engelsk dressur" klasser. Grundridning er nemlig langt hen ad vejen det samme.
Det er bare hønen og ægget - det er nogle andre øvelser, der er målet og derfor er signaler givet på en anden måde - eller også gives signaler på en anden måde, og derfor er det forskellige øvelser der er lette / svære.
Men der kan ske underlige ting.
Jeg har prøvet at bakke ridehallen rundt, simpelthen fordi jeg brugte schenklerne forkert ift hvad hesten var oplært til. Jeg fattede ikke hvad jeg gjorde galt, fordi jeg ikke vidste at mine schenkler var for livlige.
En veninde, som rider MA I dressur skulle lige prøve en vens reining unghest. Hun satte den også i bak. I fuld fart ind i et elhegn....
Den hest jeg rider nu, kunne jeg ikke dreje i starten - fordi jeg ikke var bevidst om at bruge vægten korrekt. Tøjlerne har jeg til gengæld ikke brug for mere. De er der bare.
Jeg ved intet om akademisk ridning.
Jeg mistænker at forskellen er stor nok, til at det kan være underligt at se på en akademisk oplært hest med almindelig rytter.
Og folk er ikke forpligtet til avl, bare fordi de holder hingst i stedet for vallak.
sep 2007
Doktor Who - Hvis man ikke vil avle, så ser jeg virkelig ikke nogen pointe i at stille sin hingst til kåring. Så klip kuglerne af og gør det til en vallak istedet eller lad være med og tage den til kåring.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Så kunne man fx kappe kuglerne af og kåre den som vallak og dermed undgå stations afprøvningen/testrytter, hvis det bare er for at få en bedømmelse på hesten og hvis det er for afkommet skal kunne indgå i en ansøgning om elitestatus på en hoppe fx.
aug 2016
Lige vågnet efter et mareridt.
Jeg kan ikke se nogen steder, at folk er forpligtet til at få en hest fuld kåret, bare fordi de har en hingst?
Ligesom man ikke er det, bare fordi man ejer en hoppe eller vallak.
Så - er man ikke forpligtet må man selv om det.
Og hvis ejeren ikke vil avle, kan bittesmå forhindringer være nok til at man synes det er for besværligt at deltage.
Hvis jeg i min uvidenhed har overset, at alle hingste SKAL avlskåres, så skifter jeg nok formulering til "hvis du har en ridehest, og du gerne vil have en hingst, så hold dig fra den race!"
Hvis man gerne vil have en vist andel af en race vurderet, er tilfældige hopper, vallaker og ride/ikke avls hingste lige interessante til at vurdere, hvor racen bevæger sig hen?
Det er da kun hvis hesten skal bruges til avl, at det har betydning om den er ikke - kåret?
Og som jeg forstår det, er der tale om rideheste.
maj 2007
kåret er til avl,således at man ikke laver piratavl..
sep 2007
Nej man er ikke forpligtet til at få en hest kåret. Hvis man ikke er interesseret i kåring eller avl - så igen, kap kuglerne eller lad være og meld den til kåring.
dec 2006
Jeg synes bare det kunne være sjovt og fint at få hende kåret, og så er det også rart HVIS nu man ville avle engang
dec 2006
maj 2007
man kan ikke sammdnligne kåring af en hoppe og en hingst.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
For mig ville det give mening at hvis jeg ønskede min islænder kåret, så ville jeg da uddanne ham således at han ikke forskrækkes af brug af schenklerne (jeg rider ikke akademisk, men nok efter islandsk inspiration, hvor schenklerne hvertfald ikke må aktive til andet end vlidt pres frem) Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at det ville ødelægge en hest, og jeg ville måske så også acceptere en mindre tilbagegang i træning, hvis det er prisen for den kåring jeg selv ønsker.
Jeg lærer da også min at blive pakket ind i presenning, paraplyer der slåes op, lyde osv osv osv, trods jeg VED at jeg kommer aldrig ud til et stævne, hvor man kan møde de her ting
Jeg synes da egentlig at ønsker man kåring, så skylder man hesten at den IKKE bliver forskrækket over hvad den udsættes for? Og ved man at det er traditionel dressur, så må man jo bøje sig for det, eller vælge at vægte uddannelsen så højt at man fravælger kåring, det er og bliver et valg. Både om man vil kåres eller ikke vil.
Reglerne er jo som de er og er ens for alle, så jeg kan heller ikke cykle tour de france og insistere på hjælpemotor... Så kan hesten ikke det den skal i følge kårings-“skema” så ER den jo ikke ridelig.
Men igen MIN mening er farvet af at jeg knap kender den del af ridesporten, og kan derfor godt være helt ude i skoven
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
hvis man ingen interesse i avl, så nøjes man med kåringen/bedømmelse.
hvis man gerne vil have en avlshingst som skal indgå i avlen, så har man et helt år til at lærer hesten at reagere på frem, anholdning, øgning, overgange og drej.
de eneste der fsktisk gør det til et kæmpe problem, er dem som vil have og vil have, men som ikke selv gider gøre noget for det - også har avlen tydeligvis ikke stor nok interesse.
maj 2007
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Nu er jeg så ikke testrytter, bare en ganske almindelig middelmådig rytter, så jeg tænker at en test rytter sagtens kan ride på en akademisk redet hest, så specielt er det altså heller ikke.
Men sikke dog nogle fordomme du lige får luftet TS, om at rytteren klammer sig til hesten og hiver den i tøjlerne?, bare fordi at man ikke rider akademisk, betyder det at man gør alt det værste??
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
en ridelig hest med et godt temperament skal ikke flejne ud ved et hårdt træk i tøjlen, det vil trække ned med uønsket adfær uanset hvordan hesten er redet.
men igen, traditionel ridning er forfærdelig.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
og nu hvor de akademiske hest er så føksom, og det kun er traditionelle rytter som river heaten i munden hvis der skernoget uventet. hvad ville der så ske, hvis uheldet var ude, og hesten pludselig eksplodere under en akademisk rytter??
okt 2010
En dygtig testrytter, sætter sig ikke op og hiver hårdt fat i tøjlen og efter fuldt af et kraftigt "pony"spark med schenklerne.
En dygtig rytter, starter med en lille hjælp, for at få hesten frem, virker det ikke så prøver man med lidt kraftigere hjælp - det er i min verden helt almindelig ridning uanset om det er akademisk eller anden rideform...
maj 2007
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Ved ikke om det foregår ligeså i andre forbund, men det er ikke korrekt at vallakker aldrig kåres og kun stilles til bedømmelse.
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Hvorfor skulle en akademisk redet hest så gører det?
Jeg er helt med på at den dressurform jeg rider, har kontakt på tøjlen, og jeg bruger mine schenkler.
MEN det betyder jo ikke, at jeg "spaker" min hest frem, hiver den i tøjlen, når jeg skal stoppe og saver den i munden, for at bøje nakken på den?
Mit mål er at ride for så let en hjælp så muligt, blød kontakt på tøjlen, fremad for sædet, flytte for vægthjælp, bremse for en let anholdning, (kan være at jeg lige spænder lidt i maven og sidder lidt dybt = let anholdning)
Og jeg er som tidligere nævn ikke nogen super rytter, så en testrytte vil helt klart kunne ride en akademisk hest, uden problemer.
apr 2007
Jeg fastholder nu stadig min kommentar fra tidligere om, at på så basis niveau er tilgangen vist ca den samme
mar 2009
En ridelig hest må jo siges at være en der svarer frem for schenklen, og standser for sædet, og ved LET pres ved tøjlen.
Kan en hest ikke dette, er den ikke ridelig.
Jeres mening ift test ryttere og resultatet.