{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Sne og fold? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Hvad gør i ift. sne og fold? Jeg tænker knoldene på foldene er helt frosne i morgen... og pyha hvor sneen klumper i skoene.

Hvad gør I? Bliver jeres inde? Går de bare med sne i hovene? Giver I snesko/såler/andet på?

Jeg har en med seneskade, (rengående nu, skaden er 2 mdr gammel ca, vi skridter pt. 30-60 min hver dag), som så ikke kommer ud i morgen.. men jeg synes, det er super øv for ham... men efter at have set ham gå rundt på tykke sneklumper, da jeg ville tage ind i dag, tør jeg ikke andet smiley

Hvad er jeres løsning? Min har 4 sko på... der BLIVER på smiley Så at pille sko af er ikke en mulighed.

Jeg er pylret, JA, men min hest står med genoptræning efter seneskade, og alt ovenstående er på dyrlægens anbefalinger (frost, knolde, klumper under skoene = må ikke komme ud, evt. snesko på). Men vil lige høre, hvad andre egentligt gør i denne tid smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sne og fold?
  • #1   4. feb 2018 Sneen her er smeltet, så alle kom ud i morges smiley

• #2   4. feb 2018 Alle mine er ude hver dag, uanset vejr.
    Min fik snesålerne ud af skoene i torsdags, fordi der kom ikke kom mere sne. Det var lidt træls...

• #3   4. feb 2018 Jeg ville ikke risikere en skade igen,så jeg ville vente til det ikke giver knolde under skoene selv om det er træls.

• #4   4. feb 2018 Snesåler og foldskifte til en fold der ikke har været så pløret og optrampet pga. regn.

• #5   4. feb 2018 Ingen ting mine må bevæge sig som de kan, uanset vejr skal de ud i mange timer, jo mere de står inde jo mere energi og fart er der på når de kommer ud jo større er risikoen for skader.

• #6   4. feb 2018 Heste uden skader kommer på fold hver dag - de ved godt de skal passe på.

Og jeg har ellers mistet en hest pga sne/is og fald på fold - men det er jo absolut bare ren og skær uheld.

Jeg har også en seneskadet hest, som er 7 måneder henne i forløbet, og hvor ophelingen heldigvis ser rigtig god ud. Han har lige været til tjek i fredags smiley
    Han skal lige have de sidste 3-5 måneder på fold før jeg må gå i gang med genoptræning. Han er røget på fold i dag, og tuller stille rundt. Og så har jeg trukket en tur med ham på vejen, så han kan føle han bruger sig lidt og kan gå til, så han ikke brænder sammen oven i knoppen når det bliver tøvejr og man kan tænde af smiley

Hos mig klamper sneen ikke i hovene - der kan jeg godt blive lidt pylret - men nårdet klumper er det tit pga vejromslag, så deter kunne enkelt dag/nogle timer det er træls er min erfaring.

Mvh Charlotte

• #7   4. feb 2018 mine to er ude hver - uanset vejret.
    jeg er ikke pylleret - men det er min far så tilgengæld....

han troede han var smart og smide hestemøg ud på folden sidste vinter. Fordi det var knoldet. han glemte bare lige at tage det væk igen.
    så nu skal jeg have en stor traktor forbi i morgen tidlig og få mudder/hestemøg fjernet. Pris 300 kr.

mine har altid været ude hver dag. også selvom at det er frostvejr. de lærer hurtigt at den skal gå stille og roligt
    eller ud i nogle timer og så tidligt ind hvis vejret er dårligt

• #8   4. feb 2018 Jeg plejer altid at bede smeden om snesåler, når vi når til januar måned og frem til forår. Synes altid at hvis vi får sne, så det altid omkring feb eller marts måned.
    Min går ude døgnet rundt og hun går forsigtigt når det er frost vejr

• #9   4. feb 2018 Vi har heller aldrig holdt hestene inde pga. vejr. De har sommetider været kortere tid ude, hvis det ligefrem har været decideret snestorm, men ud kommer de hver dag. Har oplevet foldskader, men aldrig pga. frostvejr, der plejer de nu nok at finde ud af at gå lidt mere forsigtigt om nødvendigt.
    I "gamle dage" før vi prøvede snesåler var jeg lidt bekymret, når man trak heste med store stylter ind, men snesåler er jo bare geniale og holder stylterne helt fra døren smiley

• #10   4. feb 2018 Kommer an på hvor slem folden er, vores har kun været mudret ved indgangen, så der står de jo fint længere nede plus det jo bare er rart de endelig står tørt! Vi har nemlig ingen sne her, kun frost smiley

Men havde min stadig været skadet som hun var for et par uger siden, så var hun nok også blevet inde smiley

• #11   4. feb 2018
    Smider snesåler i hvert år i november, uanset hvordan vejret er for så er hesten forberedt til sneen kommer. Ud med hesten og de går forsigtigt.

Hvis hele folden er en omgang kæmpe knolder havde jeg nok ikke lukket hesten ud - men så havde jeg heller ikke haft hesten stående der når der ikke var knoldet, for så er det et stort omgang mudderbad og det finder jeg lige så elendigt som knolder.

Er det bare noget af folden, så plejer hestene og tage det roligt henover knoldene også ellers bevæge sig normalt.

• #12   4. feb 2018 Jeg tror bare lige i år, at det der med mudderfold kan være rigtigt svært at undgå i nogen områder. Vi har aldrig før haft mudderfolde, da alle vores folde ligger forholdsvist højt, så vandret render normalt af. Men vinterfolden i år er meget mudret - den bagerste halvdel er ok, dog er den stort set uden græs (det er aldrig sket før - men så vådt som det har været, holdt græslaget ikke). Den forreste del er noget mudret. Det er så vilkårene i år - vi kan også mærke at Lille Hest er kommet til. Hun sørger for at hele flokken bevæger sig i et noget højere tempo omkring end det tidligere har været tilfældet (og dermed også noget hårdere slidt på folden, selv sammenlignet med da vi havde belgiere smiley ).

Men så flytter de til en af de andre folde her i frostvejret - hvis de holdt sig til den bagerste del af folden var det jo ikke nødvendigt, men det gør de ikke. Men når jorden er frossen er der jo ikke det vilde slid på folden, så det er ikke et problem at skifte i i den tid.

• #13   4. feb 2018 i har ikke en ridebane den kan komme ud på, så den bare kommer ud i nogle timer og får rørt sig?

• #14   4. feb 2018 En ridebane kan godt nok også være hård og knoldet pga frost. Min staldmutter har en forfangen hest og har kunne bruge en del af ridebane til ham i nogen timer om dagen, når det har været +grader. Men nu her er den frossen og helt knoldet, så der har hun taget et lille stykke jord og indhegnet som er plan niveau.

• #15   4. feb 2018 Derfor man skal huske at få ridebanen harvet så ofte som muligt og specielt inden frost smiley

• #16   5. feb 2018 Mine er ude hverdag,
    men når det er frostvejr kommer de ud på deres sommergræs fold der er lidt mere plan smiley

• #17   5. feb 2018 Mine er ude hver dag uden undtagelser, er vejret virkelig ringe så kommer de bare noget før ind smiley

• #18   5. feb 2018 Min plejer at komme ud i alt slags vejr, da min erfaring er at de selv finder ud af, hvordan de skal gå. Men i år står den med en ligament skade på senen, hvilket gør at den ikke kommer ud, hvis sygefolden er frossen- den er alt for knoldet.

• #19   6. feb 2018 Mine kommer altid ud uanset vejret.

• #20   7. feb 2018 Snesåler her også.

• #21   7. feb 2018 Hej alle! smiley

Tak for jeres mange delte erfaringer. Det lykkedes mig at få pillet hegnspæle op, banket dem ned 5 meter længere inde på folden, så nu går han på den fineste plane græsfold uden knolde. Sneen er blevet så kold, at det ikke pakker sig i skoene mere! smiley Vi glæder os til tøvejr, så vi kan få åbnet op til hele folden igen.

Normalt smider jeg bare min hest ud på fold - medmindre knoldene er decideret farlige. Men lige med en ikke så gammel seneskade er jeg lidt ekstra forsigtig - jeg vil jo gerne have en hest, der holder mange år frem. Derfor har lillemanden også gamacher på i øjeblikket efter anbefaling fra dyrlægen. Han ser ret spøjs ud med tykke dækner og gamacher/klokker. Suk.

Ellers vil jeg helt klart tænke i snesåler til næste gang.

profilbillede
  • #22   7. feb 2018 De har her på stedet så fine udendørs ridebaner med rigtig lækkert hegn, derfor har vi aldrig hestene gående derude frit smiley Både af hensyn til bunden og hegnet. Der er round pen her også, men min er en rigtig bæver, så han går der aldrig uden opsyn. Og så synes jeg nu alligevel, på trods af, der netop blev harvet inden frosten, at der stadig er lidt knoldet smiley Derfor er jeg super glad for løsningen med at hegne et stykke af hans græsfold ind smiley

• #23   7. feb 2018 Og ang. knolde og seneskade, så kunne jeg aldrig finde på bare at sige "den skal ud" og så smide ham på en mudderfold, der var frossen. Min dyrlæge har DIREKTE frarådet mig at gøre det - risikoen for forvridninger o.l. er så meget større, og det duer bare ikke med en relativt ny skade smiley

Jeg vil jo gerne have en ridehest, der holder i mange år. Men tak for jeres erfaringer, heste er jo også forskellige smiley Min kan heldigvis godt håndtere at have et par dage i boksro - der var i hvert fald ingen løben rundt, da jeg lukkede ud på den lille nye fold i går smiley

• #24   7. feb 2018 Dejligt med en løsning for dig smiley - Nej med de lidt finere baner kan jeg godt se det nok ikke vil være ret godt mod bunden at sætte heste ud på den, da det helt klart vil ødelægge den smiley - Så privilegeret har jeg ikke været med sådanne fine baner, så det tænkte jeg ikke på smiley

• #26   7. feb 2018 Min kommer ud imellem 6-9 timer hver dag her om vinteren. Han har også 4 sko på, men de er gode til at passe på sig selv når der er glat/sne/mudderet

• #27   8. feb 2018 Som det tidligere er skrevet må man planlægge i vinterhalvåret at have en fold klar til frostvejret hvor hestene ikke har trampet store huller. Det er jo for sent at tænke på når det først er sten hårdt ....
    Og selvfølgelig kan en skadet hest ikke tåle at komme ud på en frosset pløjemark. Jeg mener heller ikke at man kan forvente at de selv kan passe på hvis alt er fuldstændig hullet og frosset, øh hvordan skal de gå uden at vride koderne? Hvis det bare er mudder, is og sne, jo så må de sætte tempoet ned , men fuldstændig kæmpe frosne huller overalt , nej !

Kommentér på:
Sne og fold?

Annonce