{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Udhængning eller lev med det? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Inspireret af et emne på Facebook - hvad synes i så er okay ift deling af andres videoer med henblik på en debat omkring den?
Hvis der bliver fundet en video af dig/jer på youtube hvortil der bliver lagt op til en debat omkring ridningen deri, synes i så at debatstarter skal slette videoen hvis i beder om det, og finde et andet eksempel eller må man bare leve med eventuelt at blive hængt ud?

Jeg synes personligt at hvis der blev lagt en video ud af mig og min hest der rider, i et debatforum så ville jeg godt have videoen slettet fra det emne hvis jeg beder om det. Jeg ved godt man selv kan gå ind og slette videoen eller gøre den privat hvis den fx er taget fra youtube, men bør andre ikke også bare respektere at man ikke ønsker at blive “udstillet” i det henseende? For selvom debatten måske ikke direkte lægger op til at kritisere ridningen eller lignende, så ved alle herinde vidst at det sagtens kan ende sådan. Jeg ved godt at lægger man noget offentligt ud på nettet, bør man måske også acceptere at sådan noget kan ske. Men helt ærligt, jeg lægger ikke ridevideoer på YT for at de skal bruges på den måde. Jeg gør det for at venner, bekendte og familie kan følge med i hvad jeg laver. Men det skal altså ikke gå til offentlig debat, og det synes jeg skal respekteres.
Synes der skal være en grænse, selvom man sidder bag en skærm og ikke skal stå ansigt til ansigt med personen der måske er ked eller sur over at videoen bliver brugt på den måde.

Omvendt kan jeg jo godt se at kendte ryttere er blevet hængt ud mange gange, og man kan måske tænke sig til at de ikke synes det er fedt. Men der lader folks grænse til at være anderledes. Dog er jeg aldrig gået ind for at direkte sidde og kritisere andre folks ridning medmindre det er gået ud over hesten eller de selv har bedt om det.

Jeg synes faktisk det er lidt svært med hvor grænsen går, men måske man skal til at tænke mere over “hvad hvis det var mig selv der blev udhængt nu?”. For så tror jeg at man ville få et andet syn på hvad der er okay smiley

Hvad mener i? Skal man bare leve med det fordi man selv har lagt det ud på nettet? Eller bør folk respektere ens valg trods det at man selv har gjort videoen offentlig?

En lille aftenundring..

(Der skal ikke diskuteres yderligere om det tænkte emne her, da den diskussion blev stoppet, og dette er ikke helt det samme)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udhængning eller lev med det?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   27. jan 2018 nogle mener at "hvis du lægger noget op på nettet, så acceptere du samtidig også at det bliver brugt".

hvis man bruger en video/billede/what ever udelukkende for at kritisere og svine videoen/billedet/what ever til - så er det ikke ok i min optik.

jeg syntes så også at det er mere ok, hvis man har et spørgsmål, og man bruger videoen som illustration, ex. spørgsmål om en metode i en anden ride disciplin

men det er svært at sætte en grænse for hvornår det er ok/ikke ok, fordi at de er så man faktorer der spiller ind.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   27. jan 2018 Også er der tit den der; " jeg bruger gerne andres billeder og videoer i debatter, men fange nej om folk må bruge mine billeder og videoer"-mentalitet...

og nej - det gælder ikke fordi at man finder det på Google.

• #3   27. jan 2018 Jeg er meget bevidst om, hvad jeg deler hvor, fordi jeg er klar over at det kan bruges negativt - Det er desværre det der følger med internettet og man kan ikke gøre en dyt, hvis man ikke ønsker det.

Jeg ved ikke om du kan huske det, men for hvad? et års tid siden, der var en video, hvor en ismuletræner brugte nogle metoder, som en del mennesker ikke var enige i, mig inklusiv. Den blev diskuteret meget herinde og på selve facebooktråden. Der var ikke noget hun kunne gøre for at stoppe det. Hun brugte en del energi på at prøve at forsvare sig.

Jer er det sted hvor at jeg tænker, at hvis man lægger noget noget offentligt, så må man enten være beredt på at kunne forsvare sin video på en sober måde og forsvare hvorfor man gør som man gør, eller være åben nok til at kigge på kritikken og sige "okey måske har i ret, det vil jeg tage med i mine overvejelser næste gang".

Om jeg selv ville synes at det var rart - nej, derfor er jeg som skrevet, meget påpasselig med hvad jeg deler. Om jeg synes det er ok - Til en hvis grænse. Hvis folk kan holde tonen sober og give gode begrundelser for deres kritik, så synes jeg, at det er ok, det er trods alt lagt frem offentligt, og man kan vælge at se det som en lærerig oplevelse.

• #4   27. jan 2018 Det er meget enkelt.

Det er ulovligt at dele andres billeder, videoer mv uden deres samtykke.
    Og hamrende uhøfligt at dele noget på nettet uden samtykke, hvor andre kan genkendes ud fra materialet.
    Netop fordi at hvis folk først begynder at sprede det uden samtykke, er det umuligt at kontrollere hvor det havner inkl at det er umuligt at slette alle kopier.

Det være sagt - man bør være selvkritisk og tænke sig om ift hvad man selv uploader på nettet for der laves sikkerhedskopiering. Der er sikkerhedskopier af sikkerhedskopier - så det er umuligt at slette noget fra internettet, når det først er kommet ud.

Herunder, min yndlings avasion - når folk skriver meget intime ting om deres helbred, sure chef o.lign. herinde. Nix - det er ikke væk, selvom du sletter tråden...

• #5   27. jan 2018 jeg syntes det er ret enkelt.

du har selv valgt at slå det op offentligt, så må man også leve med at nogle måske vil dele det.
    på Youtube kan du gøre det privat og så kan venner og familie stadig følge med hvis blot man får et link. så simpelt er det.

sådan er nettet og det er ikke ulovligt at dele.

• #7   27. jan 2018 Der har jeg det lige som dig Nana. Nogle gange skriver jeg et laangt svar, hvor jeg enten tænker, nej, det giver ikke nogen noget alligevel, eller tænker at det kan misforstås osv, det samme gælder mine forumemner. Jeg har slettet et par stykker, fordi jeg kunne se at det gav anledning til en helt andet debat end det der var tiltænkt, samt at det ikke ville blive en konstruktiv debat.

• #8   27. jan 2018 Doktor Who
    Det er ikke ulovligt at linke til andres videoer og lignende, som der er tale om i denne debat smiley

• #9   27. jan 2018 Aimee
    Ja man kan gøre videoen privat osv, men skal det virkelig være nødvendigt? Er det ikke nok at den der har brugt ens video i debat, skal slette viden hvis vedkommende bliver spurgt? Skal det ikke respekteres selvom videoen er offentlig? Jeg tror problemer ligger i at det nemt at sidde bag sin skærm og sige “nej den bliver ikke slette, da den er offentlig”. Men kom man hen til en og oprigtigt spurgte “vil du ikke nok slette den video?”, så havde jeg altså været et ordentligt menneske og gjort som vedkommende bad om.

Synes at morale og etik ryger lidt til jorden så snart man sidder bag en skærm..

• #10   27. jan 2018 ja det vil jeg mene er nødvendigt hvis ikke man har lyst til at dele med resten af verden. så gør man den privat.

Jeg syntes at folk bliver for hængt fast i at man skal vise hensyn og "være et ordentligt menneske" på nettet. og det kan da godt ske at vi på danske sider mangler lidt af det. men man skal så også lige tænke på at nettet er fyldt med mennesker fra her og der og alle vegne fra fjerne lande, Og de har måske ikke lige den samme opfattelse af "ordentlig" som vi har her hjemme. samtidig med det så er der bare flere personer på nettet som er uhøflige og som er ligeså i virkeligheden, men man møder måske ikke lige den type personer i virkeligheden.
    Og du har ret det er ikke nogle rare typer der altid er på nettet, men man kan heller ikke gøre noget ved det.

du ser måske også kun en brøkdel af dit eget content som bliver delt. måske er det på en udenlandsk hesteside fx der diskutere det. SÅ det jeg vil frem til er hvis ikke du vil deles (for du kan ikke gøre noget ved det) så lad være med at gøre det offentligt.

mht til den tråd på Facebook så havde jeg nok selv slettet hvis det var mig, for tråden kørte jo helt ud og blev fyldt med slet/slet ikke og det gik jo udover et reelt og godt spørgsmål. men man skal bare huske at der ikke er begået noget ulovligt og så er der jo nogle der ikke mener det er nødvendigt at slette og sådan er det bare.

• #11   27. jan 2018 Nu var det jo ikke selve videoen der var til debat men den blev brugt som eksempel. Alle holdte sig til emnet, altså spørgsmålet og ikke videoen specifikt, indtil hende der kendte hesten og ejeren i video begyndte at brokke sig og snakke mindre pænt. Vil man lægge noget på youtube kun så udvalgte kan se det så kan man lægge det op så man skal have linket for at se videoen, det har jeg også selv haft gjort før. Der var intet udhængning over emnet. Derudover synes jeg det var svært fordi det ikke var ejeren af videoen der bad om at få den fjernet, hvad ville forskellen have været hvis en Helgstrand fan havde bedt om at få fjernet en video af ham i et opslag hvor det i bund og grund ikke handlede om ham men han var brugt som eksempel? Havde hun bragt et ønske videre fra ejeren så havde jeg lidt bedre forstået det, men da folk forholdte sig til spørgsmålet så kan jeg ikke se problemet.
    Lægger man noget på nettet med mulighed for offentlig deling så er det ikke privat længere. Vil man dele noget og alligevel gardere sig så kan man skrive formålet med videoen i beskrivelsen. Jeg synes den nævnte tråd var absolut okay specielt fordi folk holdte sig til emnet og ikke gik efter videoen.

• #12   27. jan 2018 Aimee
    Jeg snakker så kun om de danske hestesider, så hvad andre lande gør eller hvordan de opfører sig, har ikke noget med dette at gøre. Bare fordi andre lande måske ikke opfører sig som vi synes, betyder ikke at vi skal gøre det samme. Vi kan stadig godt holde fast i den gode opførsel. Jeg synes netop ikke at det er en dårlig ting at være hængt fast i god opførsel, jeg synes vi skal til at bruge det endnu mere. For bare fordi du sidder bag en skærm betyder ikke at du kan gøre lige hvad du vil, så længe det er inden for lovens rammer. Det gør jo ikke noget lige at tænke på den anden person på den anden side af skærmen, som du af gode grunde ikke engang ved hvordan vedkommende reelt har det med det der bliver skrevet.

Det kan da godt være at nogen sidder et sted i udlandet og diskutere mig ridning, men det her emne handler mere om at når jeg har opdaget at nogen gør det, og derefter beder dem slette det, at de så skal respektere det. Jeg kan jo ikke styre det jeg ikke aner noget om smiley

Jeg har det bare sådan, at når man sikket sagtens kan finde en anden video som eksempel, så respekter lige at nogen ikke har lyst til at være med på den måde smiley

• #13   27. jan 2018 Mette
    Hvis du læser dette emne, så skal det ikke handle om det på facebook da det ikke er den samme situation jeg skriver om smiley Emnet fik mig blot til at tænke over “hvad hvis det havde været min video?” Så det handler altså ikke om den debat smiley

• #14   27. jan 2018 Jeg svarede også på det med udgangspunkt i det fra facebook ligesom din tråd udsprang af det smiley her har jeg hevet de mere generelle dele af mit indlæg ud smiley

“Vil man lægge noget på youtube kun så udvalgte kan se det så kan man lægge det op så man skal have linket for at se videoen, det har jeg også selv haft gjort før.”
    “Derudover synes jeg det var svært fordi det ikke var ejeren af videoen der bad om at få den fjernet, hvad ville forskellen have været hvis en Helgstrand fan havde bedt om at få fjernet en video af ham i et opslag hvor det i bund og grund ikke handlede om ham men han var brugt som eksempel?”
    “Lægger man noget på nettet med mulighed for offentlig deling så er det ikke privat længere. Vil man dele noget og alligevel gardere sig så kan man skrive formålet med videoen i beskrivelsen.”

Det er ikke længere privat når det er lagt på nettet smiley

• #15   27. jan 2018 Mette
    Netop, det er kun det øverste og nederste citat der kan bruges i denne debat. Da det her er en debat om når netop ejeren af videoen beder om at få den slettet, og ikke pårørende. Derfor kan disse to situationer ikke sammenlignes på den måde smiley

• #16   27. jan 2018 Nå ja men det kan da godt være at det ikke er tydeligt nok i mine kommentarer at jeg skam mener det er ligegyldigt. Der er ikke noget at komme efter, specielt når det ikke er udhængning, uanset hvem der spørger, så skulle man have holdt det privat.
    Man kan da godt spørge pænt, udhængning eller ej, men man kan ikke forvente noget som helst desværre. Hvis man ikke må bruge noget/nogen som eksempel så er bliver det svært at diskutere noget som helst hvis ikke man har fantastiske tegne- og pædagogiske forklaringsevner smiley

• #17   27. jan 2018 Hvis jeg lægger noget op på en hjemmeside, sender noget i en mail er det IKKE lig med at jeg giver samtykke til at alle og enhver må kopiere det.

Man må ikke lægge noget op, hvor andre kan identificeres på billederne uden at alle har givet samtykke til billedet deles yderligere.
    Medmindre man kan spørge og få grønt lys fra alle på et billede, må man altså ikke dele det videre.

• #18   27. jan 2018 Doktor Who
    Så du påstår at alt det folk deler på facebook gennem hinanden og hele delefunktionen på både YT og Facebook er ulovlig?

Sorry men så tror jeg at det havde fået en ende, og det har det tydeligvis ikke smiley

• #19   27. jan 2018 Det er netop ulovligt at dele uden samtykke.
    You got it! smiley

Facebook vil ikke holdes ansvarlig for, at hvis man uploader noget, så kan ingen forhindre at fx billeder bliver spredt.
    En ting er om man blokerer for dele - funktionen - men det nytter ikke noget, hvis fx en cache på en computer eller mobil gemmer det man har set, eller lovgivningen kræver at der tages kopier af indholdet aht mulighed for at spore terrorisme - og inden længe er der utallige kopier af kopierne og spredning kan ikke forhindres.

Men det er stadig ulovligt at uploade billeder og lignende, hvorpå folk kan identificeres uden at have indhentet samtykke først.
    Folk kører for stærkt på motorvejen, ryger hash og uploader uden samtykke - men det at folk gør det betyder ikke at det er lovligt.
    Ting holder ikke op med at ske, bare pga lovgivning.

• #20   27. jan 2018 Jeg tror egentlig bare, at mange mennesker idag trænger til lidt digital dannelse. Selvfølgelig bør vi opføre os ordentligt overfor hinanden også på nettet, men der er jo ingen der tvinger folk til at lægge deres ridning på youtube til offentligt skue. Når man træffer et valg om at gøre dette, så kan man da ikke bagefter blive fornærmet over at folk deler videoen; det er sådan set det, der er hele ideen ved det.
    Hvis folk ikke må se, dele og kommentere din video, hvad pokker er pointen så med at smide det på youtube.
    Har ikke selv noget behov for den form for opmærksomhed, så jeg lader selvfølgelig vær med det. Ret enkelt efter min mening.
    Det svarer lidt til, hvis jeg går hen til en kunde i en tøjbutik og beder hende om at lade være med at købe en bestemt bluse, fordi det synes jeg ikke, at hun skal have lov til

• #21   27. jan 2018 #20.
    Det, jeg lægger på Facebook ønsker jeg ikke skal anvendes udenfor kontekst.
    Det at man uploader det, er ikke et implicit samtykke til at folk der ser det må anvende det efter forgodtbefindende bare fordi de kan - og jeg ikke effektivt kan stoppe dem eller straffe dem.
    Ligesom jeg heller ikke har implicit samtykke til du må stjæle fra det hus jeg bor i til leje i, bare fordi låsen kan dirkes lige så hurtigt som den kan låses op... (Sådan er det med ruko låse fra 70erne)

• #22   27. jan 2018 Jeg forstår nok bare ikke folks trang til at udstille sig selv og deres ridning til offentligt skue på youtube og så bagefter sætte sig ned og pive over, at folk ser det, de har kastet derud. Det virker temmelig tåbeligt.
    Hvis jeg vader nøgen ned af gågaden, så må jeg jo også forvente, at folk kommenterer min krop

• #23   27. jan 2018 Et tænkt eksempel: jeg ligger billeder eller video op af mine børn/ børnebørn der bader. Vil jeg ha det godt med at en eller anden pedofil sidder og "hygger" sig eller deler den med andre af samme kaliber??? Nej det ville jeg bestemt ikke. Og det kan være en sober video/ billed med badetøj, men de kan misbruges og de bliver det hvis de er offentlig tilgængelig, uanset om vi vil det eller ej.
    Men nettet er stadig et ungt medie og vi mangler etiske regler for at bruge alle de muligheder der findes på nettet.
    Ta bare den nylige store sag om de 1000 unge der er sigtet for at dele en sex video. Fordi muligheden findes, er det ikke ensbetydende med at den SKAL benyttes. Vi skal lære at tænke på, at ALLE vores handlinger har en konsekvens, om vi ligger noget på nettet eller om vi deler andres. Alt har en pris og ikke alle priser er ulejligheden værd. Og nogen har en uforholdsmæssig høj pris for en meget lille forseelse, men stadig ulovlig forseelse

• #24   28. jan 2018 jeg sammenligner med virkeligheden, hvis fakta har appelsiner liggende udenfor gør det ikke, at det er ok at tage dem, selvom man kan. Det er samme sag på nettet.

At facebook youtube osv så fralægger sig ansvaret og lader det være op til brugerne at følge loven, er en anden sag.

Flere og flere ernærer sig af den virtuelle verden, og bare fordi det er lige så nemt at tage deres materialer som at jeg napper naboens hund, gør det ikke lovligt eller ok.

Der er bare begrænset med viden om lovgivning på nettet, fordi folk ikke sætter sig ind i det smiley

Ekslemplet med hunden kommer af at deres (super søde) gravhunde hanner ofte kommer på høflig visit, når vores dame er i løbetid smiley

• #25   28. jan 2018 jeg kan godt se det er meget fint man kan finde eksempler på de ting man vil diskutere - men vælger man at trække et eksempel ind, skal man jo bare huske at gå efter bolden, og ikke manden.

• #26   28. jan 2018 Doktor Who og Karen
    Hvilken lovbestemmelse foreskriver dette?

• #27   28. jan 2018 Camilla v
    Folk må da for min skyld gerne kommentere videoen, men at bruge min video i en eventuel helt anden kontekst hvor andre kan diskutere i videoen frem og tilbage, er noget andet end at skrive direkte til mig i en kommentar.
    Men nej jeg piver heller ikke over at folk ser videoen, men synes det er forkert at bruge en andens video i en debat og så ikke ville fjerne den når der bliver bedt om det smiley

• #29   28. jan 2018 Karen
    Du må lige uddybe hvis du har fundet andet end jeg. Jeg kan læse mig frem til dette, som for mig at se kan sidestilles med at en person selv offentliggør en video (youtube er et offentligt medie), hvormed det derfor er lovligt at linke til det andre steder, og det er netop det der er tale om i denne debat smiley

profilbillede
  • #30   28. jan 2018 Men der står trods alt at der bør tænkes over det smiley og at linke med det formål at svine andre til er ikke ok, da udhængning er forbudt uanset: https://www.datatilsynet.dk/borger/sociale-netvaerk/det-maa-du-ikke-offentliggoere/

Ofte ser jeg også at man ikke vælger at linke, men blot tager det og lægger ud og det er forbudt ligesom at tage billeder fra google og lægge på uden at linke smiley

• #31   28. jan 2018 Karen
    Okay men lad os lige få på det rene at det ikke er det samme at man skal tænke over det som at det er ulovligt. Den dur i hvert fald ikke i retten smiley

Det du nu har linket til kan ej heller anvendes da det handler om private oplysninger hvilket ikke indebærer en video af en ridetur eller lignende og slet ikke en som vedkommende selv har offentliggjort. Det er ej heller portrætfotografier vi snakker om her.

Har nu også sjældent set at der er nogen der har hentet en video ned for at lægge den ud bagefter. Normalt så linker eller deler man jo bare, og det er også det der er tale om i denne debat.

Du må komme med noget lovstof for at overbevise mig i stedet for artikler der egentlig ikke siger så meget om det smiley

• #32   28. jan 2018 Video er stadig beskyttet af opretshavs-loven ligesom udhængning hører derindunder (læs nederst) smiley Man må ikke svine andre til, heller ikke mundtligt, men mundtligt er der bare ikke bevis for det på samme måde.

Alt materiale JEG laver og lægger ud, uanset hvor, har jeg ophavsretten til uanset hvor jeg placerer det smiley og det gælder uanset kvaliteten. Skulle man så dømmes ville bøden vurderes ud fra værdien, som så kan svinge efter om det er din levevej, eller bare en privat-video.

• #33   28. jan 2018 Og Datatilsynet er ikke bare en artikel smiley det ER dem der tager sig af sådanne sager...

• #34   28. jan 2018 Jeg ser det som at det stadig et omdiskuteret emne hvor der hidtil ikke er lovgivning på, derfor mener jeg ikke at du kan sige at det er direkte ulovligt uden direkte lovstof derpå.

Ja udhængning kan være ulovligt, men du siger at det at linke til noget er ulovligt. At linke til noget for at starte en debat er jo heller ikke nødvendigvis udhængning, det bliver det først når folk begynder at grovt kritisere osv.

Hvis du er så sikker på at det er ulovligt burde det også være nemt at finde lovbestemmelser derpå smiley

• #35   28. jan 2018 Jeg holder fast i hvad der står og hvad jeg ellers har lært i forhold til copyright, hvis du så føler trang til at linke til noget, for at benytte det til en debat, hvor man næsten med sikkerhed kan regne med at personen vil føle sig udhængt, er din sag.

Jeg henviser til datatilsynet og herunder at man ikke må hænge folk ud, og det findes der masser lovstof på. At der så præcis ikke står man ikke må linke, tjaa det er korrekt, men i denne sammenhæng blev det også nævnt at der var involveret udhængning, som er ulovligt, så man ville nok vurdere fra sag til sag.

Det er sådan med meget lov-stof, at der vurderes fra sag til sag efter fortolkning, man kan IKKE skrive hver lille detalje ned, og kan man ikke se sammenhængen med at der advares mod at man, hvis man linker, risikerer at bryde loven pga udhængning og lovgivning, men vil have det skåret ud i pap, ja så må jeg fortælle at langt det meste lovgivning ikke kan skæres i pap.

Her bør sund fornuft forhindre enhver trang til at benytte andres materiale for at “skabe debat”, når man er klar over at det nemt fører til, at nogen bliver hængt ud.

Men for min skyld kan du udhænge alle dem du vil smiley Jeg kunne bare ikke drømme om at gøre det, og i min virksomhed deler vi intet uden tilladelse, uanset hvor personen poster det og at det er positivt for dem. Det er i mine øjne almindelig pli og respekt for andre mennesker.

Hvis loven så giver mulighed for at linke til det uden tilladelse, ja så er det måske ikke ulovligt (her taler vi kun om at linke og intet med at udlevere eller hænge ud) men det er hamrende respektløst efter min mening.

Så måske er det endnu en af de der ting, hvor du gør dit og jeg gør mit og så er vi enige om at være uenige smiley

• #36   28. jan 2018 Hør her Karen - jeg synes du skal læse denne debat igen for der udtrykker jeg meget tydeligt at jeg aldrig ville hænge nogen ud eller nægte at fjerne en linkning fra debat. Det er netop det dette går ud på. Jeg synes nemlig man skal være et ordentligt menneske og slette videoen hvis man bliver bedt om det. Men du læser da vidst kun det du vil læse. Og der behøver jo forøvrigt slet ikke være noget ondt i en linkning og deling, det har i mange tilfælde gjort noget godt.

At jeg ved siden af har en diskussion omkring lovligheden af dette, har intet at gøre med min mening omkring det for jeg synes også det kan være forkert. Men at det at man på helt normalvis på facebook linker et eller andet, det kunne være en salgsvideo af en hest - det ved jeg ikke hvorfor det skulle være ulovligt for jeg kan ikke finde nogle steder hvor det står, og det lader heller ikke til at du kan understøtte din argumentation. Jeg ved udemærket godt at en lovbestemmelse kan dække flere ting og at det måske ikke altid er så nemt at læse at dens anvendelsesområde også dækker andre ting, men når alt kommer til alt så kan Danmarks domstole jo ikke straffe nogen for noget der ikke står i loven medmindre det har været en sædvane eller lignende. Hvortil jeg vil mene at det nærmere er en sædvane at det er helt almindeligt at man linker og deler ting på eksempelvis facebook.
    Så altså du skal stadig have noget mere konkret på det end det, for hvordan kan den almindelige borger ellers vide hvad der er hvad?

Kan da sagtens være du synes det er respektløst at linke, det synes jeg måske også i nogle situationer. Men igen - din mening er ikke lov.

Men nej vi er nemlig ikke enige om at være uenige, for enten er det jo ulovligt eller så er det ikke. Og her snakker vi ikke om “det kunne jo være ulovligt hvis det var sådan og sådan og der også var udhængning i”. Nej nej, vi snakker helt almindelig godhjertet linkning og deling, hvilket er hvad denne debat handler om. For jeg snakker ikke udhængning fra start, men at der er en der laver et “uskyldigt” debatindlæg og bruger en video fra youtube som eksempel, hvorefter ejeren godt vil have den slettet fra emnet med frygt for at der sker udhængning eller bare knap så fed tone, men dette nægter TS smiley

• #37   28. jan 2018 Så må du undskylde jeg misforstod dig. Jeg må indrømme at efter at have læst alle indlæg, var det mere tåget, hvem der havde skrevet hvad og der så jeg bare overskriften.

Det er helt min fejl at jeg ikke kunne huske det nærmere, det var bare da du så gerne ville have det udspecificeret så tydeligt at jeg troede det var dig, der mente at man skulle leve med det. Det er jeg virkelig ked af!

Jeg er dog stadig uenig i at ulovligt eller ej er sort/hvidt, at en eu-domstol har taget en enkelt sag og ment noget, betyder ikke at andre domstole ikke kan mene andet, blot at der ikke er rejst en sag, da dette kan være bekosteligt og mange derfor vælger at lade være. Så jeg vil hellere spørge end bare gøre det.

Igen jeg er frygtelig ked af at jeg fik påduttet dig en mening, der slet ikke var din! Slag over næsen til mig og så husker jeg det til næste gang!

Tilføjet: og nu er jeg heldigvis ikke en person, der synes mit ord er lov, jeg kan dog ikke helt læse jeg har skrevet det, blot beskriver jeg hvordan jeg vil gøre det og hvordan jeg læser og har lært lovgivningen. Jeg har dog fuld forståelse for at min misforståelse kan have forplumret meningen og det måske er derfor du får læst det sådan smiley Jeg vil dog understrege at jeg aldrig kunne drømme om at synes jeg skal bestemme over andre, jeg er ikke domstol smiley

• #38   28. jan 2018 Karen
    Det er i orden smiley Jeg er jurastuderende, så selvfølgelig vækker det noget i mig så snart nogen påstår at noget er ulovligt, især uden henvisning til en paragraf eller lignende.

Det at en EU-domstol har taget stilling til en sag, vil formentlig betyde at hvis de helt samme omstændigheder kommer op i en domstol i Danmark, så vil de danske domstole ret sikkert kigge til EU-domstolens vej, da der som sagt ikke er lovgivning på det, så det eneste de har at anvende er domspraksis. Så jo den samme slags sag med de samme omstændigheder ved en anden domstol uden anden lovgivning, vil højst sandsynligt ende som den første. Men igen det kommer jo an på omstændighederne. Men helt godhjertet deling og linkning til lovligt materiale er lovligt. Det er linkning og deling til ulovligt materiale der er ulovligt. Ulovligt materiale forstået på den måde at videoen ikke er lagt ud af ham der har lavet den eller ejer den.

Så hvis man linker til noget der er lagt ud af ejeren selv, så er det lovligt. Andet kan jeg heller ikke se meningen i, for hvis linkningen er i en kontekst der måske udgør æreskrænkelser eller lignende, jamen så skal der bare straffes for det, og ikke for linkningen. For det er ikke linkningen i sig selv der gør det ulovligt, men konteksten den eventuelt er i (såfremt der er linket til lovligt materiale).

Håber vi kan få den lukket her, da det egentlig heller ikke lige var det debatten går ud på. Men selvfølgelig fint at få det på plads smiley

profilbillede
  • #39   29. jan 2018 Arh jamen så er vi jo helt enige smiley

Også med domstolene, jeg troede du mente at omstændighederne ikke skulle kigges på.

Så ja godhjertet linkning er ok, men at linke for at hænge ud er ikke og det var faktisk det jeg troede tråden handlede om smiley

Jeg tror måske overkskriftem forvirrede mig smiley men jeg var også træt i går efteren lang rejse smiley

Kommentér på:
Udhængning eller lev med det?

Annonce