809 visninger
|
Oprettet:
Epilepsi hos heste {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har lige nogle spørgsmål angående epilepsi hos heste, håber der er nogen der kan svare på dem
Er der nogen af jer der har heste med epilepsi?
Hvis ja, hvor lang tid tager det jeres heste at komme sig efter et anfald?
Giver i jeres heste noget imod epilepsien?
Kan i stadig bruge dem som ridehest?
Jeg har søgt på google angående det, men kunne godt tænke mig nogle nyere svar
mvh Nanna Lund
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men:
Hvis man har epilepsi, får man anfald uden advarsel. (Okey - der er måske subtile tegn inden - fx masken og stereotype bevægelser i et par sekunder inden selve kramperne starter.)
Dvs en hest med epilepsi kan ikke indgå i noget, hvor det er farligt, hvis den kramper under aktiviteten.
Logisk set udelukker det ridning, vognkørsel, smalle bokse/trailer.
På åben mark er hesten kun til fare for sig selv.
Men heste er store dyr. Des større dyr er, des større skade når man falder. Det at falde om med krampeanfald i en boks er også farligt for hesten.
Formålet ved forebyggende behandling er at få færre anfald. Der er en pris i bivirkninger.
Fra opstart i behandling går der måske et par måneder før du kan konkludere om forebyggelse har effekt.
Da heste med krampeanfald er farlige for deres omgivelser, kunne jeg ikke drømme om at opstarte antiepileptisk behandling - er der regelmæssige anfald, så skal der aflives for at skåne hesten og beskytte omgivelser.
650 kg muskler, som trækker sig sammen uden nogen form for kontrol er simpelthen farligt at være i nærheden af.
Er der ikke regelmæssige anfald må man genoverveje om der er epilepsi.
Krampeanfald har en årsag. Det kan være elektrolyt forstyrrelser, infektion i centralnervesystemet, blodprop mv.
Epilepsi kan være medfødt tendens eller resultat af hjerneskade.
- Der er mange årsager til krampeanfald, der leder direkte til aflivning af hest...
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Det blev være og være Den smed sig ned på maven og rokkede frem og tilbage tog godt nok ikke tid på det .. Det var i en grad voldsomt ...
Den fik ikke noget for det , jeg fik den aflivet efter 3 mrd..
Og nej det gjorde jeg ikke brugte den som ridehest , det var alt for farligt.
I starten fik den anfald når lys blev tændt om morgen og jeg når jeg kom fra stald med lys og ud i mørket ( det var December mrd. da den gik i gang. med sine sysler).
Jeg opdagede det ved den fik gjord krampe..
Siger ikke noget ondt her men det blev voldsomt forværret ved der kom en dyrlæge ud og gav den en omgang kiopraktik ....
Og jeg siger ikke hvem der gjorde det ...
VH Annette
okt 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
Men så igen, prøv at give det lidt tid og se om det aftager med tiden. Man skal skam ikke undervurdere sine dyr
okt 2009
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 345
Det er nu en uge siden min havde sit første (og af vi ved eneste), jeg har dyrlæge ind over, ville bare gøre høre jeres erfaringer. Dyrlæge anbefaler ikke aflivning, endnu
Epilepsi hos heste