1.037 visninger
|
Oprettet:
Kiropraktor {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen ..
jeg ville høre om i har haft prøvet at jeres hest var skæv .
altså forskudt rygrad og skæv i krydeset . og i har prøvet i gemme 2 år at rette har ved at havde fys og ostopæd ud . og de ikke kan rette ham mere . og nu stadig står med en skæv hest hvad er værd ?? at prøve at få en kiropraktor ud som en sidste prøve eller give ham fred ? ?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
problemet ved skævhed, er at man skal ændre på bevægemønster, muskulatur og holdning før at skævheden ikke kommer tilbage igen. Og jo længere tid at hesten har været skæv, jo mere har skævheden forplantet sig i resten af kroppen.
hvis du har brugt den samme behandler, kan et alternativ godt være at prøve en ny, måske den brugte bare ikke er dygtig nok i at arbejde med skellet.
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 62 Heste: 11 Emner: 22 Svar: 173
maj 2007
jan 2009
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jamen, har hesten nogle gener?
Vi levende væsener er ikke perfekt symmetriske.
Du skal først tage stilling til hvordan hesten har det, før du kan tage stilling til om den skal aflives. (Og vi kan ikke rådgive dig, hvis vi ikke har fået en beskrivelse).
Og hvad er ÅRSAGEN til hesten er skæv?
Hvis man ikke kender årsagen, kan man ikke sige om du har gjort relevant behandling eller ej.
Damn.
Jeg er læge, og helt generelt giver massage og kiropraktik mindre mening end man skulle tro, I forhold til hvor meget folk tilsyneladende kaster penge efter det..
Hvis der er spændt muskel, og du masserer den løs eller tvinger fx forskudte ryghvirveler på plads... Jamen, hvis årsagen stadig er der, vil musklerne lynhurtigt blive spændte igen, og de spændinger, som hiver ryghvirveler skæve vil hive det hele skævt igen.
Start med at tage stilling til, om du kender årsagen. Kender du ikke årsagen, så er det svært at lave en fornuftig plan..
Tænk hesten igennem. Kig på din hest og hestehold.
Find årsagen. Fjern årsagen.
Gentag: find næste årsag, fjern årsagen.
Hvis du er rimelig sikker på, hvad der er galt og alt du har gjort alt, der er muligt og hesten lider, er det mest værdige for alle måske slagtning
- Men lige nu beder du os rådgive i blinde, fordi vi har fået næsten intet at vide, vi kan ikke give meningsfulde svar
Men hvis du har fortalt cirka hvad du selv ved, så har du jo handlet i blinde og derfor har du haft meget svært ved at lave en effektiv behandlingsplan
jan 2009
jan 2009
Jeg bruger ham ikke til ride. Fordi han har ondt...
maj 2007
En ordentlig behandler giver en noget at arbejde med, finder årsagen, og giver en værktøj så man kan være med i den proces det kræver for at kunne hjælpe hesten.
fordi at hesten ikke selv kan, så skal ejer være støttepædagog for hesten, og gøre så hesten lærer at ændre sin måde at bruge kroppen på.
Det er en typisk kommentar fra læger at "der ofte smide for mange penge efter fysioterapi og kiropraktik", men faktum er at deres, især fysioterapeuter, gør et kæmpe stykke arbejde for patienter som læger ikke kan. Og havde man ikke haft fysioterapeuter, så vær de fleste mennesker sengeliggende efter en operation, skade mm.
læger skal hoppe med fra deres pædistal, og erkende vigtighed i de behandlinger fysioterapeuter laver. selvom de fleste tydeligvis er for stolte til at erkende at deres job som læge ikke kan stå alene uden hjælp.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
jan 2009
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
aug 2016
Jeg ville sende dig et kram gennem skærmen, men det kan jeg jo ikke, mine arme er for korte. Jeg forstår godt, at du er frustreret, hvis du har en syg hest.
Du beder om råd.
Du nævner aflivning. Du nævner at en hest er skæv.
Du nævner ikke hvordan hesten har det. Du nævner ikke, hvordan hestens forhistorie er ift helbred. Du nævner hvilke faggruppe behandlere kommer fra, men intet om, hvad der er årsag til hestens gener.
Naturligvis banker jeg hovedet ind i væggen.
Du må være meget ked af det, hvis din hest er så syg, at du overvejer aflivning. Jeg vil gerne trøste, men jeg kan ikke give et kram via skærmen.
Jeg vil gerne give et kvalificeret råd, men det kræver du fortæller mere.
Jeg prøver ikke at være ond - men du kan måske fornemme at jeg er frustreret over, at der sider et medmenneske med et problem, og som beder om råd men uden at fortælle nok. Og det er logisk, at der kræves at mere bliver beskrevet, og det logiske behov påpeger jeg.
... Og ja, kiropraktor osv kan sagtens gøre ting, som jeg som medicinsk læge intet kan gøre ved. Hvis man har et problem, hvor kiropraktik har effekt.
Men jeg kritiserer generelt er, når folk køber en behandlertype uden at se årsag - symptom - behandling - hænger det sammen?
Den type læge jeg er, er fx den rette at møde, hvis der skal udredes for knogleskørhed, justeres i medicinsk behandling for smerter efter sammenfald i ryggen - og jeg kan ikke gøre en pind ved en myose!
Alle behandlere har forskellige ting de er fantastisk dygtige til - og ting de ikke kan, afhængig af fagområde. Både ift udredning og behandling.
(Og jeg undrer mig, hvis behandlere modtager pengene, ikke kan forklare noget, deres behandling ikke har effekt - og de anbefaler en ny tid, kommer igen og henter flere penge!)
Grundreglen er, at hvis en behandling ikke virker så er der tre muligheder.
1) Man har ikke korrekt arbejdsdiagnose, og giver derfor ikke korrekt behandling =ikke nok effekt (Meget almindelig)
2) Man har korrekt forstået hvad problemet er, men giver forkert behandling (burde ikke finde sted, man kan jo slå op hvad der virker på et givent problem.)
3) Man forstår problemet. Man giver korrekt behandling. Der kan bare ikke gøres mere, fordi alt det skal gøres, allerede er gjort.
...
Hvis du har købt dig til behandlere, som ikke er oplært til at finde den årsag, som giver din hest problemer, så finder de aldrig ud af hvorfor problemet startede. Og kender man ikke problemet, er det meget, meget svært at lave en behandlingsplan der løser problemet.
Hvis vi skal give ideer til hvad der kan gøres, skal vi have mere anamnese.
- Og helt grundlæggende. Du har haft behandlere ude. Du forklarer intet om, hvordan symptomer hænger sammen med en årsag - antyder det, at behandlerne ikke har fundet ud af, hvad der er hestens problem og derfor er du heller ikke blevet klogere??
jan 2009
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
aug 2016
Hvis man fx forestiller sig, en hest der går skævt pga forkert pga forkert beskæring, kan det give spændinger i bevægeapparatet.
En kiropraktor kan måske fjerne en låsning. Men den vil gendannes, hvis hesten fortsat går forkert.
Massør kan måske blødgøre spændte muskler, men de vil blive spændte igen.
Hvis man finder en ordentlig smed, fjerner årsagen bør spændte muskler osv give sig.
Men kiropraktik, massage, smertestillende osv har kun kortvarig effekt, hvis der ikke tages hånd om udløsende problem.
Hvis problemet er et andet, vil anden kombination af udredning og behandling give mening. Og det kræver måske andre faggrupper.
....
Starter hans skæve bevægelser måske ved, at der er noget helt andet som han aflaster? En gammel skade, fejl i beskæring, andet?
Eller har han to problemer? Ofte har dyr og mennesker gamle skader, som de fint kompenserer for i hverdagen. Men hvis de får anden sygdom, der giver lidt almen svækkelse, så har de ikke længere overskud til at kompensere for den gamle skade.
- Hvis man finder det nye problem og fjerner det, frigør man igen energi til at kompensere for den gamle skade og kan så fint leve med det igen.
jan 2009
aug 2016
Er der stadig men fra hans styrt?
- Hvis ja - kan der gøres noget, som ikke allerede er gjort?
- og når du har svaret på dette, så kryds det mentalt af - giv dig fred, hvis det er så godt det kan blive.
I teorien kan der være et par små problemer, som gør han ikke er på toppen. Når han er på toppen kunne han leve med gammel skade - og kan du finde og løse det, kan han måske igen.
- Når du har taget stilling til det, så kryds mentalt af, giv dig skulderklap for at have tænkt systematisk.
Hvis du er sikker på, at du kender årsagen.
Og du er sikker på, at der ikke er et problem nr 2 som får første problem til at træde tydeligere frem. Hvis du har gjort hvad man kunne og hesten ikke lever med acceptabel livskvalitet, så er slagtning / aflivning måske sidste skridt.
apr 2016
Følger: 8 Følgere: 4 Svar: 1
jan 2009
aug 2010
Følger: 55 Følgere: 51 Heste: 5 Svar: 5
maj 2007
jan 2009
maj 2007
husk på at fysioterapi også indebærer træning mm. Det gør kst ikke
jan 2009
maj 2007
jan 2009
maj 2007
men, den med at kst højst sandsynligt ikke ville hjælpe hvis en dygtig fys ikke kunne, var ikke til dig, men kommentaren over
der er intet at være sur over.
jan 2009
Og jo jeg svare da det er mit oplæg..
maj 2007
Du har brugt 2 år på at behandle din hest fordi at den har skævt kryds og forskudte ryghvirvel.
behandlingerne har hjulpet, men skævheden har forplantet sig kort tid efter.
ergo skal der mere til, det er her at træning og bevægelses mønster skal ændres markant for at behandlingerne vil have en fremgang.
måske kan kst behandle, men skævheden vil komme igen, fordi at hesten stadig bruger sig forkert døgnets resterende 23 timer.
jan 2009
jan 2009
maj 2007
jan 2009
maj 2007
jeg siger ikke at du er dårlig eller noget, men hesten bruger sin krop forkert.
Det er nøjagtig samme princip som ved mennesker og andre dyr.
det kan være et helved at få hest hest ud af en gammel skævhed.
maj 2007
men på det her punkt ved jeg at behandling ikke kan stå alene, og at problematikken ikke forsvinder hvis man ikke lærer hesten at ændre sit bevægrlsesmønster, og får rettet dens muskulatur så den bliver symmetrisk - det er ingen kritik til dig, din håndtering af hesten eller noget
jan 2009
jan 2009
jan 2009
jan 2009
Kiropraktor