1.046 visninger
|
Oprettet:
Hest med sart hud {{forumTopicSubject}}
Min araber har meget sart hud, og kan ikke tåle de fleste cremer. Hun havde en lille skræmme, der hurtigt ville gå væk af sig selv, men jeg smurte noget creme med aloe vera og noget heste skinsalve på, og det irriterede blot hendes hud, og gjorde at hun mistede sine hår på det indsmørrede område. Det eneste jeg kan gøre er, at vaske hendes sår med lunkent vand og sæbespåner, og vaske det efter med rent vand. Efter jeg smurte min araber med gode hestesalver, er hendes sår blevet større og mere irriteret. Kender I et mærke/produkt til sårheling til heste med yderst sart hud? Og har I selv en hest med sart hud? Hilsen mig og min hest, Troja.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
vask såret, og lad det passe sog selv.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Jeg holder øje med dem, men ellers passer de sig selv.
Har aldrig haft nogen problemer med det
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Alt efter hvad såret skyldes er der forskellige tilgange om det skal tørres ud (derfor man bruger zinksalve) eller blødgøre skorperne (aloevera, honning osv.). Desuden vil jeg ikke anbefale du blander produkter som du gør ved brug af to cremer samtidig og især ikke hvis hesten er sart i huden. Eller helt lade være med at smøre hvis det heler fint af sig selv osv.
Hvis du kan få fat i noget rent og relativt ubehandlet honning så kunne det være en løsning da det er et naturprodukt og virker blødgørende. Alternativt er der Vetramil som er en honningbaseret antibakteriel salve som også virker blødgørende, her er du sikker på honningen er produceret under de rigtige forhold.
feb 2015
Følger: 17 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 63
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Ville aldrig begynde at smøre med alt muligt man kan købe i butikkerne, man aner ikke hvad der er i og tit sænker man også bare helingsprocessen
Og netop fordi din hest har sart hud ville jeg nu heller ikke bruge sæbespåner, det er ret krads. Brug noget mildt sæbe uden parfume osv. Noget desinficerende.
jan 2018
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
Hest med sart hud