655 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Har evt. ondt eller brug for behandling Har evt. ondt eller brug for behandling

Hejsa.
Min hest kom jo til skade for halvanden uge siden, hvor hun knap nok kunne støtte på benet uden smertestillende de første dage.
Hun går fint nu og er dog stadig halt i trav.

Jeg tænker bare når nu hun har gået og sikkert spændt og humpet og støttet forkert i noget tid, om hun så ikke kunne trænge til noget behandling.
Jeg er bare usikker på hvad der er det rette.

Jeg har før kun haft massør til hende og KST. Men er det måske bedre i denne situation med en kiropraktor eller noget helt tredje?

Hvad ville i anbefale i denne situation? smiley og hvorfor?

(Det er bagbenet hun kom til skade på (et spark)).

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har evt. ondt eller brug for behandling
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   28. dec 2017 jeg vil altid vælge en fysioterapeut frem for KST, massør og kiropraktor.

Fysioterapeut burde være en bedre manuel behandler end en massør, og en fysioterapeut, kan både behandle skellet, og muskler/sener/væv, hvor en kiropraktor kun arbejder i skellet.

• #2   28. dec 2017 Amt
    Fedt! Ja det lyder jo perfekt så smiley
    Hvis i kender nogle gode og ikke alt for dyre i Nordjylland må i gerne sige til smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   28. dec 2017 LM: jeg kender faktisk ingen behandlere overhovedet smiley

• #4   28. dec 2017 Øv øv, kan være jeg skal spørge i hesteland på fb, der er et lidt større netværk - så nok flere i Nordjylland også smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   28. dec 2017 der inde kan de helt sikkert hjælpe. smiley

• #6   28. dec 2017 Jeg ringer til Center for dyreterapi når hyppen har brug for lidt hjælp smiley
    Jeg er yderst tilfreds med dem - og de kan lidt af hvert

http://www.dyreterapi.dk/

• #7   28. dec 2017 Find årsagen.
    Fjern årsagen.

Hvis det var en menneskelig ven, ville du have givet gavekort til massør pga et trælår?
    Nix. Du havde givet et kram og en kop te, og måske tilbudt at hente smertestillende på apoteket. Gør det samme med din hest. Træk en tur og nus i stalden.
    Hvis det du ser ikke passer med "uskyldig slag" så tag stilling til hvem der kan udrede for alternativ skade. Tror du hesten fejler mere, fx kodeledsforvridning, så snak med dyrlægen eller anden person, som kan udrede.
    Wellness behandling er dit behov for at vise kærlighed - ikke nødvendigvis noget som forkorter forløbet.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   28. dec 2017 Doktor Who: "Jeg tænker bare når nu hun har gået og sikkert spændt og humpet og støttet forkert i noget tid" - er argument nok for at lade en fysioterapeut tjekke hesten igennem for spændinger, og skævheder.

Det ville også gaven rigtig mange mennesker at blive tilset af fysioterapeut hvis de f.eks. har gået med krykker over længere periode grundet brækket ben.

Så snart kroppen ikke kan bruge sig selv optimalt, og dette foregår over en længere periode, så er der bestemt grund til at blive behandlet.
    Jo længere tid at man bruger sig forkert (og her der endda tale om konstant), jo svære er det at rette, og jo mere har en f.eks. spænding sat sig.

• #9   28. dec 2017 Tjae.
    Men hvis det bare er et simpelt slag bør man komme sig efter kort tid. Dvs massøren bør ikke kunne nå at komme før det har løst sig selv.
    Hvis forløbet ikke passer med et simpelt slag (det tager for lang tid, eller for mange smerter ) så skal man se efter om der er sket noget andet.
    Og jeg ville ikke bruge en fys til udredning, men min dyrlæge...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   28. dec 2017 doktor whp: læser du ikke hvad der bliver skrevet???

Det er ikke skaden der skal behandles, men de spænder mm. Der er kommet, fordi at hesten kompensere for det skadede ben.

der handler ligeså heller ikke om udredning eller diagnosticering. men simpelt behandling

• #11   28. dec 2017 Osteopat eller Fys. smiley

• #12   28. dec 2017 Du skriver det jeg tænker AMT smiley

Jeg har selv en sensibel fyr, der så absolut ikke gider være ridehest hvis der er noget der "sidder forkert".

Han har jævnligt behandler ude - ca hver 3. måned vil jeg tro

Til gengæld har har nærmest aldrig haft dyrlæge (andet end til den årlige vaccination og tandtjek)

Jeg ville godt nok være ked af at undvære "min" behandler.
    Og tænker tit at jeg burde være lidt hurtigere til at opsøge en fys/massør til mig selv når kroppen driller i stedet for at vente på at jeg går helt i stykker og skal forbi en læge som alligevel ender med at henvise mig til en fys - så forløbet har bare endnu længere tid end hvis jeg havde fået taget det i opløbet - som jeg nu kan finde ud af at gøre med hesten smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   28. dec 2017 Camilla nu er jeg godt nok kærester med en fysioterapeut.

men jeg er lykkelig for at han introducerede mig for det at blive behandlet af sådan en, (pg ja, jeg betaler for at gå til en anden fysioterapeut end min kæreste smiley ) især under min sidste graviditet hvor hofterne og bækkenet drillende bundet det skide relaxin som bliver dannet når man er gravid.

jeg gider da ikke gå og have spændinger eller andre problematikker, når jeg ved at en fysioterapeut kan behandle det på 45 min.

• #14   28. dec 2017 Doktor Who
    Hun har skam haft dyrlæge da vi ikke engang kunne få hende ind fra folden uden noget smertestillende. Hun har været på smertestillende og penicillin i 6 dage og får renset og smurt såret, så det er ikke fordi hendes skade ikke bliver behandlet. Det er slet ikke skaden som sådan jeg snakker om.
    Det er fordi hun nu i halvanden uge har gået og støttet forkert pga et såret ben, og jeg tænker før jeg rigtig går igang med hende igen vil have hende igennem en fysioterapeut (el. Lign.), fordi jeg ikke vil gå fuldt igang med at ride på en hest der evt har gået sig selv lidt skæv eller i hvert fald ændret sin måde at bevæge sig på, hvilket kan have medført et eller andet.

Dermed sagt - dyrlæge har været inde over, hun er i klar bedring, men er mere ude efter at behandle for de skader i kroppen/musklerne osv som skaden kan have medført.

• #15   28. dec 2017 Der bør ikke være mere, end hvad der heler sig selv efter korrekt håndteret spark.

Du må gerne tilkøbe andre former for behandling, men jeg havde ikke gjort det.
    Og jeg havde heller ikke gjort det på mig selv, hvis jeg selv fx var faldet på cyklen og slået mig.
    Simpelthen fordi jeg ville ikke forvente, at der var nok sekundære gener til at det krævede handling.
    Og hvis fornuftig behandling af sparket senere viser sig ikke at give heling med realistisk hastighed, så kig efter noget andet.
    Ting kræver tid, det ændrer massage osv ikke på.

Du bestemmer helt selv, hvordan du viser kærlighed.
    Jeg havde vist kærlighed ved at give hesten tid og hygget om den. Du må hjertens gerne gøre andet i tillæg. Men du spurgte og mit råd er "hvis der er ikke er forventet effekt af korrekt behandling - så se på om aebejdsdiagnosen er korrekt".

Go bedring til din hyp.
    Den er sikkert frisk snart.

• #16   28. dec 2017 Dokter Who
    Du misforstår totalt hele emnet...
    Det handler ikke om at jeg vil fremskynde hendes helingsproces, eller at jeg vil vise kærlighed til hende.
    Jeg vil faktisk først have fysioterapeut ud EFTER hun er rask. Så det har intet at gøre med at behandle hendes skade.

Vi er enige om at en hest har 4 ben, hvis den så kun har kun og ordentligt kunne støtte på 3 af dem i et stykke tid? Så belaster den jo andre dele af kroppen, og får jo en anderledes bevægelse. Så tænker jeg bare - kunne det være hun lige skulle “skubbes” på plads, og i så fald af hvilken slags behandler.

Det kan da godt være der ikke er meget at komme efter, men efter sådan en omgang halthed vil jeg nok være bange for at gå ordentlig igang med ridningen, uden at vide at hun ikke har gået sig selv skæv eller lignende.

Jeg er ikke normalt typen der tilkalder fysioterapeut hele tiden - faktisk har jeg aldrig gjort det før, da jeg ikke har følt der var behov. Men har haft massør ude engang før, og det gjorde faktisk noget godt for hesten. Så jeg tror da det er godt ligemeget hvad at blive tjekket igennem engang imellem, ligesom det er for os mennesker og specielt sportsudøvere (hvilket i hvert fald min hest også er). Så lige nu tænker jeg bare der er endnu bedre grund til et tjek end der var før.

For at pensle ud: dette har intet med helingen af skaden at gøre. Hendes sår og halthed får alt den tid og ro det har behov for - no need to worry smiley

• #17   28. dec 2017 Reelt set ved jeg faktisk heller ikke om det er et spark eller om hun er faldet, så hvis det er et fald er der stor grund til fysioterapeut. Men jeg tror det er et spark, selvom det ikke 100 % ligner smiley

• #18   29. dec 2017
    Jeg kan sagtens følge dig :o)

Min kære pony var så smart og glide og lande med begge forknæ hen ad asfalten efter en ridetur, så hun fik en omgang asfalt eksem. Og en uge efter skar smeden for meget af, så hun var møg øm og ikke kunne gå på bagbenene.

Så da hun var oven på de ting, har jeg fået behandler ud - fordi hun jo helt klart har gået og spændt i bagdelen og hele kroppen, fordi hun har kompenceret og beskyttet sig selv.

Og der var da også noget og finde :o)

Jeg har brugt lidt forskelligt og vælger og bruge det der fungere. Hende jeg bruger nu er vidst noget KST, akupressur og andre ting.

Min er en sart skid der får hver 3-4 måned, hellere det end hun når og blive skide sur og ikke gider noget fordi det er blevet alvorligt.

• #19   29. dec 2017 Ja nemlig, tænker også at hun har gået og spændt i bagparten for at undgå at støtte på benet osv, så tænker kun at det kan være en god ide smiley

Tak for råd!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   29. dec 2017 Doktor who: hvad er det lige du ikke fanger i emnet???

hvorfor bliver du ved med at tale om at fremskynde helingsprocessen, når der hele tiden bliver sagt at det ikke er det, det handler om..

du har altid så travlt med at fortælle at du er læge, så burde du også kunne se fornuften i at en hest bliver behandlet, efter at dens krop har været under belastning, i form af at kompensere for "manglende ben".

altså den skal behandles for de SPÆNDINGER/skævheder mm. som der automatisk vil komme når hestens krop ikke kan bruges optimalt fordi at den har gået på tre ben.

DET HANDLER IKKE OM SELVE SKADEN, OM AT FREMSKYNDE HEELINGSPROCESSEN, OM KÆRLIGHED ELLER WELLNESS..

• #21   29. dec 2017 Selvfølgelig! Godt tænkt, det er der mange, der glemmer.

Her får jeg altid min fantastisk hestefys og osteopat ud - Dorte Ringer. Hun er bare fantastisk og kan hurtigt mærke sig frem samt rette evt. skævheder, spændinger, hvad ved jeg smiley

Det er en rigtig god idé, for hesten har tit aflastet, stået lidt uroligt i boksro, el. evt. slået sig som følge af skaden.

Min basse fik en tur ved en anden med samme uddannelse (Dorte er på barsel), da han havde stået i boksro efter spark på bagknæet (stort, dybt sår). Det var så godt, og jeg kunne mærke kæmpe forskel i ridningen ift. efter skaden, men inden behandlingen.

Så JA, få en ud smiley Vil altid vælge en fys frem for massør el. kiro smiley

• #22   29. dec 2017 Vil i øvrigt lige sige, at min hest blev underlig i lænden, jeg fik dyrlæge ud, som henviste netop til Dorte. Det viste sig, at han havde været for vild på folden og fået roteret en lændevirvel. Vi fik den rettet...

MEN kort efter var den helt gal igen - lillemanden har været øm efter behandling og har simpelthen forsøgt at skåne sig selv og derved igen belastet forkert. Derfor fik vi behandler ud igen, nøjagtigt samme behandling, men denne gang efterfulgt af smertestillende i en lille uge. Det gjorde udslaget, og han brugte kroppen normalt, så det hele gik på plads igen smiley Vi har ikke haft problemer med det siden.

Så JO, de kan altså godt belaste kroppen fucked, når de har en skade el. andet. Jeg ville altid få min hest tjekket efter, hvis den har fået spark, slag el. andet.

Vi havde også en, der trådte en god tyk flettenål direkte op i hoven. Hun stod på 3 ben i flere dage, og der var bestemt også brug for en hjælpende hånd til at komme i orden i kroppen igen derefter smiley Det er hårdt at belaste forkert, og man kan nemt komme til at lave nye spændinger eller lign. Jeg bøvler selv med spændinger i ryggen, fordi jeg nok sidder for meget/forkert, når jeg læser. Det resulterer i, at mine meget stramme muskler trækker bækkenet skævt - så det er jo også et godt bud på, at man skal have en hjælpende hånd, og at en "skade" kan blive til andet end, hvad den umiddelbart ligner smiley

• #23   29. dec 2017 Jeg har også været ved Kranio Sakral Terapeut MANGE(!!) gange samt massør efter styrt fra hest og hjernerystelse. Så jo, jeg behandler også mig selv yderligere efter styrt/lignende. Det hjalp på en kronisk hovedpine og rigtig dårlige perioder smiley

• #24   29. dec 2017 Idag fik jeg desværre nok endnu mere grund til at få en ud når hun er rask... Kommer op i stalden og ser min hest stå på tre ben. Men det er ikke de tre ben som hun plejer. Nu ville hun ikke gå på forbenet. Jeg kigger hende igennem og finder så frem til at der nu er en hovbyld i det ene forben.

Så nu har hun 2 gode ben ud af 4 smiley flot!

• #25   29. dec 2017 ØV smiley De kære dyr altså, de kommer sgu altid til skade...

• #26   29. dec 2017 Ja og skaderne kommer åbenbart sjældent alene...

• #27   29. dec 2017 Nej, desværre. Vi kender det alt for godt. Vi står også skadet konstance i øjeblikket.. det er simplethen så øv! smiley Suk

• #28   29. dec 2017 Øv øv! Dårlig start på det nye år..

Kommentér på:
Har evt. ondt eller brug for behandling

Annonce