{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

Hjælp - min pony løber! {{forumTopicSubject}}

Hej .. Jeg har en dejlig pony (Charlie) Han har den enorme dårlige vane med at løbe sin vej når man tager ham ud af boksen, salden eller folden. Jeg har en kæde på ham .. Men jeg sys' det er ret ærgeligt at jeg ikke kan tage ham ud uden jeg skal tage en kæde på ham .. Er der nogle der har et forslag til hvad jeg kan gøre, eller må jeg bare sige at sådan er den pony bare og det må jeg leve med??(Det skal siges at han er RIGTIG svær at fange igen)

Håber virkeligt der er nogle der vil hjælpe mig, da det er ved at blive et stort problem

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - min pony løber!
  • #1   11. maj 2007 *Stalden (ikke Salden)

• #2   11. maj 2007 det samme gør lisanja.. jeg har lært at jeh skal nygge hårdt i hende og kigge hende LIGE IND I ØJNENE... det hjælpe nogle gange.. jeg bliver bare mega sur på hende og til sidst vinder jeg hehe

• #3   11. maj 2007 måske tage noget godt med (gulerod eller ligende)
    så du har hans opmærksomhed..

• #4   11. maj 2007
    Når han prøver at rende af med dig, så tag fat i grimen og drej hovedet rundt på ham, hvis han er rigitg træls så støt dig med din albue mod hans hals. Det kræver så du er stærk. smiley

• #6   11. maj 2007 Kan hjælpe din med at fange ham igen ..
    Du skal skærme vejen af for ham .. Der er som regl et sted de gerne vil hen , hen til hø , andre heste , eller sådan noget ..
    Men du skal komme bagfra , og når du så kan se at han vil til at løbe til venstre f.eks , så skal du også løbe den vej , hvis du forstår hva jeg menert ?
    Så til sidst opgiver han , og står stille , så kan du gå hen og tage ham ... og hvis han så gør det igen , så skal du bare skærme ham af igen , og blive ved med det !! xD
    Det er Horsemanship .. For Candy har haft stoooore problemer med ikk at ville fanges ..
    Håber du forstår hva jeg mener , ellers kan jeg lige forklare det lidt bedre .. men så skal du skrive en besked til mig xD

• #7   11. maj 2007 Alle: Tusinde tak for jeres gode råd smiley

• #9   11. maj 2007 Stebbi han gjorde det samme, også hvis jeg bare trak en tur med ham. Når jeg skulle hente ham ind fra folden, løb han næsten altid væk inden jeg kom han til ham. Hvis der var en pony i nærheden, gik jeg hen og snakkede med den, og gav den fx. en godbid o.lign. Hvis han så ikke kom, så gik jeg en bue udenom ham, og hen til hans hoved. Og hvis det HELLER ikke virkede, så satte jeg mig på hug så jeg lige kunne se ham ud af øjenkrogen, og så pillede jeg ved græsset, og lod som om jeg havde fundet noget der var interesant. Det er et godt ponytrick, og det virker næsten altid ! Så hvis din pony løber væk, så prøv at gøre det :b

- Men når jeg så endelig fik fat på ham, så kunne han finde på, lige pludselig at løbe. I starten kunne jeg ikke holde ham, men efterhånden fik jeg flere kræfter, og så satte jeg en albue i siden af ham, dvs. ligeder ved slutningen af halsen/ved siden af skulderen og strammede træktovet og så drejede jeg ham rundt om sig selv, indtil jeg havde styr på ham igen. Det kunne tage lang tid at få ham ud fra folden, men det hjalp, og det sidste halve år kom han bare når jeg kaldte ...

Og hvis din pony er svær at fange på folden, så prøv at gå ud til den engang imellem med fx. en godbid og bare stå og nus med den, uden at trække den ud eller noget. Og så bare gå igen. Så dan ved at det ikke er hver gang den skal ud og arbejde, så måske vil den ikke løbe væk ?

... Måske kan grunden til at han løber væk, være at der er en hest i nærheden han il snakke med ? Prøv at ligge mræke til, om det er når der er andre han gør det, eller når I er alene, eller hvilket slags vejr han er specielt dum, fx. blæse vejr ? Min pony var især dum når det regnede !
    - Prøv at kigge på hans ører, er de ligeudrettede, eller bagud, eller hvad ? Og hans øjne, måske ser han bange ud ? Eller også er det bare en fase I skal igennem .. Hobit kan også være dum at hente i boksen, så vender hun røven til mig og sparker ud efter mig, og hun hopper rundt når jeg rider, det er en lille magtkamp vi skal igennem :b

Men prøv at tænke over hvornår han gør det mest, for måske er han bange for et eller andet, som du måske ikke synes virker særlig farligt ...

• #10   11. maj 2007 Man må da ikk kigge en hest i øjnene, `? det er et flugt<-? dyr ligesom hunde ?

• #11   11. maj 2007 Hvor er folk dog voldelige overfor deres ponyer smiley

• #12   11. maj 2007 tag noget frugt med i hånden mens du trækker ham ud og så hvis han ikk løber, giv ham det så lærer han at han får ros hvis han ikk løber og så kan du til sidst bare klappe ham og talt med ham eller få en stærk person han ikk kan løbe fra til at tage ham ud så han finder ud af at nu hjælper det ikk længere... fx. din far hvis han er stærk...

• #13   11. maj 2007 Prøv evt. klikkertræning . Det hjælper lidt på min (fie)
    Hun er også svær trække med . Hun er simpelthen så stærk og har sine helt egne meninger smiley

det vil sige . Ros HVER gang den er dygtig . Så man ikke kun fokusere på det dårlige, selvom det er nemmest !!

• #14   11. maj 2007 Lav noget horsemanship og fortæl hvem der bestemmer.

Gør han det med alle?

• #15   11. maj 2007 Horsemanship = Han får tillid til dig og hvis du får knyttet et stærkt bånd til ham, vil han en dag selv komme på folden.
    Min hest har været som din.

• #16   11. maj 2007 Nanna - Fint nok at sige? Har du et bedre råd?

• #17   11. maj 2007 Træn stop knappen.. få fat i en reb grime.. eller brug trense.. og gå så med den.. evt. start på banen først hvis den er nemmere der..
    Tag bagud i reb/tøjle og hold trækket til den reagere og stopper.. hvis ikke den reagere så øg langsomt trækket til den gør.. lige så snart den stopper giver du efter så tøjle/reb er løst.. går den frem stopper du den bare igen.. og beder den gå et skridt tilbage.. så går du frem, husk igen at give efter så snart den går frem.. og stopper den igen..
    I starten skal du stoppe den for hvert eneste skridt.. når den stopper med det samm roser du den.. så lære hesten hurtigt at gå pænt og er altid til at stoppe, da det bliver en refleks..
    Men husk altid at holde trækket indtil den reagere og giv efter med det samme den gør det rigtige..

Faarlige ræv: Hunde er altså ikke flugt dyr men rovdyr..

Kommentér på:
Hjælp - min pony løber!

Annonce