576 visninger
|
Oprettet:
Hjælp - min pony løber! {{forumTopicSubject}}
Hej .. Jeg har en dejlig pony (Charlie) Han har den enorme dårlige vane med at løbe sin vej når man tager ham ud af boksen, salden eller folden. Jeg har en kæde på ham .. Men jeg sys' det er ret ærgeligt at jeg ikke kan tage ham ud uden jeg skal tage en kæde på ham .. Er der nogle der har et forslag til hvad jeg kan gøre, eller må jeg bare sige at sådan er den pony bare og det må jeg leve med??(Det skal siges at han er RIGTIG svær at fange igen)
Håber virkeligt der er nogle der vil hjælpe mig, da det er ved at blive et stort problem
dec 2006
Følger: 63 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 349
sep 2006
Følger: 125 Følgere: 119 Heste: 3 Emner: 275 Svar: 1.276
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 115 Svar: 735
så du har hans opmærksomhed..
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Når han prøver at rende af med dig, så tag fat i grimen og drej hovedet rundt på ham, hvis han er rigitg træls så støt dig med din albue mod hans hals. Det kræver så du er stærk.
apr 2006
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 195
Du skal skærme vejen af for ham .. Der er som regl et sted de gerne vil hen , hen til hø , andre heste , eller sådan noget ..
Men du skal komme bagfra , og når du så kan se at han vil til at løbe til venstre f.eks , så skal du også løbe den vej , hvis du forstår hva jeg menert ?
Så til sidst opgiver han , og står stille , så kan du gå hen og tage ham ... og hvis han så gør det igen , så skal du bare skærme ham af igen , og blive ved med det !! xD
Det er Horsemanship .. For Candy har haft stoooore problemer med ikk at ville fanges ..
Håber du forstår hva jeg mener , ellers kan jeg lige forklare det lidt bedre .. men så skal du skrive en besked til mig xD
dec 2006
Følger: 63 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 349
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
- Men når jeg så endelig fik fat på ham, så kunne han finde på, lige pludselig at løbe. I starten kunne jeg ikke holde ham, men efterhånden fik jeg flere kræfter, og så satte jeg en albue i siden af ham, dvs. ligeder ved slutningen af halsen/ved siden af skulderen og strammede træktovet og så drejede jeg ham rundt om sig selv, indtil jeg havde styr på ham igen. Det kunne tage lang tid at få ham ud fra folden, men det hjalp, og det sidste halve år kom han bare når jeg kaldte ...
Og hvis din pony er svær at fange på folden, så prøv at gå ud til den engang imellem med fx. en godbid og bare stå og nus med den, uden at trække den ud eller noget. Og så bare gå igen. Så dan ved at det ikke er hver gang den skal ud og arbejde, så måske vil den ikke løbe væk ?
... Måske kan grunden til at han løber væk, være at der er en hest i nærheden han il snakke med ? Prøv at ligge mræke til, om det er når der er andre han gør det, eller når I er alene, eller hvilket slags vejr han er specielt dum, fx. blæse vejr ? Min pony var især dum når det regnede !
- Prøv at kigge på hans ører, er de ligeudrettede, eller bagud, eller hvad ? Og hans øjne, måske ser han bange ud ? Eller også er det bare en fase I skal igennem .. Hobit kan også være dum at hente i boksen, så vender hun røven til mig og sparker ud efter mig, og hun hopper rundt når jeg rider, det er en lille magtkamp vi skal igennem :b
Men prøv at tænke over hvornår han gør det mest, for måske er han bange for et eller andet, som du måske ikke synes virker særlig farligt ...
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 958
apr 2005
Følger: 63 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 77 Svar: 251
jul 2006
Følger: 138 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Hun er også svær trække med . Hun er simpelthen så stærk og har sine helt egne meninger
det vil sige . Ros HVER gang den er dygtig . Så man ikke kun fokusere på det dårlige, selvom det er nemmest !!
mar 2006
Følger: 177 Følgere: 165 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 719
Gør han det med alle?
mar 2006
Følger: 177 Følgere: 165 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 719
Min hest har været som din.
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Tag bagud i reb/tøjle og hold trækket til den reagere og stopper.. hvis ikke den reagere så øg langsomt trækket til den gør.. lige så snart den stopper giver du efter så tøjle/reb er løst.. går den frem stopper du den bare igen.. og beder den gå et skridt tilbage.. så går du frem, husk igen at give efter så snart den går frem.. og stopper den igen..
I starten skal du stoppe den for hvert eneste skridt.. når den stopper med det samm roser du den.. så lære hesten hurtigt at gå pænt og er altid til at stoppe, da det bliver en refleks..
Men husk altid at holde trækket indtil den reagere og giv efter med det samme den gør det rigtige..
Faarlige ræv: Hunde er altså ikke flugt dyr men rovdyr..
Hjælp - min pony løber!