1.189 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
regnvejr og heste regnvejr og heste
nu hvor det er så vådt for tiden og lidt mudret på folden, er det så bedre at tage hesten. jeg tænker mest på, om hovene har godt af alt det fugt.
hvad gør I når der er en periode med meget vand fra oven?
0 synes godt om
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
Har aldrig haft problemer med muk eller anden form for infektion.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
Heller ingen problemer her.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
feb 2009
Følger: 126 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 33 Svar: 1.008
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 599
Jeg ser ingen grund til at de skal blive ude og blive gennemblødt, eller træde foldene op ved leddet så der bliver dybt mudder. Det giver basis for både seneskader og mug, ligesom hovene bliver mere udsat for traumer. Våd hud. især i kodebøjningen, er langt mere sårbar end tør hud, og ligesådan er hovene mere bløde når de er våde og derfor ikke så stærke som tørre hove.
Det er ikke søheste vi har, men steppedyr. Og stepper er tørre 90% af tiden!
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Jeg har tørre folde med græs, har kun lidt mudder omkring løsdrift stalden i træskodybde, dvs mine træsko kan bunde. Og har 3 robuste fjollere, jeg har i næsten 30 år jeg har haft hest, kun oplevet en som har haft muk, og det er over 25 år siden.
Eller man har stiv lerjord med knæhøjt mudder og heste med tendens til muk.
Tror det er meget situations bestem om hestene skal gå ude i regnvejr eller ej.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Jeg er heldig at have adgang til store fold, og derfor har jeg kun lige lidt mudder ved foldleddet og ved høstationen.
Desuden har jeg ikke heste som er disponeret for muk.
Jeg havde dem en vinter opstaldet ude, hvor der var løbegange til foldene - og disse blev til et mudderhelved, samtidig havde stedet åbenbart en jordbakterie på stedet, for alle hestene fik i løbet af vinteren svær muk, som for hovedparten af hestene krævede dyrlægebehandling.
Med det samme mine heste kom hjem, så helede de op, og har ikke haft problemer siden.
MEN mine heste synes heller ikke at ringe vejr er lækkert vejr - den ene hader regn i hovedet, den anden bryder sig ikke om voldsomt blæsevejr.
Så selvom de er vant til at gå på fold 8-12 timer dagligt om vinteren, og er lykkelig om morgene for at komme ud, så skal de nok få stillet sig i læ i læskuerene og vrinske når de ser mig, hvis de synes vejret erfor ringe.
Når vi har grimt vejr som i dag/i morgen, eller fx snestorme, så foretrækker hestene rent faktisk at være ude i 2-3 timer, så inde i nogle timer, og så får de lige et par timer på folden igen. Og det kan jeg jo kun gøre, fordi jeg har dem hjemme, og derfor selv kan lukke ind/ud, nårdetpasser mig.
Mvh Charlotte
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
men der er jo også den med temperaturen. kuldeindexet er jo lidt lavt i dette vejr. han er dog så småt begynd at sætte vinterpels. men bare det ikke begynder også at regne, for så bliver det endnu koldere.
regnvejr og heste